beantwoord

Psychologische keuring bij sollicitatie

• 28 oktober 2014
  • 24 reacties
  • 13083 Bekeken

Hoe bindend is het onderzoek met de psycholoog? Nieuwschierig hoe zwaar die is.
icon

Beste antwoord door Loes 28 oktober 2014, 17:59

Hoi Sydney,

Ik vermoed dat je het over de testen hebt die bij een psychologische keuring horen tijdens een sollicitatieprocedure. Jammer dat het niet tot een positieve uitslag heeft geleid. Wat ik ervan weet is dat de psychologische keuring een doorslaggevende factor is of een sollicitant wel of niet geschikt is en dat doen ze bij de procedure van hoofdconducteur op basis van de hele dag. Je hebt de gehele tijd schifting van sollicitanten en ik weet dat tijdens het rollenspel de psycholoog je goed in de gaten houdt om niet alleen op dat ene rollenspel zijn of haar oordeel te vellen, ze letten op heel veel zaken. Ik heb verder geen idee of je hier tegen in beroep zou gaan en ik weet dat het erg zwaar telt in de sollicitatieprocedure oor in ieder geval hoofdconducteur.

Misschien dat een andere collega daar meer over weet, dan hoor ik dat graag.
Bekijk origineel

24 reacties

Beste Sydney,

wat bedoel je precies?

Vriendelijke groet, Robby
ik heb gisteren die testen gedaan in Rotterdam en zij vond aan de hand van de rollenspel dat ik niet geschikt zou zijn.
Op mijn werk doe ik de dingen net zo als zij dat bedoelde alleen in dat rollenspel kwam dat niet goed naar voren en ben het ook niet echt met haar eens daar over.
Hierbij de aanbeveling wat duidelijker te communiceren. Ik denk niet dat veel mensen begrijpen over welke testen je het hebt.

Maar goed, de testen worden natuurlijk niet voor niets afgenomen. Als uit testen blijkt dat niet geschikt bent, dan staat dat bij de meeste werkgevers gelijk aan een afwijzing, ongeacht hetgeen je in andere testen hebt gepresteerd.
Hoi Sydney,

Ik vermoed dat je het over de testen hebt die bij een psychologische keuring horen tijdens een sollicitatieprocedure. Jammer dat het niet tot een positieve uitslag heeft geleid. Wat ik ervan weet is dat de psychologische keuring een doorslaggevende factor is of een sollicitant wel of niet geschikt is en dat doen ze bij de procedure van hoofdconducteur op basis van de hele dag. Je hebt de gehele tijd schifting van sollicitanten en ik weet dat tijdens het rollenspel de psycholoog je goed in de gaten houdt om niet alleen op dat ene rollenspel zijn of haar oordeel te vellen, ze letten op heel veel zaken. Ik heb verder geen idee of je hier tegen in beroep zou gaan en ik weet dat het erg zwaar telt in de sollicitatieprocedure oor in ieder geval hoofdconducteur.

Misschien dat een andere collega daar meer over weet, dan hoor ik dat graag.
Hallo Sydney. Leuk dat je je weg naar het NS serviceforum hebt gevonden, welkom! Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Spijtig om te lezen dat je bent afgewezen. Kan begrijpen dat dat niet leuk is. Ik heb Loes haar antwoord als beste gemarkeerd. Aanvullingen van andere collega's zijn natuurlijk welkom.
Als kleine aanvulling op het antwoord van Loes,
Bij werkend personeel van de NS of welk ander spoorbedrijf dan ook, krijgt een personeelslid indien hij voor de eerste keer de keuring met een negatief resultaat heeft aflegt, een herkansing. Mocht hij het dan nog niet halen heeft hij een probleem.

Dat is voor jou nu niet aan de orde.
Aangezien je in een sollicitatieprocedure zit, dus een aanstellingskeuring hebt gemaakt wat elke sollicitant moet ondergaan. Is de eerste keuze doorslaggevend of je door mag of niet.
Zowel medisch als psychologisch.

Nu ik wat langer hierover zit na te denken begin ik toch te twijfelen aangezien op de site van ILenT iets anders staat beschreven.
Link naar de pagina: Klik hier

Wat ik jou wellicht zal aanraden is om even te bellen naar het Recruitement van deze afdeling.
Deze zijn te bereiken via het volgende nummer:
Recruitment Operatie Professionals MBO - 06-19134909
Mailadres - service@werkenbijns.nl
(referentie informatie: https://werkenbijns.nl/contact/)

Ik hoop dat ik je wat meer op weg heb kunnen helpen.
Mocht je meer te weten zijn gekomen, laat je dan nog weten hoe het is afgelopen?

