beantwoord

Tariefeenheden Hanzelijn

  • 11 maart 2019
  • 5 reacties
  • 201 Bekeken

Reputatie 3
Op Wikipedia staat het volgende:

De tariefafstand van Lelystad naar Zwolle over de Hanzelijn is 57. Dat is 7 meer dan het werkelijke aantal kilometers, om de tariefafstand van Weesp naar Zwolle over de Hanzelijn gelijk te maken aan die via Amersfoort: 97. De tariefafstand van Kampen-Zuid naar Zwolle is 15. De afstand van het Kamperlijntje is verhoogd van 13 naar 15.

Is dat waar? Dat zou toch heel raar zijn? Er zijn wel vaker twee routes mogelijk, die hoeven toch niet gelijk te zijn in tariefeenheden?
icon

Beste antwoord door Tamzin 11 maart 2019, 09:20

Het heten daarom ook tariefeenheden en geen kilometers. Omdat reizigers kunnen kiezen uit twee routes wordt soms het aantal tariefeenheden gelijk gemaakt zodat de prijs hetzelfde is.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het heten daarom ook tariefeenheden en geen kilometers. Omdat reizigers kunnen kiezen uit twee routes wordt soms het aantal tariefeenheden gelijk gemaakt zodat de prijs hetzelfde is.
Reputatie 3
Maar waarom soms? En waarom ook het Kamperlijntje? En waarom de route over Amersfoort niet verminderd?
Ik kan geen wijzigingen verklaren waarom iets wordt verhoogd en niet wordt verhoogd. Ik snap dat het nooit prettig is als een product of dienst duurder wordt. Prijswijzigingen zie je overal en niet alleen binnen onze organisatie.
Reputatie 7
Badge +3
Het systeem met een gelijk aantal tariefeenheden voor verschillende routes tussen twee stations is historisch gegroeid.

Als voorbeeld de verbinding tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Daar waren ooit twee routes: de Oude Lijn via Haarlem, Leiden en Den Haag HS en de route via Breukelen en Woerden. Via beide routes 86 tariefeenheden. Het idee hierachter was (en is) dat dit allerlei zinloze discussies in de trein voorkomt tussen reizigers en treinpersoneel.
Later is de Schiphollijn geopend en zijn de kaartjes (uiteraard) ook geldig via deze route. Tenslotte is er de vierde route via de HSL bijgekomen. Ook daar zijn de normale kaartjes geldig maar met betaling van de toeslag. Je zou kunnen beargumenteren dat de toeslag nogal onrechtvaardig is omdat je al meer tariefeenheden betaalt dan je reist in kilometers.
Tegenwoordig is er zelfs een vijfde route toegestaan: via Utrecht Centraal wanneer daar alleen overgestapt wordt.

Bij de overgang naar het reizen op saldo is in feite niets veranderd in de prijs- en routeberekening. Je checkt in op Amsterdam Centraal en je checkt uit op Rotterdam Centraal. Bij het uitchecken is niet bekend via welke route gereisd is en daarom worden in alle gevallen 86 tariefeenheden in rekening gebracht.

Bij de tariefeenhedenberekening van de Hanzelijn is een vergelijkbare situatie aan de hand. Wanneer je in Amsterdam Centraal incheckt en uitcheckt in Zwolle weet de apparatuur niet via welke route je gereisd hebt. Ik vermoed dat er op het Kamperlijntje twee tariefeenheden zijn bijgekomen zodat de berekening van trajectkaarten (Traject Vrij) eenvoudig is en een trajectkaart van Zwolle naar Kampen geldig is naar beide stations in Kampen.

Overigens waren er in het verleden zogenaamde 'rode lijnen' op de kaart waarmee tariefeenheden werden berekend. Een voorbeeld daarvan was de Amersfoort - Ede-Wageningen. Een kaartje van Amersfoort naar Ede-Wageningen en verder werd altijd via Utrecht berekend tenzij er uitdrukkelijk gevraagd werd om een kaartje via Lunteren. Dat was dan uiteraard niet geldig via Utrecht. Dit is een van de uitzonderlijke gevallen waar de reiziger uitdrukkelijk voordeel heeft van het systeem waarbij moet worden ingecheckt per vervoerder en er daardoor werkelijk gereisde tariefeenheden berekend worden. Een vergelijkbaar voorbeeld is Apeldoorn - Hengelo.
Reputatie 5
In veel landen wordt al helemaal niet meer met die Kms gewerkt, maar met tarieven ''what the market bwill bear'' dus als de alternatieven erg slecht zijn, dan gaat de treinprijs omhoog. Of met landelijke zones, zodat je meteen aansluitend stadsvervoer hebt.
Overigens heeft maar een zeer beperkt deel van de reizgers op hele lange ritten betalen per KM/TE: de meesten hebben toch iets van vrij/onbeperkt reizen, zodat het niks uitmaakt.
Toen destijds de lijn tot Almere openging, werden om de klap van de veel lagere bustarieven niet te groot te maken geleidelijk per jaar enkele KM/TE toegevoegd aan Weesp-Almere, eerst waren die eigenlijk te laag.

Reageer