over het werkoverleg

• 31 oktober 2016
  • 40 reacties
  • 986 Bekeken

> Geachte heer Peters,
>
> Graag wil ik u laten weten dat ik vind, dat een enkele conducteur op
> een lange trein voor mij onveilig aanvoelt voor de conducteur en voor
> de reiziger. Ook wil ik laten weten, dat ik altijd zeer vriendelijk en
> professioneel wordt geholpen in de trein. ik vraag u het volgende:
>
> Waardeer alstublieft uw personeel en laat ze niet in de steek.
>
> Op amsterdam centraal heb ik met enkele conducteurs gesproken en zij
> vertelden mij, dat er niet naar hen wordt geluisterd. Ik geef hierbij
> aan, dat ik dat kwalijk vind en dat ik vind dat de conducteurs veilig
> hun en haar werk moeten kunnen doen. Omdat er op opvang projecten wordt
> bezuinigd en er meer verwarde en wanhopige personen in de trein
> geraken, kunnen er situaties uit de hand lopen. ik snap ook dat het
> niet makkelijk is om binnen het budget goede oplossingen te vinden
> maar agressie in de trein maakt de trein op den duur overbodig.
> Ik wens u veel wijsheid toe in de besluiten over het uitvoerend personeel.
>
> ---
> Met vriendelijke groeten,
> Nanzz van Vliet
> Luister naar je stem coach.
>
> Luister naar je stem, geef je grenzen liefdevol aan en ... hou van jezelf!
> Lees mijn blog op: ********
> Volg me op Twitter: *******
> Like me op Facebook: ******
> Nanzz is te boeken als spreker: ******
>

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een zinloos betoog zo lang je er niet bij vertelt waar al dat extra personeel van betaald moet worden. Of moeten de tarieven, die al bijna de hoogste van de wereld zijn, nog eens 20% omhoog?
Ik geef al aan, dat het voor de reiziger ook minder aantrekkelijk is om in een onveilige trein te stappen. Ook is het mogelijk om minder te betalen aan niet-uitvoerend personeel en meer zelfsturing te gebruiken als bezuiniging. In de zorg heeft dit ook goede resultaten. Dus, dit betoog vind ik niet zinloos maar juist een bijdrage vanuit een betrokken reiziger. Met vriendelijke groet, Nanzz van Vliet
Het vermelden van privé informatie is niet de bedoeling. Gewoon even lezen bij stel je vraag. Kijk ook eens naar de gebruikersvoorwaarden van dit forum.
Reputatie 7
Badge +3
Als je op iedere trein drie man personeel moet gaan zetten kun je binnen de kortste keren het halve spoorwegnet sluiten omdat al die lijnen door de hoge personeelskosten hopeloos verliesgevend worden. Het is niet voor niets dat Arriva buiten de Randstad op veel plaatsen met eenmansbediening rijdt omdat het anders niet meer verantwoord is om die spoorlijnen nog open te houden.

Niet-uitvoerend personeel minder betalen is ook een probleem omdat de lonen bij NS al erg genivelleerd zijn en hoger personeel bij NS nu al minder verdiend dan in het bedrijfsleven.

De zorg lijkt me overigens geen voorbeeld, er zijn weinig sectoren waar men zo'n gat in de hand heeft als in de zorg.
Een zinloos betoog zo lang je er niet bij vertelt waar al dat extra personeel van betaald moet worden. Of moeten de tarieven, die al bijna de hoogste van de wereld zijn, nog eens 20% omhoog?

Bijna hoogste van de wereld?? wel eens gebruik gemaakt van het openbaar vervoer in b.v. Canada, Japan of aan de overkant Groot Brittannië en spoorland nr 1 Zwitserland ?
Door die O.V. chipkaart is (vooral de bus) veel duurder geworden, maar nog altijd goedkoper dan voorgaande voorbeelden.
Reputatie 2

Niet-uitvoerend personeel minder betalen is ook een probleem omdat de lonen bij NS al erg genivelleerd zijn en hoger personeel bij NS nu al minder verdiend dan in het bedrijfsleven.
De zorg lijkt me overigens geen voorbeeld, er zijn weinig sectoren waar men zo'n gat in de hand heeft als in de zorg.

Je zegt hier nogal wat, de zorg met een gat in de hand......
Even gegoogled wat de baas van de NS vediend:
€430.000 per jaar. (bron Qoutenet) Is toch bijna 2,5x de Balkenende norm.
Reputatie 7
Badge +3
Ik praat niet over de hoogste baas maar gewoon over mbo 'ers, hbo'ers en academici.

En ik neem aan dat je ook begrijpt dat als je het salaris van de hoogste baas halveert je daar geen paar honderd extra conducteurs van kunt betalen.
Reputatie 7
Badge +3
@Bib
De tariefsystemen in landen als Japan, Engeland of Zwitserland zijn niet vergelijkbaar met het Nederlandse systeem. Als je je erin verdiept is het vervoer daar gemiddeld niet echt duurder dan hier. En in de overige 200 landen in de wereld is het vervoer overal goedkoper.
Die extra conducteurs verdien je zo terug als NS de regels eens gaat handhaven. Boetes gaat geven voor roken, voor grijsrijden in 1e klas, zwartrijden.

