Raadsel dienstregeling 2017

• 22 december 2016
  • 67 reacties
  • 4688 Bekeken

Goedendag treinliefhebbers en puzzelfanaten,

Voor jullie zou een goed raadsel geen moeilijkheid moeten zijn, hierbij een raadsel over stations:

Wat hebben de zes stations: Lichtenvoorde-Groenlo, Oudenbosch, Ruurlo, Vorden, Winterswijk-west en Zevenbergen met elkaar gemeen?

Ik zie graag antwoorden tegemoet.

Groetjes

67 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik heb er een van 4 overstappen gevonden: Stavoren (Friesland) - Houthem St. Gerlach (Limburg).
De overstap in Zwolle die de reisplanner geeft is niet nodig, die is alleen maar sneller. Je komt wel boven de 6 uur uit, het laatste stukje valt dan misschien buiten de langeafstandskorting. Vreemd is dat de reisplanner deze reismogelijkheid niet vermeldt, zelfs niet in NS Xtra als je "minste overstappen" opgeeft (en zelfs niet bij een reis van Stavoren naar Heerlen, waarbij je niet boven de 6 uur uitkomt).. bijdragevandennis
Reputatie 7
Utrecht - /
Zevenbergen/Oudenbosch kan 1x per dag met 1 overstap :)

Met de 2280, de laatste IC vanuit Rotterdam, die stopt overal!
Reputatie 6
Badge
Ik heb er een van 4 overstappen gevonden: Stavoren (Friesland) - Houthem St. Gerlach (Limburg).
Je kan dus van elk station naar elk station met maximaal drie keer overstappen.
Naar alle NS-stations.

Van/naar alle Nederlandse treinstations, dacht ik. bijdragevandennis

Klopt, voor de speciale stations onderling kun je overstappen op Roosendaal en Zutphen, dus het zijn maar twee overstaps voor deze bijzondere stations.
Reputatie 6
Badge +2
Je kan dus van elk station naar elk station met maximaal drie keer overstappen.
Naar alle NS-stations.

Van/naar alle Nederlandse treinstations, dacht ik. bijdragevandennis
Je kan dus van elk station naar elk station met maximaal drie keer overstappen. bijdragevandennis

Naar alle NS-stations
Reputatie 6
Badge +2
Je kan dus van elk station naar elk station met maximaal drie keer overstappen. bijdragevandennis
Reputatie 3
Mooi dat je ook nog een (bevestiging van het) antwoord hebt gepost, erg creatief bedacht in ieder geval. Nu je erover nadenkt, blijft het heel erg bijzonder eigenlijk, dat vrijwel heel Nederland in één overstap op Utrecht is. Wellicht is er opzet in het spel: iedereen kan met één overstap bij HGB-IV zijn:P
Reputatie 1
Als je het heel flauw bekijkt, zou je vanuit Oudenbosch en Zevenbergen met slechts 1 overstap kunnen. Er gaat namelijk een bus vanuit Dordrecht CS naar Utrecht CS. Maar uiteraard wordt er uitsluitend gesproken over de trein bij deze raadsels.
Nog al logisch, al zouden we alle bussen in Nederland erbij gaan betrekken zal het een heel ander antwoord zijn
Reputatie 6
Badge
Als je het heel flauw bekijkt, zou je vanuit Oudenbosch en Zevenbergen met slechts 1 overstap kunnen. Er gaat namelijk een bus vanuit Dordrecht CS naar Utrecht CS. Maar uiteraard wordt er uitsluitend gesproken over de trein bij deze raadsels.
De reiziger moet vanuit deze 6 stations 2 overstaps maken om in Utrecht Centraal te komen. Vanuit de stations tussen Zutphen en Winterswijk op zowel Zutphen als Arnhem. Vanuit Zevenbergen en Oudrnbosch op zowel Dordrecht als Rotterdam Centraal.

