Stevig taal gebruik op forum m.b.t. de gehandicapte mede mens!

• 2 december 2016
  • 55 reacties
  • 1296 Bekeken

Ik begin een nieuwe topic aangezien het mij regelmatig op valt dat het taal gebruik over de gehandicapte mede mens niet mals is en dat vaak er niks (openlijk tenminste) tegen gedaan wordt hier op het forum door medewerkers/moderators van de NS!

Zoals ik (al bij m'n handleiding onder de tekst leesbaar is) vermeld kom ik vaak op voor de gehandicapte mede mens. En dat wil dan nog niet zeggen dat als de personen hier bij het forum bekende van elkaar zijn dat andere personen deze reactie's zomaar zal accepteren!

Of vinden de mensen die grof/bot taalgebruik hier plaatsen het ook normaal als zij op dezelfde manier beantwoord worden? Als nee het antwoord op die vraag, moet die persoon zich bij zich zelf af gaan vragen of zijn/haar reactie op die manier thuis hoort bij dit forum.

Om een voorbeeld te geven heb ik de volgende link; https://forum.ns.nl/de-trein-11/driewieler-de-spits-29728 erbij gevoegd!

En nee ik zal ook wel eens hier niet netjes qua taal gebruik reageren, maar normaal kan ik het in ieder geval niet noemen.

This topic has been closed for comments

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie in dat topic geen grof/bot taalgebruik t.o.v. gehandicapten. Er is kritiek op het gedrag van een persoon, die toevallig een handicap heeft. Ook mensen met een handicap kunnen onaardig zijn.

Verder ben ik in z'n algemeenheid natuurlijk met je eens dat we netjes met elkaar moeten omgaan 🙂
Ik zie in dat topic geen grof/bot taalgebruik t.o.v. gehandicapten. Er is kritiek op het gedrag van een persoon, die toevallig een handicap heeft. Ook mensen met een handicap kunnen onaardig zijn.

Verder ben ik in z'n algemeenheid natuurlijk met je eens dat we netjes met elkaar moeten omgaan :)

In m'n laatste zin (ik citeer; Ik zal ook wel eens hier niet netjes qua taalgebruik reageren) zeg ik ook niet dat alleen de gezonde mede mens aan het probleem (taalgebruik) ligt en ik heb ook een lichte geestelijke handicap. En de bij gevoegde link (die ik erbij plakte) is als voorbeeld gebruikt.

En in het Openbaar Vervoer probeer ik me ook normaal te gedragen en andere (mede) passagiers te helpen bij het passeren bv. En of een passagier wel/niet gehandicapt is, daar maak ik in het O.V. geen onderscheid in.
En ik wil er ook niet mee zeggen dat je klachten over wel/niet gehandicapten mag hebben, maar de manier waarop reactie's soms worden geplaatst kan ik wel zwart aan lopen ergeren.
Hoi Hendrik-Jan. Goed dat je dit uitspreekt, dat kan ik alleen maar waarderen.

Het NS Serviceforum heeft meer dan 30.000 leden, waardoor er altijd een kans is dat iemand iets uit dat aanstootgevend is voor een ander. Zowel ik als de andere moderators letten hier goed op, maar je kunt het ook zelf rapporteren via het vlaggetje rechtsboven bij een post. Alle gerapporteerde berichten neem ik uiteraard zeer serieus.

Het topic dat je hier noemt, heb ik bewust gesloten omdat ik het volledig met je eens ben dat het niet nodig is om twee (oorspronkelijk zelfs drie) topics te openen om ongenoegen te uiten over een reiziger. Of deze reiziger gehandicapt is of niet, vind ik niet eens relevant. Ik vind dat je altijd respect moet tonen voor elkaar.

Mocht je een bericht lezen waar jij moeite mee hebt, schroom dan niet om mij dit te melden. Dat kan door het bericht te rapporten, maar je mag ook mij altijd even een privébericht sturen met de link.
Hoi Hendrik-Jan. Goed dat je dit uitspreekt, dat kan ik alleen maar waarderen.

