beantwoord

Tariefsverschil + NS routeplanner

• 24 september 2020
  • 20 reacties
  • 424 Bekeken

Goedemiddag community,

Ik weet dat deze vraag al meerdere keren voorbij is gekomen op de community, maar toch wil ik hier wat meer over weten. Mijn vriendin reist 3x per week van Aalten naar Arnhem Presikhaaf. En retour. Van Aalten tot Arnhem Velperpoort met Arriva, van Arnhem Velperpoort tot Arnhem Presikhaaf met NS. Kosten volgens de NS routeplanner: Heenweg 11,91 (opbouw 11.51 + 0.40) en terug 12,93 (1.42 + 11.51).

De heenweg wordt er netjes 11,91 afgeschreven. Echter, de terugweg wordt er standaard 13.91 afgeschreven! Het stukje van Presikhaaf naar Velperpoort kost nu ineens 2,40. Dat is 0.98 meer dan op de eigen routeplanner van NS staat! (Inmiddels heeft ze een flex-abonnement, dus zijn de tarieven anders. De tarieven die ik hier noem zijn voltarieven.)

Inmiddels ben ik er na een aantal telefoontjes achter dat het prijsverschil tussen de heen- en terugweg in de langeafstandskorting van de NS moet zitten. De klantenservice van NS heeft mij voor meer uitleg doorverwezen naar de website (‘Sorry, ik snap het zelf ook niet goed, maar kijk maar even op de website, daar staat het uitgelegd.’) maar ook hierop vind ik geen aanleiding waarom het prijsverschil er zou moeten zijn: Mijn vriendin reist altijd in de piekuren heen, in de daluren retour. Tussen de reizen zit meer dan 3 uren verschil. Overstaptijden en reisduur zijn heen en terug identiek. Het kan toch niet zo zijn dat reiziger moet bloeden voor het feit dat er twee vervoerders op dit traject rijden? Ik ben zeer benieuwd of iemand mij hier helder kan uitleggen waarom dit verschil er is.

Dan zou ik van de NS nog graag willen weten hoe het kan dat de prijs die berekend wordt anders is dan op de eigen reisplanner wordt weergegeven. Dit is in mijn ogen misleidende informatie. Prijzen voor de trein zijn al absurd hoog, en als er dagelijks bijna een euro meer wordt afgeschreven vind ik dat echt zeer kwalijk.

icon

Beste antwoord door Momo 24 september 2020, 16:20

Ik heb nog een topic gevonden waarbij er ook met 2 vervoerders teveel was betaald tov de prijs in de reisplanner (was overigens niet het topic waar ik naar op zoek was waar werd geconstateerd dat de tijd niet goed liep). In dit topic is het teveel betaalde bedrag terugbetaald door NS. Ik zou dus zeker contact opnemen met de klantenservice.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/te-veel-betaald-63191?postid=433083#post433083

Het verschil in prijs zoals getoond in de reisplanner komt echt doordat er met 2 vervoerders wordt gereisd en er een verschil is in het basistarief bij deze vervoerders. Dat verschil wordt niet terugbetaald. Dat is helaas het nadeel van verschillende vervoerders en het verschil in basistarief.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zat er bij de terugreis mogelijk tussen uit en weer inchecken op Velperpoort meer dan 35 minuten? Dan begint een nieuwe reis en vervalt de langeafstandskorting, het is dan geen overstap meer.

Of misschien heel iets anders wat op een station met meerdere vervoerders wel eens is gebleken, lopen de overstappaaltjes van Arriva en NS wel gelijk qua tijd? Stel dat het Arriva paaltje 1 minuut voorloopt of het NS paaltje 1 minuut achter dan kan het ook mis gaan. Dan check je uit om bv 15:40 en check je weer in om 15:39, alsof je terug in de tijd gaat. Dat kan het systeem niet aan en resulteert dan in dit. Misschien dan een volgende keer even kijken welke tijd de paaltjes aangeven en als ze niet gelijk lopen wat langer wachten met inchecken. En natuurlijk rapporteren zodat er naar gekeken kan worden.

