beantwoord

rijtuig eind jaren 80

• 26 September 2021
  • 10 reacties
  • 200 Bekeken

Hopelijk kan het forum mij helpen bij mijn zoektocht naar het type rijtuig waar ik graag instapte. Ik reisde tussen 1986 en 1992 tussen Leiden en Delft. Ik neem aan dat ik een intercity nam. Regelmatig was dat een loc met verschillende rijtuigen. Soms was (minstens?) een van de rijtuigen anders. Die had harde banken (harder dan in de andere rijtuigen van die trein). Kenmerkend waren de deuren die hard (met een klap) dichtgingen. De herinnering vervaagt, maar als ik het goed heb waren het vouwdeuren (2x2 delen). Ik denk dat het blauwe rijtuigen waren met weinig of geen geel. Alle tips zijn welkom.

icon

Beste antwoord door Julian 26 September 2021, 11:32

Bekijk origineel

10 reacties

Dat klinkt als de rijtuigen van het type Plan W. Kan dat kloppen?

Van binnen zou het zeker goed kunnen (de stevige rode banken). Deuren zou ook goed kunnen. Lastig te zien (of horen ;-)). Ik zie dat er verschillende kleurstellingen waren. In mijn herinnering waren ze niet helemaal blauw. Plan W had ik al wel bekeken. Ik weet niet meer waarom ik dacht dat het deze niet kon zijn. Reden deze rijtuigen toen op dat traject? Dat was ik nog niet tegen gekomen. Maar het zou dus toch heel goed Plan W kunnen zijn. Dank voor de (snelle) reactie Julian.

Ik heb nu ook een foto gevonden die qua kleuren klopt met mijn herinnering. https://live.staticflickr.com/3105/2765463426_f277d7854d_b.jpg Ik ben nu vrij zeker dat het plan W was. Top!

Reputatie 7
Badge +3

Dat is Plan W. 

Reputatie 6
Badge +1

Die gele band hebben ze pas later erbij gekregen. Het waren in wezen kopieën van de zgn. ´silberlinge´ van DB.

Zal wel in de destijds BNL AMS-Brussel geweest zijn die een aantal jaren ook getrokken treinen had en destijds ook gewoon via alle stops lang de oude lijn reed.

Reputatie 2

@bahnrider in 1986 waren die gele band toch al ?

@bahnrider stopte de BNL AMS-Brussel in Delft? Waren toch vooral de IC naar Venlo (en later Heerlen) en de sneltreinen naar Dordrecht en Venlo die in Delft stopten ? Volgens mijn herinnering was er geen stopt in Delft voor de IC naar Brussel/Vlissingen.

Reputatie 7
Badge +3

De Benelux stopte inderdaad niet in Delft. In de treinen naar Venlo heeft volgens mij nooit Plan W gereden maar wel in de treinen Den Haag-Heerlen ën die stopten in Delft.  

Reputatie 7
Badge +3

De Plan W’s hebben in verschillende kleuren gereden. Oorspronkelijk hadden ze dezelfde blauwe kleur als Plan E (en alle andere getrokken rijtuigen). Een gedeelte kwam in de trek-duwsamenstellingen van de Benelux terecht, zoals het rijtuig op de foto.

Later zijn de Plan W’s nog ingezet als versterkingsrijtuigen in samenstellingen met ICR. Ze kregen ook nog dezelfde kleurstelling. 

Een heel uitgebreid overzicht met alle kleurstellingen is te vinden op https://www.martijnhaman.nl/

Het interieur was bijna identiek aan Plan V-treinstellen, met dezelfde banken en bagagerekken.

De Benelux stopte inderdaad niet in Delft. In de treinen naar Venlo heeft volgens mij nooit Plan W gereden maar wel in de treinen Den Haag-Heerlen ën die stopten in Delft.  

Het kan ook zijn dat ik soms overstapte in Den Haag en juist dan in een rijtuig plan W stapte.

De Plan W’s hebben in verschillende kleuren gereden. Oorspronkelijk hadden ze dezelfde blauwe kleur als Plan E (en alle andere getrokken rijtuigen). Een gedeelte kwam in de trek-duwsamenstellingen van de Benelux terecht, zoals het rijtuig op de foto.

Later zijn de Plan W’s nog ingezet als versterkingsrijtuigen in samenstellingen met ICR. Ze kregen ook nog dezelfde kleurstelling. 

Een heel uitgebreid overzicht met alle kleurstellingen is te vinden op https://www.martijnhaman.nl/

Het interieur was bijna identiek aan Plan V-treinstellen, met dezelfde banken en bagagerekken.

Leuk om te zien dat er zoveel liefhebbers zijn. En al helemaal dat er een overzicht is van dit type rijtuig. Ik had een treinnummer op moeten schrijven toen …. Dank ook voor de link naar de website!

Reageer