Het NS Serviceforum heeft meer dan 30.000 leden, waardoor er altijd een kans is dat iemand iets uit dat aanstootgevend is voor een ander. Zowel ik als de andere moderators letten hier goed op, maar je kunt het ook zelf rapporteren via het vlaggetje rechtsboven bij een post. Alle gerapporteerde berichten neem ik uiteraard zeer serieus.

Het topic dat je hier noemt, heb ik bewust gesloten omdat ik het volledig met je eens ben dat het niet nodig is om twee (oorspronkelijk zelfs drie) topics te openen om ongenoegen te uiten over een reiziger. Of deze reiziger gehandicapt is of niet, vind ik niet eens relevant. Ik vind dat je altijd respect moet tonen voor elkaar.

Mocht je een bericht lezen waar jij moeite mee hebt, schroom dan niet om mij dit te melden. Dat kan door het bericht te rapporten, maar je mag ook mij altijd even een privébericht sturen met de link.

Hoi Sivan, ik had het vlaggetje wel vaker gezien alleen geen flauw idee waarvoor die diende. En nogmaals: De link die ik gebruikte was als voorbeeld bedoeld, omdat deze nog vrij kort (een paar uur) geplaatst.

En ik wil er ook niet mee zeggen dat volgers van dit forum niet mogen klagen over gehandicapten, maar de manier waarop dit soms gebeurt steekt me soms wel (ook mede door m;n eigen handicap.) Ik maak geen gebruik van elektrische stoelen of andere (aangepaste) vervoersmiddelen, maar toch.
Ik snap heel goed wat je schrijft, Hendrik-Jan. Door het te melden, kunnen we samen zorgen dat het forum een plek van respect blijft.
Op zich mag je wat mij betreft best wel de discussie aangaan, maar in dit geval was het ook mijn inziens onredelijk omdat de vrouw volgens mij niet actief is op dit forum.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/last-3-wieler-de-trein-zaltbommel-naar-geldermalsen-28280
Op zich mag je wat mij betreft best wel de discussie aangaan, maar in dit geval was het ook mijn inziens onredelijk omdat de vrouw volgens mij niet actief is op dit forum.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/last-3-wieler-de-trein-zaltbommel-naar-geldermalsen-28280

Je hoort mij ook niet zeggen dat je een discussie niet aan mag gaan, nogmaals alleen de manier waarop dit soms hier op dit forum gebeurt heb ik moeite mee.

En om een reactie van jouw bij de door jouw link vermelde te citeren; Misschien is het een hardwerkende vrouw die wat minder valide is en de opmerkingen niet meer kan appreciëren. Niemand gaat voor zijn lol vier dagen per week met een driewieler in de spits met de trein. Einde citaat.

En ik weet niet of de persoon in jouw link dezelfde is als die in mijn link is (ik vind die combinatie in ieder geval) nergens terug.

En wat de 1 normaal vind, wil nog steeds niet zeggen dat andere mensen daar hetzelfde over denken.
Reputatie 1
Ik begin een nieuwe topic aangezien het mij regelmatig op valt dat het taal gebruik over de gehandicapte mede mens niet mals is en dat vaak er niks (openlijk tenminste) tegen gedaan wordt hier op het forum door medewerkers/moderators van de NS!

Zoals ik (al bij m'n handleiding onder de tekst leesbaar is) vermeld kom ik vaak op voor de gehandicapte mede mens. En dat wil dan nog niet zeggen dat als de personen hier bij het forum bekende van elkaar zijn dat andere personen deze reactie's zomaar zal accepteren!

Of vinden de mensen die grof/bot taalgebruik hier plaatsen het ook normaal als zij op dezelfde manier beantwoord worden? Als nee het antwoord op die vraag, moet die persoon zich bij zich zelf af gaan vragen of zijn/haar reactie op die manier thuis hoort bij dit forum.

