beantwoord

Standplaats NS Machinisten

• 19 november 2015
  • 20 reacties
  • 2972 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag over machinist vacatures. Ik houd al geruime tijd de website werkenbijns in de gaten voor machinist vacatures. Momenteel is er bijvoorbeeld een vacature als machinist met de standplaats Lelystad, helaas heb ik 55 min reistijd nodig om op deze standplaats te kunnen komen omdat ik in Leeuwarden woon. Waarschijnlijk maak ik weinig kans op deze functie aangezien de maximale reistijd 45min mag bedragen. Of is het met 55min reistijd nog te proberen? Weet iemand of Leeuwarden & Groningen ook standplaatsen zijn voor NS machinisten?

Hopelijk is er iemand die antwoord kan geven op deze vragen, alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Henk_NL 19 november 2015, 17:34

NSR kent de volgende standplaatsen:

Arnhem
Amersfoort
Alkmaar
Amsterdam CS
Dordrecht
Eindhoven
Enkhuizen
Enschede
Groningen
Den Haag CS
Den Helder
Hoofddorp opstel
Hengelo
Haarlem
Hoorn
Heerlen
Den Bosch
Lelystad centrum
Leeuwarden
Maastricht
Nijmegen
Roosendaal
Rotterdam
Utrecht CS
Venlo
Vlissingen
Zwolle
Zutphen

Alles is te proberen natuurlijk, ik ben geen recruiter dus kan er weinig zinnigs over zeggen, maar het zou mij verbazen als je vanuit Leeuwarden op standplaats Lelystad aan de slag kunt 😉
Bekijk origineel

20 reacties

NSR kent de volgende standplaatsen:

Arnhem
Amersfoort
Alkmaar
Amsterdam CS
Dordrecht
Eindhoven
Enkhuizen
Enschede
Groningen
Den Haag CS
Den Helder
Hoofddorp opstel
Hengelo
Haarlem
Hoorn
Heerlen
Den Bosch
Lelystad centrum
Leeuwarden
Maastricht
Nijmegen
Roosendaal
Rotterdam
Utrecht CS
Venlo
Vlissingen
Zwolle
Zutphen

Alles is te proberen natuurlijk, ik ben geen recruiter dus kan er weinig zinnigs over zeggen, maar het zou mij verbazen als je vanuit Leeuwarden op standplaats Lelystad aan de slag kunt 😉
Jammergenoeg nooit een vacature voor de helft van de standplaatsen.
Reputatie 7
Dan zullen die kwa personeel goed zitten en op dat moment niemand nodig hebben 😉 Er wordt de laatste tijd ook veel aangenomen vanuit STC en de ROC's. Daar deze eigenlijk al machinist zijn als ze van opleiding komen en veel minder geschoold hoeven te worden.
Reputatie 7
Badge +3
Met name in regio's waar NS veel vervoer is kwijtgeraakt is er een overschot aan rijdend personeel. Regionale vervoerders hebben daar dan vaak wel vakatures. Dat geldt bijv. in Groningen, Friesland en Limburg.
Dan zullen die kwa personeel goed zitten en op dat moment niemand nodig hebben 😉 Er wordt de laatste tijd ook veel aangenomen vanuit STC en de ROC's. Daar deze eigenlijk al machinist zijn als ze van opleiding komen en veel minder geschoold hoeven te worden.
Als ik 2 jaar lang iedere dag naar een ROC zou moeten reizen met de trein zou me dit rond de 6000 euro alleen al aan reiskosten kosten (geen vergoeding). Dit is toch echt aan de dure kant als je denkt dat het totaalplaatje dan rond de 9000 euro komt te zitten voor de opleiding met lesboeken.. en dat terwijl NS zelf interne opleidingen verzorgt.. alleen niet bij mij in de buurt..
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt natuurlijk ook eens denken aan verhuizen. Weinig mensen blijven tot hun hele leven in hun geboorteplaats wonen.
Daar heb je nou wel net het kapitaal voor nodig...
Reputatie 7
Badge +3
Waarom is daar kapitaal voor nodig. Een kamer is zo gehuurd.
Ik weet niet hoe je op dat soort hoge bedragen komt voor het ROC. Je koopt namelijk nooit geen boeken voor +-€3000,-

Als ik je profiel zo zie woon je in Zwolle, nou in Almelo zit ook een ROC. En dan kun je in Zwolle stage lopen.
Reiskosten zijn dan ook bij lange na geen €6000,- Je zou zoals Tamzin ook al zegt, ook eens kunnen denken aan een kamer ofwat.

Verder kun je eens een gokje wagen om tegemoetkoming te krijgen in de reiskosten. Weet ook niet hoe oud je bent, maar misschien heb je zelfs nog recht op een OV-studentenkaart.
Misschien is dalvrij een optie, al moet je dan wel op tijd vertrekken.
Beste SGM2983, bedankt voor je reactie. Het ROC geeft 4 dagen per week les in Almelo en 1 in Zwolle. Per week is er een maand stage (laten we stellen dat deze in de buurt van Zwolle is).

4 dagen per week komt neer op ongeveer 16 dagen per maand dat je naar Almelo moet reizen. Met vakantie eraf komt dit neer op zo'n 160 dagen per schooljaar.

Als ik hiervoor gewoon mijn OV-chipkaart voor zou gebruiken komt dit neer op 320 dagen x 23.20€ (dit is de prijs van een retourtje Zw-Alm incl. busritten). Samen komt dit bedrag uit op 7424€, enkel voor de reizen naar en van het ROC in Almelo.