Misschien kan je hier een schermprintje plaatsen van de de reis op één dag. Zowel de heen als de terugreis. (wel even de persoonlijke gegevens verwijderen incl ov chipkaartnummer). Nu wordt het giswerk en blijft het onduidelijk.  

Zat er bij de terugreis mogelijk tussen uit en weer inchecken op Velperpoort meer dan 35 minuten? Dan begint een nieuwe reis en vervalt de langeafstandskorting, het is dan geen overstap meer.

Of misschien heel iets anders wat op een station met meerdere vervoerders wel eens is gebleken, lopen de overstappaaltjes van Arriva en NS wel gelijk qua tijd? Stel dat het Arriva paaltje 1 minuut voorloopt of het NS paaltje 1 minuut achter dan kan het ook mis gaan. Dan check je uit om bv 15:40 en check je weer in om 15:39, alsof je terug in de tijd gaat. Dat kan het systeem niet aan en resulteert dan in dit. Misschien dan een volgende keer even kijken welke tijd de paaltjes aangeven en als ze niet gelijk lopen wat langer wachten met inchecken. En natuurlijk rapporteren zodat er naar gekeken kan worden.

Dank voor je antwoord. Dit is inderdaad op Velperpoort een paar keer gebeurd. Dat de checkout om 12u05 was en de checkin om 12u03. maar dit heeft (voor zover ik kan zien aan de afschrijvingen) geen invloed gehad op de ritprijs. Dit is elke keer hoger dan door de NS berekend, ook als de checkin en checkout gelijk lopen

Misschien kan je hier een schermprintje plaatsen van de de reis op één dag. Zowel de heen als de terugreis. (wel even de persoonlijke gegevens verwijderen incl ov chipkaartnummer). Nu wordt het giswerk en blijft het onduidelijk.  

Dit zijn dus de kortingstarieven. Als dit de voltarieven zouden zijn zou reis 1 0.40 kosten en reis 2 (dezelfde reis, andersom) 2.40. Ook hier zit er een minuutje verschil in de checkin en checkout op velperpoort, maar dat maakt voor het tarief niets uit

Reputatie 7
Badge +3

In de gevallen dat de tijden gelijk waren zou het misschien nog wel zo kunnen zijn dat er een verschil was in seconden aangezien de reishistorie alleen in minuten wordt weergegeven. Een eventueel verschil in seconden zie je dan niet. Of zijn er ook keren dat de de checkuit een minuut later was en er nog steeds meer is berekend? 

Ik zou dan toch bij een volgende keer reizen goed naar de tijd op de paaltjes kijken en dan niet alleen qua minuten maar ook seconden. 

Ik heb net in de routeplanner de reis ingetikt en krijg dit. Ik snap het eerlijk gezegd net als topicstarter even niet. Begin maart zijn er overigens kamervragen gesteld over het Single Sign On in het openbaar vervoer. Bij invoering zouden we in ieder geval verlost zijn van dit soort topics. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog een topic gevonden waarbij er ook met 2 vervoerders teveel was betaald tov de prijs in de reisplanner (was overigens niet het topic waar ik naar op zoek was waar werd geconstateerd dat de tijd niet goed liep). In dit topic is het teveel betaalde bedrag terugbetaald door NS. Ik zou dus zeker contact opnemen met de klantenservice.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/te-veel-betaald-63191?postid=433083#post433083

Het verschil in prijs zoals getoond in de reisplanner komt echt doordat er met 2 vervoerders wordt gereisd en er een verschil is in het basistarief bij deze vervoerders. Dat verschil wordt niet terugbetaald. Dat is helaas het nadeel van verschillende vervoerders en het verschil in basistarief.

Hallo Lausanpredo en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat dit steeds weer gebeurt. Ik kan dit ook niet verklaren. Ik heb er in het verleden ook eens mee te maken gehad in een ander topic (kan deze ook niet zo terugvinden), maar kon destijds ook niet verklaren waarom dit gebeurd. Het antwoord van Momo dat dit door het basistarief van verschillende vervoerders komt kan kloppen, maar ik durf dit niet te bevestigen. Wel gaan we hier vaak coulant mee om. Ook wil ik aangeven dat je vriendin nog kosten kan besparen door een Traject Vrij abonnement aan te schaffen. Deze kost 311 euro en 5 cent waar je vriendin nu 322 euro en 92 cent kwijt is aan deze reizen. Met dit abonnement kan het ook nooit misgaan met de prijzen omdat het traject al is afgekocht.

