Tips voor sollicitatiegesprek hoofdconducteur

• 4 augustus 2016
  • 44 reacties
  • 14695 Bekeken

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben voor mijn gesprek. Ik heb gesolliciteerd, ik zag de vacature en het lijkt mij een onwijs leuke baan. Hoe ziet je dag eruit als conducteur, wat vind jij het leukste of het minst leuk en welke tips kun jij mij meegeven?

44 reacties

Reputatie 7
Tips voor de sollicitatie procedure staan verder op het forum, even de zoekfunctie gebruiken;) zit nu op mn telefoon dus links delen is allemaal wat lastiger anders had ik het voor je gedaan.

Belangrijkste zijn de volgende 2 dingen: je moet met mensen kunnen werken en je moet met mensen willen werken.

In het kort; je meldt jezelf in dienst en je bekijkt je ritjes van de dag.
Je loopt naar de trein en maakt werkafspraken met je collega, machinist en of hoofdconducteur. Bij vertrek zorg je voor een veilige vertrekprocedure. Je bent verantwoordelijk voor de informatie verstrekking dus dat wil zeggen omroepen 🙂 als je besluit te gaan controleren bekijk je of mensen een geldig kaartje hebben, beantwoord je vragen en handhaaf je de huisregels van NS. Je bent continu verantwoordelijk voor de veiligheid. Elke keer moet de vertrekprocedure foutloos. In de trein loop je erdoorheen om te kijken of iedereen zich gedraagt. Dit is even kort het belangrijkste.
Reputatie 7
Mocht je trouwens nog meer informatie willen, je kunt het altijd vragen, er zijn meerdere conducteurs op dit forum actief die je vast verder kunnen helpen!
Waar heb je gesolliciteerd?
Ik begin nieuwsgierig te worden waarom je dit een onwijs gave baan vindt?

Ik doe het met veel plezier elke dag en elke dag is totaal anders, aangezien we met mensen te maken hebben. Er is veel te vertellen over het vak, zowel positief als negatief. Wat is je drijfveer om te solliciteren? Ms dat we daar dan wat meer over kunnen vertellen.
Ik ben graag onderweg, wordt gek als ik langere tijd tussen 4 muren moet werken. Ben commercieel binnendienstmedewerker maar geen salesman. Ik sta graag klaar voor mensen, ik lever graag een dienst. Ik ben daarnaast ook een echte prater, ik maak makkelijk contact, hou er van een lach op de gezichten te zien bij de mensen (ik weet ik weet....niet iedereen is zijn gezelligst en ben daarin ook een echte realist). Het feit dat elke dag anders is, je op diverse plekken komt, een uitdaging hebt in je werk en vooral met mensen kunt werken: dat is voor mij de motivatie waarom ik graag in het OV aan de slag wil. Verder laat ik me niet snel op de kast jagen, ik kan goed relativeren. Feit is: je maakt als klant gebruik van een vervoer waarvoor je moet betalen en waarvan wordt verwacht dat je je als gast netjes gedraagt jegens de vervoerder als de medepassagiers. Simpel as it is. Wie weet zijn er nog meer leuke reacties na mij?
hoi, ook ik ben aan het solliciteren voor de functie van Hoofdconducteur met als standplaats Rotterdam. Het lijkt mij een hele mooie baan. mede door de verantwoording, de vrijheid en het iedere dag niet weten wat de rest van de dag je brengt vind ik leuk. Als oud vervangend bedrijfsleider in de winkelbranche heb ik best veel ervaring in het klantvriendelijke zijn en helaas ook de omgang met agressie. er werd mij wel gevraagd wat ik in de trein verwacht aan rare dingen en hier had ik moeite met antwoord geven. In de winkel had ik natuurlijk mijn winkeldieven die zowel messen als lepels trokken. ik had hier verder geen moeite mee en hoefde nooit echt te vechten. kan gelukkig veel met me mond oplossen. maar ik zou graag wel eens wat voorbeelden willen horen van de mensen in de praktijk. mag volgende week op gesprek komen in Utrecht. weer een stap verder. ben er nog lang niet dat weet ik maar tot nu toe erg blij:D
Reputatie 7
er werd mij wel gevraagd wat ik in de trein verwacht aan rare dingen en hier had ik moeite met antwoord geven. maar ik zou graag wel eens wat voorbeelden willen horen van de mensen in de praktijk
Allereerst, leuk dat je gesolliciteerd hebt, het is echt een topbaan!

