beantwoord

Omreizen via andere vervoerders bij een storing

Als er ergens storingen of werkzaamheden zijn en je moet omrijden via een lijn van een particuliere vervoerder hoe moet je dan handelen? Stel je wilt van Deventer naar Hengelo, maar die lijn is geblokkeerd. Er rijden nog geen bussen, je zou er voor kunnen kiezen om om te rijden via Zutphen-Hengelo. Maar dat gaat je extra geld kosten, terwijl dat met een papierenkaartje gewoon gedekt was. Moet ik nu bij deze omrijdtrit uitchecken in Zutphen en weer inchecken bij Syntus, of kan ik gewoon blijven zitten, ingechecked bij de NS. In dat laatste geval kost het mij geen cent extra, in het eerste geval wel.

Groet,
Michel
icon

Beste antwoord door Anonymous 23 juli 2014, 12:54

Als je zelf de keuze maakt om met een andere vervoerder te reizen, betaal je zelf de extra kosten.

Wordt er op het station omgeroepen dat het advies is om te reizen met Syntus, dan kun je gewoon ingecheckt blijven bij NS en uitchecken op je eindbestemming.
Bekijk origineel

10 reacties

Als je zelf de keuze maakt om met een andere vervoerder te reizen, betaal je zelf de extra kosten.

Wordt er op het station omgeroepen dat het advies is om te reizen met Syntus, dan kun je gewoon ingecheckt blijven bij NS en uitchecken op je eindbestemming.
"Als je zelf de keuze maakt om met een andere vervoerder te reizen, betaal je zelf de extra kosten."
Dit vind ik dus raar. Met het papieren kaartje maakte dat namelijk niets uit, mits de omreisafstand/ omreistijd ongeveer overeenkwam. Als Amsterdam CS- Utrecht CS gestremd was, kon je omrijden met een omgeleide IC via Hilversum. Maar daar ik voorbij Ede-Wageningen moest zijn was omrijden via Amersfoort even snel, maar aanzienlijk rustiger. Destijds maakte daar niemand zich druk over.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de door mij aangehaalde situatie, daar scheelt het omrijden via de NS of via Syntus ongeveer 30 minuten. Als je de dienstregelingen en spoorkaart een beetje kent, kan je zelf een alternatief verzinnen. De NS ontlast je er mee, daar jij je eigen maatregel treft. Alleen wordt je daarvoor nu niet beloond?

Groet,
Michel
Het antwoord van de Luchtmacht klopt. Als je gebruik maakt van een omreisroute - via een andere vervoerder - die niet door ons is gecommuniceerd, betaal je zelf de extra kosten. Voor het papieren kaartje gold destijds in principe hetzelfde.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Het antwoord van de Luchtmacht klopt. Als je gebruik maakt van een omreisroute - via een andere vervoerder - die niet door ons is gecommuniceerd, betaal je zelf de extra kosten. Voor het papieren kaartje gold destijds in principe hetzelfde.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Waarom communiceren jullie dan niet de snelste route ?

Om maar een vb te geven, er was een wisselstoring tussen Den Haag CS en Rotterdam CS en toen werd er niets gezegd over de RandstadRail, terwijl dat de snelste route was (Er reden toen helemaal geen treinen 3 uur lang)
Daarvoor moet NS afspraken maken met de RET over het accepteren van NS-vervoerbewijzen en de vergoeding die de RET daarvoor van NS krijgt. Voor NS is het goedkoper om doorgaande reizigers om te laten reizen via Gouda. Bovendien kan de Randstadrail zoveel extra reizigers niet verwerken.
OV chipkaart werkt overal.

Natuurlijk kan de metro dat wel verwerken, die zit normaal niet zo vol hoor. Er gaan er meerdere hoor.
En niet iedereen moet naar Rotterdam CS.

Het scheelt de NS wellicht veel claims, want zoveel duurder is het niet (volgens mij vol tarief nog goedkoper zelfs, edit ja 0,11 cent)

Lijkt mij goedkoper dan extra treinen via Gouda te regelen...(welke extra, er reden helemaal geen extra treinen)

Een meisje vroeg het zelfs aan een conducteur, die moest zsm naar Schiedam voor een sollicitatiegesprek, ja de treinen rijden niet, we weten niet hoe lang het kan duren.

Toen zei ik maar dat ze ook de RR naar Rotterdam kon nemen en bij de Beurs over kon stappen....
OV chipkaart werkt overal.
Dat is het punt niet. Als je gebruik maakt van de geadviseerde omreisroute blijft je NS-vervoerbewijs geldig. Je moet dan ingecheckt blijven bij NS (NS-medewerkers moeten je door de NS- en RET-poortjes laten als die gesloten zijn) tot aan Rotterdam Centraal (of je eindstation). NS moet er dan voor zorgen dat de RET dat accepteert en ze vergoeden voor de NS-reizigers die ze meenemen.

Natuurlijk kan de metro dat wel verwerken, die zit normaal niet zo vol hoor. Er gaan er meerdere hoor.
Er gaan 6 tot 7 treinen per uur van Den Haag HS naar Rotterdam Centraal, maar maar 4 metro's van Den Haag Centraal naar Rotterdam Centraal die ook nog eens een stuk korter zijn en al gedeeltelijk gevuld zijn.

Lijkt mij goedkoper dan extra treinen via Gouda te regelen...(welke extra, er reden helemaal geen extra treinen)
Dat maakt het juist zo goedkoop: Daar zijn geen extra treinen voor nodig. Hoogstens laten ze ze in het dal op spitslengte. Verder wordt het alleen wat meer sardinevervoer.
Ja dus sardines in de metro of in de treinen via Gouda....

Ze kunnen het echter wel communiceren als mensen specifiek vragen om zsm ergens te komen.

En in dit geval kost het reizigers niets extra (behalve abonnementhouders) de NS echter wel.

Dus ik denk niet dat NS ooit zal adviseren om een andere vervoerder te nemen...
Dat doen ze wel. Vorige week heb ik horen omroepen dat wegens een storing tussen Eindhoven en Venlo reizigers mochten omreizen "met de Veolia" (sic.). Ze zeiden er overigens niet bij via welk station dat dan moest gebeuren.
Veolia trein ? Dat is mooi, ze worden nog flexibel.

Reageer