[spel] De langste route in Nederland via een via station in 1 dag

• 24 januari 2015
  • 13 reacties
  • 9962 Bekeken

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1483 reacties
Een leuk spelletje. Zullen we met zijn allen die mee willen doen, eens een leuke route kunnen maken die de langste route binnen Nederland is, die je binnen een dag af kan leggen?

- Maximaal één 'via'-station.
- Beperken tot reizen met de trein, dus Stavoren-Enkhuizen met de boot mag niet!
- Treinreis moet op één dag plaatsvinden, dus niet meer na 04:00 uur 's morgens
- Volledige reis moet binnen Nederland plaatsvinden, dus niet via België of Duitsland
- De dag maakt niet uit of de rit nou in het weekend of door de weeks is.
- Alle regionale vervoerders (Arriva, Connexxion, Veolia etc...) mag je gebruiken.
- Geen minimale overstaptijd gebruiken bij het plannen, en deze op 'direct houden ':P

Je zou bijvoorbeeld van Vlissingen naar Roodeschool kunnen gaan via station Eijsden.
In totaal 9:31 uur! Wie gaat dat verbeteren?

13 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Van Vlissingen naar Eijsden via Bad Nieuweschans: bijna 12 uur.
Reputatie 7
Badge +4
Ik herinner me dat er ooit een dergelijk puzzeltje was waarbij je echter niet twee keer over hetzelfde spoor mocht, dus hooguit in een richting, maar kon het niet vinden. Daarbij mocht je wel net zo vaak overstappen als je wilde.

Deze is natuurlijk ook aardig, Dennis komt een heel eind, denk ik.
Reputatie 2
Stavoren Naar Bad Nieuweschans via Eijsden
Iets meer dan 12 uur, 12:06 meestal

Vlissingen Naar Eijsden via Bad Nieuweschans Vertrek zondag 1 februari 2015 rond 06:50
Bijna 13 uur

Vlissingen-Bad Nieuweschans-Kerkrade Centrum 🙂 Bijna 03:30
Reputatie 2
Ik herinner me dat er ooit een dergelijk puzzeltje was waarbij je echter niet twee keer over hetzelfde spoor mocht, dus hooguit in een richting, maar kon het niet vinden. Daarbij mocht je wel net zo vaak overstappen als je wilde.

Deze is natuurlijk ook aardig, Dennis komt een heel eind, denk ik.

In 1954 verscheen "De Kilometer kampioen", een verhaal door kinderboekenschrijver A.D. Hildebrand, over een wedstrijd, wie de langs treinreis kon maken (in kilometers) in Nederland. De drie deelnemers mochten in geen geval een station meer dan één keer aandoen. Ze kregen en dagkaart tweede klas (wat nu eerste klas is). De hoofdpersoon won, ondanks het feit dat hij de boot van Enkhuizen naar Stavoren had gebruikt. Ik heb het als kind heel vaak doorgebladerd en alle beschrijvingen uitgespeld. Je zou kunnen zeggen dat het mijn visie op treinen heeft gevormd en me een treinreizger heeft gemaakt. Ideetje voor NS om, zestig jaar later, nog eens zoiets te doen? Je kon er plaatjes (van Charles Burki) voor sparen bij beschuit, pudding en pepermunt.
Een leuk spelletje. Zullen we met zijn allen die mee willen doen, eens een leuke route kunnen maken die de langste route binnen Nederland is, die je binnen een dag af kan leggen?

- Maximaal één 'via'-station.
- Beperken tot reizen met de trein, dus Stavoren-Enkhuizen met de boot mag niet!

- Treinreis moet op één dag plaatsvinden, dus niet meer na 04:00 uur 's morgens
- Volledige reis moet binnen Nederland plaatsvinden, dus niet via België of Duitsland
- De dag maakt niet uit of de rit nou in het weekend of door de weeks is.
- Alle regionale vervoerders (Arriva, Connexxion, Veolia etc...) mag je gebruiken.
- Geen minimale overstaptijd gebruiken bij het plannen, en deze op 'direct houden ':P

Je zou bijvoorbeeld van Vlissingen naar Roodeschool kunnen gaan via station Eijsden.
In totaal 9:31 uur! Wie gaat dat verbeteren?

Hee leuk idee ... Ik denk niet dat ik het zo lang uithoudt in de trein. Ik reis graag met de NS maar 12 uur is wel erg lang ... succes voor diegenen die het gaan proberen ...
Reputatie 6
Badge +1
De oplossing van frankvdm zie ik niet te verslaan. Deductie:
Bad Nieuweschans is onverslaanbaar als middelste station in de route vanwege de 'overstaptijd' van 1:40u.
Begin- en eindstation moeten dus in reistijd zo ver mogelijk van Bad Nieuweschans afliggen, en dan zijn Vlissingen, Kerkrade Centrum, Eijsden en Eygelshoven Markt de enige echte kanshebbers.

Iemand een idee van de langste OV-reis in Nederland met dezelfde regels (gebruik 9292ov.nl)?
Edit: laten we het er maar op houden dat de waddenveren geen OV zijn.
Reputatie 3
Badge
Bad Nieuweschans is onverslaanbaar als middelste station in de route vanwege de 'overstaptijd' van 1:40u.
Begin- en eindstation moeten dus in reistijd zo ver mogelijk van Bad Nieuweschans afliggen, en dan zijn Vlissingen, Kerkrade Centrum, Eijsden en Eygelshoven Markt de enige echte kanshebbers.