Een tweede optie is een jaar traject abonnement nemen van NS. De prijs hiervoor is 219€/maand.
Het eerste jaar ben je verplicht 12 maanden een abo te nemen. Het jaar erop is het abo maandelijks opzegbaar, waardoor ik nog maar 11 maanden erbij moet nemen. Dit wordt dus (219€x12 )+(219€x11). Samen komt dit op 5037€, maar dan moet je de busreizen er nog bijrekenen: 320 dagen x 6,22€ maakt nog eens 1990,4€. Alles samen kost optie 2 dan 7027,40€, iets goedkoper dan alles met de OV-chipkaart dus..

Reken bij 7000€ het lesgeld per schooljaar (1137€) en overige schoolkosten, en dan zit je aan zowaar 10000€ (!!!)

Met alle respect, maar welke machinisten vandaag de dag hebben zoveel geld betaald om hun opleiding te kunnen doen?
De kosten voor het ROC liggen toch wel wat anders. Zo zijn het geen 2 volle schooljaren. Dus je bespaart daar al reiskosten en lesgeld mee.

Je zou ook nog kunnen overwegen ipv de bus een vouwfiets te nemen. Dat is een eenmalige post, terwijl de bus zich dagelijks herhaalt.

Verder zijn de schoolkosten echt niet zo heel erg hoog. Alleen het lesgeld inderdaad. Maar dat is iets wat door de overheid in rekening wordt gebracht.

Stage zul je haast gegarandeerd in Zwolle gaan lopen. ROC streeft er naar om je zo dicht mogelijk bij huis een plek te geven. En Zwolle biedt stageplaatsen aan.

Maar het meest ideale blijft intern solliciteren. Dan krijg je gewoon al betaald. Enige is wel dat je waarschijnlijk naar Amersfoort moet reizen voor de theorie. Maar dan krijg je als het goed is vrij reizen van NS uit.
De 2200€ lesgeld heb ik met heel veel plezier over voor de opleiding en het ROC. 3x zoveel betalen voor het OV erheen daarentegen vind ik jammer, en kan ik eerlijk gezegd ook niet ophoesten.

Zoals U zegt is intern solliciteren bij NS de beste (, en voor mij misschien wel enige) optie. Ik wacht al tijden (meer dan een jaar) spannend tot er een vacature Machinist in Zwolle komt..

Momenteel ben ik bezig met het behalen van rijbewijs B, zodat ik evt. daarna gelijk een auto kan kopen, en solliciteren bij andere standplaatsen (Lelystad, Amersfoort, ..) Hopen dat dat dan veilig afloopt met al die kms rijden op de snelweg..
Reputatie 7
Ik verwacht niet dat er binnenkort een vacature gaat komen in Zwolle. De lijn Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede gaat er af, dus die houden waarschijnlijk personeel over.
Klopt.. De kus is dus nóg kleiner geworden..

Trouwens, als je bij het ROC een studie zou volgen (in mijn geval lukt dit dus niet) heb je achteraf misschien wel je diploma Mcn Vb, maar je zult er alsnog niet in Zwolle mee aan de slag kunnen, en bij een andere standplaats moeten solliciteren. Aangezien je dan ook een auto nodig hebt, kan je beter gelijk intern solliciteren lijkt me. 🙂
Momenteel kan je enkel solliciteren op externe vacatures, of via de ROC's en dergelijke. Je bent immers nog geen NS'er. Interne vacatures zijn, ja, intern... Nadat je een stageperiode hebt afgerond, in Zwolle lopen er ook een aantal via de ROC's, heb je uit mijn hoofd ook de mogelijkheid om te solliciteren op de vacatures die intern beschikbaar zijn. En met je volledige bevoegdheid kan je verder kijken dan alleen NS natuurlijk. Zwolle gaat lijnen verliezen, maar er gaat ook personeel uit natuurlijk, bijvoorbeeld met pensioen.

Had je nog nagedacht over mogelijkheden wat betreft studiefinanciering? Geen idee van je leeftijd verders.........

Als je per se in Zwolle wilt blijven en verwacht dat er een vacature komt voor je inclusief opleiding zonder (reis)kosten, dan gaat dat vies tegenvallen ben ik bang.
Heb geen recht op studiefinanciering/OV-reiskaart.
Ik schik momenteel wel in Zwolle te blijven wonen de komende jaren. Zoals hierboven beschreven ben ik nu bezig met het behalen van het B rijbewijs, om vervolgens te kunnen gaan kijken naar andere plaatsen dan Zwolle, want zoals je zegt, anders kan je heel lang wachten..
Reputatie 7
Houd er ook even rekening mee dat halen rijbewijs, aanschaf evt auto, benzine, onderhoud etc. etc. ook niet gratis is en die kosten je waarschijnlijk ook niet vergoed krijgt.. Misschien is het ROC toch een alternatief..
Ik zou meteen voor het ROC gaan, als ik geld had om al mijn reisjes erheen te financiëren..
Dan was dit hele topic er niet gekomen.. 🙂
Toevallig iemand die ervaringen heeft met het ROC Twente? Of een ander ROC? Heb wat gegoogled, en blijkbaar komen die scholen nogal slecht uit de bus.. ``heel slecht onderwijs``, ``30-jarigen worden behandeld als een puber``, .. waren slechts enkele uitspraken .. :?:(

Reageer