Riekerpolderboog dood?

• 25 mei 2020
  • 5 reacties
  • 170 Bekeken

Ik dacht dat de Riekerpolderboog (route van Ringspoorbaan-West naar Zuidtak in Amsterdam) nog steeds op de kaarten was. Maar ik reed gisteren in de auto de Riekerpolder voorbij, en ze bouwen een grote gebouw in de driehoek tussen de Zuidtak/A10, Ringspoorbaan-West naar Schiphol, en de Metro Ringlijn. Dus zie ik geen route meer voor een Riekerpolderboog van Zuidtak richting Sloterdijk. Is de droom voor een volledige ring op de Ringspoorbaan dood? 

5 reacties

Goedenavond AVirtualDuck en welkom op onze Community!

En daar vraag je me wat! Ik moet eerlijk bekennen dat tot ik jouw topic hierover zag, nog nooit over gehoord heb. Ik heb mij een klein beetje verdiept hierin, maar het enige wat ik hierover kan lezen is dat het project als afgerond beschouwt wordt. Allicht dat je hierover bij ProRail navraag over kan doen? Of misschien dat @Jeroen hier nog wat over weet of iemand kent die hier wat over te zeggen heeft?

Goedenavond Reuben! Dank je voor jouw reactie. 

Alles is zeer onduidelijk. Ik heb geen bewijs of informatie hierover behalve de feit dat als je over de A10 richting Schiphol vanuit A'dam Zuid rijdt, zie je een grote gebouw en bouwplaats binnen de NS-en-metro-spoordriehoek. Als niemand hier wat van weet, moet ik wel waarschijnlijk navraag bij ProRail doen!

Badge

Ik zou het ook niet weten, enige wat ik weet is dat er een warmtekracht centrale wordt gebouwd in die hoek waar TS het over heeft. Dat daar nog een afbuigend spoor richting Amsterdam Zuid zou komen is mij niet bekend.

Overigens is er na die warmtekracht centrale ook nog ruimte zat als ze zo'n aftakking toch noodzakelijk vinden straks.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al eerder aan de orde geweest. De verbindingsboog gaat echt niet gebouwd worden voordat het Zuidasdok gereed is en het knooppunt Nieuwe Meer verlegd.

Zie het topic https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/traject-amsterdam-zuid-lelylaan-38626

Ik denk dat we al heel blij mogen zijn wanneer de geplande projecten de komende jaren worden uitgevoerd. Er zal echt geen geld zijn voor nieuwe projecten.

Reputatie 5
Badge

Wat ik me ervan herinner als destijds in die regio wonend, was dat de vervoerregio allang had besloten dat GVB-ringmetro 50 prima in de vervoerbehoefte kon voorzien en dat de enige realistische extra die die boog zou kunnen bieden Zaanstreek-ZuidWTC direct was, die mensen zouden best 1x kunnen overstappen. Een doorgaand geïntegreerd zonetarief ook bij die zo weerspannige NS daarin zou dat ook nog eens makkelijker maken. Bovendien is met de opening van de nieuwe N-Z metro daarheen nog meer high-quality vervoer beschikbaar.

Reageer