In de gevallen dat de tijden gelijk waren zou het misschien nog wel zo kunnen zijn dat er een verschil was in seconden aangezien de reishistorie alleen in minuten wordt weergegeven. Een eventueel verschil in seconden zie je dan niet. Of zijn er ook keren dat de de checkuit een minuut later was en er nog steeds meer is berekend? 

Ik zou dan toch bij een volgende keer reizen goed naar de tijd op de paaltjes kijken en dan niet alleen qua minuten maar ook seconden. 

Topic gelezen, ik denk dat ik hier wat mee kan. Zelfde stations ook. Toeval? De paaltjes van Arriva en NS staan er pal naast elkaar. Mijn vriendin reist morgen weer. Ze gaat nu uitchecken aan de ene zijde bij het verlaten van de trein en checkt in als ze onder de brug is doorgelopen en bij het andere spoor aan komt Mijn bevindingen zal ik morgen delen.

Hallo Lausanpredo en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat dit steeds weer gebeurt. Ik kan dit ook niet verklaren. Ik heb er in het verleden ook eens mee te maken gehad in een ander topic (kan deze ook niet zo terugvinden), maar kon destijds ook niet verklaren waarom dit gebeurd. Het antwoord van Momo dat dit door het basistarief van verschillende vervoerders komt kan kloppen, maar ik durf dit niet te bevestigen. Wel gaan we hier vaak coulant mee om. Ook wil ik aangeven dat je vriendin nog kosten kan besparen door een Traject Vrij abonnement aan te schaffen. Deze kost 311 euro en 5 cent waar je vriendin nu 322 euro en 92 cent kwijt is aan deze reizen. Met dit abonnement kan het ook nooit misgaan met de prijzen omdat het traject al is afgekocht.

Dank voor je antwoord. Ze heeft een NS-flex altijd voordeel abo, dit is in haar geval voor dit traject de ‘voordeligste’ optie, omdat ze 3x per week reist.

Uit je antwoord maak ik op dat dit een vaker voorkomend probleem is, het lijkt me dat hier vanuit NS/Arriva kant eens naar gekeken kan worden. Als het een ‘paaltjesprobleem’ is dan zou dit toch makkelijk verholpen moeten kunnen worden; Even synchen en weer aan de koffie.

Overigens blijf ik het vreemd vinden dat dezelfde reis 2 verschillende tarieven kan hebben. Kan ik op dat vlak nog ergens aankloppen? Je zegt dat NS daarin coulant is, maar de klantenservice wimpelt me keer op keer af met het verhaal dat alles wel klopt. Ik moest zelfs blij zijn dat de heenweg het stukje van Velperpoort naar Presikhaaf maar 0.40 kostte want volgens de medewerker was dat altijd 2.40 :)

Ik heb het een enkeling keer voorbij zien komen in vele jaren, maar ik snap je punt dat dit niet mag gebeuren. Het Traject Vrij abonnement is inderdaad voordeliger voor haar.

Reputatie 7
Badge +3

Dat een reis 2 tarieven kan hebben is misschien vreemd maar wel te verklaren door het feit dat er met 2 vervoerders wordt gereisd die allebei het basistarief anders berekenen waardoor er verschil is al naar gelang bij welke vervoerder de reis begint. Met een Single Sign On waar Pingpong het over heeft zou dat niet meer voorkomen, dan hoef je niet meer om te checken van de ene naar de andere vervoerder. Zonder die Single Sign On ga je het probleem van 2 tarieven niet verhelpen. Maar het is maar de vraag os dat gaat gebeuren.

Maar het probleem van dat er een ander bedrag wordt gerekend dan in de reisplanner staat moet wel opgelost kunnen worden. Dat hoort gewoon echt niet te gebeuren. 

