beantwoord

Snelheid van de trein bepalen, hoe doet een machinist dat?

  • 7 juni 2019
  • 4 reacties
  • 218 Bekeken

Hoe weet een machinist eigenlijk hoe hard hij moet rijden om precies op tijd op een station aan te komen?
icon

Beste antwoord door Jeroen 7 juni 2019, 14:35

Eigenlijk heeft Sneltram het al nagenoeg helemaal uitgelegd, maar hier nog even mijn verhaal:

Als machinist moeten wij uiteraard voldoen aan de diverse snelheidsborden welke langs het spoor staan, daarnaast hebben wij ook nog te maken met seinen welke een snelheid aan kunnen geven die afwijkt van de snelheidsborden. De snelheid welke de seinen eventueel aangeven is nooit hoger dan de snelheidsborden.

Aan de hand van deze snelheden van de snelheidsborden of seinen ga je op de meeste trajecten de aangegeven snelheid rijden. Nu bouw je door de ervaring steeds meer kennis op over de punten waar je de tractie kunt uitschakelen om zo de trein uit te laten rollen en toch tijdig op het station aan te komen.

Als je vertraging hebt dan laat je de trein niet uitrollen maar probeer je zo goed mogelijk de maximale snelheid aan te houden en rem je precies op de punten waar dat moet, dit alles natuurlijk binnen de veilige grenzen en conform de geldende regels op het spoor. Het is niet zo dat we dan opeens risico's gaan nemen want de veiligheid gaat boven het inlopen van een vertraging.

Buiten het gevoel wat je met trajecten hebt waar je vaker rijdt is er inderdaad zoals Sneltram al enigszins aan heeft gegeven ook de EZR methode (Energie Zuinig Rijden) waarbij er een rekensommetje gemaakt kan worden om je uitschakelpunt in te schatten op basis van tijd. Dit kan op 2 manieren, de ene manier is gerekend vanaf je snelheid en dan de tijd naar het volgende station(waar je moet stoppen) de andere is op basis van de rijtijd tussen het station waar vandaan je vertrekt tot het volgende station waar je moet stoppen.

En nu krijgen we binnenkort een nieuwe gadget als machinist en dat is de Roltijden app, dit is speciaal gemaakte software waarmee we straks vrij nauwkeurig informatie krijgen om te zien waar we tractie moeten geven en waar we de trein kunnen laten uitrollen. Met deze roltijden app is de verwachting dat we nog nauwkeuriger kunnen rijden met als uiteindelijk doel dat we met treinen dichter achter elkaar kunnen gaan rijden om zo het bestaande spoor nog beter te kunnen benutten.

Er zijn 40 (dacht ik) machinisten die geholpen hebben met het ontwikkelen van deze roltijden app en er dus al wat langer mee rijden, maar binnenkort krijgen alle machinisten de beschikking hierover.

Hopelijk geeft dit je voldoende duidelijkheid.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
De machinist doet het vaak op gevoel, zeker als hij ergens goed bekend is. Anders hebben ze nog een app die ze kunnen gebruiken waar de geadviseerde snelheden en wanneer ze kunnen uitschakelen bij. Die kunnen ze ook gebruiken.
Reputatie 4
Badge
In principe rijdt een machinist zo hard als er op dat traject gereden mag worden (tenzij er een adviessnelheid in de dienstregeling staat). De vraag is vooral, wanneer stop je met 'gas geven' (stoppen met tractie geven noemen we dat). Dan kun je zo lang mogelijk uitrollen om energie te besparen. Dit is een combinatie van wegbekendheid en verschillende hulpmiddelen die de machinist heeft. Het blijft wel een menselijke beslissing. Schakel je te vroeg uit, dan kom je te laat. Schakel je te laat uit, dan heb je energie verspild. Als een trein vertraagd is, schakel je een beetje later uit om tijd te winnen. Bedenk dat een trein heel lang kan uitrollen. Bijvoorbeeld op een traject van Amersfoort naar Zwolle (waar je bijna overal 140 mag rijden), kun je zo'n 7 minuten voor aankomst in Zwolle de tractie al uitzetten.
Wat een leuke vraag! Ik denk dat @Jeroen je hier ook wel iets over kan vertellen. :)

Ik heb de titel van je topic iets aangepast, op deze manier is het duidelijker waar het bericht over gaat.
Badge
Eigenlijk heeft Sneltram het al nagenoeg helemaal uitgelegd, maar hier nog even mijn verhaal:

Als machinist moeten wij uiteraard voldoen aan de diverse snelheidsborden welke langs het spoor staan, daarnaast hebben wij ook nog te maken met seinen welke een snelheid aan kunnen geven die afwijkt van de snelheidsborden. De snelheid welke de seinen eventueel aangeven is nooit hoger dan de snelheidsborden.

Aan de hand van deze snelheden van de snelheidsborden of seinen ga je op de meeste trajecten de aangegeven snelheid rijden. Nu bouw je door de ervaring steeds meer kennis op over de punten waar je de tractie kunt uitschakelen om zo de trein uit te laten rollen en toch tijdig op het station aan te komen.

Als je vertraging hebt dan laat je de trein niet uitrollen maar probeer je zo goed mogelijk de maximale snelheid aan te houden en rem je precies op de punten waar dat moet, dit alles natuurlijk binnen de veilige grenzen en conform de geldende regels op het spoor. Het is niet zo dat we dan opeens risico's gaan nemen want de veiligheid gaat boven het inlopen van een vertraging.

Buiten het gevoel wat je met trajecten hebt waar je vaker rijdt is er inderdaad zoals Sneltram al enigszins aan heeft gegeven ook de EZR methode (Energie Zuinig Rijden) waarbij er een rekensommetje gemaakt kan worden om je uitschakelpunt in te schatten op basis van tijd. Dit kan op 2 manieren, de ene manier is gerekend vanaf je snelheid en dan de tijd naar het volgende station(waar je moet stoppen) de andere is op basis van de rijtijd tussen het station waar vandaan je vertrekt tot het volgende station waar je moet stoppen.

En nu krijgen we binnenkort een nieuwe gadget als machinist en dat is de Roltijden app, dit is speciaal gemaakte software waarmee we straks vrij nauwkeurig informatie krijgen om te zien waar we tractie moeten geven en waar we de trein kunnen laten uitrollen. Met deze roltijden app is de verwachting dat we nog nauwkeuriger kunnen rijden met als uiteindelijk doel dat we met treinen dichter achter elkaar kunnen gaan rijden om zo het bestaande spoor nog beter te kunnen benutten.

Er zijn 40 (dacht ik) machinisten die geholpen hebben met het ontwikkelen van deze roltijden app en er dus al wat langer mee rijden, maar binnenkort krijgen alle machinisten de beschikking hierover.

Hopelijk geeft dit je voldoende duidelijkheid.

Reageer