Rijtuigvolgorde in de NS Reisplanner (Xtra App)?

• 20 maart 2014
  • 19 reacties
  • 2111 Bekeken

Ik weet het, het is misschien een beetje een luie vraag want je kan ook op de trein zelf kijken en soms ook op de perrons, maar het is misschien een klein handigheidje ;)

19 reacties

Ik hoop het wel, er zijn reisplanners die het al wel aangeven, de app de "RijdendeTreinen" voor Android heeft een instelling dat als je in de vertrektijden kijkt ook kan zien welk materieel wordt ingezet. Op internet kan je het ook zien op Rijden de treinen en op OV Tijden waar het allemaal te vinden is.
Persoonlijk hoop ik dat het ook spoedig in onze eigen reisplanner verwerkt zal worden, altijd handig zulke informatie.
Wat fantastisch! Ik zal de app meteen downloaden als ik een Android toestel heb:D Ik kijk voor mijn reis wel op het internet, weet ik meteen waar ik moet gaan zitten! Maar voor dagelijks gebruik van de trein (zoals ik) is het zeker aan te raden.

Bedankt voor de tip Loes!
Hoi Loes,

De vraag ging over de rijtuigvolgorde. Ik concludeer daaruit een indicatie waar bijv. de 1e klas zich bevindt of de stiltecoupées. En dat is if op de door jou genoemde apps (nog) niet te zien.
Daar wordt uitsluitend het type materieel aangegeven.

Met die indicaties is er in ieder geval al wel een begin.

Het zou inderdaad prettig zijn als NS dat ook in de Reisplanner zou verwerken; heb je alles in één.

Gr. Hans
Hoi Hans,

Zou ook kunnen dat dat bedoelt wordt maar meestal gaat het naar mijn idee om de lengte van treinen, kan er helemaal naast zitten hoor. Voor het andere is denk ik alleen met het systeem van de iNStapp te realiseren is waar de 1e klas is en de stiltecoupes zijn.
Ik ga meestal uit naar de lengte van de trein, zodat men verzekerd is van een zitplaatsje en waar men zich kan opstellen, dus verwacht men een lange trein met met stellen en in het totaal 10 rijtuigen, blijft er eentje kapot te zijn en is ie kleiner dan verwacht, dan is men daar direct van op de hoogte.

Kan er naast zitten, maar dan hoor ik dat graag.
Hi Loes
Die benadering zou inderdaad ook kunnen. Ik ging eigenlijk meer uit van mijn eigen wensen en ervaring.
Als ik 1e klas reis (doe ik wel eens als ik verder ga dan de Moerdijkbrug, Den Haag of Gouda :)) dan zie ik doorgaans wel aankomen welk type trein het is en eventueel het aantal stellen. (Een VIRM en ICM kan ik nog wel van elkaar onderscheiden :)).
Maar doorgaans komt dan ook meteen de wet van Murphy: ik sta over het algemeen dan precies op de verkeerde plek, daar waar natuurlijk geen 1e klas is.
Nou is een wandeling langs een trein - op zoek naar de blauwe strepen- niet zo erg, maar als je tevoren een indicatie zou hebben, zou dat toch prettig zijn.
Hier voor de deur weet ik bij die SGMmetjes wel dat ik de middelste bak moet hebben. Maar als er in Rotterdam ineens 9 of 10 bakken voor komen rijden, wordt het een ander verhaal.

En die ervaringen had ik in gedachten toen ik de bijdrage van Jay Franklin las.

Zeker bij langere treinen zou iNStapp een welkom hulpmiddel zijn, net als nu al de bezettingsindicatie bij de reisplanner, waarvan ik trouwens nooit begrepen heb hoe men één poppetje kan laten zien als de trein zo vol is dat er zelfs op de balcons geen staanplaatsen meer zijn. Ik denk niet dat dat real-time is, maar meer gebaseerd is op verwachtingspatronen.