Je komt in dit werk veel dingen tegen. Mensen die gebruik maken van de trein, zijn veelal forenzen, studenten en dagjesmensen. Maar, ook mensen die wel met de trein moeten (avondje stappen en niet meer mogen rijden, mensen die geen rijbewijs mogen halen, rijbewijs afgepakt is etc etc.).
De groep mensen in je trein is dus heel erg gevarieerd.

Met dat gezegd te hebben; wat kom je tegen.
Je komt feestende mensen tegen, je komt dronken mensen tegen, hele gezellige mensen tegen, dagjes mensen, maar ook verdrietige mensen, mensen met psychologische problemen, mensen zonder kaartje, je komt chagrijnige mensen tegen, vrolijke, noem het zo gek maar niet op en je ziet ze wel een keer;)

De situaties in de trein veranderen ook continu, snel schakelen is belangrijk. Het ene moment ben je aan het controleren, het andere moment maakt de trein een noodrem, dat kan vanalles zijn. Tijdens het omroepen merk je ineens dat alles verspringt en de treinen niet verder rijden, wat is er aan de hand? En uiteraard, hetgeen wat we nooit willen meemaken, maar af en toe ook zeker realiteit is helaas, aanrijdingen, evacuaties ...

Als ik snel wat voorbeelden moet noemen van (extreme) gekke dingen die ik tegen ben gekomen;
Een groep met transseksuelen die zwaar dronken, halfnaakt in de trein liedjes aan het zingen waren (en half aan het strippen) midden in de nacht.
Iemand die van het perron afspringt om snel over te steken, want de overweg was te ver en bijna geraakt wordt door een tegentrein.
Iemand die al rokend door de trein, mensen lastig aan het vallen was.
Maar ook een vrijgezellen feestje van een aantal dames, die heel erg vrolijk door de trein heen snoepjes aan het uitdelen waren.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar heb je in ieder geval al een klein beetje een beeld:)

Mocht je nog meer willen weten, of je hebt nog vragen oid, stel ze gerust op dit forum! We hebben een aantal machinisten, conducteurs en heel veel mensen met verstand van treinen en NS 😉
Dan heb je ook de dankbare reizigers, die bv iets zijn kwijtgeraakt in de trein en waar jij als schakel bent om het terug te vinden.
Of reizigers zijn gevallen en je helpt ze te verbinden, zodat ze hun reis kunnen voortzetten.

