beantwoord

Onderzoek stationverbod

Beste meneer/mevrouw,

hallo ik zit in groep 7. Voor school doe ik een onderzoek over treinen.
Ik wil graag de volgende vraag beantwoord hebben:
- Wat moet een treinreiziger doen om een stationverbod te krijgen?

Hopelijk kunt u mij hier mee helpen.
Ik hoor graag van u.
icon

Beste antwoord door Aar 27 juni 2017, 12:23

Misschien is dit een handig topic om te lezen:

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/stationsverbod-op-grond-van-de-wp2000-31167
Laten we het erop houden dat als je het te bont hebt gemaakt op het station of in de trein dat je een stationsverbod krijgt. En dus niet zomaar.

Denk aan mishandeling van spoorweg-personeel of aan de lopende band blijven bedelen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge
Misschien is dit een handig topic om te lezen:

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/stationsverbod-op-grond-van-de-wp2000-31167
Laten we het erop houden dat als je het te bont hebt gemaakt op het station of in de trein dat je een stationsverbod krijgt. En dus niet zomaar.

Denk aan mishandeling van spoorweg-personeel of aan de lopende band blijven bedelen.
Nee Aar, aan dat topic zal Laura weinig hebben.
Reputatie 6
Badge
Nee Aar, aan dat topic zal Laura weinig hebben.
Ik denk dat voor een schoolopdracht een 'wanneer' wel erg karig is. Wat meer achtergrondinformatie voor een verslag is altijd wel welkom, en dat vind je in dit topic.

Verder vind ik je reply van jou zelf ook behoorlijk karig. Want ik mis enige beargumentatie.....

Misschien dat er wat moeilijke taal in staat, maar daar kunnen de ouders/verzorgers vast wel bij helpen.
Reputatie 7
Ben ik met je eens Aar, bedankt voor je behulpzaamheid! Als je toevoegingen hebt, Nooduitgang, voel je vrij om deze te geven 🙂
Ik denk dat Sivan 'namens de moderators' wel het één en ander kan toelichten. Of ze dat wil zie ik morgen wel, maar ik stel me vooralsnog een beetje terughoudend op. En ik voel me vrij om mijn reacties te plaatsen, al wil ik het wel een beetje gezellig te houden. Ik hoop dat jullie hiervoor enig begrip hebben.

(Al ben ik wel van mening dat informatie openbaar moet zijn)

Kleine aanvulling wil ik nog wel plaaten, echter ik moet zo naar bed, want om 5:30 gaat de wekker.

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-controles-vervoersbewijzen-door-de-spoorwegpolitie-32397/index4.html#post235581
Reputatie 7
Zo vroeg! Sterkte Nooduitgang. Uiteraard houden we het gezellig 🙂
Aar doet alleen zijn best, dan is jouw antwoord wellicht een beetje de dooddoener van het topic. Maakt ook allemaal niet uit, hele nuttige link die jij ook geeft Nooduitgang! Heb je hier genoeg aan Laura Kerker?
Thomas, de links dekken niet het antwoord op de vraag. Als Laura antwoord wil dan zijn voorbeelden voor haar misschien genoeg om iets te zeggen over een stationsverbod.

Ben wel op tijd thuis hoor. 🙂
Ik zie geen reden om in dit topic iets over moderators of forumleden te zeggen en begrijp je opmerking ook niet, ook niet die aan Aar.

Laura, heb je iets aan de link? Ik hoor het graag. Alvast heel veel succes!
Dus waarom is deze vraag beantwoord? 😉
Waarom niet?
Reputatie 7
Het artikel wbt stations/treinverbod
Artikel 98 WPV2000
1Indien de reiziger handelt in strijd met de artikelen 70 tot en met 74 zijn de in de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen bevoegd zijn vervoerbewijs in te trekken en hem zo nodig met behulp van de sterke arm het gebruik van het openbaar vervoer te ontzeggen.
2De in de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen zijn bevoegd bij vermoeden van een ten aanzien van handbagage gepleegde overtreding van het in artikel 72 bepaalde, zich in tegenwoordigheid van de reiziger van aard en inhoud daarvan te overtuigen en onbevoegd meegenomen handbagage uit de vervoermiddelen te weren of verwijderen.
bron

Nadere toelichting van ministerie I&M
Mensen die overlast veroorzaken op stations krijgen vanaf 1 mei 2015 een verblijfsverbod. Overlastgevers mogen na een verblijfsverbod niet langer op het station en de daarbij horende voorzieningen, zoals perrons, trappen, tunnels en liften rondhangen. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) voert het stationsverbod versneld in na diverse geweldsincidenten in het openbaar vervoer.

Mansveld: “Met deze wetswijziging is het voor vervoerders mogelijk om op te treden tegen overlastgevers, ook als die niet met het openbaar vervoer reizen. Denk bijvoorbeeld aan drugsdealers. Dit verblijfsverbod moet een bijdrage leveren aan een prettig verblijf op de stations en een veilige reis voor passagiers en personeel.”
bron

Voorbeeld handhaving bij geen vervoersbewijs
LEEUWARDEN - Notoire zwartrijders in Friesland krijgenvoortaan bij meer dan 25 overtredingen een treinverbod. Ook gaatjustitie de zwartrijders justitieel vervolgen. Dat hebbenvervoersbedrijven Noordned en de NS met de politie en het OpenbaarMinisterie (OM) in Leeuwarden dinsdag afgesproken. De proef, dieeen half jaar duurt, moet vooral de overlast van vijftien bekendezwartrijders terugdringen.
bron

De straf bij het toch betreden na het krijgen van een verbod
Mensen met een reisverbod voor het openbaar vervoer zijn vanaf vandaag wettelijk strafbaar als ze toch de trein, bus of metro nemen. Dat blijkt uit een gisteren in de Staatscourant gepubliceerde wijziging van de Wegenverkeerswet. Hierin staat ook dat vanaf nu een reisverbod voor het gehele openbaar vervoer in het hele land kan worden opgelegd. Wie bijvoorbeeld een treinverbod krijgt, loopt ook het risico voor bepaalde tijd uit het stads- en streekvervoer te worden verbannen. Overtreders van het verbod kunnen maximaal een boete van 3800 euro of een celstraf van twee maanden krijgen als ze worden betrapt.
bron

Kort samengevat. De NS kan zonder tussenkomst van een rechter - op basis van Artikel 70 t/m 74 van de Wet Personenvervoer 2000, via zijn BOA's een verbod opleggen.
Dit wordt per persoon bekeken en er zal waarschijnlijk eerst een dossier gevormd worden over die persoon. Het zal dus zeer waarschijnlijk ook niet bij de eerste overtreding zijn. Degene die het meest met handhaving te maken hebben binnen de operatie van NS, is V&S.
Om een dossier op te bouwen, wordt bijvoorbeeld naar het aantal keer zwartrijden gekeken, maar ook naar de overtredingen in het kader van de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang. Er is géén standaard formule wanneer iemand een verbod krijgt.

Dit is en blijft maatwerk, vanuit verschillende takken van de NS, van operatie (V&S) tot legal.

Meer informatie over de BOA's van NS vind je hier. Meer info over de Artikelen 70 t/m 74 vind je hier. Meer info over artikel 72 vind je hier
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me wijs even naar de leeftijd van Laura te kijken, vermoedelijk een jaar of elf, en de inhoud daar op aan te passen.

Reageer