beantwoord

Taxikosten declareren

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Gisteren (27 mei) wilde ik na een concertbezoek de trein van Amsterdam Centraal naar Den Bosch pakken. (van 22:34)
Helaas reden er op dat moment geen treinen meer naar Den Bosch door ongeplande werkzaamheden. Ik heb hier iemand van het NS personeel over aangesproken en die vertelde me dat er geen optie meer was naar Den Bosch te komen. De enige optie was om om te reizen naar Utrecht Centraal, maar dat zou een paar uur duren en dan kon ik alsnog geen trein pakken naar Den Bosch.

Ik was hierdoor genoodzaakt een Taxi te pakken van Amsterdam naar Den Bosch wat me grof geld heeft gekost. Ik wil deze kosten graag gedeclareerd hebben van de NS.

Hopelijk kunt u me me verder helpen!

Groeten
icon

Beste antwoord door Inge NS 28 mei 2015, 19:42

Welkom op het forum Guusa!

Vervelend dat je door deze storing extra kosten hebt moeten maken om thuis te komen. Ik wil je graag adviseren om schriftelijk een verzoek tot terugbetaling van deze taxikosten bij ons in te dienen. Vermeld duidelijk in je verhaal dat je op aanraden van een NS-medewerker een taxi hebt genomen naar Den Bosch en vergeet niet je NAW-gegevens en IBAN + tenaamstelling in de brief te noteren. Verder is het belangrijk dat je de originele taxibon meestuurt. Je kunt eventueel een kopie voor je eigen administratie maken. Succes!

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar komt-ie het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik ben geen NS-medewerker, maar voor de duidelijkheid
1) NS is verplicht u tot de laatste OV-halte te brengen als u door problemen/vertraging/wat dan ook bij NS niet meer op reis kunt. Dat mag u NS-medewerkers ook vertellen.
2) Om daar gebruik van te maken moet u de aanwijzingen van NS-personeel opvolgen. En dat kan zijn dat u zo ver mogelijk moet reizen met de trein, en vanaf dat laatste punt verder wordt gebracht met bus of taxi.

Wellicht komt er zo een moderator kijken die coulant is, of iets voor u kan betekenen, maar dan weet u in elk geval hoe het zou moeten.

P.S. Zo te zien reed de eerstvolgende trein naar Utrecht Centraal pas om 1:15u. Zie ook http://www.ovtijden.com/avtdag/asd/20150527/
Welkom op het forum Guusa!

Vervelend dat je door deze storing extra kosten hebt moeten maken om thuis te komen. Ik wil je graag adviseren om schriftelijk een verzoek tot terugbetaling van deze taxikosten bij ons in te dienen. Vermeld duidelijk in je verhaal dat je op aanraden van een NS-medewerker een taxi hebt genomen naar Den Bosch en vergeet niet je NAW-gegevens en IBAN + tenaamstelling in de brief te noteren. Verder is het belangrijk dat je de originele taxibon meestuurt. Je kunt eventueel een kopie voor je eigen administratie maken. Succes!

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar komt-ie het beste tot zijn recht.
Wat ik lees heeft TS geen taxi genomen op aanraden van een NS medewerker, maar dat zelf gedaan.

Al zou het best kunnen natuurlijk, maar het staat er niet. Hij had namelijk nog door kunnen reizen naar Utrecht CS, waardoor de taxikosten minder waren geweest.
Reputatie 6
Badge +1
Wat ik lees heeft TS geen taxi genomen op aanraden van een NS medewerker, maar dat zelf gedaan.

Al zou het best kunnen natuurlijk, maar het staat er niet. Hij had namelijk nog door kunnen reizen naar Utrecht CS, waardoor de taxikosten minder waren geweest.

Ja, als hij bereid was geweest bijna 3 uur te wachten. Ik kan me wel voorstellen dat hij daar niet op zat te wachten.
Nee dat begrijp ik ook wel en hopelijk NS ook. Alleen ik weet niet zeker of NS hem wel heeft aangeraden die taxi te nemen. Hopelijk wel en dan krijgt TS alles terug.

Het zal ws niet veel uit hebben gemaakt.
Vanaf Amsterdam Bijlmer ArenA kon u de avond van 27 mei met de intercity en/of sprinter reizen naar Utrecht CS. NS adviseerde U om de metro te pakken tussen Amsterdam CS en Amsterdam Bijlmer ArenA
http://www.rijdendetreinen.nl/storingen/11073-27-mei-2015-herstelwerkzaamheden-amsterdam-c-gouda-utrecht-c

U heeft gekozen om een taxi te nemen, dus ik verwacht dat deze rit waarschijnlijk niet wordt terugbetaald.