Overigens vraag ik me af hoe @Erryt NS komt aan het bedrag van €322 ,92 wat de vriendin nu kwijt zou zijn. Ik kan dat bedrag niet uit een berekening krijgen, ik kom lager uit.

's Morgens is de reis in de spits, met Altijd Voordeel is dat 20% korting €9,53, 's middag is de reis in de daluren, met 40%, volgens de reisplanner €7,76 maar berekend wordt €8,35. Kosten per dag nu (inclusief die foutief berekend prijs voor de terugreis) zijn dan €17,88. Met 3 dagen per week reizen is dat afhankelijk van hoe de maand valt 12 tot 15 werkdagen per maand. Neem even 13 dagen maal die €17,88 is €250,32 + €23 voor het abonnement is €273,32. De vriendin zal ook nog wel eens vrije dagen of vakantie hebben, er zijn maanden met feestdagen, misschien is ze nog eens een paar dagen ziek (kan iedereen overkomen) dus in de praktijk zal er gemiddeld over het hele jaar minder dan 13 dagen per jaar gereisd worden. 

Ik heb nog even gezocht naar de kamervragen. Zie hier

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/03/24/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-amhaouch-en-postma-beiden-cda-over-het-mogelijk-maken-van-het-enkelvoudig-in-en-uitchecken-in-de-treinketen

Ik denk dat het nog wel even gaat duren.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat het nog goedkoper kan dan het Altijd Voordeel abonnement, namelijk met een regionaal abonnement. Daarbij gebruik ik even dezelfde berekening als die van Momo​​​​.

Altijd Voordeel: €250,32 + €23 = €273,32

Altijd Vrij Gelderland Trein en Bus: €151,35 (maand) / €408,65 (kwartaal) / €1513,52 (jaar). De reis Aalten - Arnhem Velperpoort wordt met dit abonnement gedekt. Arnhem Velperpoort - Arnhem Presikhaaf: €1,22 of Buslijn 27/29 die in het abonnement inbegrepen zijn.

€151,35 + €31,72 (26 x €1,22) = €183,07 (maand) 

€408,65 + €95,16 (78 x €1,22) = €503,81 (kwartaal) = €167,94 (maand) 

€1513,52 + €380,64 (312 x €1,22) = €1894,16 (jaar) = €157,85 (maand) 

Ik zal lausanpredo een privébericht sturen met jullie bevindingen. Bedankt!

Ik had het verhaal van Lausanpredo overgenomen en dan betaalt hij 322,92. 

Ik denk dat het nog goedkoper kan dan het Altijd Voordeel abonnement, namelijk met een regionaal abonnement. Daarbij gebruik ik even dezelfde berekening als die van Momo​​​​.

Altijd Voordeel: €250,32 + €23 = €273,32

Altijd Vrij Gelderland Trein en Bus: €151,35 (maand) / €408,65 (kwartaal) / €1513,52 (jaar). De reis Aalten - Arnhem Velperpoort wordt met dit abonnement gedekt. Arnhem Velperpoort - Arnhem Presikhaaf: €1,22 of Buslijn 27/29 die in het abonnement inbegrepen zijn.

€151,35 + €31,72 (26 x €1,22) = €183,07 (maand) 

€408,65 + €95,16 (78 x €1,22) = €503,81 (kwartaal) = €167,94 (maand) 

€1513,52 + €380,64 (312 x €1,22) = €1894,16 (jaar) = €157,85 (maand) 

Mooi dit. De bus 27 zit ook bij dit abo in, dus dan zou ze voor 151,35 klaar zijn. Dank je, dit kende ik nog niet :)

Badge +3

Het meeste klopt in de openingspost. De heenweg gaat helemaal goed, want 2e klas voltarief van Aalten naar Presikhaaf is inderdaad € 11,91 waar je bij de overstap op Velperpoort (paaltjes weten niet dat je verder gaat reizen) € 11,51 ‘betaalt’.

Dat op basis van voltarief dus. Maar je vriendin heeft 20% spitskorting dus daarom wordt de € 0,40 nu € 0,32. Dat klopt dus ook. De rit naar Velperpoort die erboven staat (niet zichtbaar in screenshot) moet dan € 9,21 zijn.

