Publieksvriendelijke acties? Ooit over nagedacht?

• 21 december 2016
  • 55 reacties
  • 1666 Bekeken

Reputatie 1
Naar goed Frans voorbeeld leggen de machinsten met standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp het werk neer na vrijdag 11:00. Nu begrijp ik dat staken een grondrecht is in de Nederlandse samenleving, maar het getuigd wel van een dermate asociale houding richting de reizigers dat mijn klomp weer eens breekt. Waarom moeten wij reizigers het dupe worden? Ik ga toch ook geen conducteur uitkafferen als de trein vertraging heeft. Waarom moeten reizigers boeten voor jullie arbeidsconflict? en dan heb ik het niet eens over het tijdstip, zo kort voor de feestdagen. Ik blijf het het herhalen, er is structureel iets mis in de houding van NS personeel richting reizigers. De ene keer is iedereen die niet ingechecked is een draaideur crimineel, dan weer zijn dakloze bedelaars doelloze mensen, en tja ach we willen onze zin doordrammen dus wat maakt ons die reizigers op vrijdag voor kerst uit.

Wanneer wordt er eens gehandeld van uit het belang van de klant? Ik hoop dat de rechter een stokje kan steken voor deze abjecte staking.

#boos #onbegrip #leerhetnoueens

55 reacties

Reputatie 7
Waarom moeten wij reizigers het dupe worden? Omdat schijnbaar de VVMC in die standplaatsen niet tot een akkoord kan komen en omdat er niet gereageerd wordt op voorstellen (wat ik gelezen heb). Dus dan moet het op een andere manier. Je kunt jezelf hier verder inlezen, zodat je ook weet waar het over gaat. Toen er tijdelijk niet gecontroleerd werd heeft dat weinig indruk gemaakt volgens mij.
Ik ga toch ook geen conducteur uitkafferen als de trein vertraging heeft.
Ohnee? Nou daar denken heel erg veel reizigers anders over..
De ene keer is iedereen die niet ingechecked is een draaideur crimineel, dan weer zijn dakloze bedelaars doelloze mensen,
Beide plegen een strafbaar feit. Een draaideurcrimineel voor iemand die vergeet in te checken is natuurlijk heel erg overdreven. Een draaideurcrimineel voor de bedelaar is een understatement.
Wanneer wordt er eens gehandeld van uit het belang van de klant?
Dat gebeurt nu, door de staken, indirect al.

Overigens:
De VVMC roept dan ook haar leden van de standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp op om op genoemde datum het werk neer te leggen tot 11.00 uur.
TOT 11uur dus, niet NA 😉
Reputatie 1
Waarom moeten wij reizigers het dupe worden? Omdat schijnbaar de VVMC in die standplaatsen niet tot een akkoord kan komen en omdat er niet gereageerd wordt op voorstellen (wat ik gelezen heb). Dus dan moet het op een andere manier. Je kunt jezelf hier verder inlezen, zodat je ook weet waar het over gaat. Toen er tijdelijk niet gecontroleerd werd heeft dat weinig indruk gemaakt volgens mij. IK LEES HIER DUS NIET WAAROM WIJ HET DUPE MOETEN WORDEN?
Ik ga toch ook geen conducteur uitkafferen als de trein vertraging heeft.
Ohnee? Nou daar denken heel erg veel reizigers anders over.. DOET NIET TER ZAKE< EN GAAT VOOR MIJ PERSOONLIJK NIET OP
De ene keer is iedereen die niet ingechecked is een draaideur crimineel, dan weer zijn dakloze bedelaars doelloze mensen,
Beide plegen een strafbaar feit. Een draaideurcrimineel voor iemand die vergeet in te checken is natuurlijk heel erg overdreven. Een draaideurcrimineel voor de bedelaar is een understatement. GEEN ANTWOORD OP VRAAG WAAROM HET NS PERSONEEL DE KLANTEN WEIGERT SERIEUS TE NEMEN
Wanneer wordt er eens gehandeld van uit het belang van de klant?
Dat gebeurt nu, door de staken, indirect al. WEDEROM EEN KLASSIEK VOORBEELD VAN HET NIET SERIEUS NEMEN VAN JULLIE KLANTEN

Overigens:
De VVMC roept dan ook haar leden van de standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp op om op genoemde datum het werk neer te leggen tot 11.00 uur.
TOT 11uur dus, niet NA ;)
KOM OP MAN!