Vanuit Utrecht CS kon u normaal gesproken de trein nemen naar Den Bosch.
Door een aanrijding met een persoon, reden er echter na 22:58 geen treinen.
Op dat moment bestelt de NS bussen, maar daar zit altijd enige tijd
(reken op minstens een uur) voordat deze voor komen te rijden.
http://www.rijdendetreinen.nl/storingen/11074-27-mei-2015-aanrijding-met-een-persoon-utrecht-c-s-hertogenbosch-tiel

Omdat u echter niet wilde wachten op deze bussen,
zult u de taxikosten waarschijnlijk niet vergoed krijgen.

Mocht u toch enige vergoeding krijgen, dan is de NS zeer coulant geweest.

Overigens regelt de NS altijd vervoer, wanneer u buiten uw schuld om, niet op uw plaats van bestemming kunt komen, mits u op tijd op het station van vertrek hebt ingecheckt. Zo heeft de NS eens voor mij op Utrecht CS een taxi geregeld, toen ik na een avondje stappen in Eindhoven, niet meer in Utrecht de laatste aansluiting naar Nijmegen kon krijgen, omdat reizigers het op een carnavals maandagavond leuk vonden om aan de noodrem te trekken, zodat we met flinke vertraging pas aankwamen op Utrecht CS.
Reputatie 5
Op dat moment bestelt de NS bussen, maar daar zit altijd enige tijd
(reken op minstens een uur) voordat deze voor komen te rijden.

Nee hoor, NS dient binnen 60 minuten voor vervangend vervoer te zorgen. Minstens een uur wachten is dus niet aan de orde.
Overigens regelt de NS altijd vervoer, wanneer u buiten uw schuld om, niet op uw plaats van bestemming kunt komen.
Dit is niet juist, wanneer het eindstation niet van NS is, kun je het vergeten dat ze iets voor je doen c.q. vergoeden. Voor de duidelijkheid, oorzaak is dan uiteraard wel ontstaan bij de NS. Zelfs op GTBV heb je dan geen enkel recht, wat je overigens bij het treinkaartje wel had.
Badge +3
Oud topic maar ik vond het toevallig n.a.v. dit topic.

In hoeverre zijn de NS nog verantwoordelijk dat ze binnen 60 minuten moeten zorgen voor vervangend vervoer als je ergens 'strandt' 🤔

En binnen welke tijd moet dat treinvervangend vervoer dan ook echt aanwezig zijn, en hoeveel 'gestrande' reizigers kunner er dan mee, en waarheen?

De eis dat je (calamiteiten/natuurrampen uitgezonderd) in ieder geval binnen een uur weer onderweg (dus in beweging, hoe dan ook) bent naar je bestemming heeft dus nooit bestaan. En ik zie dat ook ergens staan (februari 2019).

Was het vroeger ooit beter geregeld dan? (Zoals "neem na 60 minuten wachten maar een taxi en stuur het bonnetje maar op")... 🤔
Voor zover ik weet dienen we alleen voor vervangend vervoer te zorgen om je naar je bestemming te brengen wanneer de laatst mogelijke aansluiting is komen te vervallen. Hoe dit wettelijk precies geregeld is weet ik echter niet. Ik ga dit even uitzoeken voor je Robert B en kom erop terug!
Badge +3
Ik heb het ook nog even nagekeken en volgens mij gaat het erom dat NS bij een plotselinge verstoring (werkzaamheden, ongeval) na 60 minuten vervangend vervoer moet gaan regelen. Dit betekent dus niet dat je dan meteen al bussen of taxi's kunt verwachten.

Als je met de laatste trein onmogelijk je bestemming meer kunt halen is het een ander verhaal. Dan kan er veel eerder actie ondernomen worden voor opvolgend vervoer. Dat kan zefs al als je nog onderweg bent naar een station zonder verdere aansluiting, door de conducteur.
Reputatie 7
Badge +3

Overigens regelt de NS altijd vervoer, wanneer u buiten uw schuld om, niet op uw plaats van bestemming kunt komen.Dit is niet juist, wanneer het eindstation niet van NS is, kun je het vergeten dat ze iets voor je doen c.q. vergoeden. Voor de duidelijkheid, oorzaak is dan uiteraard wel ontstaan bij de NS. Zelfs op GTBV heb je dan geen enkel recht, wat je overigens bij het treinkaartje wel had.

Als we dan toch in een oud topic bezig zijn. Om op bovenstaande bewering terug te komen, in de algemene voorwaarden staat niets over het feit dat het station van bestemming een NS station moet zijn.

Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken.

Daarnaast staat er nog iets over aansluiting met ander openbaar vervoer, bv wanneer je vanaf het station nog een bus of trein zou moeten hebben maar die je niet meer kunt nemen omdat de laatste trein vertraging had.

