beantwoord

Solicitatie gesprek afgewezen

• 27 november 2018
  • 5 reacties
  • 591 Bekeken

Zojuist heb ik een intake gesprek gehad en dat is niet goed afgelopen. Ik ben heel erg zenuwachtig bij dit soort gesprekken en de medewerker aan de lijn kreeg geen concrete antwoorden op de vragen die ze stelde. Wat moet een HC doen bij een aanrijding wat wordt er verwacht ? Wat voor soort calamiteiten kan een HC tegen aan lopen ? Kunnen jullie hier op antwoord geven s.v.p.
Wat voor soort vragen kan ik bij de volgende intake gesprek aanlopen ?

Met vriendelijk groet
icon

Beste antwoord door Slidestops 27 november 2018, 15:24

In het kort: Een HC zal bij een aanrijding even bij de machinist moeten gaan kijken - eventueel de taak overnemen om een alarmoproep te doen - reizigers informeren - kortsluitkabel plaatsen - en dan de lugubere taak om bij het slachtoffer te gaan kijken - eventueel eerste hulp verlenen - terug naar trein - reizigers informeren - eventueel helpen bij evacueren.

Calamiteiten kunnen zijn: aanrijding, evacueren (brand in trein bv), kapotte bovenleiding (trein niet uit), een stranding, allerlei andere verstoringen waarom er niet verder gereden kan worden. Verder bijvoorbeeld agressie, aanhouding, bekeuren etc.

Voor een intake is het belangrijk een goed beeld van de functie te hebben. Stel jezelf van te voren vragen die je waarschijnlijk zal moeten beantwoorden of die je een goede basis geven. Denk aan;
Waarom bij NS?
Waarom op de trein?
Wat voor affiniteit heb je met de trein?
Waarom HC en niet bij veiligheid en service?
Wat voor kwaliteiten heb je?
Wat zijn je mindere kanten?
Hoe zorg jij voor gastvrijheid? En wat heb je in het verleden al gedaan?
Hoe sta je stevig in je schoenen?
Wat verwacht je van de baan en verwacht je nog door te willen groeien oid?
Etc etc
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
In het kort: Een HC zal bij een aanrijding even bij de machinist moeten gaan kijken - eventueel de taak overnemen om een alarmoproep te doen - reizigers informeren - kortsluitkabel plaatsen - en dan de lugubere taak om bij het slachtoffer te gaan kijken - eventueel eerste hulp verlenen - terug naar trein - reizigers informeren - eventueel helpen bij evacueren.

Calamiteiten kunnen zijn: aanrijding, evacueren (brand in trein bv), kapotte bovenleiding (trein niet uit), een stranding, allerlei andere verstoringen waarom er niet verder gereden kan worden. Verder bijvoorbeeld agressie, aanhouding, bekeuren etc.

Voor een intake is het belangrijk een goed beeld van de functie te hebben. Stel jezelf van te voren vragen die je waarschijnlijk zal moeten beantwoorden of die je een goede basis geven. Denk aan;
Waarom bij NS?
Waarom op de trein?
Wat voor affiniteit heb je met de trein?
Waarom HC en niet bij veiligheid en service?
Wat voor kwaliteiten heb je?
Wat zijn je mindere kanten?
Hoe zorg jij voor gastvrijheid? En wat heb je in het verleden al gedaan?
Hoe sta je stevig in je schoenen?
Wat verwacht je van de baan en verwacht je nog door te willen groeien oid?
Etc etc
Hartelijk dank voor uw reactie dit zal mij zeker helpen voor de volgende intake gesprek.
Nog 1 vraag mevrouw gaf ook aan dat ik niet enthousiast overkwam ,wat bedoelde ze daarmee en wat wordt er dan van mij verwacht?
Helaas heb ik dat niet kunnen vragen.
Reputatie 5
Hartelijk dank voor uw reactie dit zal mij zeker helpen voor de volgende intake gesprek.
Nog 1 vraag mevrouw gaf ook aan dat ik niet enthousiast overkwam ,wat bedoelde ze daarmee en wat wordt er dan van mij verwacht?
Helaas heb ik dat niet kunnen vragen.

Dat je uitstraalt dat je er echt zin in hebt. Niet onderuitgezakt zitten, pro-actief het gesprek ingaan: niet alleen wachten op vragen maar maak er een gesprek van beide kanten van.
Reputatie 7
Het is voor mij natuurlijk lastig te zeggen wat ze daar mee bedoelde - ik ben er niet bij geweest. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet heel geïnteresseerd leek in de functie, of dat je niet genoeg antwoorden klaar had waardoor ze dacht dat je voorbereiding niet goed was. Monotoon praten kan daar ook een factor in zijn. Dit kan uiteraard door de zenuwen komen.

Aan het begin van het gesprek maak je meestal even kennis. Dit is een mooie gelegenheid de zenuwen te benoemen. Je kunt van een valkuil iets positiefs maken. Voorbeeld: Ik ben erg zenuwachtig voor dit gesprek - want ik wil heel graag een goede indruk achter laten - omdat ik graag jullie team zou willen versterken - maar ik verwacht dat we het daar zo meteen nog wel over gaan hebben.

Hierdoor laat je gelijk een stukje enthousiasme zien - vanuit de zenuwen. Degene aan de andere kant van de lijn is ook een mens, die zal daar ook best begrip voor hebben. Als je de kans hebt een klein gesprekje voor de daadwerkelijke intake te hebben, maak daar handig gebruik van. Door een band te creëren met degene aan de telefoon, heb je alleen maar voordelen 🙂

@Slidestops 

Ik moet afwachten op andere sollicitanten die bezig zijn met hun sollicitatie, daarna word ik waarschijnlijk opgebeld voor de functie: V&s. Kun je mij helpen? Wat ze vragen tijdens zo’n telefoon gesprek en hoe ik mij hiervoor optimaal kan voorbereiden. En wat ik moet weten dus voor zo’n gesprek voor de functie.

Reageer