Hoi Hans,

De blauwe strepen zijn inderdaad wel handig ja. Ik zal eens een poging wagen om de eerste klas per treintype aan te geven:

Dit aangegeven per type en vanuit gaande 1 stel, bij combinaties geldt in principe hetzelfde)

MAT'64 (2 bakken) > helemaal aan de voorkant of aan de achterkant, dit is meer gokwerk dan wijsheid vrees ik.
SGMM 2 > ongeveer in het midden van het stel
SGMM 3 > in het midden van het stel, middelste bak
SLT 4 > voorzijde en achterzijde van de trein
SLT 6 > voorzijde, midden en achterzijde van de trein
ICM 3 > in de middelste bak
ICM 4 > een gehele bak, tweede of derde bak, wederom dus ongeveer in het midden
VIRM 4 > in het midden van het stel, dus zowel in de tweede als derde bak
VIRM 6 > altijd in de tweede en vijfde bak en een in het midden, kan de derde of vierde bak zijn.
DDZ 4 > als voorkant de motorbak is (herkenbaar aan 1 verdieping), de tweede en vierde bak
ICR 9 > voorkant is het stuurrijtuig > derde en zesde bak / voorkant is loc > vijfde en zevende bak

ICR 7, DM90 en DDZ 6 ben ik nu even niet zeker van, ICR zeven zal erg veel lijken op ICR 9.

De treintypes worden in ieder geval gemeld in de eerder genoemde apps en ik hoop dat deze technische taal begrijpelijk is voor iedereen die makkelijk naar de eerste klas wil zoeken.
Kijk, hier kunnen we wat mee. Ga ik straks eens in mijn smartphone zetten; altijd makkelijk om in combinatie met eerdergenoemde app's zonodig te raadplegen.

Voor diegenen die wat minder op de hoogte zijn van die afkortingen e.d., op de website van Treinreiziger.nl is e.e.a. terug te vinden (inclusief foto's).

Bedankt, Loes.
Graag gedaan 😳. Ben blij dat mijn geheugen even goed meewerkte.
Welkom op het forum Jay Franklin Mayer!

Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum en de titel ietwat aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

We hebben in 2013 een proef gehouden met een uitgebreide versie van de Reisplanner Xtra app op het traject Zwolle - Roosendaal. Zo'n 1.000 klanten deden mee aan de test mee en konden bij 11 intercity’s op de zogeheten IJssellijn in de reisplanner zien, in welke samenstelling de trein het station binnenkwam. Ze konden zien waar bijvoorbeeld de 1e of 2e klas zat, waar de stiltezone zat of waar je de fiets kwijt kon. Ook real time informatie over de bezetting in de trein was zichtbaar in de testversie van de reisplanner, de iNStApp.

De eerste belangrijkste eerste bevindingen zijn in versie drie van de Reisplanner Xtra App verwerkt. Dit zijn de gemiddelde punctualiteit per rit + de drukte-indicator. Bij verdere evaluatie zal bekeken worden welke elementen wel/niet voor landelijke uitrol mogelijk zijn. Het is dus goed mogelijk dat rijtuigvolgorde in één van de volgende versies van de Reisplanner Xtra App en/of de reguliere Reisplanner zal worden verwerkt.
Beste Jay Franklin Mayer,

Welkom op het NS Serviceforum!
Ik zie dat Hans en Loes je al goed hebben geholpen met het beantwoorden van je vraag. :)
Je topic is verplaatst naar "In de trein" en ik heb de titel iets ingekort, dan wordt deze beter vindbaar. Is goed, bedankt!

Groet,
Stephan
Hai Loes en Hans,

Jullie hadden het beide goed begrepen, wat leuk dat jullie nagedacht hebben over mijn vraag. Het is mij al stukke duidelijker!

Bedankt hiervoor!

Groet,
Jay
Beste Inge,

Dat zal geweldig zijn, wat goed om te horen dat jullie druk aan het knutselen zijn met de app! Ik vind het ook goed dat er een onderzoek/test is gehouden of het allemaal goed werkt en of er eventuele fouten inzitten die jullie er ook uit kunnen vissen.

Iets anders, ik vind het echt fantastisch dat NS medewerkers en moderatoren je helpen met je vragen en suggesties! Goed idee zo'n forum! Je vormt hierdoor een goede bant met je klanten (reizigers).

Goed werk, ga zo door!

Groet,
Jay
Reputatie 6
Badge

Voor diegenen die wat minder op de hoogte zijn van die afkortingen e.d., op de website van Treinreiziger.nl is e.e.a. terug te vinden (inclusief foto's).