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

Het gaat er wel altijd om dat de laatste NS trein vertraging had (of niet reed) waardoor het station van bestemming of eindbestemming niet bereikt kon worden.
Ik heb inmiddels een reactie gekregen die, tot op zekere hoogte, aansluit bij wat Robert B al aangeeft. Bij een verstoring waarvan de verwachte oplossing minimaal 60 minuten in de toekomst ligt is NS verplicht om op zoek te gaan naar vervangend vervoer. We doen hierbij, zoals bekend, een beroep op lokale aanbieders van bussen. Daarbij wordt er ook gekeken naar de aanrijdtijd van de bussen die we in die specifieke regio beschikbaar hebben. Voor sommige regio's betekent dit dat we pas bij een verstoring van meer dan 90 minuten of langer om bussen gaan vragen, omdat de aanrijdtijd langer is dan de oplossing van de verstoring. Voor de laatste aansluiting geldt dat NS de reiziger vanaf dat moment op de bestemming dient te brengen. Daarbij is het wel belangrijk vooraf contact op te nemen met onze collega's in de trein/op het station. Zij kunnen namelijk een taxi voor je regelen zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten. Wanneer je er geen personeel aanwezig is kun je bellen met onze Klantenservice en het verzoek daar neerleggen.
Reputatie 7
Badge +2
Zij kunnen namelijk een taxi voor je regelen zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten. Wanneer je er geen personeel aanwezig is kun je bellen met onze Klantenservice en het verzoek daar neerleggen.

Begrijp ik goed dat als je zonder tussenkomst van NS een taxi neemt, je de kosten dan nu wel kunt declareren? Goed om te weten, de enige keer dat de laatste trein niet meer reed, moest ik 's nachts bijna 4 uur wachten op een bus.
Badge +3
Begrijp ik goed dat als je zonder tussenkomst van NS een taxi neemt, je de kosten dan nu wel kunt declareren?
Nee, dat begrijp je verkeerd. Er zijn gevallen bekend waar NS personeel blijkbaar gezegd heeft "dan neem maar een taxi (en stuur het bonnetje maar op?)" maar dat is niet volgens de regels, zeker niet als dat een taxi van Groningen naar Eindhoven is voor € 600, terwijl op andere stations wel treinen reden.

Het is toen een heel gedoe geweest tussen die persoon en NS om elkaar (voor zijn bejaarde vader) tegemoet te komen.

Niet doen dus, want de context van die opmerking door personeel kan ook een reactie zijn op een vraag zoals "ik moet binnen een uur op Schiphol zijn, hoe gaan 'we' dat regelen?"
Badge

Zij kunnen namelijk een taxi voor je regelen zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten. Wanneer je er geen personeel aanwezig is kun je bellen met onze Klantenservice en het verzoek daar neerleggen.Begrijp ik goed dat als je zonder tussenkomst van NS een taxi neemt, je de kosten dan nu wel kunt declareren? Goed om te weten, de enige keer dat de laatste trein niet meer reed, moest ik 's nachts bijna 4 uur wachten op een bus.

Dat staat er niet, je kunt bellen met de klantenservice en daar het verzoek neerleggen voor een taxi, de klantenservice bekijkt dan of je daar recht op hebt en regelen het dan voor je.

Op eigen initiatief een taxi nemen is normaal ook zelf betalen en niet kunnen declareren bij de NS.
Reputatie 7
Badge +2
@Robert B maar zoals @Jouke NS het formuleert zou je dus wel zelf een taxi kunnen regelen en achteraf declareren (en ook geld terugkrijgen).
Ik weet dat het zo niet werkt... Daarom zo stom om uren te wachten of zelf maar iets te regelen.
Badge +3
@Robert B maar zoals @Jouke NS het formuleert zou je dus wel zelf een taxi kunnen regelen en achteraf declareren (en ook geld terugkrijgen).
Ik weet dat het zo niet werkt... Daarom zo stom om uren te wachten of zelf maar iets te regelen.

Als je dat opmaakt uit "bij geen personeel, leg het verzoek dan bij de klantenservice neer" dan begrijp ik dat.

Maar zelfs dan zou de NS (via klantenservice, SOS/Info zuil e.d.) die toestemming eerst nadrukkelijk moeten verlenen, dus is het niet op eigen initiatief.

