beantwoord

Treinmachinist

• 12 november 2019
  • 7 reacties
  • 241 Bekeken

Ik vroeg me af of het toegestaan is om een treinmachiniste te worden met een hoofddoek. Ik heb het nagevraagd aan de ns klantenservice en zij konden er niks over zeggen. Ik hoor graag van jullie. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 12 november 2019, 18:20

Hallo Rosa Lia, welkom op de NS Community. 

Ik heb het antwoord helaas niet voor je, maar denk je je vraag ook kan stellen op de contactpagina van werkenbijns.nl. Ik zag bij veel gestelde vragen alleen:

“Wat is de dresscode bij NS?

De dresscode bij NS is per functie verschillend. Er zijn meerdere functies waarbij medewerkers een uniform dragen. Op het hoofdkantoor van NS gaan collega’s voornamelijk informeel gekleed. Je kunt je dus kleden op een manier waarbij jij je prettig voelt. Uiteraard zorg je er wel voor dat je er iedere dag representatief uitziet.”  

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik steek mijn hand niet in het vuur, maar ik betwijfel het. Een hoofddoek bedekt wel de oren, en tijdens het rijden in de trein ben je wel afhankelijk van diverse audiotive signalen die je niet kan missen.

Maar er zullen hier vast wel andere mensen zijn die dit kunnen beantwoorden.

Reputatie 7

Voor zover ik weet mag er geen enkele geloofsovertuiging worden getoond binnen het geüniformeerde personeel. Dan is het antwoord nee. Zal dit nog even nazoeken.

@Loes @Edwin @mcn1995 @Jeroen weet een van jullie dit toevallig uit zijn/haar hoofd. Ik heb het in de praktijk namelijk nog nooit gezien..

Hallo Rosa Lia, welkom op de NS Community. 

Ik heb het antwoord helaas niet voor je, maar denk je je vraag ook kan stellen op de contactpagina van werkenbijns.nl. Ik zag bij veel gestelde vragen alleen:

“Wat is de dresscode bij NS?

De dresscode bij NS is per functie verschillend. Er zijn meerdere functies waarbij medewerkers een uniform dragen. Op het hoofdkantoor van NS gaan collega’s voornamelijk informeel gekleed. Je kunt je dus kleden op een manier waarbij jij je prettig voelt. Uiteraard zorg je er wel voor dat je er iedere dag representatief uitziet.”  

In de praktijk ook nooit gezien nee en ik heb geen antwoord hierop of het wel of niet mag. Aangezien Slidestops en ik het nog niet eerder hebben gezien, vermoed ik dat het niet is toegestaan, maar das een conclusie uit ervaring.

Badge

Op Utrecht CS loopt er wel een medewerker van Service met een hoofddoek zoals ik begrepen heb maar ik heb dit nog nooit gezien bij rijdend personeel op de trein.  Het is bij mijn weten ook geen onderdeel van het uniform van het rijdend personeel.  U zou deze vraag eigenlijk neer moeten leggen bij de afdeling recruitment, volgens mij staat er altijd een telefoonnummer op de site werkenbijNS.nl om deze afdeling te bereiken.

Zoals Slidestops al aangeeft zijn alle uitingen van een geloof voor rijdend personeel niet toegestaan en ik denk dat een hoofddoek daar ook onder valt

Reputatie 5

Gezien de publieke functie van de NS zijn zowel neutraliteit als persoonlijke uiting eigenlijk pluspunten, en juist bij het personeel is er heel veel diversiteit. Dat je soms NS’ers met baarden, tattoo's, aparte kapsels of eigen variaties op hun uniform ziet is eigenlijk wel heel leuk, dan merk je echt dat het ook “gewoon mensen zijn” zoals iedereen. Omdat conducteurs en machinisten zich toch professioneel voor moeten doen is het wel logisch dat uitingen van geloof daar niet bij horen, daar kan door reizigers heel verschillend op gereageerd worden. Dat ligt net zoals politiek toch gevoelig.

Reputatie 7
Badge

Gezien de publieke functie van de NS zijn zowel neutraliteit als persoonlijke uiting eigenlijk pluspunten, en juist bij het personeel is er heel veel diversiteit. Dat je soms NS’ers met baarden, tattoo's, aparte kapsels of eigen variaties op hun uniform ziet is eigenlijk wel heel leuk, 

Niet leuk en onprofessioneel als je soms ziet hoe sommige NSers erbij lopen. Dat hoef je bij andere bedrijven waar in uniform gelopen word echt niet in je hoofd te halen. Gelukkig weten de meeste wel hoe het hoort.

Gisteren een conducteur door de trein met pet van een heel andere functie 🙄

Reageer