Om een voorbeeld te geven heb ik de volgende link; https://forum.ns.nl/de-trein-11/driewieler-de-spits-29728 erbij gevoegd!

En nee ik zal ook wel eens hier niet netjes qua taal gebruik reageren, maar normaal kan ik het in ieder geval niet noemen.

Een zeer goed punt, ik stoor me ook erg aan de houding van de forumleden en sommige NS-medewerkers ten aanzien van minder valide en minder bedeelden. Een houding die zich overigens lijkt te manifesteren op een doorsnee treinreis bij personeel en reiziger. Het is jammer dat we op deze manier met elkaar omgaan hier.
Reputatie 7
Badge +3
Een zeer goed punt, ik stoor me ook erg aan de houding van de forumleden en sommige NS-medewerkers ten aanzien van minder valide en minder bedeelden.
In een ander topic had je het over het opzoeken van het woord 'generaliseren'. Iets met een pot en een ketel? 😉
Een zeer goed punt, ik stoor me ook erg aan de houding van de forumleden en sommige NS-medewerkers ten aanzien van minder valide en minder bedeelden. Een houding die zich overigens lijkt te manifesteren op een doorsnee treinreis bij personeel en reiziger. Het is jammer dat we op deze manier met elkaar omgaan hier

Je plaatst zelf qua taalgebruik bij een andere topic het woord kut betoog. Ook al gaat het hier niet om mensen met een handicap, maar ook dat woord (kut betoog) kan ook niet dus ik begrijp je reactie hier niet.
Ik heb Kernel hier inmiddels op aangesproken. Laten we voor nu deze discussie even buiten dit topic houden. Hendrik-Jan, nogmaals dank voor het aankaarten van het onderwerp. Ik zal er extra op letten en inmiddels weet je ook hoe je het zelf kunt melden 🙂.
Ik had je (open) reactie bij de betreffende topic ook gezien en gelezen Sivan, daarom plaatste ik er verder geen reactie erop richting Kernel.
Reputatie 1
Ik had je (open) reactie bij de betreffende topic ook gezien en gelezen Sivan, daarom plaatste ik er verder geen reactie erop richting Kernel.

Ik had het woord 'kutbetoog' niet moeten gebruiken. Mea Culpa. Ik was boos geworden omdat iemand daklozen doelloos noemt. Ik vind dat niet kunnen maar ik had beter op mijn taalgebruik moeten letten. Ik vind het jammer dat het algehele tolerantiepeil zo laag lijkt te liggen.
Mijn inziens is dit een maatschappelijk probleem dat steeds grotere vormen aanneemt, ongeacht wat de aanleiding of reden kan zijn. Netjes elkaar te woord staan, lijkt mij het minste wat we behoren te doen en respectvol naar elkaar te blijven. Overigens ken ik de persoon in kwestie niet, die eerder werd beschreven en vind het dan ook lastig daar een mening over te kunnen vormen en ik probeer altijd iedereen als gelijke te behandelen. Zal ook echt wel eens een bok schieten, maar dat doen we allemaal wel eens helaas.
@Hendrik - Jan,

Was even met andere dingen bezig.
"En ik weet niet of de persoon in jouw link dezelfde is als die in mijn link is (ik vind die combinatie in ieder geval) nergens terug. " zie de volgende link https://forum.ns.nl/de-trein-11/driewieler-de-spits-29728/index1.html#post187379

"Je hoort mij ook niet zeggen dat je een discussie niet aan mag gaan, nogmaals alleen de manier waarop dit soms hier op dit forum gebeurt heb ik moeite mee." Mij ook niet, dat op dit forum achter haar rug om bepaalde dingen over haar worden geschreven, is gewoon niet netjes.
@Hendrik - Jan,

Was even met andere dingen bezig.
"En ik weet niet of de persoon in jouw link dezelfde is als die in mijn link is (ik vind die combinatie in ieder geval) nergens terug. " zie de volgende link https://forum.ns.nl/de-trein-11/driewieler-de-spits-29728/index1.html#post187379

"Je hoort mij ook niet zeggen dat je een discussie niet aan mag gaan, nogmaals alleen de manier waarop dit soms hier op dit forum gebeurt heb ik moeite mee." Mij ook niet, dat op dit forum achter haar rug om bepaalde dingen over haar worden geschreven, is gewoon niet netjes.