Mooi antwoord op delen van mijn betoog. Maar de hoofdvraag blijft waarom moet men reizigers hiervoor duperen. Onmacht om er uit te komen aan de vergadertafel mag niet lijden tot schade bij de reizigers. Wat kunnen wij er nou aan doen?
Beste Slidestops, wat kan ik doen om te zorgen dat het werk minder saai is? :S:D🆒
Reputatie 7
Mooi antwoord op delen van mijn betoog. Maar de hoofdvraag blijft waarom moet men reizigers hiervoor duperen. Onmacht om er uit te komen aan de vergadertafel mag niet lijden tot schade bij de reizigers. Wat kunnen wij er nou aan doen? Omdat we dat recht hebben. Omdat er dus niet uitgekomen wordt aan de vergadertafel. Daarvoor is hiervoor een ultimatum gegeven aan de directie om te reageren. Die reactie is nooit gekomen, daarom is er nu gekozen om op een andere manier actie te voeren. Hetgeen wat de directie natuurlijk niet wil is dat de bedrijvigheid er onder gaat lijden. Hopelijk komt er dus wel een passende reactie op deze manier. Helaas wordt de reiziger gedupeerd, maar alle acties tot aan deze zijn zinloos geweest. De reiziger kan er zelf verder weinig aan doen, maar zoals al eerder gezegd, daar proberen ze ook aan te denken. Er heerst al langer onvrede die ook overslaat op de reiziger. Neem als voorbeeld de 2e conducteur na 22.00 (die is er nog niet). Daardoor heb je kans dat een conducteur zich 's avonds niet veilig voelt en niet meer door de trein heen loopt. Resultaat; Sociale veiligheid omlaag, dat gaat de reiziger ook merken. Niet alles heeft per definitie met de reiziger te maken, maar indirect zijn er flink wat verbanden..

Even voor de zekerheid; ik probeer uit te leggen wat er speelt en wat er gaande is, zonder zelf een standpunt in te nemen of mijn werkgever hier zwart te maken. Dat is absoluut niet de bedoeling, ik wil voor jullie alleen duidelijkheid scheppen.
Reputatie 1
Ja ik snap je kant van het verhaal, jullie komen er niet uit en zijn op zoek naar een drukmiddel om je argumenten kracht bij te zetten. Dan komt er een voorbeeld wat totaal niet relevant is in deze casus (conducteur na 22:00, kan mij dat nou schelen, ik wil gewoon met de trein reizen, het liefst zo vaak mogelijk)

