Ook na een uur moet je een bijdrage kunnen wijzigen

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19658 reacties
Ik vind dat er op dit forum op een onjuiste wijze is ingegrepen. Na een uur kun je een bijdrage niet meer wijzigen. Ik vind dat niet in het belang van de reiziger die een vraag stelt. Bovendien maak ik wel eens een taalfout en die wil ik achteraf kunnen verbeteren. Ik weet dat ik niet modern ben maar ik vind nu eenmaal dat taalfouten niet kunnen en schaam me als ik er een van mezelf zie staan. Wat echter erger is, is dat je er soms achteraf achter komt dat je antwoord niet helemaal klopt of onvolledig is. Het is in het belang van iedereen dat deze maatregel zo snel mogelijk weer wordt ingetrokken. Daar heeft een vragensteller recht op en een beetje op correct Nederlands letten, kan geen kwaad ;-)

Hans wees er in een eerder stadium ook al op en dat bleef ook zonder reactie. Een goede ICT-er lost problemen op in plaats van ze te scheppen.

13 reacties

Volledig met je eens, Tom.
In het verleden ontdekte ook ik wel eens dat ik iets vergeten was, of ik een zin beter net iets anders kon opbouwen. Dan had je daartoe de mogelijkheid.
Soms vulde ik dan een bericht aan met de opmerking "EDIT: ".
Maar ook binnen de tijdslimiet die nu geldt moet je snel zijn.
Als je voor de tijdsgrens begint met een correctie (vaak ook lastig doordat je slechts 5 regels hebt en dus weinig overzicht) en je klikt na die tijdgrens op "plaats" dan heb je pech en is de "trein" weg en daarmee de correctiemogelijkheid.

Ik vind ook dat de gebruikers - net als de moderators - de mogelijkheid moeten hebben om een bericht alsnog terug te trekken. Soms komt het voor dat je net een reactie hebt zitten schrijven, die op het forum plaatst om dan tot de ontdekking te komen dat iemand anders vlak voor jou eenzelfde, maar beter verwoorde reactie heeft geplaatst. Dan zou ik mijn bericht best willen annuleren. Ook daartoe ontbreekt helaas de mogelijkheid.

Vanuit de huisregels had ik ooit begrepen dat wijzigingen in het forumgebruik altijd door het webteam gecommuniceerd zou worden.
Kennelijk heb ik iets gemist of heeft het webteam iets over het hoofd gezien (of allebei).

Nu we zijn veroordeeld tot het aanmaken van extra berichten om eventuele eerdere missers te herstellen zal dat de duidelijkheid binnen de topics en het forum niet ten goede komen.

Er is duidelijk de afgelopen tijd aan het forum gesleuteld. De moderators worden ook niet meer als zodanig aangeduid maar hebben nu ook dezelfde titels als de forumleden.
Ook dat blijkt een fout(je) te zijn.
Probleem is echter dat NS het forum heeft ondergebracht bij "derden" dus eventuele wensen en problemen ook moet doorgeven aan die beheerder (zie rechts onderaan de pagina's).
En tot die tijd "worstelen" wij rustig verder :)
Bedankt voor jullie feedback, tomprins en Hans! Ik kan me voorstellen dat er behoefte leeft onder de forumgebruikers om een reactie ook na een uur nog te kunnen aanpassen. Ik zal dit idee intern aankaarten, dus wie weet!

P.s. Ik heb het topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar past deze discussie het beste thuis.
Ik heb even navraag gedaan bij een collega. De reden dat het na een uur niet meer mogelijk is om je reactie te wijzigen, is dat we willen voorkomen dat gesprekken nog totaal gewijzigd worden nadat ze hebben plaatsgevonden. Dit zou het onduidelijk kunnen maken wie op wie reageert etc. Wil je je reactie nog aanpassen na 1 uur, dan kan je dat doen middels een nieuwe reactie. Ik hoop dat de achterliggende reden zo wat duidelijker en begrijpelijker is voor de forummers.
Reputatie 7
Badge +4
Goed dat je er even werk van gemaakt hebt maar de argumentatie weegt toch niet op tegen wat Hans en ik hier in brengen? Onduidelijk wie op wie reageert, is een probleem dat ik hier zelden ben tegengekomen. Bovendien kun je dan als moderator ingrijpen, lijkt me.

