beantwoord

studentenreisproduct tijdelijk op stop zetten

• 3 maart 2015
  • 4 reacties
  • 3145 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik heb mijn reisproduct 2 maanden geleden voor 4 maanden op stop gezet. Graag zou ik willen zien of dit gelukt is.
Klopt het dat omdat ik mijn reis product op stop gezet heb ik hier niet voor hoef te betalen en zo meer over hou?
En werkt dit ook met terug werkende kracht?
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 maart 2015, 14:12

Ik neem aan dat u spreekt over het studentenreisproduct, onderdeel van de studiefinanciering voor het mbo en het hoger onderwijs. U kunt bij een kaartautomaat zelf controleren welke producten er op uw kaart staan. Bij twijfel kunt u terecht bij een servicebalie van een vervoerder, die kunnen uw kaart ook uitlezen. Medewerkers met controleapparatuur natuurlijk ook.

Het studentenreisproduct is voor mbo-3, mbo-4 en het hoger onderwijs onderdeel van de prestatiebeurs. Dat betekent dat bij het behalen van een diploma binnen de diplomatermijn van tien jaar de kosten voor het studentenreisproduct worden omgezet in een gift. Zou u wel een studentenreisproduct gebruiken en uw diploma niet halen, dan moet u voor uw studentenreisproduct nog een bepaald bedrag betalen voor elke maand dat u dit in gebruik had. In Mijn DUO kunt u zien wat uw voorlopige schuld is voor het studentenreisproduct. Als u wel een diploma gaat halen, is er geen financieel voordeel bij het stopzetten of niet ophalen van het studentenreisproduct. U krijgt geen vergoeding daarvoor.

Wat bedoelt u met terugwerkende kracht? U hebt in een bepaalde maand wel of geen studentenreisproduct gehad, daar kan nu niets meer aan veranderd worden.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Ik neem aan dat u spreekt over het studentenreisproduct, onderdeel van de studiefinanciering voor het mbo en het hoger onderwijs. U kunt bij een kaartautomaat zelf controleren welke producten er op uw kaart staan. Bij twijfel kunt u terecht bij een servicebalie van een vervoerder, die kunnen uw kaart ook uitlezen. Medewerkers met controleapparatuur natuurlijk ook.

Het studentenreisproduct is voor mbo-3, mbo-4 en het hoger onderwijs onderdeel van de prestatiebeurs. Dat betekent dat bij het behalen van een diploma binnen de diplomatermijn van tien jaar de kosten voor het studentenreisproduct worden omgezet in een gift. Zou u wel een studentenreisproduct gebruiken en uw diploma niet halen, dan moet u voor uw studentenreisproduct nog een bepaald bedrag betalen voor elke maand dat u dit in gebruik had. In Mijn DUO kunt u zien wat uw voorlopige schuld is voor het studentenreisproduct. Als u wel een diploma gaat halen, is er geen financieel voordeel bij het stopzetten of niet ophalen van het studentenreisproduct. U krijgt geen vergoeding daarvoor.

Wat bedoelt u met terugwerkende kracht? U hebt in een bepaalde maand wel of geen studentenreisproduct gehad, daar kan nu niets meer aan veranderd worden.
Oke duidelijk dat wist ik.
Ik ben nu al in het buitenland.
Waar zou ik online kunnen checken of ik mijn reis product correct op stop het gezet?
Badge +3
Voor studenten die naar het buitenland gaan, geldt dat zij wel een geldelijke vergoeding krijgen als zij hun studentenreisproduct stopzetten: 98,11 euro per maand. Deze vergoeding behoort ook tot de prestatiebeurs en moet worden terugbetaald als niet binnen de diplomatermijn een diploma gehaald wordt.

U kunt op www.ov-chipkaart.nl een account aanmaken. Daarin kunt u dan bij Kaartinformatie zien welke producten er op uw kaart staan. Een alternatief is contact opnemen met DUO, zij kunnen dat ook zien.
Top dank je Tochjo!
Toch wel lekker 98€ erbij in de maand

Reageer