beantwoord

Telefonische Sollicitatie.


Beste lezers,

Ik heb recent gesolliciteerd voor Hoofdconducteur. Ik ben momenteel werkzaam in de callcenter van NS en wil graag een switch maken naar HC. Wat mij aanspreekt is de variatie in het werk en het allerbelangrijkst het contact met de mensen (Reizigers). Ik heb volgende week een telefonische sollicitatie gesprek en ik ben zo erg benieuwd wat ik kan verwachten hiervoor en daarom stel ik deze vraag hier op het forum.

Ik heb al heel wat topics op dit forum gelezen en super veel geleerd al, maar ik weet dat ik zeker nog niet alles weet. Daarom heb ik een aantal vragen en hopelijk kan ik hier wat antwoorden vinden.

1: Wat kan ik verwachten van de telefonische sollicitatie?
2: Wat wordt er van je verwacht als persoon wat betreft kwaliteiten waar je over moet dienen?
3: Na de telefonische sollicitatie, is er nog een ronde waar je doorheen moet?
4: Wanneer je in dienst bent krijg je een jaar contract. In dat jaar duurt de training 26 weken. Wat gebeurd er als je bijvoorbeeld zakt voor een bepaald onderdeel? Krijg je bijvoorbeeld een herkansing of is het meteen afgelopen?
5: Wat gebeurd er nadat je je training hebt gehaald, je jaar contract voorbij is?

Ik stel misschien een beetje te veel vragen maar ik wil me even wat meer verdiepen en deze forum heeft me al heel veel informatie gegeven en daar ben ik jullie heel erg dankbaar voor. Ik hoop dat ik niet te veel vragen gesteld heb en dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. I'm looking forward to read the answers.

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite en het reageren op mijn vraag!

Groetjes,

Brick
icon

Beste antwoord door Slidestops 8 maart 2018, 18:42

Allereerst welkom en leuk dat je solliciteert :)
1: Wat kan ik verwachten van de telefonische sollicitatie?
In je telefonisch interview wordt ingegaan op jouw motivatiebrief en sollicitatie. Er zullen wat dingen worden gevraagd, je motivatie wordt getoetst. (Waarom dit beroep, waarom bij NS, wat is je toekomst plan, etc)

2: Wat wordt er van je verwacht als persoon wat betreft kwaliteiten waar je over moet dienen?

Functie (quote van de vacature):
Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:
– Informeren van reizigers. Als Hoofdconducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
– Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je:
* controleert of iedereen is ingestapt
* checkt of het sein veilig staat
* fluit bij het sluiten van de deuren
* de deuren daadwerkelijk sluit
– Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
– Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de Machinist bij calamiteiten of onveilige situaties.

Waar ben je goed in?
• Je hebt een afgeronde mbo-opleiding, bij voorkeur niveau 3.
• Je hebt ervaring met face-to-face klantencontact.
• Jouw gehoor- en gezichtsvermogen zijn goed; je onderscheidt kleuren goed en een bril is geen probleem tot maximaal +8 of -8. Dit is nodig om de vertrekprocedure juist uit te voeren.
• Vanwege veiligheidsredenen is het belangrijk dat je tussen de 1.60 cm en 1.96 cm lang bent
• Omdat het werken als Hoofdconducteur fysiek nogal wat van je vraagt, is het belangrijk dat je gezond bent en een goede conditie hebt.
• Je beschikt over goede spreekvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal.
• Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn
• Je bent gemotiveerd een interne fulltime opleiding te volgen, waarbij de module voor Buitengewoon Opsporingsambtenaar erg belangrijk is
• Je bent 18 jaar of ouder.

3: Na de telefonische sollicitatie, is er nog een ronde waar je doorheen moet?

