Raar: Waarom zit er geen (trein) ingenieur/techneut in de RvB van de NS?

• 29 december 2018
  • 4 reacties
  • 255 Bekeken

Vette problemen bij de NS maar ik zag dat er dus niet eens een ingenieur in de RvB zit!

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is een leuke, maar ook heel gevoelige liggende vraag. Er is namelijk al veel vaker kritiek geweest op het feit dat de RvB uitsluitend bestaat uit economen, juristen en oud-politici die meestal geen enkele kennis hebben van techniek en spoorwegen maar wel de beslissingen nemen. Zoals in ieder bedrijf heeft de samenstelling van de RvB vrees ik echter vooral te maken met machtsposities en ons-kent-ons netwerken waardoor ingenieurs bewust buiten de deur worden gehouden.

Overigens bestond de RvB bij NS tot 1970 wel voornamelijk uit ingenieurs. Die zijn toen onder druk van de politiek verdwenen omdat NS steeds grotere verliezen begon te maken en de ingenieurs bij NS het verwijt kregen te veel met techniek bezig te zijn en te weinig op de centen te letten.
Al lezend op dit forum krijg je de indruk dat het gros van de problemen zich de laatste tijd afspelen op het gebied van IT-toepassingen en communicatie. Dus waarom ook geen IT-er en gedragsdeskundige in de RvB ?
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Het gaat bij NS voornamelijk technische automatisering en dan kom je ook uit bij mensen met een TU of technische HBO-opleiding (ofwel ingenieurs). Ingenieurs zijn niet per definitie alleen maar elektrotechnici of werktuigbouwers.
@Perron23

Het gaat bij NS voornamelijk technische automatisering en dan kom je ook uit bij mensen met een TU of technische HBO-opleiding (ofwel ingenieurs). Ingenieurs zijn niet per definitie alleen maar elektrotechnici of werktuigbouwers.

Inderdaad, ook bijvoorbeeld industriele vormgevers en landschapsarchitecten kunnen ir zijn.

TS vraagt zich af waarom er geen (trein) ingenieur/techneut in de RvB van NS zit. Waarop ik mij heb afgevraagd of de problemen niet elders liggen en je dan net zo goed of zelfs beter (ook) zou kunnen kiezen voor andere vakgebieden in de RvB, als dit zou helpen.
Oftewel: waar liggen de vette problemen en moeten de betreffende vakgebieden in de RvB vertegenwoordigd zijn om de problemen te voorkomen/verhelpen ?

Reageer