Kijk dit bedoelde ik met mijn raadsel, Het zijn de enige twee stations in Nederland die je niet met maximaal 1 overstap vanuit Utrecht Centraal kan bereiken
Reputatie 7
Badge +3
Nog een historische aanvulling: vroeger heette het weldegelijk Leiden - De Vink, maar het voorvoegsel Leiden is toen heel snel weer verdwenen.

Overigens geeft het krantenartikel nav de opening van station De Vink juist aan dat het vanaf de opening op 31 mei 1985 alleen De Vink heette. Zowel Voorschoten als Leiden "claimden" de naam maar NS hield op De Vink, naar de iets noordelijker gelegen voormalige halteplaats.
http://leiden.courant.nu/issue/LLC/1985-06-01/edition/0/page/11

Toen De Vink geopend werd woonde ik nog niet hier, ik kwam pas 5 jaar later in de nabijgelegen wijk te wonen, dus heb het in die tijd niet zelf gezien of bewust meegemaakt.
Reputatie 2
Als reactie op de ijzeren rijn wenste Amsterdam ook een spoorlijn naar Keulen. De Rotterdammers vonden dat niet zo'n goed idee; rond 1836 werd bij koning Willem I het verzoek ingediend een spoorlijn Amsterdam-Rotterdam te mogen aanleggen.

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/spoorwegen.htm

Men vond in die tijd dat de diligence en trekschuit goed zat waren om mensen van A naar B te vervoeren. Letterlijk citaat:
"Toen dan ook in 1836 de regeling de aanleg van een spoorweg Amsterdam-Rotterdam voorstelde, werd dat afgewezen met de opmerking, dat trekschuit en diligence tussen die plaatsen niets te wensen overliet en in alle ernst werd een tegenvoorstel gedaan, nl. om snelvarende trekschuiten in te leggen."
Reputatie 3
Initiatieven voor een naamsverandering komen nooit van NS zelf, veranderen kost namelijk geld. Het betreft altijd de gemeente die NS verzoekt de naam te veranderen, en die dit ook betaalt. Zolang TU Delft of de gemeente Delft het niet nodig vinden, verandert de naam niet.
Reputatie 6
Badge
Laat ze station Delft Zuid dan ook veranderen in station Delft Technische Universiteit.
Reputatie 3
Eigenlijk heb je drie opties bij de naam van een station in een plaats waar al een station is:
- Windrichting (wordt nog wel geregeld gebruikt: Maastricht Noord, Barneveld Zuid, Emmen Zuid)
- Wijk/Plaats (Tilburg Reeshof, Koog aan de Zaan, Purmerend Weidevenne; wordt iets minder gebruikt tegenwoordig).
- Bestemming van de meeste gebruikers (Eindhoven Strijp-S, Tilburg Universiteit, Amsterdam Science Park, Zaandijk Zaanse Schans). Je ziet dat deze derde categorie de laatste tijd het meeste in trek is. Doordat er met de digitalisering meer mogelijkheden zijn, is het een stuk makkelijker en goedkoper om een stationsnaam aan te passen. Sinds vorig jaar wordt het dus ook vaker gedaan. Men hernoemt het station naar het bedrijf/instelling waar het voor gebruikt wordt. Nog een voorbeeld: Enschede Drienerlo (wijk) wordt Kennispark (bestemming). Bij het GVB in Amsterdam zie je dit ook terugkomen, tegenwoordig halteert lijn 9 niet meer aan de halte Plantage Kerklaan, maar bij halte Artis.

Dit was mijn theorie over de nomenclatuur van de stations, hopelijk valt hij een beetje in de smaak:P.

@mods: misschien een ideetje om de topictitel te hernoemen, gezien de topicstarter zich van de aardbodem lijkt te hebben begeven? Bijvoorbeeld: eigenaardigheden/onlogica van Nederlandse stations. Dan kunnen we meer curieuze dingen hier posten;)
Reputatie 6
Nog een historische aanvulling: vroeger heette het weldegelijk Leiden - De Vink, maar het voorvoegsel Leiden is toen heel snel weer verdwenen.