Op Treinenweb is ook e.e.a. te vinden. In sommige gevallen zelfs met een materieelnummerlijst, voor de liefhebbers.
Hai Aar,

Ben zelf ook treinspotter, http://treinfanaat.jouwweb.nl is ook wel een goede.

Wat leuk dat je meedenkt!

Groet,
Jay
Reputatie 6
Badge
Jep, zo zijn er nog meer treinsites. De een is uitgebreider dan de andere... 😉
Inderdaad, zie nu pas dat u de eigenaar van "Treinenweb.nl" bent:D
Loes,

Geweldig dat je voor de mensen zo'n lijstje hebt samengesteld. Zo zouden er meer HC's moeten rondlopen. Vandaag helaas een iets van klein meningsverschilletje gehad met een HC. (kan gebeuren op het werk, zolang de werksfeer voor de klanten maar niet in het geniep loopt).

En goh, ik sta nog altijd verbaast van de vele sites die men heeft ontwikkeld.
Ik had net op treinenweb.nl gezien dat men ook al camera's overal kan hangen. En dat ik dit via mijn PC kan bekijken, het moet niet gekker worden. Dat zoiets allemaal al kan. Zo meteen hangt er een camera in de cabine, waarop te zien is dat ik mijn kruiswoordpuzzel aan het afmaken ben.

Al zijn spotters niet mijn grootste vrienden. Soms staan ze op plekken die niet heel veilig zijn. Zo zal ik eens een voorbeeld noemen die ik nog goed herinner.

Ik kwam vanaf Rotterdam en moest met een VIRM richting Roosendaal / Vlissingen. Je passeert een klein stationtje genaamd Oudenbosch. Ik zag op een mooie zomerdag een groep spotters staan waar één van deze personen op een bepaalde plek de fotograaf zat uit te hangen dat naar mijn mening levensgevaarlijk was en ik was goed in staat op te stoppen als dat mogelijk was, maar je komt daar met 120 - 130 km/h aangereden en om daarvoor te stoppen. Gelukkig kwam er een Sprinter aan vanuit Roosendaal die er wel een opmerking over zou maken (dacht ik). Toch ook zelf even gebeld, had er geen goed lekker gevoel bij. Op de terugweg zag ik ze niet meer staan, wellicht dat ze toch waren aangesproken op hun onveilige spotkeuze.

Hierbij een link ter illustratie. Je kunt het niet goed zien, maar als je helemaal doorloopt wordt het perron steeds smaller aan de overkant, volgens mij mag je daar ook niet komen en je hebt daar ook niks te zoeken lijkt mij.

bron: http://www.stationsweb.nl/_large/nusjsvfcxfkwchh.jpg

Maar goed... Toch leuk om te zien dat er vele fanatiekelingen zijn. Overigens is dit zeker geen verwijt naar spotters toe. De meeste zullen het wel veilig doen en nemen voldoende afstand. Op mijn digitale fotocamera zit een zoom, dus met voldoende afstand kun je denk ik ook een foto nemen.
Hoi SLT 2456,

Dit maakt ons werk toch ook mooi, ik vind het ook leuk om hier van zowel de reizigers als collega's te leren en ik moet zeggen dat ik nu alweer meer kennis heb opgedaan, die ik tijdens mijn diensten toepas.
De rijtuigvolgorde is mij pas gaan opvallen, toen ik bij bijvoorbeeld een assistentie had, dat ik werkelijk waar geen idee had waar ik precies mijzelf bevond. Na die belangrijke les is me in een trein veel gaan opvallen en heb het ook nog allemaal onthouden 😃.

Toevallig laatst ook denk ik een treinspotter tegen gekomen, deze jongeman stond op een stuk waar hij niet mocht komen en ging er als een haas vandoor. Ik deel je mening dat de meeste treinspotters op veilige afstand staan en op plekken waar ze mogen staan. Die zijn er echt voldoende he.

Dat van die camera's is mij ook nieuw, zal maar eens gaan opletten wat ik doe hihi.

Ik heb ook op de genoemde sites gekeken en kan alleen maar zeggen dat ik het echt gaaf vind wat ik daar allemaal aan info tegenkom. Super gewoon.
Interessante applicaties voor op een Android toestel:
Zie hier

Reageer