beantwoord

Project ICM of ICMM

• 26 september 2020
  • 9 reacties
  • 324 Bekeken

Reputatie 2

icm is weliswaar mijn favoriete trein om mee te reizen het ziet er ook voor zijn leeftijd mooi uit van binnen, nu heb ik gehoort dat de icmm 1 en 2 gaat verdwijnen en plaats gaat maken voor de ICNG, nu heb ik een YouTube video gezien van een icm 4001 van binnen, er zijn slechts 2 van deze in Nederland te vinden, waarom wordt deze als oefenobject gebruikt? zo.n ding hoort in een museum te staan, wanneer komt een icm in het spoorwegmuseum? zo.n ding is best uniek als je mij vraagt vooral toen je door de kop naar het andere treinstel kon lopen, is er een stichting die deze icmm later overneemt? want ik heb veel met deze trein gereisd toen er een rechtreekse verbinding was van Venlo naar Den Haag.

icon

Beste antwoord door Aar 26 september 2020, 19:29

De 4001 t/m 4007 waren de eerste prototypes van de ICM. Ze werden ook ICM-0 genoemd en wijken behoorlijk af van de seriebouw die nu nog steeds rijdt. 

Omdat deze treinen technisch gezien behoorlijk afwijkend zijn, evenals de afwijkende draaistellen, werden ze ergens rond 2002 al afgeschreven en grotendeels gesloopt. Blijkbaar waren er nog een paar partijen die ze wouden overnemen voor oefendoeleinden.

De 4001 zag er in een recente video (van een paar jaar geleden) al erg slecht uit, en ik denk dat deze nu helemaal slecht is. Herstel zal echt in de miljoenen kosten, vermoed ik sterk. Onderdelen zullen bijna niet meer te vinden zijn.

Omdat omdat het ook een zeer afwijkend prototype is, met oncomfortabele draaistellen, lijkt mij logischer om uiteindelijk een uit de serieproductie te laten behouden. Hopelijk de 4011. Tijd zal het klein als de ICMm terzijde gaat...…

Er schijnt wel een troost te zijn. Ik heb vernomen dat het Spoorwegmuseum twee doorloopinstallaties over heeft genomen.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge

De 4001 t/m 4007 waren de eerste prototypes van de ICM. Ze werden ook ICM-0 genoemd en wijken behoorlijk af van de seriebouw die nu nog steeds rijdt. 

Omdat deze treinen technisch gezien behoorlijk afwijkend zijn, evenals de afwijkende draaistellen, werden ze ergens rond 2002 al afgeschreven en grotendeels gesloopt. Blijkbaar waren er nog een paar partijen die ze wouden overnemen voor oefendoeleinden.

De 4001 zag er in een recente video (van een paar jaar geleden) al erg slecht uit, en ik denk dat deze nu helemaal slecht is. Herstel zal echt in de miljoenen kosten, vermoed ik sterk. Onderdelen zullen bijna niet meer te vinden zijn.

Omdat omdat het ook een zeer afwijkend prototype is, met oncomfortabele draaistellen, lijkt mij logischer om uiteindelijk een uit de serieproductie te laten behouden. Hopelijk de 4011. Tijd zal het klein als de ICMm terzijde gaat...…

Er schijnt wel een troost te zijn. Ik heb vernomen dat het Spoorwegmuseum twee doorloopinstallaties over heeft genomen.

Reputatie 2

4011 zal tof zijn, misschien de kop daarvan, de icm is bij mij net zo belangrijk als de mat64

ik heb de video, het is 23 september geuploaded

https://youtu.be/QiTSWX7WnW0

Reputatie 7
Badge +1

De betreffende video waar je het over hebt is een reupload van een aantal jaar geleden (2015), dus de staat van de 4001 zal in die 5 jaar tijd nog wel een heel stuk verder achteruit zijn gegaan.

Uit de videobeschrijving:

In 2015 kreeg Cabview Holland de unieke kans om dit legendarische treinstel te filmen, zoals het er destijds bij stond op het oefenterrein van de brandweer in Arnhem. 

Reputatie 2

ohja nog niet gelezen.

Reputatie 6

Het zou mij verbazen als het Spoorwegmuseum geen ICM aan de collectie zou toevoegen: het is immers een van de kenmerkendste treinen in Nederland. Overigens staat er al een SGM. :P

Reputatie 7
Badge +3

Het mooiste zou zijn om er twee te bewaren en gekoppeld met herstelde doorloopneuzen op te stellen. De ICM is bij mijn weten het enige Nederlandse materieel ooit met doorloopneus. 

Reputatie 2

Het zou mij verbazen als het Spoorwegmuseum geen ICM aan de collectie zou toevoegen: het is immers een van de kenmerkendste treinen in Nederland. Overigens staat er al een SGM. :P

dat is ook wat ik wil, mooiste zal zijn met een doorloopkop hoe het toen eruit zag, er zijn 2 die een doorloopkop hebben wel in behoorlijke slechte staat, misschien nemen ze de 4011 over, de oudste die er momenteel rijdt.

Reputatie 6
Badge

dat is ook wat ik wil, mooiste zal zijn met een doorloopkop hoe het toen eruit zag, er zijn 2 die een doorloopkop hebben wel in behoorlijke slechte staat, misschien nemen ze de 4011 over, de oudste die er momenteel rijdt.

Het is afwachten welk nummer het zal worden. Voordat het Spoorwegmuseum een trein overneemt zullen ze altijd de kwaliteit beoordelen. Stel dat de 4011 een rotte vloer heeft, dan wordt het een andere.

Reputatie 2

Het is afwachten welk nummer het zal worden. Voordat het Spoorwegmuseum een trein overneemt zullen ze altijd de kwaliteit beoordelen. Stel dat de 4011 een rotte vloer heeft, dan wordt het een andere.

ik weet zelf niet wanneer ze eruit gaan, ik ga vanuit binnen nu en 2 jaar, ik hoop dat ze minstens 1 overnemen, ze rijden ook sinds 1977 rond, de meeste mensen kennen ze wel.

Reageer