beantwoord

rangeerterein

• 10 september 2019
  • 7 reacties
  • 252 Bekeken

Hallo, Hoe veel rangeerterreinen zijn er eigenlijk in Nederland.
En wat zijn de grootste.
Voor school hebben wij een opdracht van ProRail gekregen en ik daarin staat dat wij een rangeerterrein moeten ontwerpen.

gr Steven van Doorn en Edgar Bout
icon

Beste antwoord door Tamzin 10 september 2019, 09:26

Het grootste is de Kijfhoek bij Barendrecht. Daarvan kun je wel foto's en schema's op internet vinden. Verder zijn er nog grotere rangeerterreinen in het Rotterdamse en Amsterdamse havengebied, bij de Hoogovens, in Onnen bij Groningen, in de Sloehaven bij Vlissingen, bij DSM in Geleen, bij de haven van Delfzijl, in de Eemshaven, etc. Ook zijn er rangeerterreinen bij tal van stations maar die worden vaak alleen gebruikt om reizigerstreinen te parkeren maar niet om echt te rangeren.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het grootste is de Kijfhoek bij Barendrecht. Daarvan kun je wel foto's en schema's op internet vinden. Verder zijn er nog grotere rangeerterreinen in het Rotterdamse en Amsterdamse havengebied, bij de Hoogovens, in Onnen bij Groningen, in de Sloehaven bij Vlissingen, bij DSM in Geleen, bij de haven van Delfzijl, in de Eemshaven, etc. Ook zijn er rangeerterreinen bij tal van stations maar die worden vaak alleen gebruikt om reizigerstreinen te parkeren maar niet om echt te rangeren.
Hallo Pieterkonijn en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Tamzin je al heeft voorzien van informatie. Ik ben overigens, net als een aantal anderen, enorm benieuwd hoe dit er nu uit gaat zien. Kun je wellicht een tipje van de sluier oplichten voor ons?
We zijn nu nog bezig met de onderzoeken vandaar deze vraag.
En waar zijn alle emplacement voor personentreinen?
het is best lastig dingen te vinden op het internet.
alvast bedankt

gr Steven van Doorn en Edgar Bout
Reputatie 7
Badge
Dat zijn er nogal wat en de meesten daarvan zijn opstelterreinen.

Op mijn eigen standplaats zijn dat: Opstelterrein Cartesiusweg, OZ en de Landstraat (de 4 opstelsporen richting Overvecht).
Hoofddorp heeft natuurlijk Hoofddorp Opstel.
Amsterdam heeft de sporen bij het Westelijk Eiland, de Dijksgracht en de Watergraafsmeer
Den Haag heeft de Grote en Kleine Binckhorst
Lelystad heeft Lelystad Opstelterrein
Nijmegen heeft de REP, die ligt langs het spoor richting Venlo
Arnhem heeft de Berg
Eindhoven heeft aardig wat opstelsporen in het verlengde van de perronsporen liggen en bij de werkplaats liggen er ook nog genoeg
Den Bosch heeft wat opstelsporen liggen rechts richting het spoor naar Nijmegen
Enschede is niet zo heel lang geleden helemaal aangepakt en heeft nu wat minder, maar wel betere opstelsporen liggen.
Hengelo heeft de sporen rechts naast het spoor naar Enschede en de werkplaatssporen
Deventer heeft Deventer Goederen, richting Colmschate/Zutphen
Zutphen zelf heeft opstelsporen liggen

Eigenlijk heeft iedere standplaats in Nederland wel een opstelmogelijkheid, de ene groter dan de andere.
Dit zijn er al aardig wat.
Reputatie 7
Badge
Ga eens op Sporenplan kijken, daar vind je de tekeningen wel.
Top bedankt!

Reageer