Oplichter station Delft | NS Community

Oplichter station Delft

  • 1 November 2022
  • 12 reacties
  • 468 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Op het station van Delft is een oplichter actief. Hij vroeg me 6,50 voor een metrokaartje in de fietsenstalling in Delft centraal. Hij had een fiets bij zich en zei dat hij naar Pijnacker ging om daar de metro te nemen. Hij leek heel gestrest, z'n telefoon was leeg en z'n bankkaart deed het niet. Normaalgesproken geef ik nooit zomaar geld, maar hij kwam over als een oprechte man die een slechte dag had. Hij vroeg me een tikkie te sturen, dus dat deed ik, maar toen herinnerde hij zich dat hij z'n betaalapp op z'n andere telefoon (die leeg was) had staan. Hij zei dat hij hetzelfde had gedaan als iemand hem om hulp vroeg en hij dat hij 'de goede daad' door zou geven. Niet echt dingen die een oplichter zegt, hij zag er fatsoenlijk uit en het was maar 6,50 dus ik hielp hem. Hij heeft het geld nooit terugbetaald. Hij gaf mij zijn telefoonnummer en noemde zichzelf 'Ralph' in m'n telefoon. Zijn Whatsapp profielfoto is van een meisje die qua ogen op hem lijkt, dus ik denk dat het misschien z'n dochter is. Voorgaand verhaal is niet van mij, maar kwam ik op internet tegen en was precies hetgeen wat mij ook is overkomen in de fietsenstalling op station Delft. Op internet, na het googlen van zijn 06-nummer, stonden nog 20 andere reacties van mensen die met deze oplichter temaken hebben gekregen. In de praktijk zullen er denk ik veel meer mensen zijn die een klein geldbedrag kwijt zijn, maar dit nergens gemeld hebben. Als er iemand is die ook door deze man is opgelicht, graag melden bij mij. Als meerdere mensen zich melden en bewijs hebben van onbetaalde betaalverzoeken, mail dan: vinddelftoplichterstation@gmail.com Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn om deze man te stoppen! 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aangifte doen bij de politie.

Mn bus was 2 keer geannuleerd. Vervolgens komt deze man naar mij toe en heel gesprek hierover gehad. Hij kwam bij mij met hetzelfde verhaal aanzetten en ik dacht dat niemand zo triest is om een 18 jarige student voor 10 euro op te lichten. Helaas wel dus. Kwam heel aardig over en vertelde dat zn telefoon stuk was, deze heeft hij ook laten zien en deze was inderdaad stuk.

Reputatie 7
Badge

Altijd je knip dichthouden bij dat soort gevallen. Wanneer leren mensen het eens.

Badge +3

Hier ook zo’n gast (weliswaar niet op het station maar bij een supermarkt).

Heb je een sigaret voor me? Nee.

Heb je dan 3 euro voor me, dan heb ik genoeg om zelf te kopen… 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Onbekende op straat: “Mag ik je wat vragen?”
iMark (die toen nog rookte): “Alleen als het niet over sigaretten of geld gaat.”
Onbekende: “Shit.”

En het werd nog een mooie dag.

Altijd je knip dichthouden bij dat soort gevallen. Wanneer leren mensen het eens.

Hij begon het gesprek niet gelijk over geld, hij heeft begon met vragen of hij iets mocht vragen en als antwoord al nee verwacht. Voor ik het gegeven heb nog een heel gesprek over mn bussen die geannuleerd waren gehad. Nog steeds niet slim maar je zit al in een gesprek voor je doorhebt dat hij iets van plan is.

Reputatie 7
Badge

Tja, mijn principe is dat ik nooit geld geef. Hoe zielig de verhalen ook. 

Beste mensen,

graag naar de politie bellen (0900-8844). Is nu een melding van gemaakt. Aangifte doen gaat niet ivm een mondelinge overeenkomst gebaseerd op vertrouwen. Des te meer meldingen, des te meer kans dat deze man wordt gepakt. Mocht iemand ooit deze man (opnieuw) tegenkomen, meteen 112 bellen! 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is 112 daar niet voor bedoeld. 

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is 112 daar niet voor bedoeld. 

Inderdaad! 0900-8844 is de beste optie ipv 112.

Tenzij de oplichter dreigende taal staat te uiten met intimidatie erbij of aan het zakkenrollen is. Maar volgens mij is hier geen sprake van.

Reputatie 7
Badge

Gewoon negeren. Als iedereen dat doet is die kerel zo verdwenen. 

De politie zei tegen mij 112 te bellen als ik hem ooit weer tegenkom, ook al klinkt dat nogal overdreven. Deze man zijn identiteit is niet bekend, maar heeft al wel via zijn telefoonnummer een aantal klachten staan. De politie mag hierdoor zijn identiteit achterhalen. Onderschat deze man niet. Hij heeft al tientallen mensen opgelicht. Het gaat om kleine bedragen, en zo komt hij gewoon aan zijn geld. Moet toch niet zo kunnen zijn dat hij zijn geld verdient door tikkies niet terug te betalen van onschuldige mensen. Maar goed, aanklacht staat bij de politie, ben benieuwd.

 

Reageer