beantwoord

Rechten op ontwerp NS Loc’s bij schaalmodellen?

• 29 juli 2020
  • 13 reacties
  • 275 Bekeken

Beste NS, 

verschillende modelspoor merken brengen NS locomotieven op de markt. Zijn deze ontwerpen van de loc’s rechtenvrij? Wie kan mij daar meer informatie over geven?

Vriendelijke groet

icon

Beste antwoord door Deventer 29 juli 2020, 11:09

Ik denk niet dat NS er van wakker ligt dat iemand een speelgoedtreintje maakt, al heel wat fabrikanten en modelbouwers zijn je voor gegaan. Zowel alles wat op Nederlandse rails heeft gereden, zowel trein, tram als metro is al wel eens in de loop der jaren in model gemaakt.

Iets anders ligt het bij het NS embleem. Voor een speelgoedtreintje zal ook daar niet moeilijk over gedaan worden, plak je echter het NS embleem op een 1 op 1 (echte) museumtrein of op je auto, dan kan NS daar zeker bezwaar tegen maken, en dat is in het verleden dan ook gebeurd.

Wat wil je gaan maken @Diederik79 want de markt lijkt me al aardig verzadigd.

Bekijk origineel

13 reacties

Interessante vraag. Het lijkt mij dat de logo's van de treinmaatschappijen beschermd zijn en niet zomaar voor commerciele doeleinden gebruikt mogen worden. Ik ben best wel benieuwd hoe dat zit. En niet alleen wat betreft NS maar ook van andere maatschappijen, met name buitenlandse.

Die zijn altijd beschermd. Daarom loont het om voor commerciële activiteiten toestemming te vragen. Voor promotionele doeleinden hebben bedrijven soms een design-kit, met uitleg over hoe je het logo of beeldmerken van de huisstijl mag gebruiken en verwerken.

Daar ga ik ook vanuit.

Het gaat mij niet om de logo’s maar om het ontwerp van de treinstellen en locomotieven. Als dat beschermd is dan is dat waarschijnlijk bij de fabrikant of de ontwerper. Ik vraag me dus af of en hoe de verschillende bedrijven die die ontwerpen gebruiken daar mee omgaan. 

Bedankt voor de suggesties en ideeën. Langzaam wordt me meer duidelijk. 

Badge +3

Ik denk dat dit eerder als grap over WhatsApp-groepen van de NS gaat, dan dat ze er serieus werk van gaan maken. 😜

Dit lijkt mij een leuke car-mod die een liefhebber bedacht heeft om op een eigen bedrijventerrein sneeuw te ruimen (dit wordt ook niet door de RDW toegelaten). Zolang hij het niet met het NS-logo verkoopt of er commerciele plannen mee heeft lijkt het geen probleem. Misschien is dat NS-logo wel er op gefotosoept in de tijd dat er sneeuw op het spoor viel.

Dit is inderdaad gephotoshopt, zie alleen al dat blauwe deel onder.

Reputatie 6
Badge

Interessante vraag. Het lijkt mij dat de logo's van de treinmaatschappijen beschermd zijn en niet zomaar voor commerciele doeleinden gebruikt mogen worden. Ik ben best wel benieuwd hoe dat zit. En niet alleen wat betreft NS maar ook van andere maatschappijen, met name buitenlandse.

Die zijn altijd beschermd. Daarom loont het om voor commerciële activiteiten toestemming te vragen. Voor promotionele doeleinden hebben bedrijven soms een design-kit, met uitleg over hoe je het logo of beeldmerken van de huisstijl mag gebruiken en verwerken.

Reputatie 6
Badge

Oh jee.. de sneeuwschuiver!

Ik denk dat dit eerder als grap over WhatsApp-groepen van de NS gaat, dan dat ze er serieus werk van gaan maken. 😜

Dit lijkt mij een leuke car-mod die een liefhebber bedacht heeft om op een eigen bedrijventerrein sneeuw te ruimen (dit wordt ook niet door de RDW toegelaten). Zolang hij het niet met het NS-logo verkoopt of er commerciele plannen mee heeft lijkt het geen probleem. Misschien is dat NS-logo wel er op gefotosoept in de tijd dat er sneeuw op het spoor viel.

Reputatie 6

Mooi voorbeeld @Robert B van gebruik embleem waar een bedrijf wel moeite mee kan hebben. Immers een embleem is een eigendomskenmerk. Het is niet voor niets dat emblemen bij sloopmaterieel (bus, tram, trein) worden overgeschilderd.

Maar voor @Diederik79 wil je nou één Alstrom modelletje bouwen of op commercieel basis een groot aantal.

Ik zou Artitec eens vragen, NL bedrijfje en hebben onlangs een Alstrom model uitgebracht.

Badge +3

Oh jee.. de sneeuwschuiver!

Reputatie 6
Badge

Of vraag de eigenaar van Christrains eens. Die heeft computermodellen uitgebracht voor trainsimulatorspellen, met NS-treinen.

Die heeft vaak met het licentie-bijltje gehakt om logo's van vervoerders in zijn modellen te verwerken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de vraag eerder aan Fleischmann, Roco, Trix, etc. stellen. 

Dank voor jullie reacties. Dat van het embleem van de NS begrijp ik. Duidelijk ook dat alles wat op de Nederlandse rails gereden heeft in de loop der jaren in model gemaakt is. Maar dat kan dus zomaar?

Misschien moet ik, bij nader inzien, deze vraag niet bij de NS stellen maar bij de fabrikant van de loc’s: Alstrom.

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

Interessante vraag, zeker dat logo. 

Enerzijds zal NS voorzichtig zijn om niet met ongewenste (commerciële) activiteiten geassocieerd te worden, anderzijds is het wel weer gratis reclame voor NS. Jumbo en AH zijn ook best blij met al die mensen die overal te pas en te onpas met hun plastic boodschappentassen rondlopen. 

Ik vermoed daarom dat toestemming vereist is maar dat daar voor modeltreintjes niet moeilijk over gedaan wordt mits niet gesuggereerd wordt dat NS als bedrijf er iets mee van doen heeft. . 

Ik denk niet dat NS er van wakker ligt dat iemand een speelgoedtreintje maakt, al heel wat fabrikanten en modelbouwers zijn je voor gegaan. Zowel alles wat op Nederlandse rails heeft gereden, zowel trein, tram als metro is al wel eens in de loop der jaren in model gemaakt.

Iets anders ligt het bij het NS embleem. Voor een speelgoedtreintje zal ook daar niet moeilijk over gedaan worden, plak je echter het NS embleem op een 1 op 1 (echte) museumtrein of op je auto, dan kan NS daar zeker bezwaar tegen maken, en dat is in het verleden dan ook gebeurd.

Wat wil je gaan maken @Diederik79 want de markt lijkt me al aardig verzadigd.

Goedemorgen Diederik79. Welkom bij de NS Community.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, sorry. Er is ongetwijfeld een Community-user die dit wel weet!

Reageer