Je betoogt dat het inderdaad vervelend is voor de reiziger, maar kennelijk is dat geen grond genoeg om in het reizigersbelang te handelen. Dat is mijns inziens een structureel probleem binnen de organisatie. Bovendien vind ik het nog steeds geen bevredigend antwoord op de vraag of onvermogen er uit te komen aan de vergadertafel deze zware wissel op de reizigers rechtvaardigt. (een van) Jullie zouden natuurlijk ook water bij de wijn kunnen doen in het belang van de reiziger, dan zouden jullie écht handelen in het belang van de reiziger.
Reputatie 7
(een van) Jullie zouden natuurlijk ook water bij de wijn kunnen doen in het belang van de reiziger, dan zouden jullie écht handelen in het belang van de reiziger. En dat heeft het personeel al heel lang gedaan (zie de link in eerste reactie.), eens is de grens bereikt, dat zie je nu dus.
Hier reageren heeft eigenlijk ook geen zin, de VVMC gaat echt niet posten op dit forum.
Reputatie 7
Badge +4
Naar goed Frans voorbeeld leggen de machinsten met standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp het werk neer na vrijdag 11:00. Nu begrijp ik dat staken een grondrecht is in de Nederlandse samenleving, maar het getuigd wel van een dermate asociale houding richting de reizigers dat mijn klomp weer eens breekt. Waarom moeten wij reizigers het dupe worden? Ik ga toch ook geen conducteur uitkafferen als de trein vertraging heeft. Waarom moeten reizigers boeten voor jullie arbeidsconflict? en dan heb ik het niet eens over het tijdstip, zo kort voor de feestdagen. Ik blijf het het herhalen, er is structureel iets mis in de houding van NS personeel richting reizigers. De ene keer is iedereen die niet ingechecked is een draaideur crimineel, dan weer zijn dakloze bedelaars doelloze mensen, en tja ach we willen onze zin doordrammen dus wat maakt ons die reizigers op vrijdag voor kerst uit.

Wanneer wordt er eens gehandeld van uit het belang van de klant? Ik hoop dat de rechter een stokje kan steken voor deze abjecte staking.

Er is een conflict tussen twee partijen, die het niet eens kunnen worden. Beide partijen hebben een verantwoordelijkheid in deze. Ze zouden allemaal moeten proberen een staking te voorkomen en in dit land met ongeveer de grootste arbeidsvrede ter wereld, ligt die verantwoordelijkheid niet alleen bij het personeel maar ook bij de mensen die zich zo opstellen dat een staking tot de mogelijkheden gaat behoren. Dan wel als enig middel overblijft.

Het is niettemin uw recht feitelijk aan de kant van de werkgevers te gaan staan. Die hebben dit soort reacties graag. Het is maar de vraag of het reizigersbelang overeenkomt met dat van de werkgevers. Maar weinigen vinden een staking leuk en je treft per definitie mensen die feitelijk geen partij zijn in deze.

Een verantwoorde opstelling van beide kanten om stakingen te voorkomen is voor alles veel beter. De verantwoordelijkheid voor de overlast alleen bij werknemers te leggen onder verwijzing naar het reizigersbelang, is ook wat eenzijdig. Het mag wel wat genuanceerder. Iedereen die wel eens in het buitenland verkeert, weet hoe anders het kan zijn. Nederland is zo gek nog niet op dit punt.
Reputatie 1
(een van) Jullie zouden natuurlijk ook water bij de wijn kunnen doen in het belang van de reiziger, dan zouden jullie écht handelen in het belang van de reiziger. En dat heeft het personeel al heel lang gedaan (zie de link in eerste reactie.), eens is de grens bereikt, dat zie je nu dus.

Vette onzin, NSR wil best praten , hebben ze ook aangegeven, maar dat is op een tijdstip dat de vakbond niet uitkomt. Er is in ieder geval geen begrip van de bond om dit over de feestdagen heen te tillen.

" Collega-vakbonden hebben er voor gekozen om april volgend jaar af te wachten." Dus uniformiteit is ook ver te zoeken binnen de bonden.

Ik heb het idee dat VVMC onnodig chargeert, reizigers dupeert, aanbod van NSR om te praten naast zich neerlegt, samenwerking met andere bonden ontwijkt, om hun zin door te drijven.

Ik heb het idee dat we hierover fundamenteel van mening verschillen, maar dat mag niets nieuws zijn. Begrip voor de zaak heb ik (ook na het lezen van de de vakbond stukken) helaas niet. Ik zou hier ter plekke wel vijf goeie publieksvriendelijke acties kunnen noemen:

