OV dagkaarten zijn uit te lezen met telefoon met NFC chip

• 29 september 2014
  • 9 reacties
  • 11264 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Vandaag las ik op NU.NL dat het goed inchecken met een dagkaartje door reizigers moeilijk te controleren is.
Ik heb enkele weken gelden ontdekt dat een OV dagkaart die ik bij het Kruidvat gekocht had prima uit te lezen is met de TAGINFO app van NXP. Voorwaarde is wel dat je telefoon NFC chips kan uitlezen. Maar de meeste nieuwe smartphones kunnen dat. Met die app kun je zien hoe veel keren je in of uitgecheckt bent en de laatste 2 keren worden zelfs in detail weergegeven. De normale OV kaart is met deze app helaas niet uit te lezen.
Misschien is het een idee als ook NS een APP uitbrengt waarmee je kunt controleren of je goed in of uitgecheckt bent maar dan wel voor alle bruikbare reisdocumenten.
Hopelijk pakt men dit idee op omdat ik denk dat veel mensen daar baat bij hebben.
Groet,
Johan

9 reacties

Hoi jcc, leuk dat je dit met ons deelt op het NS Serviceforum! Hopelijk kunnen anderen hun voordeel hiermee doen. Om op je vraag in te gaan: Op deze website kun je zien wat er momenteel allemaal mogelijk is met de NS-app. Wij zijn zeker bezig deze continu te verbeteren en functies toe te voegen, hierbij wordt zeker ook gedacht aan de suggestie die jij hier geeft. Bedankt voor je feedback!
Reputatie 5
Badge
Dan vrees ik dat de Samsung S4 buiten de boot valt, omdat die geen ondersteuning biedt voor het uitlezen van de normale OV-chipkaart. Papieren dagkaartjes en samenreis-kaartjes zijn geen enkel probleem.

Tot zover mijn bevindingen. 😉
Echt een supergoed idee Johan!

Het zou echt fijn zijn als je met je telefoon de inhoud van je chip kon checken.
Vooral ook om te weten of ie alweer opgeladen moet worden 😉
Laatst stond ik op het station en dacht ik dat ik mijn ov thuis had laten liggen, en toen bedacht ik me.. als ov met nfc gelezen kan worden, waarom kun je je dan niet ook inchecken met je (gekoppelde) telefoon? bijvoorbeeld na het inloggen bij de ns app!
Wat denkt u dat dat doet met de winst van TLS? Als mensen met hun telefoon zouden kunnen inchecken, liepen ze zo'n 7 euro winst per verkochte OV-chipkaart mis.

Zelf zouden ze zeggen dat dat misschien in de toekomst nog ontwikkeld wordt.
ja, daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben!
Reputatie 3
Badge
Laatst stond ik op het station en dacht ik dat ik mijn ov thuis had laten liggen, en toen bedacht ik me.. als ov met nfc gelezen kan worden, waarom kun je je dan niet ook inchecken met je (gekoppelde) telefoon? bijvoorbeeld na het inloggen bij de ns app!

Lijkt me ideaal: in de trein stappen zonder in te checken, en zodra de HC haar hoofd door de deur steekt ff snel je chip langs je telefoon halen . . . . Dat gaat een groot succes worden!
Ik ging er vanuit dat mezeman de telefoon in plaats van de OV-chipkaart wilde gebruiken, niet in plaats van de incheckpaal.
Ik ging er vanuit dat mezeman de telefoon in plaats van de OV-chipkaart wilde gebruiken, niet in plaats van de incheckpaal. Ja dat klopt, scheelt weer gedoe met een pasje die niet door je portemonnee heen gescand kan worden.

Reageer