Raadsel dienstregeling 2017

• 22 december 2016
  • 67 reacties
  • 4690 Bekeken

Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Een niet zo heel moeilijke vraag: welke station ligt in twee provincies?

Ik ben trouwens benieuwd of de gegeven antwoorden correct zijn!
Reputatie 6
Badge +1
Lichtenvoorde-groenlo, winterswijk en ruurlo hadden ooit dezelfde stationsgebouwen.
Reputatie 6
Een niet zo heel moeilijke vraag: welke station ligt in twee provincies?

Ik ben trouwens benieuwd of de gegeven antwoorden correct zijn!

Welke bedoel je?

Hollandse Rading ligt op de grens van Noord-Holland en Utrecht, Veenendaal de Klomp ligt in Utrecht en Gelderland.
De reiziger moet vanuit deze 6 stations 2 overstaps maken om in Utrecht Centraal te komen. Vanuit de stations tussen Zutphen en Winterswijk op zowel Zutphen als Arnhem. Vanuit Zevenbergen en Oudrnbosch op zowel Dordrecht als Rotterdam Centraal.
Reputatie 6
Badge +1
Ook goed gevonden zeg!

Veenendaal de Klomp ligt niet meer in Utrecht, of misschien nog een paar meter.
Lijkt me overigens niet wenselijk ivm calamiteiten.
Reputatie 6
Badge
Ik heb ook een lastig raadsel:

Op welk station rijdt, met uitzondering van Hoek van Holland, maar 1 buslijn, en in maar 1 richting?

Op welk station rijdt, met uitzondering van Hoek van Holland, maar 1 buslijn, en in maar 1 richting?

Lochem, lijn 52 richting Staring College
Reputatie 2
Veenendaal-De Klomp heeft nooit in Utrecht gelegen, het ligt in het gehuchtje De Klomp (gemeente Ede, Gelderland). De gemeente Ede heeft daarom zelfs al eens geopperd om het station te hernoemen naar Ede-De Klomp, maar hebben dit verder nooit concreet gemaakt.
Reputatie 6
Badge +1

Ik weet wel genoeg stations zonder buslijn...
Reputatie 2
Nog één: van welk station liggen twee sporen op het grondgebied van de ene gemeente en de andere twee op dat van een andere?
Jordi, leuk zo'n raadsel op het forum! Ik denk wel dat het leuk is als je de forumleden niet langer in spanning houdt?
Reputatie 2
Op welke bron is die stiptheid dan gebaseerd en hoe gemeten??
Voor station Zevenbergen:
omroep Brabant Teletekst.
Reputatie 2
Goedendag treinliefhebbers en puzzelfanaten,

Voor jullie zou een goed raadsel geen moeilijkheid moeten zijn, hierbij een raadsel over stations:

Wat hebben de zes stations: Lichtenvoorde-Groenlo, Oudenbosch, Ruurlo, Vorden, Winterswijk-west en Zevenbergen met elkaar gemeen?

Ik zie graag antwoorden tegemoet.

Groetjes

Het zijn alle stations die door dezelfde architect zijn ontworpen aan het einde van de 19e/begin 20e eeuw.
Jordi is zelf een raadsel
Reputatie 7
Badge +3
Er is namelijk iets wat deze stations niet hebben, maar alle andere Nederlandse stations wel hebben.
Volgens mij is deze aanwijzing een beetje ondergesneeuwd in de discussie.
Ik heb overigens ook nog steeds geen idee 🙂
Reputatie 6
Nog één: van welk station liggen twee sporen op het grondgebied van de ene gemeente en de andere twee op dat van een andere?

De Vink (Leiden en Voorschoten).
Reputatie 6
Ook goed gevonden zeg!

De provinciegrens tussen Utrecht en Gelderland loopt over het eerste perron, dat ligt dus in twee provincies.
Reputatie 6
Goedendag treinliefhebbers en puzzelfanaten,

Voor jullie zou een goed raadsel geen moeilijkheid moeten zijn, hierbij een raadsel over stations:

Wat hebben de zes stations: Lichtenvoorde-Groenlo, Oudenbosch, Ruurlo, Vorden, Winterswijk-west en Zevenbergen met elkaar gemeen?

Ik zie graag antwoorden tegemoet.

Groetjes

Het zijn alle stations die door dezelfde architect zijn ontworpen aan het einde van de 19e/begin 20e eeuw.

Winterswijk West is geopend in (of rond) 2000 en heeft geen stationsgebouw.

Ik ben overigens wel heel benieuwd naar het juiste antwoord ...
Reputatie 6
Veenendaal-De Klomp heeft nooit in Utrecht gelegen, het ligt in het gehuchtje De Klomp (gemeente Ede, Gelderland). De gemeente Ede heeft daarom zelfs al eens geopperd om het station te hernoemen naar Ede-De Klomp, maar hebben dit verder nooit concreet gemaakt.

Waarom station Veenendaal-De Klomp, Veenendaal-De Klomp heet en niet gewoon De Klomp? Waarschijnlijk omdat Veenendaal dichtbij is, maar omdat het station in het dorp De Klomp ligt, zou het eigenlijk De Klomp-Veenendaal (Noord) moeten heten. Maar, er zijn wel meer stations die gezien hun ligging, een vreemde naam hebben.

Station Lichtenvoorde-Groenlo ligt in het dorpje Lievelde, Lichtenvoorde en Groenlo liggen daar beide een paar kilometer vandaan, Station Venray in het dorpje Oostrum, Station Driebergen-Zeist ligt noch in Driebergen, noch in Zeist en Station Naarden-Bussum ligt in Bussum en omdat Naarden een paar kilometer verwijderd is, zou het gewoon Bussum moeten heten of desnoods Bussum-Naarden.
Reputatie 7
En wat dacht je van Lage Zwaluwe
Reputatie 6
En wat dacht je van Lage Zwaluwe

Hoewel het echt in The Middle of Nowhere ligt, mag dat, gezien de omvang, best Zwaluwe Centraal heten...
Reputatie 2

Juist Bertus! En het schijnt om die reden dan ook het enige station te zijn waarvan in de naam geen plaatsnaam is opgenomen.
Reputatie 6

Juist Bertus! En het schijnt om die reden dan ook het enige station te zijn waarvan in de naam geen plaatsnaam is opgenomen.

De Vink is de naam van een buurtschap (gehucht) dat hier gelegen heeft, maar door de uitbreiding van Leiden en Voorschoten goeddeels verdwenen is.
Reputatie 3
Nog een historische aanvulling: vroeger heette het weldegelijk Leiden - De Vink, maar het voorvoegsel Leiden is toen heel snel weer verdwenen.
Reputatie 6
Badge
@Erno-Berk, ik zat eigenlijk te denken aan iets minder verlaten als Rotterdam Noord. Maar jouw antwoord vind ik wel grappig lol

Reageer