De volgorde is:
Cv en motivatiebrief
Telefonisch interview
Sollicitatiegesprek
Psychologisch onderzoek
Medisch onderzoek
Arbeidsvoorwaardengesprek

4: Wanneer je in dienst bent krijg je een jaar contract. In dat jaar duurt de training 26 weken. Wat gebeurd er als je bijvoorbeeld zakt voor een bepaald onderdeel? Krijg je bijvoorbeeld een herkansing of is het meteen afgelopen?
Voor alle onderdelen krijg je (voor zover ik weet) 2 kansen. Als je het dan niet haalt, zal per situatie en onderdeel worden gekeken hoe of wat. Slaag je overal voor, behalve een onderdeel, dan zal je gerust iets 3x mogen doen. Zak je overal voor, dan krijg je geen extra kansen en is het helaas voorbij. Het is dus wel belangrijk dat je alles haalt.

5: Wat gebeurd er nadat je je training hebt gehaald, je jaar contract voorbij is?
Als je goed presteert en functioneert krijg je een vaste aanstelling
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Allereerst welkom en leuk dat je solliciteert :)
1: Wat kan ik verwachten van de telefonische sollicitatie?
In je telefonisch interview wordt ingegaan op jouw motivatiebrief en sollicitatie. Er zullen wat dingen worden gevraagd, je motivatie wordt getoetst. (Waarom dit beroep, waarom bij NS, wat is je toekomst plan, etc)

2: Wat wordt er van je verwacht als persoon wat betreft kwaliteiten waar je over moet dienen?

Functie (quote van de vacature):
Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:
– Informeren van reizigers. Als Hoofdconducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
– Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je:
* controleert of iedereen is ingestapt
* checkt of het sein veilig staat
* fluit bij het sluiten van de deuren
* de deuren daadwerkelijk sluit
– Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
– Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de Machinist bij calamiteiten of onveilige situaties.

Waar ben je goed in?
• Je hebt een afgeronde mbo-opleiding, bij voorkeur niveau 3.
• Je hebt ervaring met face-to-face klantencontact.
• Jouw gehoor- en gezichtsvermogen zijn goed; je onderscheidt kleuren goed en een bril is geen probleem tot maximaal +8 of -8. Dit is nodig om de vertrekprocedure juist uit te voeren.
• Vanwege veiligheidsredenen is het belangrijk dat je tussen de 1.60 cm en 1.96 cm lang bent
• Omdat het werken als Hoofdconducteur fysiek nogal wat van je vraagt, is het belangrijk dat je gezond bent en een goede conditie hebt.
• Je beschikt over goede spreekvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal.
• Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn
• Je bent gemotiveerd een interne fulltime opleiding te volgen, waarbij de module voor Buitengewoon Opsporingsambtenaar erg belangrijk is
• Je bent 18 jaar of ouder.

3: Na de telefonische sollicitatie, is er nog een ronde waar je doorheen moet?

De volgorde is:
Cv en motivatiebrief
Telefonisch interview
Sollicitatiegesprek
Psychologisch onderzoek
Medisch onderzoek
Arbeidsvoorwaardengesprek

4: Wanneer je in dienst bent krijg je een jaar contract. In dat jaar duurt de training 26 weken. Wat gebeurd er als je bijvoorbeeld zakt voor een bepaald onderdeel? Krijg je bijvoorbeeld een herkansing of is het meteen afgelopen?
Voor alle onderdelen krijg je (voor zover ik weet) 2 kansen. Als je het dan niet haalt, zal per situatie en onderdeel worden gekeken hoe of wat. Slaag je overal voor, behalve een onderdeel, dan zal je gerust iets 3x mogen doen. Zak je overal voor, dan krijg je geen extra kansen en is het helaas voorbij. Het is dus wel belangrijk dat je alles haalt.

5: Wat gebeurd er nadat je je training hebt gehaald, je jaar contract voorbij is?
Als je goed presteert en functioneert krijg je een vaste aanstelling
Hallo Brick, welkom op ons Serviceforum.

Wat leuk dat je de overstap wil maken! Ik zie dat Slidestops je al van de nodige informatie heeft voorzien. Ik hoop dat dit je wat helpt in de voorbereiding.

Alvast heel veel succes volgende week en laat je even weten hoe het afloopt?

