Top 10 stations in Nederland

• 14 maart 2014
  • 6 reacties
  • 4474 Bekeken

Nederland kent vele stations. Sommigen zijn fantastisch (zoals Haarlem) terwijl anderen je alleen maar een zware verkoudheid bezorgen (zoals Haarlem Spaarnwoude). Dit is mijn persoonlijke top 10 van de stations in Nederland. Wat is die van jullie? Ben benieuwd!

1. Haarlem
2. Rotterdam Centraal
3. Valkenburg
4. Den Haag HS
5. Groningen
6. Middelburg
7. Arnhem
8. Amsterdam Bijlmer ArenA
9. Maastricht
10. 's-Hertogenbosch

6 reacties

Na ruim vier jaar door die bouwput te moeten reizen, moet ik zeggen dat Rotterdam Centraal erg mooi is uitgevallen. Ik weet dat Antwerpen niet in Nederland ligt, maar dat vind ik het mooiste station. Afijn, mijn top 10:

1. Rotterdam Centraal
2. Den Haag HS
3. Leiden Centraal
4. Amsterdam Centraal
5. Amsterdam Bijlmer ArenA
6. Utrecht Centraal
7. Maastricht
8. Station Delft
9. Station Deventer
10. Station Zwolle
Reputatie 2
Oef, een best lastige. Zeker omdat er stations zijn die ok op dit moment graag in zowel de lijstjes voor mooiste en lelijkste stations wil zetten. Arnhem ziet er bij de perrons mooi uit, maar de tunnel en gigantische bouwput voor de deur de afgelopen bijna 15 jaar (overigens ligt het misschien aan mij, maar het oude Arnhem had ook wat speciaals). Ook de station van Peter Kilsdonk hadden mooi kunnen zijn, zij het dat bijvoorbeeld Station Almere nu meer weg heeft van een duivenhouderij dan een glazen station.
Zodoende maar twee lijstjes. Het tweede lijstje is ook met stations in aanbouw of die er op papier (of bij oplevering) er wel mooi uit zagen, maar nu misschien in verval zijn geraakt

Mooiste station:
1. Haarlem
2. Amsterdam Centraal
3. Den Haag HS
4. Houthem - Sint Gerlach
5. Maastricht
6. Enkhuizen
7. Geldermalsen
8. Rhenen
9. Rotterdam Centraal
10. Barendrecht
10. 's-Hertogenbosch

Mooiste Stationsontwerp
1. Amsterdam Sloterdijk
2. Den Haag Centraal
3. Arnhem
5. Amsterdam Bijlmer Arena
6. Den Haag HS
7. Rotterdam Blaak
8. Schiphol
9. Almere
10. Nijmegen De Goffert