Er bestaan overigens wél formulieren voor dit soort zaken (gemaakte kosten verhalen op NS) maar die zijn meer bedoeld voor schades aan eigendommen e.d.
Reputatie 7
Badge +3
Daarbij is het wel belangrijk vooraf contact op te nemen met onze collega's in de trein/op het station. Zij kunnen namelijk een taxi voor je regelen zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten.
Ik vind eerlijk gezegd dat "zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten" wel zo te lezen is dat je wel zelf een taxi zou kunnen regelen en achteraf vergoed zou kunnen krijgen. Dat ben ik met MoDe eens. Dit had wellicht anders geformuleerd kunnen.
Reputatie 5
Ik heb inmiddels een reactie gekregen die, tot op zekere hoogte, aansluit bij wat Robert B al aangeeft. Bij een verstoring waarvan de verwachte oplossing minimaal 60 minuten in de toekomst ligt is NS verplicht om op zoek te gaan naar vervangend vervoer. We doen hierbij, zoals bekend, een beroep op lokale aanbieders van bussen. Daarbij wordt er ook gekeken naar de aanrijdtijd van de bussen die we in die specifieke regio beschikbaar hebben. Voor sommige regio's betekent dit dat we pas bij een verstoring van meer dan 90 minuten of langer om bussen gaan vragen, omdat de aanrijdtijd langer is dan de oplossing van de verstoring. Voor de laatste aansluiting geldt dat NS de reiziger vanaf dat moment op de bestemming dient te brengen. Daarbij is het wel belangrijk vooraf contact op te nemen met onze collega's in de trein/op het station. Zij kunnen namelijk een taxi voor je regelen zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten. Wanneer je er geen personeel aanwezig is kun je bellen met onze Klantenservice en het verzoek daar neerleggen.

Artikel 41 van de vervoersconcessie hoofdrailnet is in dit geval (en de taxi-discussie) leidend. Over vervangend vervoer zegt de concessie het volgende:

"2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is."

Dus niet na 90 minuten om bussen gaan vragen, nee binnen 60 minuten bussen aan het rijden hebben! NS heeft dus wel een erg vrije interpretatie van de concessie. Ik dacht dat NS tegenwoordig een betrouwbaar bedrijf wilde zijn, maar ik heb hier mijn ernstige twijfels over op deze manier.

Over taxi's zegt de concessie het volgende:
"5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur)."

Dus: als je niet meer thuis komt door toedoen van NS, is NS verplicht om je naar huis te brengen. Dus niks regel maar een taxi en hoop dat je het geld terugkrijgt als we een goede bui hebben (of niet, want dat is beter voor de winst van NS natuurlijk). Nee! NS dient iets te regelen!
Reputatie 7
Badge +2

Als je dat opmaakt uit "bij geen personeel, leg het verzoek dan bij de klantenservice neer" dan begrijp ik dat.

Maar zelfs dan zou de NS (via klantenservice, SOS/Info zuil e.d.) die toestemming eerst nadrukkelijk moeten verlenen, dus is het niet op eigen initiatief.

Er bestaan overigens wél formulieren voor dit soort zaken (gemaakte kosten verhalen op NS) maar die zijn meer bedoeld voor schades aan eigendommen e.d.

Ik haal het uit dit gedeelte: "zodat je niet zelf eerst het bedrag hoeft voor te schieten" Dat suggereert dat je ook buiten NS om taxi kunt regelen.
Badge +3
Ja, dat las ik later ook.

Zul je toch echt een betere toezegging voor moeten hebben dan "neem maar een taxi" van mensen die rondlopen op het station.

Dus in ieder geval zoiets als een declaratieformulier met handtekening of stempel van de betreffende NS medewerker, en dat later opsturen als bewijs. Of een casenummer dat je dan telefonisch of via de SOS/Info zuil krijgt. Anders is het vragen om problemen (of gewoon een keiharde afwijzing achteraf).
Ja, dat las ik later ook.

Zul je toch echt een betere toezegging voor moeten hebben dan "neem maar een taxi" van mensen die rondlopen op het station.

Dus in ieder geval zoiets als een declaratieformulier met handtekening of stempel van de betreffende NS medewerker, en dat later opsturen als bewijs. Of een casenummer dat je dan telefonisch of via de SOS/Info zuil krijgt. Anders is het vragen om problemen (of gewoon een keiharde afwijzing achteraf).

Of gewoon met een 'bodycam' alles opnemen? 🤔
Reputatie 7
Badge +2

Of gewoon met een 'bodycam' alles opnemen? 🤔

Alsof je daar aan denkt als na ruim een uur wachten ook bij de allerlaatste trein de vermelding 'deze trein rijdt niet' verschijnt.
En als je er aan denkt, moeten er wel medewerkers zijn fysiek, online, telefonisch of per infopaal, die je te woord willen staan.
Tegenwoordig zie je regelmatig dashcams in auto's en ook boa's lopen rond met cams die continu opnemen. Niet dat ik er een voorstander van ben, maar het zal me niet verbazen dat... https://community.ns.nl/op-het-station-17/stieken-filmen-op-het-perron-14408

Reageer