Opleiding Machinist

Goedendag,

Ik ben heel sterk geïnteresseerd in de opleiding tot machinist. Ik heb een aantal vragen:

• Afgezien van dat de opleiding betaald is, krijg je tijdens je opleiding een vergoeding/salaris?
  • Ben je na de opleiding verzekerd van een baan?
  • Wat is het slagingspercentage van de afgelopen jaren?
Alvast bedankt

6 reacties

Reputatie 7
Als je direct bij NS solliciteert, krijg je inderdaad de opleiding, tijdens je opleiding salaris en toeslagen. Je wordt aangenomen voor een functie, dus als je de opleiding haalt heb je 100% zekerheid dat je de functie behoudt. Het slagingspercentage zal enorm hoog zijn, precies weet ik niet, maar zal me niets verbazen als dat 99% is.
Het is daarbij dus de bedoeling dat ik reageer op een (leerling) vacature of is er ook een andere manier om direct bij de NS de opleiding te volgen? Ik probeer ook een beeld te krijgen van de werkgelegenheid binnen deze branche. Het lijkt me een erg aantrekkelijk beroep wat ik zeker wil uitvoeren. Ik wil alleen niet na de opleiding zonder werk of kansen komen te zitten. Wat kan ik hierbij verwachten?
Badge
Als je bij de NS solliciteert op een vacature voor machinist in je directe omgeving en je komt door de testen heen dan begin je je opleiding bij de NS en dan ligt het voornamelijk aan jezelf of je slaagt voor de opleiding en zodra je slaagt blijf je in dienst van NS.

Slagingspercentage is inderdaad heel hoog, zelden dat iemand uiteindelijk niet slaagt maar dan heb je het vaak wel aan je eigen inzet te danken dat het niet gelukt is. De opleiding vergt wel flink veel tijd om alles goed in je hoofd te krijgen want de stof gaat op zich vrij snel dus je zult er wel tijd voor vrij moeten maken.
Hoe vaak verschijnen die vacatures en hoe groot schat je de kansen in dat het lukt (hoeveel concurrentie etc)? Aangezien er uiteraard ook gecertificeerde machinisten reageren op zo'n vacature.
Badge
De vacatures verschijnen als er in een regio een vacature ontstaat, daar is dus geen peil op te trekken. Je kunt er een alert voor aanzetten zodat je geïnformeerd wordt, daarnaast kun je je brief natuurlijk al gaan schrijven zodat je ook snel kunt reageren. De NS geeft de vacatures geen termijnen mee maar wachten op geschikte sollicitaties en dan is de vacature ook zo weer van de site verdwenen, snel reageren is ook in je voordeel.

Op dit moment staat de arbeidsmarkt onder druk dus dat zou inhouden dat je meer kans maakt dan een paar jaar geleden. Belangrijk is dat je een sollicitatie brief schrijft waar de motivatie vanaf spat, want motivatie is heel erg belangrijk bij de sollicitaties bij de NS.

Wees er ook op voorbereid dat ze je als je brief er boven uit stijgt gaan bellen en dan nogmaals vragen gaan stellen omtrent je motivatie en de mindere kanten van het vak zoals aanrijding met een persoon en de dubbel onregelmatige diensten. Want elke dag een andere tijd aan het werk gaan en dan ook nog rouleren per week of je vroeg, laat, nacht draait dat vergt wel wat van je lichaam en prive leven natuurlijk.

Ik denk niet dat er veel opgeleide machinisten solliciteren.
Leuk dat je belangstelling hebt voor het beroep machinist. Het slagingspercentage mag dan hoog zijn, echter de voorselectie is dusdanig streng dat daar reeds vele afvallen. Al jaren komt ongeveer 1 op de 25 door de sectie en keuringen.

Zo ver ik kan overzien is NS geheel gestopt met het zelf opleiden van machinisten. Dit wordt geheel overgelaten aan de verschillende STC en ROCs. Leerlingen van deze scholen overspoelen de verschillende standplaatsen met vele tegelijk, zodat zelfs standplaatsen met veel vraag naar nieuw personeel echt helemaal vol zitten.

Voor NS is het natuurlijk zeer voordelig slechts personeel van STC en ROC aan te nemen, de opleidingskosten zijn immers voor de scholen (lees leerlingen). Deze ontvangen dan ook geen salaris, slechts aan het einde studie een stagevergoeding.
Ander groot voordeel is natuurlijk dat NS eerst de kat uit de boom kan kijken en alleen de echt goede leerlingen overneemt van de scholen.

Verder is de kans aanwezig dat je een baan aangeboden krijgt, ver van je woonomgeving.

Reageer