Hartelijk dank voor u snelle reactie en de moeite die u gestoken heeft om mij te voorzien van de informatie waar ik naar vroeg. Ik ben nou een stuk wijzer en zal met een beter gevoel straks het gesprek ingaan. Ik zal mijn gesprek dan ook maar is goed voorbereiden want het klinkt toch net even iets pittiger dan verwacht. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het werk als HC flink onderschat heb. Na al het lezen van alle informatie op dit forum heb ik zoveel nieuwe dingen ontdekt en is het werk totaal niet makkelijk als ik had verwacht. In plaats dat het me afschrikt maakt het me juist alleen maar nieuwsgieriger en krijg ik alleen maar meer interesse en motivatie om in aanmerking te komen voor dit beroep. Ik heb gelezen dat er heel veel variatie in het werk zit en dat geen enkele dag het zelfde is. Met andere woorden dat je je moeilijk kan voorbereiden op een dienst wat betreft hoe de dag zal verlopen aangezien je met mensen werkt.

Hoe ziet een werkdag uit van een HC? Zover ik weet en heb gelezen is dat de HC zich aanmeldt bij het begin van de dienst op zijn/haar standplaats en vanaf daar de trein instapt om het traject te reizen waar hij/zij voor ingezet wordt. Ondertussen weet ik dat het belangrijk is dat de reizigers in de trein de juiste informatie verstrekt door dit om te roepen in de trein, de deuren sluit voor vertrek en natuurlijk een dubbel check of er niemand tussen de deuren vast zit voor de trein uit eindelijk vertrekt. Vervolgens de vervoerbewijs van de reizigers controleren en ervoor zorgen dat de reizigers veilig op bestemming aan komen.

Wat zie ik nog over het hoofd wat betreft zo'n werkdag? Kom het trouwens vaak voor dat er 2 HC op 1 traject zitten of is dit meestal alleen met dubbeldekkers?

Indien ik te veel vragen stel (kan me voorstellen haha) kunt u dat gewoon aangeven en zal ik even de rem erop gooien. Dit forum is echt een super initiatief ben blij dat ik deze gevonden heb.

Groetjes,

Brick
Hallo Brick, welkom op ons Serviceforum.

Wat leuk dat je de overstap wil maken! Ik zie dat Slidestops je al van de nodige informatie heeft voorzien. Ik hoop dat dit je wat helpt in de voorbereiding.

Alvast heel veel succes volgende week en laat je even weten hoe het afloopt?


Hey Miriam,

Ik heb inderdaad heel veel bruikbare informatie ontvangen van Slidestops. Dit zal mij zeker helpen met de voorbereiding. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden hoe het allemaal verloopt. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en ik kijk er echt naar uit. U ook bedankt voor uw snelle reactie!

Groetjes,

Brick
Een dag voor een HC is zelden hetzelfde. Vaak werk je alleen, ook in dubbeldekkers. Pas als er bv 2 treinstellen dubbeldekker zijn, ben je met 2 HC op de trein.
Veilig vertrekken van treinen staat bovenaan, zichtbaar zijn voor reizigers is ook van groot belang en je bent de gastheer op de trein, die ook weet wanneer de grens bereikt is. De belangen van alle reizigers moet je afwegen en stevig in je schoenen staan. Elke coupe is de sfeer anders.
Ook als er personen langs het spoor lopen, ben je een team met je machinist om toch een veilige oplossing te vinden.
Leuk dat je HC wil worden ?
Hey Loes,

Hartelijk dank voor uw reactie. Een duidelijk omschrijving wat er onder andere allemaal bij komt kijken. Klinkt allemaal super tof so far. Maar wat betreft de dubbeldekkers hoe gaat dat dan met controle rondes, maak je dan gewoon een loop zeg maar of doe je de heen weg eerst beneden en terug weg boven ofzo?
Reputatie 7
Daar zijn geen regels voor, je bent vrij om te bepalen hoe je door de trein heen gaat. De richtlijn is dat de reizigers je iedere 45 minuten hebben gezien. Dat mag met controleren, dat mag door de zogeheten service ronde. Hoe en waar je dat doet, Is aan jou om te beslissen 😉
Nog compleet onbelicht in dit topic is het feit dat een conducteur, maar bv ook een machinist enz. dubbele onregelmatige werkdagen heeft.
Onregelmatige werktijden is al een hele belasting, dubbelonregelmatig kan een flinke wissel trekken op je lichaam en priveleven.
Heel veel vroege werkdagen beginnen toch wel tussen 04.30 en 06.00 uur, late werkdagen tussen 13.00 en 18.00 uur en eindigen zo'n 7 tot 9.30 uur later. Hierbij is het goed realiseren dat geen dag achter elkaar de tijden hetzelfde zijn. Aanvang en einde werkdag kan dus per dag vele uren schelen
Je moet ongeveer de helft of meer van alle weekenden werken en veel feestdagen.

