Sollicitatie machinist

  • 16 January 2024
  • 8 reacties
  • 704 Bekeken

Hallo !:)

 

Ik heb recentelijk gesolliciteerd op de functie machinist bij de NS met een interne opleiding van 52 weken, ik heb een sollicitatiegesprek gehad (telefonisch) en het meeste was in orde (opleiding, motivatie) alleen was er nog een ding wat niet zo goed ging en dat was mijn antwoord op de vraag : wat kan ik vertellen over de beroep machinist en wat zijn zijn werkheden zijn, en hoe ik denk dat een dag eruit ziet als machinist.

Waarop ik heb geantwoord dat ik best een standaard beeld over machinisten heb en over zijn werkzaamheden en dat is het veilig besturen van trein, zorgen dat de trein veilig en natuurlijk op tijd komt op zijn bestemming, borden goed in de gaten houden. Verder kon ik niet vertellen omdat ik persoonlijk geen machinisten ken of een praatje heb gemaakt met een machinist, hij gaf mij de tip om in contact te komen met een NS machinist en opnieuw te solliciteren zodat ik toch net wat meer weet over de functie.

 

Graag zou ik in contact willen komen met een machinist( e) om wat meer te weten komen en wat leuke in en outs over de baan zodat ik hopelijk snel kan solliciteren zodat ik wat meer weet en weer kan solliciteren.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

Indy

 


8 reacties

Reputatie 6

Hey Indy. Welkom bij de NS Community! 

Super leuk dat je gesolliciteerd hebt voor een functie als machinist! Er zijn hier enkele machinisten actief op dit forum, waaronder @Edwin. Hopelijk kan hij wat van je vragen beantwoorden. 😀

Reputatie 7
Badge

Ik zal je zo even een privébericht sturen @Indy.H , hopelijk heb je dan een beter beeld van wat we allemaal doen.

 

Hallo @Edwin

Ook ik heb een sollicitatie lopen voor machinist standplaats Groningen. Ik moet volgende week naar Amersfoort voor een geschiktheidsonderzoek inclusief veiligheidskeuring bij Human Company. Ik vind het best wel spannend en ben eigenlijk wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten. Heb je misschien tips?

 

Gegroet, Robert Jan.

Reputatie 7
Badge

Hoi @RobertJanA 

 

Dat is de psychologische keuring. Dit is een pittig dagje, dus zorg ervoor dat je goed uitgerust bent.

Dat is 1.

Je krijgt die dag o.a. een reactietest, waarbij je moet reageren op zowel kleuren als geluiden in oplopend tempo. Probeer dat tempo niet bij te houden als het je veel te snel gaat. 

 

Dan zit er een vigilantie test in. Daar zit je naar een scherm te turen tot er iets gebeurt (bij mijn laatste keer was dat een vierkantje wat van kleur moest veranderen). Dit kan lang duren (kijken of je na een tijd niets nog steeds scherp reageert), maar kan ook in een bepaald patroon gebeuren wat ineens stopt (zoals 15x groen sein en ineens een geel sein voorstelt). 

 

Daarnaast zit er een persoonlijkheidstest in (heel veel vragen die net in een iets andere vorm worden herhaald). Zo kijkt men of je als jezelf antwoordt, of zoals jij denkt dat men dat wil (altijd antwoorden wat in jou opkomt en niet wat je denkt dat ze willen horen)

 

De eerste keer zullen er nog wel wat extra testen bij zitten zoals technisch en ruimtelijk inzicht.

 

Dag sluit je af met een gesprek met een psycholoog. 

 

Je hoeft niet bang te zijn voor deze dag, laat het gebeuren en wees gewoon jezelf.

 

Als je deze met goed gevolg doorstaat, hoef je alleen de medische keuring nog maar en dat is een eitje vergeleken bij de psychologische 😉

 

Heel veel succes en laat even weten hoe het ging (mag ook via PB)

Hoi @RobertJanA 

 

Dat is de psychologische keuring. Dit is een pittig dagje, dus zorg ervoor dat je goed uitgerust bent.

Dat is 1.

Je krijgt die dag o.a. een reactietest, waarbij je moet reageren op zowel kleuren als geluiden in oplopend tempo. Probeer dat tempo niet bij te houden als het je veel te snel gaat. 

