Tarieven 2016

• 11 augustus 2015
  • 44 reacties
  • 2742 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Zie http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-164538-adviesaanvraag-tarieven-ns.aspx.

44 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Meest interessante punten:
- Weekend vrij kost voortaan 32 ipv 29 euro, maar je kunt er dan wel vrij mee reizen op feestdagen (nu 40% korting).
- De proef met tariefintegratie en single check-in/check-out op de Valleilijn. Het komt er eigenlijk op neer dat de aanpassing van tarieven uit 2013 weer ongedaan wordt gemaakt. We gaan dus terug naar de manier van prijsberekenen van voor de invoering van OV-chipkaart.
De prijs wordt immers weer via de korst mogelijke route berekend, onafhankelijk van met welke vervoerder wordt gereisd. Kaartjes Amersfoort-Arnhem en Ede-Baarn (met alleen NS) worden dus weer stukken goedkoper.
- Samenreiskorting geldt voortaan niet meer in de middagspits. Alleen de houders van het voordeelurenabonnement zelf krijgen nog korting in de middagspits.
- De gezamenlijke tariefpunten worden afgeschaft. Er is altijd minstens 1 TE afstand. Onduidelijkheden bij voornamelijk Traject Vrij worden hiermee opgelost. Bijvoorbeeld Den Haag HS, CS en NOI komen dus 1TE van elkaar af te liggen.
Reputatie 6
Badge +2
Samenreiskorting geldt voortaan niet meer in de middagspits.
En niet meer in de spits in juli en augustus.
Badge +3
- Ik leid er ook uit af dat het groepsretour blijft bestaan, aangezien het expliciet genoemd wordt in het rijtje reisproducten waarvan de prijs per 1 januari 2016 niet verhoogd wordt.

- Heeft de prijsverhoging voor het doorlopende abonnement Weekend Vrij gevolgen voor de prijzen voor de tijdelijke abonnementen? Dat zal wel, maar die worden niet genoemd.

- De aanpassing van de samenreiskortingsuren lijkt me prima. Wel wordt genoemd dat dit mede gedaan wordt omdat het leidde tot verwarring bij samenreizen met houders van een nieuw abonnement, omdat die op sommige uren geen korting kregen. Gelijktrekken leidt nu natuurlijk tot hetzelfde probleem bij het Voordeelurenabonnement. Als we dat gewoon afschaffen, is dat probleem ook uit de wereld :P

- Geen gezamenlijke tariefpunten leidt tot minder onduidelijkheid bij Traject Vrij, maar volgens mij wel in het nadeel van de reiziger. Met Traject Vrij voor Amsterdam-Rotterdam zonder meerkosten reizen naar Den Haag Centraal is dus niet meer mogelijk, want het is niet langer meer een gezamenlijk tariefpunt met een station op de vier toegestane en in tariefeenheden aan elkaar gelijke routes, te weten Den Haag HS.
Samenreiskorting geldt voortaan niet meer in de middagspits.
En niet meer in de spits in juli en augustus.

En hoe zit dat DAN in 2016 bij de andere regionale treinvervoerders?
( Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia)
Reputatie 1

- Samenreiskorting geldt voortaan niet meer in de middagspits.

Hmm. Dat is dan toch wel een serieuze verslechtering voor als je met samenreiskorting moet overstappen naar een andere vervoerder in de spits.
Of wordt die waanzinnig publieksonvriendelijke omcheckverplichting nu afgeschaft?
Reputatie 7
Badge +3
Met Traject Vrij voor Amsterdam-Rotterdam zonder meerkosten reizen naar Den Haag Centraal is dus niet meer mogelijk, want het is niet langer meer een gezamenlijk tariefpunt met een station op de vier toegestane en in tariefeenheden aan elkaar gelijke routes, te weten Den Haag HS.
Klopt, maar voor het traject Laan van NOI - Den Haag CS heb je ook niet betaald.
Reputatie 7
Badge +3
Die voordeelurenkaart wordt in hoog tempo uit de markt geprijsd, waarschijnlijk met opzet.
Die voordeelurenkaart wordt in hoog tempo uit de markt geprijsd, waarschijnlijk met opzet.
Het Voordeelurenabonnement is in ogen van de NS géén sociaal, recreatief abonnement.