Redenering klikt logisch. Echter is de reistijd standaard minder dan frankvdm hier heeft gevonden . . .
Reputatie 6
Badge +1

Redenering klikt logisch. Echter is de reistijd standaard minder dan frankvdm hier heeft gevonden . . .

Op normale doordeweekse dagen is Vlissingen - Eijsden via Bad Nieuweschans met 12:22 inderdaad de langst mogelijke reis...
Reputatie 2

In 1954 verscheen "De Kilometer kampioen", een verhaal door kinderboekenschrijver A.D. Hildebrand, over een wedstrijd, wie de langs treinreis kon maken (in kilometers) in Nederland. De drie deelnemers mochten in geen geval een station meer dan één keer aandoen. Ze kregen en dagkaart tweede klas (wat nu eerste klas is). De hoofdpersoon won, ondanks het feit dat hij de boot van Enkhuizen naar Stavoren had gebruikt. Ik heb het als kind heel vaak doorgebladerd en alle beschrijvingen uitgespeld. Je zou kunnen zeggen dat het mijn visie op treinen heeft gevormd en me een treinreizger heeft gemaakt. Ideetje voor NS om, zestig jaar later, nog eens zoiets te doen?

Ik lees het nu pas, maar in het kader van het tienjarig bestaan van treinreiziger.nl en geïnspireerd door het boek, heb ik besloten om het in 2015 opnieuw te organiseren, maar wel met wat afwijkende voorwaarden. De wedstrijd vind plaats op 20 juni 2015, mee doen kan. Aanmelden kan via www.kilometerkampioen.nl.

Groet, Hildebrand (bij mij is het mijn voornaam :-))
Reputatie 1
Badge

Iemand een idee van de langste OV-reis in Nederland met dezelfde regels (gebruik 9292ov.nl)?
Edit: laten we het er maar op houden dat de waddenveren geen OV zijn.

gewoon de langst busreis aanhaken aan die plaatsen: dus Retranchement-Veer Breskens-VIlssingen (ja, Retr is echt in NL, grens tussen Sluis en BE) en vanaf Maastricht naar Vaals en dan (gaat enkel zomers) naar 3 landenpunt. Met de KM prijs van de bedrijven kan je via 9292 dan uitrekenen hoevel KMs het precies zijn. Mag je helemaal zelf doen.
In de tijd dat we nog dat landelijk zonesysteem hadden met strippenkaarten en landelijke dagkaarten, bestaande uit 2 (of 1 voor de senioren) 8/10/12 strippenkaarten waren er zat krantenaritkels met de langste busreis in 1 dag te doen. Favoriet was toen Roodeschool-Eijsden, wat in 1 dag hel goed te doen bleek met enkel bus (nu niet meer, omdat in Limburg enkele schakels geen doorgaande bus meer hebben).
In BE kan dat nog steeds-al moet je splitsen tussen Vlaams (delIJN-dagkaart 5 eur) of de TEC (waals-dagkaart 8 eur, beide in het vooruit, 2 eur meer op de bus), bvb Maastricht(daar komen ze beide ook, of voor de preciezelingen de grens) tot FR grens voorbij Adinkerke de Panne.

In 1954 verscheen "De Kilometer kampioen", een verhaal door kinderboekenschrijver A.D. Hildebrand, over een wedstrijd, wie de langs treinreis kon maken (in kilometers) in Nederland. De drie deelnemers mochten in geen geval een station meer dan één keer aandoen. Ze kregen en dagkaart tweede klas (wat nu eerste klas is). De hoofdpersoon won, ondanks het feit dat hij de boot van Enkhuizen naar Stavoren had gebruikt. Ik heb het als kind heel vaak doorgebladerd en alle beschrijvingen uitgespeld. Je zou kunnen zeggen dat het mijn visie op treinen heeft gevormd en me een treinreizger heeft gemaakt. Ideetje voor NS om, zestig jaar later, nog eens zoiets te doen?

Ik lees het nu pas, maar in het kader van het tienjarig bestaan van treinreiziger.nl en geïnspireerd door het boek, heb ik besloten om het in 2015 opnieuw te organiseren, maar wel met wat afwijkende voorwaarden. De wedstrijd vind plaats op 20 juni 2015, mee doen kan. Aanmelden kan via www.kilometerkampioen.nl.

Groet, Hildebrand (bij mij is het mijn voornaam :-))

"Bob Landman (36) uit Arnhem heeft gewonnen dankzij een hele slimme planning. Hij begon zijn reis in Leiden, waarna hij via Haarlem naar Amsterdam ging. Daar nam hij de laatste trein via Amsterdam Amstel naar Den Bosch. Vervolgens heeft hij met het nachtnet een rondje gemaakt en heeft hij het traject Amsterdam - Utrecht nogmaals kunnen afleggen, maar nu via Hilversum. Van de 24 uur gingen er in totaal zo'n 3,5 uur verloren door het overstappen."

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/bob_landman_is_kampioen_treinreizen-147070

Ik vraag me toch af wat zijn precieze route is geweest... In totaal heeft hij 1593 km afgelegd. Er was ook iemand die 1635 km had gepland maar die heeft ergens een aansluiting gemist en heeft het dus niet gehaald. Maar ik neem trouwens wel aan dat de deelnemers van deze wedstrijd het niet zo nauw hebben genomen met de overstaptijden die de planner aangeeft.
Reputatie 1
Ik kan me herinneren dat zijn complete planning ergens was gepubliceerd, maar die kan ik even niet zo gauw vinden.
Wel deze afbeelding:
https://pbs.twimg.com/media/CICWt5NXAAAa6P5.jpg:large

Reageer