beantwoord

opleiding tot machinist intern v.s. ROC

• 27 januari 2020
  • 8 reacties
  • 173 Bekeken

Beste mensen,

Ik ben al een tijd opzoek naar een andere baan. Werken bij de NS heeft mij altijd al vanaf kinds af aan getrokken.

Nu zit ik met een vraag:

Op het ROC is er een opleiding te volgen maar is die opleiding er ook als je intern solliciteert bij de NS? net zoals bij de functie conducteur.

Het probleem zit hem er in dat als ik mijn 36 uur baan opzeg, ik 2 jaar onbetaald naar school ga. Als je solliciteert bij de NS krijg je dan betaald tijdens de opleiding?

icon

Beste antwoord door Jeroen 27 januari 2020, 13:33

En anders eerst als HC solliciteren en dan later intern solliciteren voor machinist, dit kan nml. ook als er vacatures zijn.  Uiteraard bij je sollicitatie niet aangeven dat je deze weg wilt bewandelen want je solliciteert als HC.

Of er nog vacatures machinist bij de NS komen is afwachten, maar je kunt een jobalert aanmaken op werkenbijns.nl .

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

Als je direct bij NS solliciteert krijg je bij NS een contract, de opleiding intern (examens extern) en direct salaris. 

Via het ROC krijg je geen salaris, geen baangarantie en is dus alles extern.

bedankt voor het snelle antwoord.

Dus vacatures voor machinist met interne opleiding komen nog wel eens voorbij?

Voor de zekerheid maar mijn vacature alert aangezet.

Reputatie 7

De vacatures bij NS heb ik al een tijd niet meer online zien staan, omdat er nu heel veel aanwas binnenkomt via het ROC/STC. Maar het is nog steeds zo dat er buiten de scholen om mensen aan worden genomen :) 

Reputatie 7
Badge

NS heeft er geen enkel belang meer bij om intern machinisten op te leiden @stefanschulteHet kost erg veel geld waarbij er maar moet worden afgewacht hoe de machinist in opleiding uiteindelijk is. Zoals Slidestops al aangeeft, er wordt al langere tijd niet meer extren geworven.

Nu kost de opleiding amper iets voor de vervoerder, en heeft men de mogelijkheid alleen die aan te nemen welke goed presteren op de opleiding.

Leerlingmachinisten op het ROC en STC zijn bijna altijd tussen de 17 en 24 jaar "jong".

Badge

En anders eerst als HC solliciteren en dan later intern solliciteren voor machinist, dit kan nml. ook als er vacatures zijn.  Uiteraard bij je sollicitatie niet aangeven dat je deze weg wilt bewandelen want je solliciteert als HC.

Of er nog vacatures machinist bij de NS komen is afwachten, maar je kunt een jobalert aanmaken op werkenbijns.nl .

Hier zat ik eerst ook aan te denken als eventuele doorgroei mogelijkheid. Dit vanwege het feit dat ik in mijn huidige baan ook veel met mensen en dienstverlening bezig ben. Maar ook altijd het beroep machinist heb geambieerd.

Fijn dat er binnen de NS ook zo'n mogelijkheid bestaat. ik zal de vacatures voor HC en machinist in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge

Alleen is de route via de functie van HC alleen te doen als NS weer intern gaat opleiden, dat gebeurd nu juist (voor jou helaas) niet @stefanschulte waarbij er op veel locaties al flinke wachtlijsten zijn ontstaan voor deze carrière verandering van Conducteur naar Machinist.

Helaas lopen heel veel geïnteresseerden tegen dit probleem aan.

Ik den dat het in mijn geval dan verstandig is om voor Hc te solliciteren. en kan dan altijd nog kijken of er een doorgroeimogelijkheid bestaat. zowel naar teamleider conducteurs of machinist.

aangezien conducteurs meteen een opleiding krijgen en betaald. 2 jaar ROC en geen betaling is voor mij geen optie ivm huur etc.

Reageer