Publieksvriendelijke acties? Ooit over nagedacht?

  • 21 december 2016
  • 55 reacties
  • 1671 Bekeken


Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 6
Vandaag een interessante waarschuwing aan dit soort potsenmakers in de Standaard, ook een Belgische krant.

Vanaf 2023 staat het de nationale overheden volledig vrij om het rompnet van hun spoorwegen uit te besteden aan de beste spoorwegmaatschappij. Dat is niet noodzakelijk hun eigen voormalige nationale spoorwegmaatschappij: die kunnen ze met personeel en al gewoon de nek omdraaien.

Er werd dus onderzoek gepleegd naar een aantal kernpunten, waarbij kostenefficiëntie uit wordt gedrukt in miljoenen reizigerskilometers per personeelslid. Als volgt:

Oostenrijk (OBB): 1,53 miljoen reizigerskilometers per personeelslid
Duitsland (DB): 1,31
Zwitserland: 1,30

en dan gaan we nu naar de staart van de tabel:

Nederland (NS): 0,77 !

Er loopt dus ongeveer twee maal te veel personeel rond. De NS zal zich dus in 2023 heel waarschijnlijk volledig uit zijn eigen markt prijzen. Personeelskosten zijn immers één van de voornaamste kosten.
Hoe trek je dat nu recht ? Met de 'servicemachinist' (geen conducteur) en 'het rondje om de Kerk'.

Al met al heel interessante literatuur. De keuze aan de VVMC-ers (vóór 2023) is dus als volgt: halveren we NS of draaien we het helemaal de nek om ?

Wie het zich afvroeg: de Belgen zijn zoals gebruikelijk helemaal 'hors catégorie' met 0,53, maar dat is hier niet van belang. Wel interessant - maar geen cijfers voor de NS beschikbaar - is de andere Key Parameter, zijnde 'klanttevredenheid'. De Belgen hebben een snoekduik naar beneden gemaakt dit jaar, omdat hun los rondlopende vakbond een wilde staking van 10 dagen op de reizigers heeft losgelaten.
Reputatie 2
Laat ik eens beginnen te zeggen dat ik wel kan begrijpen dat je bij een beroep als machinist en conducteur niet altijd het makkelijkste werk hebt. Ik denk dat je als passagier niet echt kan invoelen wat wel en niet wat niet eerlijk is. Staken misschien niet het meest fijne middel, maar soms moet er met de vuist op tafel geslagen worden en aangezien ik niet aan die tafel zit kan ik ook dat niet inschatten.

Oostenrijk (OBB): 1,53 miljoen reizigerskilometers per personeelslid
Duitsland (DB): 1,31
Zwitserland: 1,30

en dan gaan we nu naar de staart van de tabel:

Nederland (NS): 0,77 !


Interessante cijfers, maar toch heb ik het idee dat het niet te vergelijken is, in Nederland rijden heel veel intercitys ook voor korte stukken, terwijl een ICE met toch 4 a 5 man personeel aan boord veel meer kilometers maakt. Ik heb dan ook niet het idee dat een Nederlandse IC met 2 a 3 man personeel heel veel verschil maakt en misschien wel met een ander rekenmodel vele malen efficiënter is.

Volgende vraag die je moet stellen is een bedrijf als NS met ruim 30.000 medewerkers aan de kant zetten of dat politiek verkoopbaar is.
Reputatie 3
De bonden moeten gewoon niet de drukste tijd uitkiezen om te staken,want dit is al de tweede keer dat een rechter terecht een staking verbiedt.
Eerder dit jaar (in de topdrukte van Augustus!) werd het terecht verboden voor vliegtuigpersoneel.
Wederom een staking aangekondigd. 11 januari "werkoverleg" in Utrecht.
Ik ben het zo meer dan kotsbeu dat NS-personeel denkt dat het "OK" is om bij elke scheet de reiziger mee te trekken in hun conflict met directie.

NS-personeel is typisch personeel "van vroeger", met vakbonden,CAO-tjes, vervroegd pensioentjes, rechten, staken etc. Als ik ga staken dan sta ik echt dezelfde dag nog (terecht) op de keien. Om eerlijk te zijn kan het me NIETS schelen dat personeel er niet uitkomt met de werkgever, wat dat betreft echt 0,0% solidariteit. Als NS-ers bij een echt commercieel bedrijf zouden werken, zouden ze binnen no-time op straat staan. NSers vergeten dat ze voor het niveau werk best wel aardig verdienen en dat de NS ZEER goed voor zijn medewerkers zorgt.

Als NSers gaan staken, dan laat ik voorlopig eens een weekje even mijn vervoersbewijs niet zien, de conducteur van dienst schrijft zich maar een ongeluk. Hele zaakje gaat op een hoop en wordt door elke jurist weggehamerd. Als we elkaar gaan pesten, dan kan de reiziger dat ook.
Of je het er mee eens bent of niet, maar in België is het erger met de stakingscultuur dan hier in Nederland. Neemt niet weg dat het voor mij en anderen als reiziger vervelend en zelfs heel frustrerend is. Maar ik heb inmiddels de ervaring met NMBS waar ze veel sneller en langer staken.. En dat om soms voor minder belangrijke conflicten (in onze ogen).

Let wel ik neem hier geen standpunt in waarin ik het NS-personeel (of vakbond) of NS als werkgever verdedig. Beiden dienen het conflict wat er ontstaan is samen tot een goede oplossing te brengen en waar mogelijk zonder onschuldige derden te duperen.

In België wordt vooral vanuit Wallonië de boel steeds plat gelegd. En dan met name de socialistische of communistische vakbond. En dan blijft het echt ook niet beperkt tot dat deel van België, maar die doen er alles aan om Brussel als hoofdstad ook plat te leggen en te ontregelen waardoor Vlaanderen ook altijd hard wordt getroffen. Dan kan je daar nooit bouwen of jouw trein wel of niet gaat, dat is altijd een last-minute ontdekking dat die toch niet zal rijden. Het beste advies is dan altijd: mijden en (in mijn geval) thuis werken als het kan of noodgedwongen verlof nemen (want de buitenlandse treinen leggen ze het liefste plat, want dat raakt de werkgever dan het hardste).

Moet je dat dan willen (zoals ik in dit topic las) geen personeel? Nou, in België is nu al in 1 jaar tijd al 2x een ongeluk geweest met een trein die vertrekt zonder dat er überhaupt een machinist in de cabine zat. Dat heb ik in Nederland gelukkig nog nooit gehoord. O ja, en van 2020 zouden er daar trajecten zonder conducteurs moeten gaan rijden. Of dat nu ideaal is tegen zwartrijden is ook nog maar de vraag, want in België zijn geen toegangspoorten met een ov-chipkaart systeem waarmee je door in- en uitchecken op en van perrons kan komen.....
Is dat dan de ideale wereld? Betwijfel ik. Enige echte voordeel is dat de tarieven daar vele malen lager zijn.

Reageer