beantwoord

Prijs van een coupé

  • 2 February 2021
  • 2 reacties
  • 123 Bekeken

Beste medewerkers van de NS,

Voor een project op school hebben wij de kosten om 1 coupé te bouwen nodig. Op het internet kunnen we namelijk alleen de prijzen van hele treinen vinden. Ook vroegen we ons af of je aan elke trein een coupé vast kan maken. 

icon

Beste antwoord door Julian 2 February 2021, 12:04

Treinen zijn tegenwoordig bijna altijd vaste samenstellingen van een aantal rijtuigen. Dit wordt een  ‘treinstel’ genoemd. Die samenstelling is in de dagelijkse dienst niet te wijzigen. Wél kunnen meerdere treinstellen aan elkaar gekoppeld worden om tot een langere trein te komen, maar je zit altijd vast aan die vaste treinsamenstellingen.
Dus bijvoorbeeld een dubbeldekstreinstel van vier rijtuigen (in jargon ook wel ‘bakken’ genoemd) kan gekoppeld worden aan een ander dubbeldekstreinstel van nog eens vier rijtuigen, waarmee er een trein van totaal acht rijtuigen wordt gecreëerd. Op deze manier kan de capaciteit van de treinen aangepast worden op de verwachte drukte op het traject waar de trein rijdt.

Met deze vaste treinsamenstellingen is er dan ook enkel een prijs per treinstel op te geven, omdat er niet meer gekeken wordt naar wat de individuele rijtuigen van een treinstel kosten.
De enige echte losse rijtuigen die NS op dit moment nog heeft zijn de InterCityRijtuigen, kortweg ICR genoemd. Deze rijden tegenwoordig ook in vaste samenstellingen rond, dus ook daarbij worden er tijdens de reis geen rijtuigen meer aangekoppeld of juist losgemaakt.

Bekijk origineel

2 reacties

Treinen zijn tegenwoordig bijna altijd vaste samenstellingen van een aantal rijtuigen. Dit wordt een  ‘treinstel’ genoemd. Die samenstelling is in de dagelijkse dienst niet te wijzigen. Wél kunnen meerdere treinstellen aan elkaar gekoppeld worden om tot een langere trein te komen, maar je zit altijd vast aan die vaste treinsamenstellingen.
Dus bijvoorbeeld een dubbeldekstreinstel van vier rijtuigen (in jargon ook wel ‘bakken’ genoemd) kan gekoppeld worden aan een ander dubbeldekstreinstel van nog eens vier rijtuigen, waarmee er een trein van totaal acht rijtuigen wordt gecreëerd. Op deze manier kan de capaciteit van de treinen aangepast worden op de verwachte drukte op het traject waar de trein rijdt.

Met deze vaste treinsamenstellingen is er dan ook enkel een prijs per treinstel op te geven, omdat er niet meer gekeken wordt naar wat de individuele rijtuigen van een treinstel kosten.
De enige echte losse rijtuigen die NS op dit moment nog heeft zijn de InterCityRijtuigen, kortweg ICR genoemd. Deze rijden tegenwoordig ook in vaste samenstellingen rond, dus ook daarbij worden er tijdens de reis geen rijtuigen meer aangekoppeld of juist losgemaakt.

Hallo Jade van der Aa en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het antwoord Julian. Hier kan Jade vast wel wat mee!

Reageer