Klopt! De Vink heeft korte tijd Leiden De Vink geheten. Die toevoeging Leiden is feitelijk juist, omdat het ene perron in Leiden ligt maar het andere in Voorschoten. Dat zou dan Voorschoten De Vink moeten heten en één station. met twee verschillende namen lijkt me ook niet wenselijk.

Ik ben overigens benieuwd, hoe een station aan zijn naamt komt. Alkmaar Noord of Zoetermeer Oost is duidelijk, maar er zijn rare gevallen bij.
Reputatie 6
Badge
@Erno-Berk, ik zat eigenlijk te denken aan iets minder verlaten als Rotterdam Noord. Maar jouw antwoord vind ik wel grappig lol
Reputatie 3
Reputatie 6
Nog één: van welk station liggen twee sporen op het grondgebied van de ene gemeente en de andere twee op dat van een andere?

De Vink (Leiden en Voorschoten).

Juist Bertus! En het schijnt om die reden dan ook het enige station te zijn waarvan in de naam geen plaatsnaam is opgenomen.

De Vink is de naam van een buurtschap (gehucht) dat hier gelegen heeft, maar door de uitbreiding van Leiden en Voorschoten goeddeels verdwenen is.
Reputatie 2
Nog één: van welk station liggen twee sporen op het grondgebied van de ene gemeente en de andere twee op dat van een andere?

De Vink (Leiden en Voorschoten).

Juist Bertus! En het schijnt om die reden dan ook het enige station te zijn waarvan in de naam geen plaatsnaam is opgenomen.
Reputatie 6
En wat dacht je van Lage Zwaluwe

Hoewel het echt in The Middle of Nowhere ligt, mag dat, gezien de omvang, best Zwaluwe Centraal heten...
Reputatie 7
En wat dacht je van Lage Zwaluwe
Reputatie 6
Veenendaal de Klomp ligt niet meer in Utrecht, of misschien nog een paar meter.
Lijkt me overigens niet wenselijk ivm calamiteiten.
Veenendaal-De Klomp heeft nooit in Utrecht gelegen, het ligt in het gehuchtje De Klomp (gemeente Ede, Gelderland). De gemeente Ede heeft daarom zelfs al eens geopperd om het station te hernoemen naar Ede-De Klomp, maar hebben dit verder nooit concreet gemaakt.

Waarom station Veenendaal-De Klomp, Veenendaal-De Klomp heet en niet gewoon De Klomp? Waarschijnlijk omdat Veenendaal dichtbij is, maar omdat het station in het dorp De Klomp ligt, zou het eigenlijk De Klomp-Veenendaal (Noord) moeten heten. Maar, er zijn wel meer stations die gezien hun ligging, een vreemde naam hebben.

Station Lichtenvoorde-Groenlo ligt in het dorpje Lievelde, Lichtenvoorde en Groenlo liggen daar beide een paar kilometer vandaan, Station Venray in het dorpje Oostrum, Station Driebergen-Zeist ligt noch in Driebergen, noch in Zeist en Station Naarden-Bussum ligt in Bussum en omdat Naarden een paar kilometer verwijderd is, zou het gewoon Bussum moeten heten of desnoods Bussum-Naarden.
Reputatie 6
Goedendag treinliefhebbers en puzzelfanaten,

Voor jullie zou een goed raadsel geen moeilijkheid moeten zijn, hierbij een raadsel over stations:

Wat hebben de zes stations: Lichtenvoorde-Groenlo, Oudenbosch, Ruurlo, Vorden, Winterswijk-west en Zevenbergen met elkaar gemeen?

Ik zie graag antwoorden tegemoet.

Groetjes

Het zijn alle stations die door dezelfde architect zijn ontworpen aan het einde van de 19e/begin 20e eeuw.

Winterswijk West is geopend in (of rond) 2000 en heeft geen stationsgebouw.

Ik ben overigens wel heel benieuwd naar het juiste antwoord ...

Reageer