beantwoord

Trein te vroeg vertrokken

• 10 maart 2014
  • 8 reacties
  • 2147 Bekeken

Volgens de NS reisplannen zou de trein (zoals elke doordeweekse dag) om 6.30 vertrekken. Echter voordat ik om 6.29 incheckte met mijn ov chipkaart (dal abonnement) reed de trein al weg....

Wat kan ik / valt hier nu aan te doen aangezien ik nu extra kosten moet gaan op mijn terugreis..
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 maart 2014, 18:15

Jammer dat niet bekend is welke trein op welk station er zo ontzettend veel haast had.
Doordat u nu 30 minuten te laat bij uw werkgever arriveerde, zou er voor de heenreis mogelijkerwijs een beroep kunnen doen op de regeling Geld terug bij vertraging .

Ook daarvoor kunt u contact opnemen met de Klantenservice, waarvan Annemiek u de gegevens al heeft gegeven.

Vergeet overigens niet dat een trein niet zomaar even te vroeg kan vertrekken.
Pas wanneer de treindienstleiding een zogenaamd wit vertreklicht geeft, mag de conducteur starten met de vertrekprocedure. En dat witte licht wordt in principe nooit eerder gegeven dan 1 minuut voor de officiele vertrektijd.
Bovendien moet de machinist dan ook nog een geel of groen sein krijgen (voor zover een uitrijsein aanwezig is), alvorens te mogen vertrekken. Vaak is dat witte vertreklicht gekoppeld een een uitrijsein.
Voorts zijn alle rijwegen, vertrektijden, stand van de wissels, etc. ingevoerd in de computer.
Te vroeg vertrekken zou dan wel eens kunnen inhouden dat de machinist (en conducteur) al die seinen genegeerd zou moeten hebben, met alle risico's van dien.

Of die computer zou ook wel erg in de war geweest moeten zijn.
Maar ja, niets menselijks is een computersysteem vreemd, nietwaar.
Bekijk origineel

8 reacties

Hoezo zou te vroeg vertrekken niet kunnen? Dit gebeurd regelmatig op station Ravenstein bijvoorbeeld. ns rekent van Oss naar Ravenstein 6 minuten, vaak is dit eigenlijk maar 3/4 minuten. Dit heeft als gevolg dat de trein er 2/3 minuten te vroeg is en de trein staat meestal nog geen halve minuut stil aka vertrekt gewoon 2/3 minuten te vroeg. Om die reden ben ik altijd 5 minuten te vroeg, want 3 minuten van tevoren is vaak niet genoeg. De oudere toestellen doen er wel 6 minuten over, dus die vertrekken niet te vroeg. Te vroeg vertrekken kan gewoon, dat je een systeem hebt om dit te voorkomen betekend niet dat deze 100% perfect is of fatsoenlijk nageleefd wordt.
Badge
Beste Ro2014,

Welkom op het forum. Vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met NS. Je mag onze klantenservice hierover bellen (wat Annemiek aangeeft). En inderdaad wat Hans aangeeft, wellicht kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging. (zie link van Hans). Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden de treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Maar een minuut te vroeg vertrekken is niet de bedoeling. Ik durf helaas ook niet te zeggen wat de reden was. Ervaar je dit vaker op je traject? Om welk traject gaat het precies? En heb je de stationsklok geraadpleegd voor de tijd?

Met vriendelijke groet,

Leny
Jammer dat niet bekend is welke trein op welk station er zo ontzettend veel haast had.
Doordat u nu 30 minuten te laat bij uw werkgever arriveerde, zou er voor de heenreis mogelijkerwijs een beroep kunnen doen op de regeling Geld terug bij vertraging .

Ook daarvoor kunt u contact opnemen met de Klantenservice, waarvan Annemiek u de gegevens al heeft gegeven.

Vergeet overigens niet dat een trein niet zomaar even te vroeg kan vertrekken.
Pas wanneer de treindienstleiding een zogenaamd wit vertreklicht geeft, mag de conducteur starten met de vertrekprocedure. En dat witte licht wordt in principe nooit eerder gegeven dan 1 minuut voor de officiele vertrektijd.
Bovendien moet de machinist dan ook nog een geel of groen sein krijgen (voor zover een uitrijsein aanwezig is), alvorens te mogen vertrekken. Vaak is dat witte vertreklicht gekoppeld een een uitrijsein.
Voorts zijn alle rijwegen, vertrektijden, stand van de wissels, etc. ingevoerd in de computer.
Te vroeg vertrekken zou dan wel eens kunnen inhouden dat de machinist (en conducteur) al die seinen genegeerd zou moeten hebben, met alle risico's van dien.

Of die computer zou ook wel erg in de war geweest moeten zijn.
Maar ja, niets menselijks is een computersysteem vreemd, nietwaar.
NS kun je telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).
Of ik nou 10 minuten VOOR vertrektijd of 1 minuut ervoor incheck zou niets uit moeten / mogen maken toch?

Op tijd rijden is de laatste tijd al veel minder een issue maar wordt er nu ineens te vroeg vertrokken om maar niet te laat te zijn?

Hoe kom ik telefonisch in contact met de NS? Ik die overal of alleen zakelijk of een postadres..
Ik denk dat daar verder weinig aan te doen is. Je zou eventueel nog contact kunnen opnemen met de klantenservice. Een volgende keer zorgen dat je iets eerder op het station bent, is wellicht een goede aanbeveling.
Omdat ik nu 30 minuten later begin op het werk en daardoor dus 30 minuten later vertrek, en dus niet voor 16.00 weer in kan checken..
Ik begrijp niet hoe je aan extra kosten op de terugreis komt...

Reageer