- Spreek een audioboodschap in over het conflict en laat deze horen via de omroepinstallaties in treinen op stations (uiteraard zonder hinder voor noodgevallen)
- Gebruik de claxon van de trein wanneer deze stil staat op stations (voor bijvoorbeeld 1 minuut, synchroon op alle stations een aantal maal in de ochtend)
- Weiger (een deel van) het verplichte outfit te dragen (zorg wel voor NS-pas, legetimatie, weet ik wat)
- Uitdelen van fluitjes of vuvuzela's aan de jongste reizigers, wekt ook irritatie bij reizigers, maar misschien meer begrip als ze wel hun bestemming kunnen bereiken.
- Een petitie met handtekeningen aanbieden bij de directie, kamervragen stellen

Het is niettemin uw recht feitelijk aan de kant van de werkgevers te gaan staan. Die hebben dit soort reacties graag. Het is maar de vraag of het reizigersbelang overeenkomt met dat van de werkgevers. Maar weinigen vinden een staking leuk en je treft per definitie mensen die feitelijk geen partij zijn in deze.

De reiziger staat helemaal niet aan de kant van de werkgever, die staat nu machteloos toe te kijken.
Sterker nog, een groot aantal klanten balen ook van de afname van het aantal intercity's die kortere trajecten rijden en/of vervangen worden door "sprinters" (Den Haag Centraal-Zwolle als reisadvies?? om maar een voorbeeld te geven).
Het gaat er om dat de NS echt geen pijn gaat voelen, in ieder geval niet op korte termijn.
Reputatie 1

Er is een conflict tussen twee partijen, die het niet eens kunnen worden. Beide partijen hebben een verantwoordelijkheid in deze. Ze zouden allemaal moeten proberen een staking te voorkomen en in dit land met ongeveer de grootste arbeidsvrede ter wereld, ligt die verantwoordelijkheid niet alleen bij het personeel maar ook bij de mensen die zich zo opstellen dat een staking tot de mogelijkheden gaat behoren. Dan wel als enig middel overblijft.

Een verantwoorde opstelling van beide kanten om stakingen te voorkomen is voor alles veel beter. De verantwoordelijkheid voor de overlast alleen bij werknemers te leggen onder verwijzing naar het reizigersbelang, is ook wat eenzijdig. Het mag wel wat genuanceerder. Iedereen die wel eens in het buitenland verkeert, weet hoe anders het kan zijn. Nederland is zo gek nog niet op dit punt.

U stelt hier dat ik aan de kant van de werkgever zou staan, niets is minder waar. Zoals u terecht opmerkt gaat het hier om een conflict tussen twee partijen, ik neem beide partijen dan ook even kwalijk dat ze er niet uit kunnen komen als volwassen mensen. Feit is wel dat de staking een beslissing is van de werknemers, en dat ik hun dan ook aanspreek op deze beslissing.
Reputatie 7
Badge +4
U fulmineert niet tegen de werkgevers die zich zo opstellen dat staking een optie wordt en ik heb bij u niets gelezen over de opstelling van de werkgevers, vandaar. Werkgevers hopen ook dat reizigers zich tegen de werknemers van NS keren. Dat deed u ook, dus het leek plausibel.

Als u nu schrijft dat u het beide partijen even kwalijk neemt, dan is dat weer uit de wereld en komt uw bijdrage in een ander licht te staan.

Natuurlijk is het een beslissing van de werknemers, maar wel op basis van het overleg met werkgevers. Die roepen geen staking uit en houden de handen schoon naar het publiek toe, maar fair is dat dus niet. Ze zijn even schuldig aan het mislukken van onderhandelingen en mogen daar dus evenzeer op worden aangesproken als de werknemers. Dat was ook de kern van mijn verhaal.
Ik heb overigens wel mijn twijfel bij de effectiviteit van de alternatieven die u noemde.

Met een redelijke opstelling van beide kanten zijn dit soort hinderlijke acties niet nodig.
Reputatie 1
Met een redelijke opstelling van beide kanten zijn dit soort hinderlijke acties niet nodig.

