beantwoord

Ontslag ivm corona

• 30 juni 2020
  • 10 reacties
  • 299 Bekeken

Hallo, ik start binnenkort met de opleiding voor de functie v&s. Heb een aantal vrienden werken binnen de NS die in de wandelgangen horen dat er mensen eruit moeten om te bezuinigen. Het gevoel dat ik binnenkort ga starten met de opleiding en er waarschijnlijk mensen eruit moeten ivm bezuinigen(door corona) maakt me toch angstig. Dat de hele opleiding niet doorgaat of na een jaar contract niet meer wordt verlengd.

Zijn er mensen hier die wat meer over dit onderwerp weten?

icon

Beste antwoord door Slidestops 30 juni 2020, 11:30

De schatting is dat er tussen nu en 2025 er nog 200 tot 250 V&S medewerkers extra nodig zijn. 

In de realiteit hebben wij ook natuurlijk verloop, dus in de praktijk zullen er veel meer mensen dan 200-250 aangenomen moeten worden.

Dus ik zou me niet druk maken :)

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7

De schatting is dat er tussen nu en 2025 er nog 200 tot 250 V&S medewerkers extra nodig zijn. 

In de realiteit hebben wij ook natuurlijk verloop, dus in de praktijk zullen er veel meer mensen dan 200-250 aangenomen moeten worden.

Badge

V&S zit in de goede hoek, hier zijn meer medewerkers voor nodig dus ik zou me nog geen zorgen maken.

Dankje voor alle reacties. Hoop dat het allemaal wel goed komt.

Reputatie 7

Ik zou wel even rondkijken wat je met deze opleiding ook eventueel buiten NS zou kunnen doen, bijv. in de beveiligingsbranche. Het is altijd gevaarlijk om te gokken op één specifieke werkgever. En dat geldt zeker nu erg onduidelijk is hoe het spoorwegvervoer zich de komende jaren zal ontwikkelen en in hoeverre NS zal moeten inkrimpen. 

Ik ga er vanuit dat TS een interne opleiding bij NS bedoelt en direct in de functie start :)

Als ik het zo lees her en der krijgen NS werknemers met een vast contract geen ontslag. Mensen met een kortlopend contract, uitzendkrachten enz lopen in dit soort situaties altijd het meeste risico.

Voorlopig is er in sommige functies nog veel vraag naar nieuw personeel, in andere functies zijn er overs, of moet er van functie veranderd worden. Daar is nu nog weinig over te zeggen, we leven in vele opzichten in een rare tijd

Verder zal vooral de functie van conducteur compleet gaan veranderen de komende jaren, zowel in aantal als de functieomschrijving.

Goedemorgen Gallucio en welkom bij de NS Community!

Door de financiële gevolgen van de Corona crisis houden we er inderdaad rekening mee dat er tot 2025 ongeveer 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. Het is op dit moment echter onduidelijk hoe dit precies ingevuld wordt, ook omdat er in dezelfde periode zo'n 2.500 medewerkers met pensioen zullen gaan. We willen in ieder geval afspraken maken met de Centrale Ondernemingsraad en de vakbonden hierover.

Wat dit allemaal voor gevolgen heeft voor jouw opleiding of werk daarna is op dit moment dus onduidelijk. Wellicht dat een van onze actieve NS medewerkers (@Loes@Slidestops@Edwin@Jeroen) er alsnog iets meer over kan zeggen, maar het beste wat ik je kan adviseren is om dit te bespreken met jouw contactpersoon voor de opleiding.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou wel even rondkijken wat je met deze opleiding ook eventueel buiten NS zou kunnen doen, bijv. in de beveiligingsbranche. Het is altijd gevaarlijk om te gokken op één specifieke werkgever. En dat geldt zeker nu erg onduidelijk is hoe het spoorwegvervoer zich de komende jaren zal ontwikkelen en in hoeverre NS zal moeten inkrimpen. 

Reputatie 3

Met de huidige terugval qua reizigersaantallen lijkt het mij niet logisch dat een groei van NS Boa's in de pijplijn hoort. Het omscholen van, niet via natuurlijk verloop te herplaatsen,' kantoor'personeel zal in de praktijk een enerverende acquisitie zijn. En daarnaast is het natuurlijk de vraag waarom er extra V&S medewerkers nodig zijn. In al de jaren dat ik met de trein het land doorkruiste heb ik relatief weinig controle meegemaakt door HC's. Een enkele keer door twee medewerkers van V&S, maar dat was na een opmerking die ik maakte n.a.v. het rookverbod waar deze beëdigde medewerkers lak aan hadden. Op eenvoudige vragen hoe het nu zit wat betreft bevoegdheden wil geen agent of Boa inhoudelijk regeren. S&V medewerkers aan het roer? 💋

Reputatie 7

Het plan is nu dat er minder conducteurs gaan komen. Ik verwacht dat het idee is dat V&S meer controle gaat doen op de trein.

Daarbij is het zo dat tijdens het hele corona gebeuren alle V&S'ers bijna evenveel als normaal hebben gewerkt. En kwa dienstinhoud is het ook niet heel veel rustiger geworden. Soms zelfs drukker kwa werkzaamheden.

Vakinhoudelijke vragen mag je altijd stellen op het forum, ik en anderen proberen ook op BOA vragen zoveel als we kunnen antwoord te geven. Ook als het gaat over bevoegdheden @Tijdvoor :)

Reputatie 7
Badge +3

@Slidestops

Ik neem ook aan dat dit de interne opleiding is. Maar ook dan is het verstandig even goed rond te kijken wat je er eventueel buiten het het bedrijf mee kunt. Je kunt er nu eenmaal niet vanuit gaan dat een bedrijf jou de komende veertig jaar gegarandeerd werk verschaft. Er is altijd de kans dat je ooit op zoek moet naar wat anders. 

Reageer