Mee eens, maar de taal waarmee het gebeurt is wat mij betreft ook niet netjes.

En ik ken de situatie verder niet, dus wat er gebeurt is in die trein met de des betreffende vrouw geef ik ook verder geen reactie verder.
[quote=Hendrik - Jan]....
En om een reactie van jouw bij de door jouw link vermelde te citeren; Misschien is het een hardwerkende vrouw die wat minder valide is en de opmerkingen niet meer kan appreciëren. Niemand gaat voor zijn lol vier dagen per week met een driewieler in de spits met de trein. Einde citaat.
....
Ik geloof niet dat er wat mis was met mijn reactie Hendrik - Jan. Ik ken de situatie van die vrouw verder ook niet. Vond de insteek van enkele forumleden een beetje .... Vul maar in 😉
[quote=Nooduitgang]....
....
Ik geloof niet dat er wat mis was met mijn reactie Hendik - Jan. Ik ken de situatie van die vrouw verder ook niet. Vond de insteek van enkele forumleden een beetje .... Vul maar in ;-)

Nee er is ook niks mis mee, alleen haal ik in eerste instantie 2 (verschillende) topic's berichten door elkaar: waardoor ik jouw citaat citeer. That's all!

En Hendik??? Die ken ik niet, je bent r in de eerste gedeelte vergeten btw.
@Hendrik - Jan
Typen op een tablet is lastig. Zo beter 😉
Yep!🆒

Bij mij werkt de letter d zo nu en dan niet mee, nou lees ik m'n bericht meestal even na voordat ik die plaats maar het gebeurt regelmatig dat ik bij woorden die letter mis!:8
Klaarblijkelijk denken het kantoor personeel van de NS dat grof taalgebruik door hun of het rijdend personeel wel toe gestaan (zie andere topic een opmerking van Slidestops) grof taalgebruik richting iemand met een rollator nergens normaal kan zitten! Maar ook voor grof taalgebruik van kantoor/rijdend personeel van de NS ken ik geen genade daarin! En ik had bij weer een andere topic er al eens eerder wat over gezegd (toen zonder namen te noemen!)
Hoi Hendrik-Jan. Mijn collega Slidestops is een conducteur, en ik weet dat hij absoluut geen kwaad in de zin had. Mogelijk kwam zijn bericht wel zo over, en dat is natuurlijk jammer. Wellicht zal hij zelf ook nog reageren.

Laten we echter wel voorkomen dat één opmerking niet leidt tot het over een kam scheren van al het NS kantoorpersoneel.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen grof taalgebruik van Slidestops gezien. Hij reageert gewoon op een opmerking dat de NS zich maar moet aanpassen en dat de NS dit moet en dat moet en zus en zo.
Als de TS in dat andere topic zelf andere taal had gebruikt, waren de reacties ook anders geweest.

Dat iemand een beperking heeft, betekent niet dat je het altijd maar met 'm eens moet zijn, en altijd ja en amen moet zeggen.
Ik heb geen grof taalgebruik van Slidestops gezien. Hij reageert gewoon op een opmerking dat de NS zich maar moet aanpassen en dat de NS dit moet en dat moet en zus en zo.
Als de TS in dat andere topic zelf andere taal had gebruikt, waren de reacties ook anders geweest.

Van iemand die slecht ter been is (lees met een rollator voort beweegt) tegen die die persoon zeggen dat zij zich maar moet aanpassen kan ik NOOIT normaal vinden!

En wat de TS ook aan het eind tegen Slidestops (terecht) zegt; Ga eens een periode op die manier door leven voort bewegen dan leer je wel anders tegen daar tegen kijken is MEER DAN TERCHT OP ZIJN PLAATS!