 

Dan zit er een vigilantie test in. Daar zit je naar een scherm te turen tot er iets gebeurt (bij mijn laatste keer was dat een vierkantje wat van kleur moest veranderen). Dit kan lang duren (kijken of je na een tijd niets nog steeds scherp reageert), maar kan ook in een bepaald patroon gebeuren wat ineens stopt (zoals 15x groen sein en ineens een geel sein voorstelt). 

 

Daarnaast zit er een persoonlijkheidstest in (heel veel vragen die net in een iets andere vorm worden herhaald). Zo kijkt men of je als jezelf antwoordt, of zoals jij denkt dat men dat wil (altijd antwoorden wat in jou opkomt en niet wat je denkt dat ze willen horen)

 

De eerste keer zullen er nog wel wat extra testen bij zitten zoals technisch en ruimtelijk inzicht.

 

Dag sluit je af met een gesprek met een psycholoog. 

 

Je hoeft niet bang te zijn voor deze dag, laat het gebeuren en wees gewoon jezelf.

 

Als je deze met goed gevolg doorstaat, hoef je alleen de medische keuring nog maar en dat is een eitje vergeleken bij de psychologische 😉

 

Heel veel succes en laat even weten hoe het ging (mag ook via PB)

Bedankt voor je uitleg en ik laat het hier wel even weten hoe het gegaan is!

Vandaag heb ik de psychologische keuring gehad. Heb veel testjes moeten maken en ben in gesprek geweest met een psycholoog. Dat het een pittig dagje zou worden is geen woord van gelogen.

 

De reactie en concentratie testen etc. zijn goed gegaan en daarop scoorde ik voldoende. Helaas scoorde ik op het persoonlijkheid’s onderzoek wat minder. Uit de vragen lijsten kwam naar voren dat ik niet “assertief” zou zijn en “niet graag de leiding wil nemen”. Ik ben het daar eerlijk gezegd niet helemaal mee eens, maar ik snap goed dat ze de vragenlijsten lijdend vinden en daaraan vast houden. Ook snap ik dat deze eigenschappen erg belangrijk zijn voor een machinist dus daar geef ik ze (human company) geen ongelijk in. Hierdoor hebben ze een gemengd advies door gestuurd naar NS. Dit houd in dat de NS nu zelf de keuze gaat maken of ze verder met me willen of niet. 
 

Ook werd mij verteld dat de NS opzoek is naar mensen die zichzelf graag verder willen ontwikkelen. En hadden ze daar ook zo hun twijfels over bij mij. Daar kan ik me ook wel in vinden maar wat ik dan niet echt begrijp is, waar zou je je als machinist dan zo nodig in willen blijven ontwikkelen?  
 

Voor nu eerst maar even de reactie van NS afwachten en hopen op positief bericht! Anders houd het voor mij helaas hier op.

 

Groeten, Robert Jan.
 


 


 

 

Dank je wel voor het delen.

Misschien ligt dat aan mij, maar in tijden van personeelstekort vind ik dit vrij bijzonder, om het zacht uit te drukken.

Het ligt toch voor de hand om een werknemer over wie je twijfels hebt uit te nodigen voor een dagje in de simulator? Je komt er dan algauw achter of er een gebrek aan assertiviteit bestaat. 

Bij mij op het werk worden allerlei twijfelachtige figuren aangenomen. Gaat het goed, dan is dat mooi. Gaat het niet, dan vliegen ze er met dezelfde vaart weer uit. En wie weet zijn ze wel uitstekend op hun plek in een totaal andere functie. 

Het ligt toch voor de hand om een werknemer over wie je twijfels hebt uit te nodigen voor een dagje in de simulator? Je komt er dan algauw achter of er een gebrek aan assertiviteit bestaat. 


Het leuke is ook toen deze mevrouw mij vertelde over dat ik niet assertief was, reageerde ik ook gelijk met dat ik het niet met haar eens was en probeerde ik haar te overtuigen door een voorbeeld te noemen waaruit blijkt dat ik wel degelijk assertiviteit ken. Hoe assertief wil je het hebben? XD

 

Maar goed, ik wil Human Company ook niet de grond in stampen maar ik denk dat er wel een verkeerd beeld is ontstaan door de vragenlijsten. Wel een wijze les geleerd wat dat betreft.

 

Reageer