Het is natuurlijk eenvoudig te omzeilen. Je reageert op jezelf en je verandert de tekst. Dat kan maar het verhoogt de overzichtelijkheid niet terwijl het juiste antwoord wel kan worden gegeven en taal- en stijlfouten kunnen worden gecorrigeerd.

Ik denk dat men een probleem heeft willen oplossen door een groter probleem te scheppen.

Het geeft me helaas een dejavugevoel als ik denk aan mijn eerdere ervaringen met ICT-ers. Kundige mensen maar vaak met wat weinig inzicht in sociale verhoudingen. Overweeg het nog maar eens, zou ik zeggen. Ik schrijf veel minder dan Hans maar als hij en ik hetzelfde probleem hebben, is dat waarschijnlijk herkenbaar voor de meeste mensen die hier proberen bij te dragen aan de beantwoording van vragen.. Het scheelt jullie nog werk ook.
Ik heb liever dat de mogelijkheid om je post te veranderen iets word verlengd naar bijvoorbeeld een paar dagen of een week.
Achteraf posts kunnen verwijderen ben ik het niet mee eens want dan kunnen er gaten vallen in de discussie. Na onbepaalde tijd nog je post kunnen wijzigen ben ik ook niet voor want dat kan er voor zorgen dat iemand op een kwade dag al z'n posts leeghaalt wat opnieuw gaten laat.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ga een heel eind met je mee, Lucas. Er was hier een week geleden een flame tussen twee mensen. Omdat de maatregel daarna volgde zou het best met elkaar te maken kunnen hebben, al denk ik dat de maximumtijd van een uur in deze niets oplost. Meer dan een veronderstelling ivan mij is het natuurlijk niet. Ik vind het gewoon storend dat ik mijn taal niet even kan verbeteren, dan wel een vollediger of beter antwoord kan geven. Want waarvoor is het serviceforum? Juist, voor degene die met een vraag zit. Met de uurbeperking haal je de kwaliteit omlaag en het is geen goed beleid dat te willen aansturen. De mensen die er over gaan, moeten nog maar eens goed nadenken. Een hogere kwaliteit en betere taal is in het belang van de vragenstellers. En een flame voorkom je er echt niet met een uurbeperking. Ik modereer soms zelf wel eens een forum en als mensen het doel van het forum uit het oog verliezen, haal ik gewoon (een deel van) de tekst weg en beperk desnoods de rechten. Naast een vaderlijk woord, natuurlijk. :D

Inge NS schrijft als motivatie:

we willen voorkomen dat gesprekken nog totaal gewijzigd worden nadat ze hebben plaatsgevonden.

In dat geval is het middel erger dan de kwaal.
Reputatie 6
Badge +2
Het is goed dat hier een apart topic voor is, ik hoop dat Thom ophoudt het off-topic in andere topics te bespreken, en ook niet meer gebruikt in andere topics als flauw excuus om af te zien van verduidelijkingen, verbeteringen en aanvullingen van zijn tekst. Die kunnen namelijk ook in een nieuwe reactie geplaatst worden. Het wordt ook soms onoverzichtelijk als naar aanleiding van een reactie de oorspronkelijke tekst wordt verbeterd, want dan lijkt de reactie nergens op te slaan.
Ik snap het toch niet dat je reacties zo kort kan aanpassen.

Ik wil reacties ook weleens aanpassen na een dag, sommige reacties zijn of impulsief of je denkt te weinig na.