Het mafste mooie moment wat ik me herinner, was een gezin dat van elkaar was gescheiden, de minderjarigen (leeftijd 14-15) waren zonder kaartje en telefoon in een trein gegaan, terwijl de moeder en een vriend van de minderjarigen die trein niet in konden en een trein later hadden, daar waar ik dienst op had. Na veel rondbellen de andere twee gelocaliseerd via mijn collega op de trein ervoor en ik heb ze kunnen herenigen op station Eindhoven. Ze waren zo blij, dat de tranen de vrije loop gingen. Dan is het mooi om dat mee te krijgen als HC.
na het lezen van je bericht snap ik precies wat je bedoel. En hoe je er mee omgaat hangt mede af van hoe de mensen zijn en hoe leuk of vervelend de andere reizigers het vinden. Ben je in je loopbaan als Hoofdconducteur wel eens echt iets vervelends tegen gekomen. ik bedoel wat of hoe ga je om met de zwart rijders? ik neem aan dat die(ik heb jaren lang winkelervaring) en als winkeldieven niet echt staan te popelen om mee te werken? en hoe pak je dat aan? in de winkel gaven we de aspirant dief altijd de mogelijkheid tot het betalen van het vergeten product. zo niet dan aanhouding en invullen winkelaangiften en winkelverbod. alleen het enige positieve was dat we in de winkel altijd met zijn tweeen waren. hoe doe jij dat?
Ja loes ik denk dat je dagelijkse leuke en minder leuke dingen mee maak. dat lijkt me juist zo fijn aan dit beroep. de afwisseling die de mensen in je werk brengen. en natuurlijk heb je positieve en negatieve dingen maar die heb je helaas overal. zolang de mooie en lieve dingen maar de overhand houden. Ook de wisseldiensten lijken mij erg fijn. ik werk nu standaard tussen 7 en 19 maar dat houd in dat ik 6 uur van huis ben en op zijn vroegst 19:30 weer thuis ben. juist dat ochtend en avond werken lijkt me heerlijk. Het geeft het gevoel van meer vrije tijd.
Hoe vonden jullie dat toen jullie begonnen? sorry voor de vragen hoor.
Reputatie 7
Ben je in je loopbaan als Hoofdconducteur wel eens echt iets vervelends tegen gekomen. ik bedoel wat of hoe ga je om met de zwart rijders? ik neem aan dat die(ik heb jaren lang winkelervaring) en als winkeldieven niet echt staan te popelen om mee te werken? en hoe pak je dat aan? in de winkel gaven we de aspirant dief altijd de mogelijkheid tot het betalen van het vergeten product. zo niet dan aanhouding en invullen winkelaangiften en winkelverbod. alleen het enige positieve was dat we in de winkel altijd met zijn tweeen waren. hoe doe jij dat?
Aantal dagen geleden nog meegemaakt dat ik, tijdens het schrijven van een uitstel van betaling voor iemand zonder geldig 1e klas kaartje, geduwd werd en de persoon in kwestie probeerde mijn bonnenboekje af te pakken. In zo'n geval gelijk alarmeren en doorpakken. Dat kan betekenen die persoon zelf nog extra beboeten (voor belemmering/verhinderen taakuitoefening personeel, á €230,-) of een aanhouding en overdragen aan politie (voor mishandeling, ambtsdwang en dergelijke)

We zijn natuurlijk zelf BOA, ik vind dat heerlijk. Dat betekent dat je zelf kunt beboeten, zelf gedrag wat uit de hand loopt kunt corrigeren en een nauw lijntje hebt met Veiligheid en Service en eventuele Politie. De hele organisatie neemt dit soort gevallen heel erg serieus en komen er aan vliegen.

Natuurlijk heb je mensen die voor je wegrennen, gelukkig wordt er niet van je verwacht dat je alles tegenhoudt, je hoeft zeker niet te gaan jagen!
Word je dan bijgestaan door perron mederwerkers of komt de spoorwegpolitie in dat geval?
Reputatie 7
Ook de wisseldiensten lijken mij erg fijn. ik werk nu standaard tussen 7 en 19 maar dat houd in dat ik 6 uur van huis ben en op zijn vroegst 19:30 weer thuis ben. juist dat ochtend en avond werken lijkt me heerlijk. Het geeft het gevoel van meer vrije tijd.
Hoe vonden jullie dat toen jullie begonnen? sorry voor de vragen hoor.

Geen probleem, daar is dit forum voor en ik weet zeker dat ik en Loes dit doen om mensen te helpen en jullie graag een kijkje in onze werkzaamheden willen geven.

Onregelmatigheid, ik vind het top, maar er zijn soms dagen....
Ik zit zelf in vroeg/laat rooster, dus ik draai alle diensten die op mijn standplaats zijn.
Maar Rotterdam heeft vroeg/laat/nacht, dus die krijg je er ook nog eens bij.
Je kunt een voorkeur aangeven, maar meestal zijn hier flinke wachtrijen voor omdat meer mensen een voorkeur hebben.
De vroegste voor mij begint om 04.50, de laatste eindigt om 01.37. Dit verschilt van dag tot dag, net zoals de lengte van je dienst. Ook werk je uiteraard weekenden en dergelijke. Soms is dit heel makkelijk met privé te combineren, soms heel lastig. Als je om 04.50 begint, ben je lekker vroeg klaar, meestal voor 12u al. Je hebt nog heel de dag. Maar je zult toch ook op tijd naar bed moeten, om je slaap te krijgen 😉
Reputatie 7
Word je dan bijgestaan door perron mederwerkers of komt de spoorwegpolitie in dat geval?
In deze situatie heb ik de machinist gecontacteerd, die hield de deuren dicht van de trein. We kwamen aan op Rotterdam, hier heb ik assistentie gekregen van V&S, van beveiligers, stadstoezicht en politie. Er waren binnen 3 minuten iets van 20 mensen om me heen om te assisteren.

