beantwoord

Percentage op tijd vd treinen

  • 20 augustus 2014
  • 3 reacties
  • 1271 Bekeken

Mijn trein van Deventer naar Zwolle (van 6.17 of 6.47) is gemiddeld 1 keer per week een aantal min te laat (vandaag bv 5 min) waardoor ik dan de aansluiting naar Lelystad mis (helaas slechts 4 min overstaptijd). Toch staat in de NS reisplanner een op tijd-percentage van 100%. Lijkt mij dat hier een wat te rooskleurige en niet-juiste berekening achter zit...
icon

Beste antwoord door Ramon NS 20 augustus 2014, 12:36

Goed dat je het forum hebt gevonden voor deze vraag Jan. Met de overheid is afgesproken dat 93% van alle treinen op tijd moet rijden. Op tijd, dat wil zeggen dat de trein binnen een marge van 5 minuten aankomt op de aangegeven aankomsttijd. Indien de trein dus enkele minuten te laat is, kan deze toch meetellen omdat dit binnen de marge valt. Meer informatie over de hoeveel treinen er op tijd rijden lees je hier
Bekijk origineel

3 reacties

Goed dat je het forum hebt gevonden voor deze vraag Jan. Met de overheid is afgesproken dat 93% van alle treinen op tijd moet rijden. Op tijd, dat wil zeggen dat de trein binnen een marge van 5 minuten aankomt op de aangegeven aankomsttijd. Indien de trein dus enkele minuten te laat is, kan deze toch meetellen omdat dit binnen de marge valt. Meer informatie over de hoeveel treinen er op tijd rijden lees je hier
Daarnaast gebruikt men ook weleens het verwarrende begrip 'reizigersvertraging'/'reizigerspunctualiteit' wat inhoudt dat een vertraagde trein met 500 passagiers 10x zo zwaar meetelt in het gemiddelde als een vertraagde trein met 50 passagiers, maar ook daarin wordt het missen van overstappen niet meegeteld.

Het grote nadeel van het meten van vertraging op die manier is dat het nooit voordelig is voor de statistieken om een trein een minuutje te laten wachten om overstappers nog net mee te kunnen nemen, zelfs als dat geen olievlekwerking heeft. Er is het afgelopen jaar in de Tweede Kamer een keer voorgesteld om de NS voortaan niet meer te houden aan een percentage treinen dat op tijd arriveert, maar aan een percentage reizigers dat op tijd op de eindbestemming arriveert (dus de echte reizigerspunctualiteit inclusief het wel of niet missen van overstappen), maar dat idee strandde, voornamelijk omdat andere Tweede-Kamerleden en de Staatssecretaris (al dan niet geveinsd) niet begrepen wat het verschil was met de voorgenoemde neppe reizigerspunctualiteit en dat het een averechts effect kan hebben voor de vertraging die een reiziger oploopt om de NS aan een bepaalde treinpunctualiteit of neppe reizigerspunctualiteit te houden.
En dus, met andere woorden: het begrip "reizigerspunctualiteit" is net zo misleidend als alle andere vormen van "kwaliteitsmeting" die NS nu toepast. Het gaat er per saldo alleen maar om dat de treinen op tijd rijden, over passagiers wordt niet gerept.
Het is een voorbeeld van hoe NS denkt in termen van treinen en niet van reizigers.

Reageer