Ik vraag me wel af waarom de VVMC deze actie op zichzelf voert, zonder de andere bonden, of het aanbod van NSR naast zich neerlegt. Deze indicatoren doen mij vermoeden dat de VVMC bewust aanstuurt op een staking zonder te kijken of er betere oplossingen zijn. Maar ik verwijt in principe zowel het personeel/vakbonden als de NS een structureel gebrek aan begrip, aandacht en oog voor de belangen van de reiziger.

Ook de reacties die hier te vinden zijn duiden er niet op dat we als reizigers ook maar enigszins serieus worden genomen in deze..
Reputatie 7
VVMC is juist een bond die veel probeert, voor ze staken. Waarom ze niet met andere bonden rekening houden, is omdat mensen van die bond lid zijn geworden en dit de grootste is wat betreft spoor.
Reputatie 1
VVMC is juist een bond die veel probeert, voor ze staken. Waarom ze niet met andere bonden rekening houden, is omdat mensen van die bond lid zijn geworden en dit de grootste is wat betreft spoor.

Een raar onsamenhangend verhaal wat ik niet helemaal kan plaatsen, maar ik concludeer dat ik meer respect en begrip heb voor de andere bonden.
Reputatie 1

Ook de reacties die hier te vinden zijn duiden er niet op dat we als reizigers ook maar enigszins serieus worden genomen in deze..

En niet alleen in deze. Ook deze staking is tekenend voor de diepe minachting van delen van het NS-personeel voor de reiziger/klant die ik vrijwel dagelijks ervaar.
Inmiddels zijn er proeven met zelfrijdende auto's. Dan moeten zelfrijdende treinen toch helemaal niet meer ver weg zijn. Zou een grote vooruitgang zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het is weer ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken bij de SP-kloon van de VVMC.
Reputatie 7
VVMC is de grootste bond bij het spoor. Groter als de FNV die overal apart een afdeling heeft. VVMC is alleen voor het spoor. Ze zijn dus continu daar mee bezig, in tegenstelling tot het FNV. Machinisten en Conducteurs worden hierom lid, en kunnen dus vertellen waar ze mee zitten. Dit neemt de bond mee en vertegenwoordigt het personeel. De bond komt nu op voor het personeel en zet het bericht door. Ze zijn er klaar mee. Actie is nodig.

Als jij voor andere bonden meer begrip hebt, natuurlijk hardstikke prima 😉 maar het maakt voor vrijdag vrij weinig meer uit kan ik je garanderen.
Ook ik heb het idee dat het wel weer heel makkelijk is om een reizigers onvriendelijke actie te doen met als argument dat alle andere acties al geweest zijn. Ik heb nog niets gelezen van acties dat het persoon in eigen tijd een demonstratie houdt bij het hoofdkantoor van de NS.
Blijkbaar is er iets fundamenteels mis als alleen via het belasten van de reizigers druk gezet kan worden op de NS directie, echter denk ik toch echt dat hier vooral gekeken wordt naar de makkelijkste manier op de pers te halen.

Wat betreft de inhoud van het conflict kan ik helaas geen waardering opbrengen, overal in het bedrijfsleven werken mensen die dag in dag uit hetzelfde werk doen, sommige handelingen die iedere 30 seconden hetzelfde zijn op dezelfde plek met dezelfde 3 collega's om zich heen. Om dan te gaan staken als machinist dat je veel op hetzelfde traject moet rijden, wat je misschien op één dag 1 of 2 keer aflegt snap ik niet.
Vanuit conducteur zijnde snap ik het ook niet, juist een conducteur die veel hetzelfde traject reist kan een band maken met de reizigers die vaak datzelfde traject reizen, maar ook juist die extra service bieden omdat ze het traject heel goed kennen.
Wat dat betreft een citaat dat ik graag aan wil halen: "Het is werk, geen hobby."

Voor de reiziger zou het daarom juist beter zijn als het personeel meer op één route ingezet wordt, ook bij storingen zal dat de snelheid van oplossen kunnen verhogen.