Ook dit moet je je goed realiseren voordat je aan de functie van conducteur gaat beginnen, immers je doet het niet een jaar, maar misschien wel je hele leven lang.

Verder moet je het in de functie van conducteur echt leuk vinden om met mensen om te gaan. Realiseer je dat niet iedere reiziger even aardig is, je moet dus stevig in je schoenen staan.
Verder, ook al werk je soms samen, het is een beroep waarbij je eigenlijk een soort ZZP'er bent, zonder directe leiding, hulp of toezicht. Je doet geheel zelfstandig het werk, waarbij zelfredzaamheid erg belangrijk is.

Vind je het nog steeds leuk, dan heb je denk ik een mooie baan. Zie je toch op tegen het omgaan met vele type mensen, dan kan je misschien beter voor machinist kiezen.
Badge +3
Comes with the job, gespleten (split) diensten van heel vroeg tot erg laat (ik rijd taxi en die flikken het ook om om 23:00 nog even een ritje 'in te schieten' met als vertrektijd 6:00 of zo, terwijl mijn wekker op 7:30 staat)..

..en ik dus van plan was om te douchen, scheren, overhemd strijken, boterhammen smeren (en misschien ijs krabben) om ergens om 8:30 te zijn eigenlijk.

Snap de Transavia piloten (off topic) wel, dat die 24 uur van tevoren willen weten waar ze aan toe zijn.

Maar goed, succes dus Brick!
Reputatie 7
Afhankelijk van je rooster, zijn je diensten vaak van te voren al bekend. Als HC heb je reserve roosters - waar alleen je rustdagen vast staan, maar de tijden van je diensten niet. Je hebt ook vaste roosters, waar alles van te voren al bekend is. Verder werken we met een Donderdagse Weekindeling. Iedere donderdag krijg je je definitieve rooster voor de week erna. Wijziging erna kunnen nog wel, maar alleen in overleg en tegen een vergoeding. Als HC kan je dienst 6 tot 9.30 u duren. Het komt ook wel eens voor dat dat langer is (denk aan calamiteiten en vertragingen)
Nog compleet onbelicht in dit topic is het feit dat een conducteur, maar bv ook een machinist enz. dubbele onregelmatige werkdagen heeft.
Onregelmatige werktijden is al een hele belasting, dubbelonregelmatig kan een flinke wissel trekken op je lichaam en priveleven.
Heel veel vroege werkdagen beginnen toch wel tussen 04.30 en 06.00 uur, late werkdagen tussen 13.00 en 18.00 uur en eindigen zo'n 7 tot 9.30 uur later. Hierbij is het goed realiseren dat geen dag achter elkaar de tijden hetzelfde zijn. Aanvang en einde werkdag kan dus per dag vele uren schelen
Je moet ongeveer de helft of meer van alle weekenden werken en veel feestdagen.

Ook dit moet je je goed realiseren voordat je aan de functie van conducteur gaat beginnen, immers je doet het niet een jaar, maar misschien wel je hele leven lang.

Verder moet je het in de functie van conducteur echt leuk vinden om met mensen om te gaan. Realiseer je dat niet iedere reiziger even aardig is, je moet dus stevig in je schoenen staan.
Verder, ook al werk je soms samen, het is een beroep waarbij je eigenlijk een soort ZZP'er bent, zonder directe leiding, hulp of toezicht. Je doet geheel zelfstandig het werk, waarbij zelfredzaamheid erg belangrijk is.

Vind je het nog steeds leuk, dan heb je denk ik een mooie baan. Zie je toch op tegen het omgaan met vele type mensen, dan kan je misschien beter voor machinist kiezen.