Overigens heb je in de meeste landen meer personeel rondlopen in de trein en op stations, dat kost daar blijkbaar niets extra's zeker.
Reputatie 7
@MvanGelder Boetes voor roken en dergelijke gaan direct naar justitie, daar krijgt de NS niets van. Alleen die van de kaartjes, dus wel die van de mensen zonder geldig vervoersbewijs.
Prima, dan vul je dat aan met boetes voor het overtreden van de huisregels.
Dat is nu net wat Slidestops aangeeft. Het overtreden van de huisregels gaan de bekeuringen direct naar justitie toe. Boetes als vandalisme, smerigheid maken in de trein en noodremtrekking kan de NS weer innen, indien men niet betaald en het wordt een proces verbaal is het weer voor justitie.
Reputatie 7
Badge +3
@MvanGelder
Als je denkt de kosten van extra conducteurs kunt terug verdienen met extra boetes realiseer je je volgens mij niet wat een conducteur kost. En dan gaat het om meer dan salaris maar ook om werkgeverspremies, uitrusting, opleiding, etc.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, je gaat toch niet vertellen dat een conducteur meer verdient dan het minimumloon? Dat zou te zot voor woorden zijn als je ziet hoe sommige conducteurs zich eens per 2 uur of langer laten zien.
Reputatie 7
@Tamzin als ik kijk naar afgelopen maand hoeveel ik geschreven heb, dan zal het de kosten niet dekken, maar je komt toch stiekem al een heel eind 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestop
Ja, maar bij een tweede conducteur op de trein wordt de opbrengst natuurlijk niet twee keer zo groot. Er is maar een beperkt aantal zwartrijders.
Reputatie 7
@Slidestop
Ja, maar bij een tweede conducteur op de trein wordt de opbrengst natuurlijk niet twee keer zo groot. Er is maar een beperkt aantal zwartrijders.

Ik denk dat er, toch zeker in dubbeldekkers, nog veel meer te halen valt als je met 2 controleert en samen oploopt, ten opzichte van 1 persoon. Natuurlijk zal het geld gaan kosten, maar al is het alleen voor de veiligheid 's avonds laat, zou ik die 2e persoon toch graag zien. En, dan niet met z'n 2en zitten, maar ook echt gaan controleren..
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp de argumenten maar stellen dat er maar (voor de zoveelste keer) extra geld moet komen is iets te simpel. NS moet immers ook zijn eigen broek ophouden en de tarieven zijn al torenhoog.

Vergeleken met het buitenland is er bij NS nu al erg veel rijdend en controlerend personeel. Je mag dus ook het huidige controlesysteem best wel eens ter discussie stellen en daarbij de mix van veiligheid, kosten en effectiviteit afwegen.

En wat zwartrijden en veiligheid betreft: personeel zou NS ook wel eens onder druk mogen zetten om nu eindelijk eens haast te maken met de poortjes op de stations.
Reputatie 7
Je mag dus ook het huidige controlesysteem best wel eens ter discussie stellen en daarbij de mix van veiligheid, kosten en effectiviteit afwegen.
Vooral dat laatste kan veel sneller, bij uitschrijven van een UvB. Verder als ik naar het takenpakket van de HC kijk, zijn wij echt voor veel dingen verantwoordelijk, niet alleen controle. Een losse controleploeg heeft het makkelijker omdat die alleen maar hoeven te controleren, dus misschien daar nog iets mee doen.... Geen idee.

En wat zwartrijden en veiligheid betreft: personeel zou NS ook wel eens onder druk mogen zetten om nu eindelijk eens haast te maken met de poortjes op de stations.

Zolang er niet bij elke rij poortjes staat om te handhaven, komen de bewuste zwartrijders nog steeds het station op..
Reputatie 7
Badge +3
Ieder controlesysteem is te kraken maar poortjes houden wel degelijk het grootste deel van de "ongewenste personen" buiten de deur. Op ieder station waar NS de poortjes sluit zie je het aantal verkochte kaartjes flink stijgen.
Reputatie 7
Ieder controlesysteem is te kraken maar poortjes houden wel degelijk het grootste deel van de "ongewenste personen" buiten de deur. Op ieder station waar NS de poortjes sluit zie je het aantal verkochte kaartjes flink stijgen.
De onbewuste zwartrijder wordt zeker tegengehouden. De categorie die je echt buiten wil houden, noem het even de asociale agressieve zwartrijder, die vind helaas altijd zijn weg wel weer...
Overigens zie ik ook graag alle poortjes overal verschijnen en overal dichtgaan, want uiteraard, het helpt wel 😉
Reputatie 7
Badge +3
Mijn indruk (en die van andere regelmatige reizigers in vrienden- en kennissenkring) is dat het treinpersoneel in de Randstad (waar al veel poortjes gesloten zijn) tot de conclusie gekomen is dat de meeste zwartrijders al door de poortjes worden tegengehouden en dat controleren geen toegevoegde waarde meer heeft.

Sinds bijvoorbeeld de poortjes in Hilversum gesloten zijn, ben ik niet meer gecontroleerd in treinen tussen Hilversum en Amsterdam Centraal of Hilversum en Amsterdam Zuid. De Hc's zijn bezig zichzelf overbodig te maken door in feite alleen nog maar de vertrekprocedure uit te voeren.
Reputatie 7
Dan zal ik de eerste zijn om te vertellen dat dat complete onzin is. Ik heb geen enkel idee waar precies wel of niet de poortjes gesloten zijn, de grote stations weet ik maar die kleintjes weet ik echt niet. Kan het wel opzoeken, maar voor mij heeft dat geen toegevoegde waarde.

Waarom? Omdat ik mijn controle ronde totaal niet baseer op waar wel of geen poortjes zijn, heb dit overigens nog geen enkele collega horen zeggen, dat hij dat wel doet..
Sterker nog, ik reis datzelfde traject (maar ook Hilversum - Utrecht) regelmatig, en ik wordt wel degelijk nog steeds gecontroleerd.
Hoofddorp-Leiden elke dag. Mijn ervaring, in een rustige trein wordt je regelmatig gecontroleerd ongeacht er wel of geen poortjes op de stations van die route staan.

Reageer