Even de beredenering achter sommige misschien rare keuzen.
Houthem - Sint Gerlach heeft een super omgeving, is altijd netjes voor een klein station en heeft ook niet een overmaat van overbodige architectuur in het landschap. Door de eenvoud en de omgeving dus in de lijst.
Ook Enkhuizen en Rhenen staan er door de omgeving. Het kleine mooie stationsgebouw nabij de haven en de oude boten in zicht van het spoor maakt Enkhuizen een mooi station om te zijn voor mij. De natuur rondom het dal waar de spoorlijn in ligt geeft Rhenen gewoon een speciale sfeer.
Barendrecht is vrij abstractmet met glas en glazend beton, maar het heeft wel wat. In tegenstelling tot veel 'glazen' stations is Barendrecht als ik er ben bijna altijd netjes en de grote glazen uitzichwand aan 1 van de 2 lange zijdes geeft toch een open gevoel tussen al het beton.
Den Bosch op gedeelde 10de plek met Barendrecht, omdat ik bleef twijfelen.
Sloterdijk vind ik mooi qua ontwerp. Maar ik kan het begrijpen dat mensen die er nooit eerder zijn geweest last hebben in het doolhof van perrons: zeker inclusief alle metro- en tramperrons en busvertrekplaatsen. Maar vind het een mooi spoorbolwerk tussen de grote flats van Amsterdam.
Blaak is net als Sloterdijk een ontwerp van Harry Reijnders. Het ontwerp vind ik mooi en daarom op de lijst met ontwerpen. Maar op de lijst van echte mooiste stations zou deze vrij laag komen. Blaak is voor mij echt zo'n station die door de jaren heen in verval is geraakt, details zijn vergeten en waar men ook in de omgeving van het station niet gebruik hebben gemaakt van het station. Boven de grond is het station vrij mooi en hoog opvallend rondom het plein, maar de fietsen voor de deur en al het rondzwervend afval soms maakt samen het onschoongemaakt glas toch een onverzorgt boeltje. Ook de spoortunnels bij de perrons hadden iets mooie aankleding kunnen krijgen, en opnieuw schoongemaakt kunnen worden. Verder een mooi ontwerp, maar stations moeten ook onderhouden worden.
Schiphol is beneden wel mooi en modern, maar de drukte beneden maakt je dit soms uit het oog verliezen. Jammer dat de 'bovenkant' gedeelt worden soms zo ongeorganiseerd is.
Heeft de duivenpoep van duivendrecht en almere uitleg nodig? Mooie ontwerpen van Peter Kilsdonk, maar ook hier is er helaas niet zo gekeken naar onderhoud en de duivenoverlast. Gelukkig was het bij Duivendrecht, Lelystad, Sloterdijk en Leiden nooit zo erg, maar Almere vond ik gewoon smerig. Ook weer gelukkig wordt deze volgens mij nu beter onderhouden.
Nijmegen De Goffert wordt nog gebouwd, maar voor een klein tweesporig station ziet het ontwerp en mooi en ambitieus uit. Toch ben ik benieuwd of Nijmegen een nieuwe Lent krijgt: deze wordt ook zeer weinig gebruikt en geregelt overgeslagen.
Ik vind kleine stationnetjes erg mooi dus daar staan er wel aantal van in dit lijstje. Ik heb ook Google Street View linkjes ervan gemaakt, zodat je zelf kan zien waarom. ;)

1. Valkenburg - Oudste nog staande station van Nederland, een klein kasteeltje van zandsteen, echt een parel! Zit ook een restaurant in. Ver boven de rest.
2. Den Haag HS - Naast de façade vooral ook de perrons!
3. Maastricht - Prachtig oud gebouw met toren, met veel voorzieningen en horeca aan de overkant.
4. Soestdijk - Idyllisch klein stationnetje in een bocht in een groene omgeving. Geeft het gevoel echt weg te zijn.
5. Leeuwarden
6. Haarlem - Op deze foto prachtig in de steigers, maar de perrons en ouderwetse wachtkamers zijn echt mooi.
7. Middelburg - Prachtig ontwerp en een hele fijne stationsrestauratie zoals je ze niet meer tegenkomt tegenwoordig.
8. Kampen - Mooi (kop)stationnetje, nu maar hopen dat het open blijft!
9. Ermelo - Klein maar fijn, en het 'stationsgebouw' staat óp het perron, vrij apart tegenwoordig.
10. Enkhuizen - Je loopt zo de haven op, en achter het station staat ook nog een oude opgeknapte loods voor vracht.
Reputatie 2
morgen maar even naar de stationsrestauratie in Middelburg dan, ik moet toch op en naar naar Yerseke. Kampen is inderdaad ook super ja, zeker het traject erheen. Ik moet eigenlijk onderhand mn lijst aanpassen, ook omdat ik vandaag voor het eerst in Rotterdam eens verder ben gelopen dan die drukke tunnel: erg mooie stationshal.
1 Arnhem
2 Den Haag
3 Rotterdam
4 Haarlem
5 Breda
6 Utrecht
7 Groningen
8 's Herthogenbosch
9 Maastricht
10 Zwolle
Reputatie 6
Best een lastige. Als het om de stationsgebouwen gaat: