beantwoord

Salaris machinist

Krijg je als je de opleiding doet voor machinist ook salaris?
En als je de opleiding hebt gehaald, hoe hoog is de salaris als je begint met werken als je bijvoorbeeld 19 jaar bent?
icon

Beste antwoord door Loes 15 oktober 2017, 09:48

Als je intern wordt opgeleid door NS, krijg je gewoon salaris uitbetaald. De hoogte staat vast via CAO.

Bekijk origineel

21 reacties

Als je intern wordt opgeleid door NS, krijg je gewoon salaris uitbetaald. De hoogte staat vast via CAO.
Reputatie 4
Hierbij een link naar de CAO
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/spoor/cao-spoor/cao-ns/
Hoi Youssef01, welkom op ons Serviceforum.

Leuk dat je geïnteresseerd bent :)
Ik zie dat Loes en volvo8700 je al wat informatie hebben gegeven. Heb je verder nog vragen?
Reputatie 6
Badge +1
Voor de CAO is het wel zinnig om te weten dat een machinist valt in salarisschaal 57 (tabellen met bedragen zitten ergens in de bijlage). Of je in opleiding ook al zoveel verdient moet iemand zeggen, wellicht wordt je dan betaald als schaal 56 ofzo.
Ik heb geen idee hoe het bij de machinist is, bij HC begin je in 54, na 3 jaar ga je naar 55 en weer 3 jaar later naar 56. Zal denk ik ook voor machinist gelden, alleen exact weet ik het helaas niet.
Bij machinist val je inderdaad in het begin ook in schaal 54. Over de exacte periodes kan de recruiter je vast wel informeren, maar ik meende dat je na het afronden van de opleiding en het krijgen van een vast contract direct naar 55 gaat (dus normaal gesproken na 1 jaar). Dan is inderdaad een x jaar voor je naar 56 gaat (3 jaar zou best wel eens kunnen kloppen) en dan na, ik meen, 5 jaar ga je naar 57.
Bij goed functioneren ga je overigens ook elk jaar een trede omhoog uiteraard.

Vergis je overigens niet in het salaris. Het lijkt wellicht een laag salaris, maar het gaat om het basissalaris, zonder enige onregelmatigheidstoeslagen. Afhankelijk van de diensten die je draait en de onregelmatigheid die er in zit, krijg je er nog een variabel bedrag bij.
In het eerste jaar zal dat nog niet zo veel zijn, omdat je natuurlijk ook een groot deel de opleiding volgt dus gewoon aan kantoortijden vast zit, maar zodra je echt aan de slag gaat, kan dat zomaar honderden euro's per maand schelen (netto).
Dag allen,

Nieuw hier en inmiddels 5 jaar mcn bij NSR.

Wat ik meen wat betreft t loon: ik was 29 bij indiensttreding en daarbij werd mij loonschaal 54 trede 13 toegewezen meende ik.

Een klasgenoot/collega werd ingedeeld in loonschaal 55.

Ik ga er vanuit dat de 30 nog steeds t magische getal is om in 55 te starten, en eronder in schaal 54.
Aanvullend: daarbij ligt het er natuurlijk ook aan of je via het ROC een opleiding (die niet betaald wordt) volgt of rechtstreeks binnenkomt bij een BLM opleiding via NS (waarbij je gewoon de opleiding volgt en een contract voor 36uur hebt).

Qua loon was ik ook nieuwsgierig wat een jonge vent/meid van 18/19/20 elke maand bijgeschreven krijgt.

Een machinist van 19 die meeging wegleren gevraagd.. en die komt toch al met 1600/1650 euro thuis wanneer ie alle diensten draait. Met kantoortijden houdt t met 1250/1300 op..
Welkom op het forum Jefferson! En bedankt voor je bijdrages.
Goedemiddag, ben nieuw op het forum maar is er eigenlijk een max. leeftijd als je wilt solliciteren voor machinist?
Reputatie 7
Er is geen maximum leeftijd. Een van de mooie dingen van NS vind ik dat je op alle leeftijden nog aangenomen wordt 🙂
Reputatie 6
Badge
Niet waar, net als in elk bedrijf waar personeel betaald krijgt gaat de voorkeur uit naar jong personeel.
Reputatie 6
Badge
Maar goed, Hans vroeg of je KAN solliciteren en toegegeven, solliciteren kan op absoluut elke leeftijd, 8 of 80. Maar aangenomen worden is wat anders.
Wat een negativiteit, landrsthrn. In de recente 'lading' nieuwe machinisten op mijn standplaats was het een mengelmoes van jong en oud. Meerdere nieuwe collega's van 50+ uit een diversiteit van achtergronden.
Als er één werkgever is die niet op leeftijd discrimineert, is het NS wel. Zolang je aan alle wettelijke vereisten voldoet (medisch en psychologisch) en aan het aannameprofiel van NS, zal je gewoon als machinist kunnen solliciteren, ongeacht de leeftijd.
Reputatie 7
In mijn opleidingsgroep HC was de jongste 21, de oudste was halverwege de 50. De groep was een mengelmoes van leeftijden. Het beeld wat landrsthrn schetst geld absoluut niet voor NS. Zoals Julian al zegt is er een mengelmoes van jong en oud bij de aannames.
oke, nou daar ben ik dan blij om. Zou het wel begrijpen als er eerder de voorkeur uit gaat van jongere sollicitanten. Gelukkig kunnen "öudere" misschien ook nog mee doen met de jonkies. 🙂
Ik vind het nog onduidelijk als ik kijk op het cao schaal. Ik zie dat schaal 58 op leeftijd 18 begint en schalen 54, 55, 56 etc. vanaf 15 jaar is. Is dan niet schaal 58 alleen voor machinist? Omdat je pas machinist kan zijn als je 18 jaar bent.
Reputatie 7
Youssef01 schreef:

Ik vind het nog onduidelijk als ik kijk op het cao schaal. Ik zie dat schaal 58 op leeftijd 18 begint en schalen 54, 55, 56 etc. vanaf 15 jaar is. Is dan niet schaal 58 alleen voor machinist? Omdat je pas machinist kan zijn als je 18 jaar bent.

Nee, in 58 ga je nooit komen als machinist. Je begint echt pas vanaf schaal 54.
Loopbaanpad
Aannemingssalarisgroep: sg 54
Bestemmingssalarisgroep: sg 57
Bevorderingstermijn:
a. van sg 54 naar sg 55 na 1½ jaar mits geslaagd voor de basis leerweg machinist
volledig bevoegd;
b. van sg 55 naar sg 56 na 2½ jaar mits geslaagd voor de Continue Herinstructie
Machinisten (CHM);
c. van sg 56 naar sg 57 na 5 jaar mits geslaagd voor de CHM

Nog een late reactie op dit eigenlijk al vervlogen topic...
Post verwijderd door moderator.*
Reputatie 7
Badge +2
En wat is dan de reden dat je dit in een topic over iets compleet anders zet??
En nog in meerdere andere topics?

Kan een moderator dit even uit de andere topics verwijderen?
Bij deze gerapporteerd.

Reageer