Hartelijk dank voor u reactie. Ik ben inderdaad op de hoogte van de vroege en late diensten. Gelukkig heb ik een hele flexibele agenda en kan ik altijd alles wat ik wil doen om heen kan plannen dus dat is geen enkel probleem. Daarnaast heb ik al heel veel ervaring met zowel Face 2 Face contact als telefonisch contact met mensen de afgelopen 10 jaar. Ik heb heel veel verschillende mensen gezien, gesproken, gehoord van blije tot boze mensen en in sommige gevallen tot bijna fysiek contact.

Ik kan heel goed met mensen omgaan en ik heb daar totaal geen problemen mee. Ik sta zeer sterk in me schoenen en met mijn ervaring kan ik vaak wel inschatten hoe ik iemand moet benaderen en een goed gesprek kan voeren van negatief tot positief. Dat vind ik nou zo leuk met het werken met mensen omdat je elke keer weer anders moet opstellen om een goed gesprek te kunnen voeren met een persoon.

IK heb al heel veel gelezen over de functie van HC en af en toe wat "negatieve" kanten van het werk die kunnen gebeuren. Elke baan heeft zo zijn voordelen en nadelen en natuurlijk de leuke en minder leuke dingen. Ik heb tot nu toe van alles en nog wat gelezen en heb totaal geen problemen mee. Sterker nog, het maakt me alleen maar nieuwsgieriger naar de baan als HC.

Ik wil u sowieso bedanken voor uw feedback!
Afhankelijk van je rooster, zijn je diensten vaak van te voren al bekend. Als HC heb je reserve roosters - waar alleen je rustdagen vast staan, maar de tijden van je diensten niet. Je hebt ook vaste roosters, waar alles van te voren al bekend is. Verder werken we met een Donderdagse Weekindeling. Iedere donderdag krijg je je definitieve rooster voor de week erna. Wijziging erna kunnen nog wel, maar alleen in overleg en tegen een vergoeding. Als HC kan je dienst 6 tot 9.30 u duren. Het komt ook wel eens voor dat dat langer is (denk aan calamiteiten en vertragingen)

Momenteel is de werkwijze kwa rooster het zelfde voor de functie die ik momenteel heb in de klantenservice van NS. Onze roosters worden 4 weken vooruit vast gelegd en elke donderdag wordt de 4e week bevestigt. Ik heb zelf ook in een restaurant gewerkt waar ik dagen maakt in het weekend van 12/13 uur en daar heb ik totaal geen problemen mee wat betreft lange diensten. Ik sta zeer positief over deze baan en ik zal alles op alles zetten om door de sollicitatie procedure heen te komen. Hartelijk dank voor al uw informatie so far.
Reputatie 7
Badge
Hou er als reserve (vervanger) wel rekening mee dat je soms binnen een week flinke wisselingen kan hebben.
Bijgevoegd mijn weekindeling. Vandaag van 15:48 tot 00:47, woensdag om 5:24 beginnen. Je werkt (in tegenstelling tot de klantenservice) geen vaste tijden.

Ik wens je natuurlijk heel veel succes in je sollicitatie!
Hou er als reserve (vervanger) wel rekening mee dat je soms binnen een week flinke wisselingen kan hebben.
Bijgevoegd mijn weekindeling. Vandaag van 15:48 tot 00:47, woensdag om 5:24 beginnen. Je werkt (in tegenstelling tot de klantenservice) geen vaste tijden.

Ik wens je natuurlijk heel veel succes in je sollicitatie!


Hartelijk dank voor u reactie en een printscreen van uw rooster. Ik zie inderdaad dat de tijden heel erg verschillen met de klantenservice. Komt het wel is voor dat er meer dan 40 uur in een week wordt gewerkt of wordt daar strak opgelet dat het niet gebeurd zoals bij de klantenservice?
Reputatie 7
Badge
Hartelijk dank voor u reactie en een printscreen van uw rooster. Ik zie inderdaad dat de tijden heel erg verschillen met de klantenservice. Komt het wel is voor dat er meer dan 40 uur in een week wordt gewerkt of wordt daar strak opgelet dat het niet gebeurd zoals bij de klantenservice?

