Sollicitatie HC

• 8 april 2019
  • 30 reacties
  • 1261 Bekeken

Hallo, ik heb gesolliciteerd als HC bij de NS, nu mag ik over 2 weken op gesprek komen. Om niets aan het toeval over te laten, doe ik er alles aan om zo goed mogelijk voorbereid voor de dag te komen. Graag zou ik horen of er nog kledingvoorschriften geadviseerd worden? Ik begrijp dat het netjes moet zijn, maar mag bijvoorbeeld een nette spijkerbroek ook? En hebben jullie verder nog tips voor mij?

30 reacties

Badge
Gezien dat de functie in een nette pantalon is zou ik geen spijkerbroek aantrekken, zo veel mogelijk richting de functie gekleed gaan zou mijn advies zijn. Daar scoor je al je eerste plus punten mee.

Leef je ook in in de functie van de hoofdconducteur of ga een stuk mee met de trein en schiet de hoofdconducteur aan met de vraag of je hem/haar wat vragen mag stellen over de functie. Of wellicht ken je iemand die al hoofdconducteur is en kun je daar eens mee praten wat de functie inhoud.

Voor verdere informatie kun je hier al verschillende topics vinden als je de zoekfunctie gebruikt.

En ander zou je het volgende forum eens kunnen bekijken met verhalen van een hoofdconducteur:

http://forum.ov-ervaringen.nl/
Dankjewel Jeroen, ik had dat zelf ook al bedacht , maar twijfelde na meerdere verhalen toch een beetje. Ik heb al heel veel gelezen, hier en op de site, filmpjes gekeken etc. Woensdag a.s. is er een meet & greet voor conducteurs in Dordrecht, dus daar wilde ik ook naar toe.
Reputatie 2
Heey @NSwannabe

Leuk dat je solliciteert voor een functie bij NS!
Mag ik vragen voor welke standplaats je solliciteert?

Ik ben net door heel het traject heen als HC en ga 14 mei aan de opleiding beginnen.

Toen ik mijn eerste gesprek had in Amersfoort, ben ik in een nette jeans, overhemd, colbert jasje en shawl op gesprek geweest. Kreeg er complimenten over, maar is/was voor mij dagelijks zo gezien ik in de verkoop zat.

Tips; wees je zelf! Zoals Jeroen ook zegt, verdiep je goed in het vak, het is niet zomaar Ov-Chipkaarten controleren en iedereen die een vraag heeft, van antwoord te voorzien. Het heeft mij ook geholpen om diverse HC op de standplaats aan te spreken als in de trein.

Ik wens je heel veel succes en als er vragen zijn, stel ze gerust!
Reputatie 7
Ik ben destijds op mijn sollicitatie gekomen met een nette spijkerbroek en bloesje. Zo zaten degene die met mij het gesprek aangingen ook tegenover me. Aantal jaren verder en ik werk er nog steeds, dus je hoeft niet perse in driedelig pak hoor 🙂. Maar een nette, verzorgde uitstraling is uiteraard wel gewenst.
ik had zelf ook een nette (zwarte) spijkerbroek in gedachten, met een hakje en een nette blouse, maar ik twijfelde een beetje aan de spijkerbroek, omdat de werkkleding natuurlijk wel echt een pantalon is, maar aan jullie reacties te zien is mijn idee niet verkeerd. Ik heb gesolliciteerd voor de standplaats Dordrecht. Uiteraard heb ik me al heel goed ingelezen in de functie en begrijp ik dat het veel meer omvat dan kaartjes controleren, gelukkig maar! Dat is ook juist mijn motivatie en drijfveer, zeer veel afwisseling! Ik sta zeker open voor tips van jullie kant, graag zelfs. Ik maak mij wel een beetje zorgen over de diverse testen, zijn ze echt zo pittig? Heeft iemand misschien een site waar ik kan oefenen? Via google heb ik al e.e.a. gevonden. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties
Reputatie 2
Zeker zijn er tips!

Betreft het eerste gesprek, ik zie dat er ook een evenement is in Dordrecht om HC collegae te werven! Dat is morgen al;
https://werkenbijns.nl/events/conducteurs-dordrecht/

betreft de testen;
je krijgt cijferreeksen, logisch redeneren en inzicht. Ook krijg je stress en concentratie testen. Op knoppen drukken, staren naar vormpjes en als er iets verkleurd, drukken etc. Psychologisch gesprek, is ook de vragenlijst die je eerder kreeg, evalueren en rollenspel. Als je inzicht hebt, zie je hoe je de angel uit de frustratie kan halen, zo deed ik het ook 😉.

Je kan op internet veel vinden, maar kijk ook eens bij Testned zelf 😉

Wat is pittig, tja ik vond het wat moeilijker bij sommige onderdelen (cijferreeks, maar oefenen helpt). Haal je een test niet is het gelijk afgelopen, basta quosie. Ik zat met twee personen voor Den Bosch en twee voor Eindhoven en we zijn allemaal door, dat schept ook een band gelijk 😋.

Ik zeg niet alles, want het zijn belangrijke testen of gesprekken, waarin jezelf moet zijn, ben je dat niet prikken ze er doorheen of komen ze erachter tijdens je opleiding. Ik heb wat verbeterpunten meegekregen om aan te werken, maar ik was geschikt voor het pittigste van de opleiding en dat is de BOA-OV.