Maar ik zal vrijdag wel weer thuis gaan werken en waarschijnlijk mijn claim voor het niet kunnen reizen met mijn trajectvrij een eeuwige discussie met de NS aan moeten gaan omdat ik niet ingecheckt heb.
Reputatie 1
VVMC is de grootste bond bij het spoor. Groter als de FNV die overal apart een afdeling heeft. VVMC is alleen voor het spoor. Ze zijn dus continu daar mee bezig, in tegenstelling tot het FNV. Machinisten en Conducteurs worden hierom lid, en kunnen dus vertellen waar ze mee zitten. Dit neemt de bond mee en vertegenwoordigt het personeel. De bond komt nu op voor het personeel en zet het bericht door. Ze zijn er klaar mee. Actie is nodig.

Als jij voor andere bonden meer begrip hebt, natuurlijk hardstikke prima 😉 maar het maakt voor vrijdag vrij weinig meer uit kan ik je garanderen.

De toon die u hanteert is exemplarisch voor de minachting van de NS voor haar klanten. Bij de FNV hebben ze waarschijnlijk hoor en wederhoor met andere sectoren, waar het belang van klanten waarschijnlijk beter prevaleert.
Reputatie 7
Nogmaals ik probeer uit te leggen wat er onder het personeel speelt en hoe er tegenaangekeken wordt. Daarbij geef ik nog wat extra info. Nogmaals ik neem zelf geen standpunt in hier, het betreft mijn standplaats ook niet.

Ik hoop dat door de staking af te kondigen de partijen alsnog voordat het echt gebeurt samen kunnen komen en een oplossing vinden, anders merken we de gevolgen vrijdag vanzelf..
Reputatie 1
Nogmaals ik probeer uit te leggen wat er onder het personeel speelt en hoe er tegenaangekeken wordt. Daarbij geef ik nog wat extra info. Nogmaals ik neem zelf geen standpunt in hier, het betreft mijn standplaats ook niet.

Ik hoop dat door de staking af te kondigen de partijen alsnog voordat het echt gebeurt samen kunnen komen en een oplossing vinden, anders merken we de gevolgen vrijdag vanzelf..

Ik geef niet zoveel om wat er speelt bij het personeel of hoe er tegen de staking wordt aangekeken. Ik wil graag weten waarom reizigers het dupe worden van een conflict waarin zij geen partij zijn. Wat er intern allemaal speelt zal me een worst wezen, net als u dat van mijn arbeidsconflicten zal vinden.
Ik vind deze aangekondigde acties ook ver buiten proporties. Als dagelijkse reiziger heb ik nog geen enkele publieksvriendelijke actie meegemaakt over dit onderwerp, een staking als eerste grootschalige actiemiddel inzetten gaat nogal ver. Daarnaast heb ik ook weinig begrip voor waar de actie over gaat: het rondje om de kerk. Vele duizenden mensen voeren eentonig werk uit, zowel binnen als buiten het openbaar vervoer. Maar voor de NS moet er een uitzondering gemaakt worden hierop, en anders zijn de reizigers de dupe door middel van een staking? Sorry, maar daar ken ik weinig begrip voor opbrengen.
http://nieuws.ns.nl/reactie-ns-op-aangekondigde-staking-vvmc/
Reputatie 1
@beminded, goed punt inderdaad. We hebben het over werk, niet over vrijetijdsbesteding. NS personeel lijkt nog steeds te vergeten dat ze bij een commercieel bedrijf werken met een winstoogmerk, geen dagbesteding

@Loes, mijn hoop is gevestigd op de rechter

VVMC heeft mijn waardering in ieder geval niet. Het is pijnlijk om te zien dat enig besef van klantvriendelijkheid absent is. Ook zijn ze blijkbaar niet geinteresseerd in het bedrijfsresultaat. Deze actie levert weinig goodwill en centjes op voor de NS. Ik denk niet dat AH zal staken a.s. vrijdag. Die zijn zich iets bewuster van hun omzet en exposure in deze tijd van het jaar...

Reageer