Maak er een dag van ofzo.
Taalfouten zijn toch helemaal niet erg! Als de wijzigingstijd een uur bedraagt, zet de kookwekker op 45 minuten en kijk dan nog eens naar jouw bijdrage om fouten eruit te halen.
Op andere fora maak je mee dat topicstarters hun bericht ineens wijzigen of verwijderen als er enkele reacties geplaatst zijn. Staan de reageerders in hun hemd, want hun reactie 'past' niet meer bij het onderwerp dat besproken wordt. Erger nog, reageerders worden afgezeken omdat de ze reageren op een probleem of klacht die na wijziging ineens 'niet meer klopt'.
Daarom vind ik het niet erg dat je je bijdrage slechts een beperkte tijd na plaatsing kunt wijzigen. Ik ben het eens met de bijdrage van moderator Inge NS.
Helaas maken moderators zich er regelmatig zelf schuldig aan. Dan heb ik het niet alleen over het veranderen van topictitels, maar ook over het aanpassen van hun eigen bijdragen van soms weken geleden als ze er uiteindelijk toch van overtuigd zijn geraakt dat ze het toen bij het verkeerde eind hadden. Reacties daarop kloppen dan ook niet meer en erger nog: Reizigers die handelen op basis van verkeerde informatie die namens NS wordt verstrekt, kunnen zich daar op die manier later niet meer op beroepen.

Het zou netter zijn, als ze de oorspronkelijke tekst zouden laten staan en er een erratum onder zetten waaruit duidelijk blijkt op welke datum dat stukje is toegevoegd.
Reputatie 1
Ik snap de beredenering vanuit de NS dat ze het (al dan niet bewust) zodanig veranderen van post zodat de reacties nergens meer op slaan. Op veel plaatsen zie je tegenwoordig een vermelding dat de post aangepast is en kun je doorklikken om de geschiedenis inzien.

Betreffende de aanpassingen die moderators aan hun post doen kan ik me voorstellen dat het bijstellen (na intern overleg of door voortschrijden inzicht) heb ik niet zo veel op tegen. Echter zou het misschien verstandig zijn om hiervoor een striketrough te introduceren zodat ze de originele tekst doorgehaald kunnen laten staan.

Ook voor het aanpassen van de (voor start)post zou je in een vervolgpost kunnen vragen aan een mod om de tekst aan te passen.
Reputatie 4
Badge
Op dit forum wordt soms in hoog tempo gereageerd op elkaar. Het geeft geen pas om dan bijdragen nog te veranderen. Dat is geschiedvervalsing. Er zou eigenlijk helemaal geen mogelijkheid moeten zijn om bijdragen aan te passen. Of heel kort, 5 of 10 minuten, bijvoorbeeld omdat je je realiseert dat je iets doms gezegd hebt.
Voor de rest is het een kwestie van nadenken wat je schrijft en goed op de spelling letten. Een taalfout meer of minder vind ik zelden relevant. Gewoon verantwoordelijkheid nemen voor wat je zegt of schrijft. Je e-mails kun je ook niet wijzigen nadat je ze gestuurd hebt, dus eerst drie keer nadenken en dan "send".

Als moderatoren hun bijdragen na een uur nog wel kunnen aanpassen, zonder dat dat zichtbaar is voor lezers, is dat schandelijk. Ik wist niet dat dat kon. Het betekent dat ik in het vervolg screendumps zal maken van antwoorden die voor mij van belang zijn en die ik niet kan terugvinden in de algemene voorwaarden.

Ik hoop dat een van de moderatoren kan aangeven dat dat niet klopt en dat zij hun antwoorden niet kunnen aanpassen. Anders is dat vals spelen.
Reputatie 6
Badge +2
Het citeren van het deel van de bijdrage waar je op reageert is in verband met de genoemde mogelijke verwarring dus aan te bevelen als die bijdrage minder dan een uur oud is, of van een moderator komt.

Reageer