Maar je hebt ook stations zonder V&S, de meeste eigenlijk, hier zul je dus moeten wachten op een politiewagen oid.
Eenmaal in opleiding moest ik wel schakelen wat betreft de tijden. Nu ben ik juist blij. Ik draai zelf ook alles, vroeg, laat en nacht. Wij beginnen op zijn vroegst geloof ik rond 04.45 uur en de laatste eindigt rond 02.37 uur. De echte nachtdiensten hebben wij in Eindhoven niet meer.
Je hebt weekend op andere dagen en hoeft voor bv de tandarts geen vrij te vragen. Dat plan je wanneer je vrij bent. Het gevoel van meer vrije tijd heb ik zeer zeker.

Ik ga daar in mee met Slidestops.

Ik heb genoeg aparte dingen meegemaakt, van lichamelijke agressie, tot aan aanrijdingen en evacuaties als met levensbedreigende situaties voor reizigers (hartfalen, beroerte) tot aan herenigen van reizigers of het juist helpen van reizigers als er iets fout is gegaan met hun abonnement bv. De variatie, daar doe je het voor.

Je weet nooit hoe je op een situatie reageert tot je ermee te maken hebt.

Alvast succes met het sollicitatiegesprek en blijf vragen. Slidestops en ik blijven proberen te antwoorden 🙂
Jullie zijn nu al top! Ga nu hier de kids doen en zo weer verder inlezen!
Succes met solliciteren. Heb de procedure al achter de rug en begin halverwege december. Dus als je nog vragen hebt over de sollicitatie procedure, schroom je niet
Mijack1985 hoe vond jij het gaan? Ik heb maandag me gesprek in Utrecht! Erg spannend! Geloof dat als ik geschikt ben bevonden ze me eind december willen laten starten!
Gefeliciteerd Mijack1985. Welke standplaats heb je?
Hoi Dijkie74, ik was natuurlijk wel een beetje zenuwachtig. Maar tijdens het gesprek willen ze voornamelijk weten wie je bent als persoon. Ik moest mijn motivatie onderbouwen, waarom Ik denk een goede hc te zijn. Dat ik weet wat de functie van hc inhoud.

Ik werk nu nog als touringcar chauffeur bij Connexxion Tours, dus er werd gevraagd naar mijn ervaringen aldaar. Agressie (keer meegemaakt tijdens pendeldiensten bij evenmenten) lastige situaties e.d (lekke band in Duitsland met bus vol scholierenen leraren). Hoe ik die situaties allemaal had opgelost. Dat soort dingen. Ze willen graag weten wat voor vlees ze in de kuip halen haha.

Hoi Loes, dank je wel. Ik heb standplaats Hoorn.
Das een kleine en gezellige standplaats. Succes met je opleiding en wie weet komen we elkaar onderweg tegen. 🙂
Okey Denk dat mijn ruime manager ervaring in de supermarkt en groothandel mij wel zullen helpen! Moest ook zelf beslissen met calimiteiten! Wie weet snel collega's en nog gefeliciteerd met je baan mijack1985
Klein maar fijn haha. Maar inderdaad, wie weet. Kijk er erg naar uit om te beginnen bij NS. ☺️☺️
Vast en zeker Dijkie. Ik had mezelf 5 jaar geleden niet aangenomen, de jaren bij Connexxion hebben mij zeker geholpen, om hier te beginnen binnenkort.

Dank je wel, en heel veel succes.
Kan ik goed inkomen Mijack, ik had dat indertijd ook. Ik hoop dat het dijkie ook gaat lukken en dat we hem mogen begroeten als collega.
Nu ik dit hier zo allemaal lees hebben jullie vast tips voor het psychologisch onderzoek. Overmorgen naar Rotterdam en ik knijp hem best wel! Haha

Reageer