Een 'vast' rooster met ingevulde diensten is gemiddeld 40 uur per week. Dat betekent ook dat je de ene week (even mijn eigen rooster -deels reserve, deels ICD diensten- aanhoudend) 48 uur werkt en de andere 32. Gemiddeld komt dat rooster over 12 weken op 40 uur per week. Het is voor een roostermaker eigenlijk niet te doen om ieder rooster zo te maken dat het elke week precies op die 40 uitkomt. Je werkt in de rijdende dienst ook niet elke dag 8 uur. De ene dag heb je een dienst van 6 uur en 25 minuten en de dag erop heb je er 1 van 9½ uur. Het is even wennen als je regelmatige rijden gewend bent, maar ik zou niet anders meer willen 😉
Reputatie 7
Als ik dan bij ons (V&S) kijk, zijn wel alle diensten 8 uur. Het is dus bij ons een stuk regelmatiger en ook onze weken lopen niet zo uiteen 🙂
Veel personeel in de zgn rijdende dienst werkt zo als Edwin aangeeft.
Echter ook veel rijdend personeel werkt in voorkeurroosters. Hierbij werken ze bv alleen met vroege werktijden of met late werktijden.
Dat geeft al wat meer regelmaat en is voor je bio ritme al een stuk beter.
Dubbele onregelmatigheid is gewoon heel ongezond.
Kijk maar eens wat de zomer- en wintertijd met mensen doet, en dat is maar 2x per jaar een uurtje verschil.........
Reputatie 7
Badge
Veel personeel in de zgn rijdende dienst werkt zo als Edwin aangeeft.
Echter ook veel rijdend personeel werkt in voorkeurroosters. Hierbij werken ze bv alleen met vroege werktijden of met late werktijden.
Dat geeft al wat meer regelmaat en is voor je bio ritme al een stuk beter.
Dubbele onregelmatigheid is gewoon heel ongezond.
Kijk maar eens wat de zomer- en wintertijd met mensen doet, en dat is maar 2x per jaar een uurtje verschil.........

Heb je gelijk in, ik heb zelf 12 jaar in een Laat/Nacht rooster gezeten. Er geldt echter voor die roosters (zowel vroeg als laat) over het algemeen een wachttijd. Die kan, afhankelijk van je standplaats, wel een jaar of 3-5 zijn. Tot die tijd zul je alles moeten draaien.
Hartelijk dank voor u reactie en een printscreen van uw rooster. Ik zie inderdaad dat de tijden heel erg verschillen met de klantenservice. Komt het wel is voor dat er meer dan 40 uur in een week wordt gewerkt of wordt daar strak opgelet dat het niet gebeurd zoals bij de klantenservice?

Een 'vast' rooster met ingevulde diensten is gemiddeld 40 uur per week. Dat betekent ook dat je de ene week (even mijn eigen rooster -deels reserve, deels ICD diensten- aanhoudend) 48 uur werkt en de andere 32. Gemiddeld komt dat rooster over 12 weken op 40 uur per week. Het is voor een roostermaker eigenlijk niet te doen om ieder rooster zo te maken dat het elke week precies op die 40 uitkomt. Je werkt in de rijdende dienst ook niet elke dag 8 uur. De ene dag heb je een dienst van 6 uur en 25 minuten en de dag erop heb je er 1 van 9½ uur. Het is even wennen als je regelmatige rijden gewend bent, maar ik zou niet anders meer willen ;)


Maar als ik het dus goed begrijp hangt het helemaal af van de ritten die je rijdt van hoelang je werkdag kan duren, klopt dat? Is het dan ook zo dat je elke dag de zelfde route hebt of verschilt dat ook dagelijks? En klopt het dat het dan zo kan zijn dat je bijvoorbeeld de ene week 6 dagen werkt en de andere week maar 3 dagen werkt bij wijze van spreken?

@Edwin...Ik ben nog niet helemaal bekend met alle termen, maar wat houdt "deels reserve, deels ICD diensten"? Geldt dit dan ook meteen voor HC of is dit meer gericht voor de Machinsten? Waar staat MCN UT voor en WTF rooster? Deze laatste vraag is meer uit nieuwsgierigheid ik weet niet of dit nodig is om te weten voor de sollicitatie.