Ik wens je vee succes toe met je gesprekken en misschien morgen met de open dag! Als je vragen hebt of nog meer wilt weten?! Roep maar.
Dankje @Guus92 , ja ik had al genoemd dat ik naar de meet & greet in Dordrecht wil, ligt een beetje aan hoe laat ik morgen klaar ben, ben nu nog werkzaam als chauffeuse en dat kan wel eens uitlopen. Ik had inderdaad al wat tests gevonden, op zich gingen die me goed af. En mezelf blijf ik zeker, er zijn al genoeg anderen. Jij heel veel succes met de opleiding en wie weet komen we elkaar nog tegen
Badge
Voor de testen kun je op sommige sites ook voor een klein bedrag meer testen oefenen en dat zou ik zeker doen aangezien er ook wat stress bij komt kijken en je je dan toch zo goed mogelijk voorbereid aangezien er lastige testen tussen zitten om te zien hoe je daar ook op reageert. En je niet blind staren op 1 opgave want zie je het niet doorgaan en naderhand kun je nog terug naar die test om nogmaals te kijken.
Badge +3
Over de kledingkeuze en als je daar indruk mee wilt maken op een gesprek, kijk eens naar www.dressforsuccess.nl die helpen mensen met lagere inkomens gratis aan een geschikte outfit (vaak incl. schoenen) die past bij je persoontje/uiterlijk en de functie, of kunnen je tips geven aan de hand van wat je zelf aan zou trekken.

Uiteraard op afspraak en op vertoon van een oproep voor je (sollicitatie)gesprek.
@Robert B dank je voor je reactie, maar daar kom ik niet voor in aanmerking met mijn baan van 60 uur per week haha
Reputatie 2
Dankje @Guus92 , ja ik had al genoemd dat ik naar de meet & greet in Dordrecht wil, ligt een beetje aan hoe laat ik morgen klaar ben, ben nu nog werkzaam als chauffeuse en dat kan wel eens uitlopen. Ik had inderdaad al wat tests gevonden, op zich gingen die me goed af. En mezelf blijf ik zeker, er zijn al genoeg anderen. Jij heel veel succes met de opleiding en wie weet komen we elkaar nog tegen

Geen dank!

En wie weet, Dordrecht - Arnhem komt via Den Bosch 😉.

Misschien weet @Loes nog goede tips!
Zeg een kleine 8 jaar geleden heb ik ook in nette spijkerbroek gesolliciteerd en verder netjes verzorgd. Een toneelstuk opvoeren raad ik ten sterkste af, want dan ben je jezelf niet en daar prikt men zo doorheen. Open en eerlijk is het advies dat ik meestal geef, want dan presenteer je jezelf ook hoe je daadwerkelijk bent.
Zeg een kleine 8 jaar geleden heb ik ook in nette spijkerbroek gesolliciteerd en verder netjes verzorgd. Een toneelstuk opvoeren raad ik ten sterkste af, want dan ben je jezelf niet en daar prikt men zo doorheen. Open en eerlijk is het advies dat ik meestal geef, want dan presenteer je jezelf ook hoe je daadwerkelijk bent.

Bedankt voor je reactie@Loes , als ik toneel wilde spelen was ik wel actrice geworden, ik ben het met je eens dat je verst komt met eerlijkheid
Reputatie 2
@NSwannabe

Ben je na de open dag geweest? Hoe ging/ was het?

#nieuwsgierig 😉
@Guus92 hey, helaas was ik te laat thuis, dus ik heb het niet gehaald. Maar ik blijf veel lezen en kijken op internet en ga zeker nog even naar het station om een HC aan te spreken😊
Reputatie 2
Hoe is het gegaan?
@Guus92 ja goed! Ik ben door naar de assesment tests , aankomende dinsdag! Dat vind ik ook best spannend, cijferreeksen en analogieën gaan goed, de ontbrekende figurenreeksen etc vind ik erg lastig. Ik heb nog een paar dagen om te oefenen, maar zou erg balen als ik het daar door niet haal. Als iemand hier nog tips voor heeft?
Reputatie 2
Allereerst Gefelicteerd!

De figuurreeksen; kijk goed of je daarin een logica in ontdekt.
Die kan je het best oefenen bij de website van testned.

Ik wil je aanraden; kom op tijd, neemt een treintje eerder, en neem uw slaap optijd.

Succes!
@Guus92 dankjewel! Ja ik ben druk aan het oefenen op verschillende sites, de ene keer heb ik 80% goed en de andere 50% 😱 ik weet niet wat de minimale score moet zijn? Ik hoop dat ik kan slapen vantevoren en dat ik niet de hele nacht figuurreeksen zie 😂
Reputatie 2
Dat ga ik niet zeggen 😉

100% inzet dan kom je er.
Dat ga ik niet zeggen 😉

100% inzet dan kom je er.

100% altijd! 😃

altijd!
Reputatie 2
@NSwannabe En zo nieuwsgierig als ik ben, hoe is het dinsdag gegaan?
@Guus92 ik begon heel goed, alle testen waren goed, helaas had ik 1 van de reactie testen verkeerd geïnterpreteerd, zo ontzettend stom van mezelf en ik baal hier echt enorm van. Volgend jaar een nieuwe kans, dus nu nog een jaar doorbikkelen in mijn fysiek te zware baan ☹️
Och wat jammer, zeg! Maar snel weer nieuwe kansen pakken inderdaad, that's the spirit!!
Reputatie 2
@Guus92 ik begon heel goed, alle testen waren goed, helaas had ik 1 van de reactie testen verkeerd geïnterpreteerd, zo ontzettend stom van mezelf en ik baal hier echt enorm van. Volgend jaar een nieuwe kans, dus nu nog een jaar doorbikkelen in mijn fysiek te zware baan ☹️
Wat ontzettend jammer om te horen!

Om welke test is het gegaan?

Reageer