Fijne avond nog.
Jan
Beste Sydney,
Dit soort zaken kun je het beste met een jobcoach bespreken. Heb je die? Ik denk dat je zaken als een rollenspel moet trainen of dat je gewoonweg zo inelkaar zit dat je niet geschkt bent voor de functie van hoofdconducteur. Je moet in deze functie erg goed met zowel leuke als moeilijke mensen (conflicten, zwartrijders, agressieve mensen) kunnen omgaan. Als je treinengek bent, moet je niet solliciteren bij NS; met mensen kunnen omgaan is veel belangrijker. Voordat je hier al jouw persoonlijke zaken gaat vertellen, zoek een jobcoach of iemand die jouw adviseert bij een beroepskeuze en met solliciteren.
Ik heb ook even op de site zitten kijken die Loco aangaf en dat zet je toch aan het denken. Als het over de functie van HC gaat, dan is het wel wat Dwarsligger extra aangeeft. Als je dit vak gaat uitoefenen, moet je vanuit jezelf al over enkele competenties beschikken en dat is dat je een duizendpoot bent en makkelijk kan schakelen in verschillende situaties. Op de trein krijg je vaak geen tweede kans als het goed fout gaat, vandaar dat dat er goed uit moet springen.

Ook ik wens je succes en ik hoop ook te lezen hoe het verder zal gaan. Bedankt voor de aanvullingen overigens. 😉
Als er al meer kandidaten zijn die de gehele selectieprocedure met succes doorlopen dan er vacatures zijn, waarom zou je als werkgever dan ├╝berhaupt denken aan herkansingen en mogelijkheden om aan het oordeel van een psycholoog voorbij te gaan? Dat kost dan toch alleen maar meer geld en moeite.
Heb vorige week toevallig deze test ondergaan in Rotterdam.
Reactietest - op div knoppen drukken beide handen en voeten
Naar beeldscherm kijken en als er iets veranderd ook op knop drukken
Persoonlijke vragen
Rekensommen

Je kan evt oefenen op div site's. via google psychologische testen. ( kan het aanraden)
En uiteindelijk een rollenspel. ( Nog bedankt voor de handige tips )

En ja ben door. Nu nog medische apk keuring en dan per juni in opleiding als cvt.

Ps waar hebben ze de lekkerste koffie behalve Starbucks.:P
Iemand tips voor bij het rollenspel? Is het 1 rollenspel wat je moet doen?
Reputatie 7
Het is inderdaad 1 rollenspel. Belangrijkste is Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Zorg er wel voor dat je je doel bereikt. Ondanks dat je voor V&S solliciteert, benader je in eerste instantie iedereen vanuit de service 🙂 (tenzij je natuurlijk een casus krijgt waar al iets gebeurd is, maar die zitten er volgens mij niet tussen)
Yuki is volgens mij nu bezig voor HC Slidestops.
Klopt! Nu idd bezig voor HC 🙂
Reputatie 7
Heb ik gemist denk ik, maar blijft in principe hetzelfde - vanuit de service denken:)
Top! Dank je wel..
Goedenacht

Even een vraagje wat wordt er precies van je verwacht bij een psychologische keuring kan je die een beetje vergelijken met de keuringen bij defensie en politie allebei waren dat een capaciteiten test en een gesprek met psyoloog
Hi Mlam, in de psychologische keuring heb je eerst n veiligheids onderdeel wat je echt moet halen, een soort stress test. Als je dat hebt gedaan krijg je een capaciteiten test op de computer en een rollenspel met de acteur. Ik weet niet of dit bij defensie/politie ook zo is, maar dit was mijn ervaring! Succes!
Dus als ik het goed begrijp ben je de hele dag bezig nadat je de telefonische sollicitatie door bent? Is het zo dat je eerst uitleg krijgt over de praktische zaken van de HC voor je de rollenspel doet of gooien ze je in het diepe en kijken ze hoe je op een natuurlijke manier reageert en daarop baseren of je wel of niet geschikt bent voor de functie?
Reputatie 7
Met de psychologische keuring ben je heel de dag bezig inderdaad. Je krijgt wel wat uitleg over de test, maar niet over de dingen van HC. Het is inderdaad kijken hoe je reageert 🙂
Met de psychologische keuring ben je heel de dag bezig inderdaad. Je krijgt wel wat uitleg over de test, maar niet over de dingen van HC. Het is inderdaad kijken hoe je reageert :)

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Het is helemaal duidelijk!
Hey Allen,

Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden of ik wel of niet aangenomen zou worden voor de functie HC. Ik heb vandaag het gesprek gehad en ben het helaas niet geworden. Ik ben afgewezen omdat ik niet de capaciteiten van den gastheer heb en dat ik TE aanwezig ben. Daarnaast zoeken ze ook HC die bescheiden is en die capaciteit konden ze bij mij helaas ook niet vinden.

Het is jammer dat het niet gelukt is en advies kreeg ik mee om te kijken of mee kan met een HC om meer te verdiepen in het vak, mocht ik het nog steeds leuk vinden kan ik weer opnieuw solliciteren. Dat advies zal ik zeker opvolgen en we gaat het gewoon later dit jaar nog een keer proberen. Ik wil jullie allen bedanken voor het delen van jullie ervaring en het beantwoorden van al mijn vragen.
Dat is inderdaad heel jammer. Had je alleen interesse in de functie van HC, of ook in andere functies bij NS of bv Nedtrain of ProRail ?
Jammer, Brick.

Goed dat je het later (dit jaar) nog een keer gaat proberen. Volgende keer beter! 😃

Reageer