Voor de terugweg waar je zegt € 1,42 voor NS moet € 1,44, zijn (40% korting op € 2,40) en dan met Arriva € 6,91 (40% korting op € 11,51) klopt ook. Totaalprijs € 8,35 en geen langeafstandskorting.

Voltarief zou dat € 2,40 + € 10,53 = € 12,93 zijn. Hier lijkt het of je € 0,98 langeafstandskorting krijgt, maar het verschil tussen € 11,51 en € 10,53 is het starttarief van Arriva dat vervalt (zie mijn volgende reactie).

Voor de rest, een rit in de spits met Arriva van Aalten naar Velperpoort kost € 11,51 × 0,8 = € 9,208 (afgerond € 9,21), maar dat zei ik al hierboven.

De screenshot is dus geheel correct, alhoewel ik de € 6,91 niet helemaal snap, dat zou € 6,32 moeten zijn? Prijs in de reisplanner zegt ook totaal € 7,76 namelijk. Oh wacht, dat komt dus door het verschil in tijd op de poortjes! Je incheck bij Arriva is eerder dan de uitcheck bij NS. Je vriendin betaalt dus per terugreis € 0,59 te veel wanneer dit gebeurt!

Badge +3

Voor het prijsverschil tussen heen- en terugreis heb je te maken met het starttarief van NS (€ 2,40 voor de eerste 8 km/tariefeenheden). Een kort ritje met NS -2 km van Presikhaaf naar Velperpoort- is dus relatief duur.

Terwijl Arriva het landelijke starttarief voor bus/tram/metro van € 0,98 berekent, plus een prijs per kilometer/tariefeenheid (die wat minder wordt bij langere afstanden).

Bij een overstap van Arriva naar NS mag er niet opnieuw een starttarief gerekend worden, vandaar dat van die € 2,40 nog maar € 0,40 overblijft, zijnde de paar kilometers (2 tariefeenheden) met NS.

Dat is volkomen normaal, een klantenservice medewerker die zegt dat je daar “blij mee moet zijn” snapt het blijkbaar niet helemaal.

Hi allen,

We hebben het een weekje in de gaten gehouden. Check ins en check outs allemaal met minimaal 1 minuut verschil en maximaal 3 minuten verschil, maar voor de ritprijs maakt het niet uit. Er wordt nog steeds vol tarief heen €0,40 berekend (met de spitskorting (€0.32) en retour zelfde stukje vol tarief €2,40 (met dalkorting €1,32).

Als ik de uitleg van Robert B volg dan klopt dit. Waarom geeft NS dan misleidende prijsinformatie op haar eigen website? Dit vind ik zeer kwalijk. Treinreizen in naar en vanuit de Achterhoek is al een verschrikking en op deze manier wordt het er niet aantrekkelijker op.

Wij hebben ons besluit genomen en gaan voor een Arriva abonnement. Dat scheelt nu ineens nóg meer dan dat we al dachten. 

Dank voor jullie berichten!

Badge +3

De prijsopbouw bij reizen met verschillende vervoerders is redelijk ingewikkeld maar met wat rekenwerk wel te verklaren, met eventueel de tabellen van tariefeenheden (kilometers) erbij.

Dat een korte reis met NS en daarna een overstap naar Arriva duurder is dan andersom klopt gewoon.

Als je in de NS planner Aalten - Presikhaaf plant (met overstap op Velperpoort) staat er € 11,91 (voltarief), waarvan € 11,51 voor Arriva en € 0,40 voor NS.

De terugreis kost € 12,93, waarvan € 2,40 voor NS en € 10,53 voor Arriva. Dit dus door het aanzienlijk hogere starttarief van NS.

Het verschil tussen de € 11,51 (heen) en € 10,53 (terug) is het starttarief van Arriva (€ 0,98, met 40% korting is dat € 0,59) dat bij de overstap op de terugweg niet opnieuw gerekend mag worden, maar blijkbaar soms toch gebeurt.

Reageer