Treft de NS al voorbereidingen voor als de zelfrijdende auto een feit is?

• 12 maart 2018
  • 7 reacties
  • 165 Bekeken

Over x jaar is het zover dat je je mobiel pakt en aangeeft waar je naartoe wilt. Er komt dan een auto voorrijden die je met of zonder overstap naar je bestemming brengt. Je bent dan niet meer afhankelijk van waar je woont of waar je naartoe wilt. Dit lijkt mij een scenario met heel veel impact voor de NS. Ik ben van mening dat wanneer de NS geen voorbereidingen treft om zelf meegenomen te worden in deze ontwikkeling we over 30 jaar de rails kunnen asfalteren.
Mijn advies aan de NS is om nu al met de ontwikkelaars van software voor het oproepen van zelfrijdende auto's om de tafel te gaan zitten. Het wordt dan ook logisch om stoelen te reserveren, ook voor de korte afstanden. De techniek is er wel om te voorkomen dat iemand op een gereserveerde stoel gaat zitten. In de tijd voordat de zelfrijdende auto er is kan hier al vast de nodige ervaring mee opgedaan worden.

7 reacties

Goedemiddag tadek00. Een interessante vraag, maar iets waar ik helaas weinig over kan zeggen. Ik weet sowieso niet of dit al gebeurt, maar mocht dat wel het geval zijn verwacht ik ook niet dat dit iets is wat ik zomaar mag communiceren. Ik zal je suggestie in ieder geval doorgeven!
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat "x jaar" eerder "x decennia" zal blijken te zijn. Een demonstratie is leuk maar zoiets op grote schaal invoeren is iets heel anders. Er zijn tal van lastige zaken te regelen zoals aansprakelijkheid, veiligheid, vandalisme, verzekeringen, etc. Verder is de vraag wat het gaat kosten, als iedereen bijv. tussen 7.30 en 8.30 uur een auto bestelt heb je heel veel auto's nodig die de rest van de dag vooral stilstaan. Desondanks zal het er ooit in meer of mindere mate ooit van komen.

Het grootste probleem voor de spoorwegen zullen hun personeelskosten zijn die een zelfrijdende auto immers niet heeft. Daarom lijkt me investeren in zelf rijdende treinen het meest urgente probleem. De personeelskosten zullen rechtsom of linksom omlaag moeten wil de trein financieel kunnen overleven.
Het blijft een auto, je reist niet met de trein om niet zelf te hoeven sturen maar om geen last van de files te hebben.
De zelf rijdende trein bestaat ondertussen al...
Reputatie 7
Badge +3
@Bob
Misschien wel eens bedacht dat een groot deel van de reizigers geen auto of geen rijbewijs heeft.
Als dan rond 08.00 uur op een werkdag de zelfrijdende auto's de weg op gaan, rennen de meeste na deze ervaring weer snel naar het station......
Reputatie 7
Badge +3
Dat ligt er aan hoe het met de kosten zit. In denk trouwens dat je eerder aan zelfrijdende bussen en busjes moet denken om het enigszins betaalbaar te houden.
Dan is het al snel gewoon ov, wie gaat er nou dagelijks met een taxi naar zijn werk?

Reageer