Reputatie 6
Badge +1
Dat stáát er niet... even goed lezen. "Onderstaande abonnementen..." wil niet zeggen dat lijst uitputtend is.
Reputatie 6
Badge +2
(..) als je (..) moet overstappen naar een andere vervoerder (..) Of wordt die waanzinnig publieksonvriendelijke omcheckverplichting nu afgeschaft?
Tussen NS en Connexxion wel, het begin is er.
Reputatie 6
Badge +2
Heeft de prijsverhoging voor het doorlopende abonnement Weekend Vrij gevolgen voor de prijzen voor de tijdelijke abonnementen? Dat zal wel, maar die worden niet genoemd.
Wel vreemd dat ze niet genoemd worden. Ik zou dan eerder denken dat ze niet duurder worden. Dat zou dan wel betekenen dat Weekend Vrij Kwartaal maar € 1 per maand meer kost dan een doorlopend abo. De flexibiliteit van Weekend Vrij Kwartaal is dan niet duur.
Reputatie 6
Badge +2
De aanpassing van de samenreiskortingsuren lijkt me prima. Wel wordt genoemd dat dit mede gedaan wordt omdat het leidde tot verwarring bij samenreizen met houders van een nieuw abonnement, omdat die op sommige uren geen korting kregen. Gelijktrekken leidt nu natuurlijk tot hetzelfde probleem bij het Voordeelurenabonnement..
Volgens NS wordt in de loop van 2016 het omslagpunt bereikt waarna meer abohouders geen korting in de middagspits hebben dan wel, wat zou betekenen dat dit minder verwarring geeft.
Volgens NS wordt in de loop van 2016 het omslagpunt bereikt waarna meer abohouders geen korting in de middagspits hebben dan wel, wat zou betekenen dat dit minder verwarring geeft.

Alleen zullen veel mensen nu net gewend zijn aan het idee dat waar hun nieuwe abonnement geen korting meer geeft in de voordeeluren de samenreiskorting dat nog wel doet. Ik mag dan ook hopen dat de NS deze wijziging goed gaat communiceren, maar tot nu toe is communicatie niet hun sterkste punt.
Reputatie 6
Badge +2
Dat valt wel mee, hij valt in het groepje met gemiddeld een normale verhoging, omdat hij niet verleidt tot buiten beide spitsen rijden.
Ook word het prijsverschil tussen Weekend Vrij 2e klas en weekend vrij 1e klas kleiner, weekend vrij 2e klas (doorlopend) word zoals aangegeven verhoogd naar 32 euro, in de voetnoot valt op te maken dat de prijs voor 1e klas op 45 euro gehandhaafd blijft, om de 1e klas beter gevuld te krijgen..

Nou dat merk ik best wel met reizen, ik merk steeds dat het vaker dringen word in het weekend in de 1e klas..
Reputatie 1
Badge
Dat valt wel mee, hij valt in het groepje met gemiddeld een normale verhoging, omdat hij niet verleidt tot buiten beide spitsen rijden.

Volgens mij is het zo, dat in de afspraken (jawel, ik heb hem en ik hou hem!) over behoud voor destijds bestaande klanten stond, dat verhoging met de inflatie meegaat. En dat is tot heden ook +_ wel het geval. Af en toe moet ik zelf nog even op de tijd wachten bij de poortjes en dan valt mij wel op, hoeveel reizigers toch nog dat VDU hebben!
Het is meer dat andere produkten nu soms zo voordelig zijn geprijsd, dat klanten daarop overstappen, bvb dat weekendvrij (al was dat-ik was een van de eersten die het afnam-destijds 40 eur/mnd-en voor een heel jaar).
In Duitsland bvb biedt de DB nu juist nog voordeliger 3-monatsBahnCards aan-die zijn al voordelig bij 1 retourtje vanaf ca 80 eur.
Ik mis de paragraaf waarin NS beschrijft met welk percentage de abonnementsprijzen dalen vanwege de versobering van de Samenreiskorting.
Reputatie 6
Badge +2
De gezamenlijke tariefpunten worden afgeschaft. Er is altijd minstens 1 TE afstand. Onduidelijkheden bij voornamelijk Traject Vrij worden hiermee opgelost. Bijvoorbeeld Den Haag HS, CS en NOI komen dus 1TE van elkaar af te liggen.
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/gemeenschappelijke-tariefpunten-afgeschaft-16185.
Reputatie 6
Badge +2
De proef met tariefintegratie en single check-in/check-out op de Valleilijn. Het komt er eigenlijk op neer dat de aanpassing van tarieven uit 2013 weer ongedaan wordt gemaakt. We gaan dus terug naar de manier van prijsberekenen van voor de invoering van OV-chipkaart.
De prijs wordt immers weer via de korst mogelijke route berekend, onafhankelijk van met welke vervoerder wordt gereisd. Kaartjes Amersfoort-Arnhem en Ede-Baarn (met alleen NS) worden dus weer stukken goedkoper.

Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pilot-valleilijn-niet-meer-per-vervoerder-in-uitchecken-5937.
Reputatie 6
Badge +2
Heeft de prijsverhoging voor het doorlopende abonnement Weekend Vrij gevolgen voor de prijzen voor de tijdelijke abonnementen? Dat zal wel, maar die worden niet genoemd.
Wel vreemd dat ze niet genoemd worden. Ik zou dan eerder denken dat ze niet duurder worden. Dat zou dan wel betekenen dat Weekend Vrij Kwartaal maar € 1 per maand meer kost dan een doorlopend abo. De flexibiliteit van Weekend Vrij Kwartaal is dan niet duur.

Dit is niet meer aan de orde, de tijdelijke versies van Weekend Vrij zijn inmiddels afgeschaft.
Dit is niet meer aan de orde, de tijdelijke versies van Weekend Vrij zijn inmiddels afgeschaft.
NS deed kennelijk per ongeluk iets waar de reizigers echt op zaten te wachten. Die fout hebben ze zeldzaam snel hersteld.
Reputatie 7
Badge +3
En die tijdelijke abonnementen vond ik juist een goede aanvulling op wat al aangeboden werd. Niet iedereen wil een jaar abonnement, en wellicht dat mensen die zo'n tijdelijk abonnement afgesloten hebben later alsnog een jaar abonnement nemen omdat het wel goed bevallen is.
Reputatie 4
Badge
Vreemd dat de webadressen nog steeds bestaan:
https://www.ns.nl/producten/tijdelijk-reizen/p/een-maand-weekend-vrij
https://www.ns.nl/producten/tijdelijk-reizen/p/drie-maanden-weekend-vrij

Het is ook nog mogelijk om het bestel proces op te starten (of zou je dan ergens vastlopen?).
Het is ook nog mogelijk om het bestel proces op te starten (of zou je dan ergens vastlopen?).

Is je nieuwsgierigheid 39 euro waard? 😉
Reputatie 4
Badge
De ns heeft de locov een reactie gegeven zie:
http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-201973-besluit-tarief-2016.aspx

Hier zijn ook de kaarten met de nieuwe tarief afstanden te vinden. Opmerkelijk genoeg hebben zelfs Rotterdam Station en Heerenveen IJsstadion een eigen tariefpunt gekregen.

Een aantal voorbeelden van de wijzigingen:

Den Haag Centraal - Den Haag HS van 0 naar 1
Den Haag Centraal - Den Haag NOI van 0 naar 1
Den Haag HS - Den Haag NOI van 0 naar 2 (! wel logisch anders zou Delft - Leiden een TE minder worden)
Den Haag HS - Den Haag Moerwijk van 2 naar 1
Den Haag NOI - Den Haag Mariahoeve van 4 naar 3

Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak van 0 naar 1
Rotterdam Blaak - Rotterdam Zuid van 4 naar 3

Naarden-Bussum - Bussum Zuid van 0 naar 1
Bussum Zuid - Hilversum Mediapark van 6 naar 4 (!)
Hilversum Mediapark - Hilversum van 0 naar 1
Hilversum - Hilversum Sportpark van 0 naar 1
Hilversum Sportpark - Hollandse Rading van 6 naar 5

Reageer