Ik vind echt super tof dat iedereen zo behulpzaam is en snel reageert. Nogmaals ik ben jullie alleen heel dankbaar voor jullie tijd en hulp!
Reputatie 7
Badge
Maar als ik het dus goed begrijp hangt het helemaal af van de ritten die je rijdt van hoelang je werkdag kan duren, klopt dat? Is het dan ook zo dat je elke dag de zelfde route hebt of verschilt dat ook dagelijks? En klopt het dat het dan zo kan zijn dat je bijvoorbeeld de ene week 6 dagen werkt en de andere week maar 3 dagen werkt bij wijze van spreken?

Inderdaad. De ene week heb je soms meer diensten dan de andere. Je kunt zomaar 3 dagen achtereen vrij zijn, maar dan 6 dagen moeten werken.
Het ligt niet zozeer aan de ritten die je rijdt, maar aan de diensten. In een dienst heb je verschillende routes (sommigen zullen dat een pretparkrooster noemen). De ene keer dicht bij standplaats, de andere keer 'lange' ritten.

@Edwin...Ik ben nog niet helemaal bekend met alle termen, maar wat houdt "deels reserve, deels ICD diensten"? Geldt dit dan ook meteen voor HC of is dit meer gericht voor de Machinsten? Waar staat MCN UT voor en WTF rooster? Deze laatste vraag is meer uit nieuwsgierigheid ik weet niet of dit nodig is om te weten voor de sollicitatie.

Ik vind echt super tof dat iedereen zo behulpzaam is en snel reageert. Nogmaals ik ben jullie alleen heel dankbaar voor jullie tijd en hulp!


Reserve betekent dat je niet weet wat voor dienst je hebt, tot de weekindeling uitkomt op donderdag.
Ik doe naast het 'normale' werk, ook dienst op de HSL treinen. Dat zijn de ICD diensten. Voor die diensten geldt wél dat je de hele dienst hetzelfde traject hebt (zowel machinisten als HC).
MCN UT betekent dat ik machinist ben in Utrecht en dus ook Utrechtse machinistendiensten heb. WTV (dus niet WTF 😃 ) is WerkTijdVerkorting. Dat is een vrije dag die je 1x per 2 weken hebt als je full-time werkt.
ICD is Intercity Direct
Mcn Ut is Machinist Standplaats Utrecht
ICD is ook voor conducteur apart. Moet eerst opleiding hebben.
Reserve is dienst zonder inhoud:
Vervanger is medewerker zit niet in een rooster.
Wat ontzettend leuk om diverse topics te lezen. Je krijgt een goed beeld van het werk bij de NS. Hierdoor ben ik nog enthousiaster geworden voor een baan als hoofd conducteur. Dit wordt je niet zomaar lees ik maar mijn assertiviteit, inlevingsvermogen en het dienstverlenende karakter en mijn positiviteit moet het toch goed kunnen komen. Ik zie in de functie veel uitdaging en de mogelijk om mijn competenties verder te ontwikkelen. Service en veiligheid is een mooi streven waarin ik graag een deel voor mijn rekening neem. Ik heb gisteren gesolliciteerd voor de functie van Hoofd Conducteur met als standplaats Zwolle. Ik hoop jullie binnenkort als collega's te mogen groeten!
nu hoor ik dat er een weekplanning word gehanteerd. Maw je weet pas een week van te voren hoe je rooster er uit ziet. Bij mijn vrouw werken ze met een rooster die 3 weken van te voren klaar is. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die daar mee zou kunnen zitten.

Heb gesolliciteerd naar conducteur standplaats enschede. Volgende week mijn 2de gesprek
Badge
Tijdens de opleiding hoor je inderdaad pas op donderdag wat je volgende week maandag tot zondag gaat doen. Zodra je klaar bent kom je in een rooster te werken waarbij je verder vooruit weet wanneer je moet werken.
Mag ik dan vragen. Hoe doen mensen dat dan met kinderen en waar de vrouw daar van ook werkt. Als je pas 1 week van te voren weet hoe je werkt. Stel je moet allebei om 7 uur beginnen.

Reageer