beantwoord

treinradar ontvangen

  • 24 september 2020
  • 14 reacties
  • 422 Bekeken

Hoi op internet zijn diverse sites waar je live treinen kan volgen.

Hoe kan je radar signalen zelf ontvangen, is het net als je dat bij vliegtuigen kan doen met zo’n ontvangs stick antenne en programma?

Wat heb je daar voor nodig en waar is het tekoop?

icon

Beste antwoord door Henk_NL 24 september 2020, 20:54

Henk doet alsof :expressionless:  Kort door de bocht: het is totaal niet vergelijkbaar met de luchtvaart. De achterliggende techniek zijn (gesloten) mobiele dataverbindingen, net als de dataverbinding van telefoons e.d.

 

Maar, de data is wel beschikbaar als NDOV-feed. Het vereist enige programmeerkennis, maar aansluiten kan via: https://www.ndovloket.nl/index.html of https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/ (ik zou voor de eerste gaan!).

 

Op best-effort basis zou je direct kunnen aansluiten, zie: http://data.ndovloket.nl/REALTIME.TXT

 

Je moet dan envelope /RIG/NStreinpositiesInterface5 hebben.

Bekijk origineel

14 reacties

Klopt, maar het was wel een typerend voorbeeld voor hoe lang zo’n verzoek kan lopen. In dit geval tot het spul uit dienst ging.

Badge

 

Er ontbreekt inderdaad het een en ander, waaronder ook nog o.a. DDM/DDAR. Op het waarom van die serie specifiek heb ik nooit antwoord kunnen krijgen, bij HSL-stammen ging het iirc om dat die data bij een andere afdeling binnen NS uitkwam. Thalys en Eurostar zijn een vreemde eend natuurlijk.

Gelukkig zijn de DDM/DDAR stellen inmiddels uitgefaeerd dus die hoeven we niet meer te kunnen volgen.

 

Met zwaailamp op buildserver 🤔

Reputatie 7

Ach gelukkig hebben we Geodan nog :)

Dat was de NS Live app. Feitelijk bedoeld voor intern gebruik, maar is sinds enkele jaren is deze offline.

Was wel grappig, want je kon ook sommige NS-treinen (SNG) op de testbaan in Velim volgen, of die in de fabriek van het Spaanse Beasain stonden. Maar via NDOV, zoals Henk uitlegt, heb je alle publieke treinen. Hoewel TRAXX, Thalys en Eurostar volgens mij nog mist. Ik heb die feed al een poosje niet bekeken, ik doe er weinig meer mee :P

 

Ik benoem het vaak met opzet niet zo letterlijk, voor je het weet heb je weer gedoe, en ik probeer ook nog een heel klein beetje anoniem te blijven :)

 

Er ontbreekt inderdaad het een en ander, waaronder ook nog o.a. DDM/DDAR. Op het waarom van die serie specifiek heb ik nooit antwoord kunnen krijgen, bij HSL-stammen ging het iirc om dat die data bij een andere afdeling binnen NS uitkwam. Thalys en Eurostar zijn een vreemde eend natuurlijk.

Reputatie 6
Badge

Klopt, dat ging om de service van een interne applicatie die gebruikt werd. Daar is logischerwijs een einde aan gekomen. NS heeft die data natuurlijk wel, maar deelt enkel materieel in reizigersdienst publiekelijk.


Dat was de NS Live app. Feitelijk bedoeld voor intern gebruik, maar is sinds enkele jaren is deze offline.

Was wel grappig, want je kon ook sommige NS-treinen (SNG) op de testbaan in Velim volgen, of die in de fabriek van het Spaanse Beasain stonden. Maar via NDOV, zoals Henk uitlegt, heb je alle publieke treinen. Hoewel TRAXX, Thalys en Eurostar volgens mij nog mist. Ik heb die feed al een poosje niet bekeken, ik doe er weinig meer mee :P

  

Hoi op internet zijn diverse sites waar je live treinen kan volgen.

Hoe kan je radar signalen zelf ontvangen, is het net als je dat bij vliegtuigen kan doen met zo’n ontvangs stick antenne en programma?

Wat heb je daar voor nodig en waar is het tekoop?

Vliegtuigen en heli's hebben ADS-B die je eenvoudig via een antenne, wat software en een speciaal USB-stickje tevoorschijn kan toveren. Treinen hebben een OBU (On-Board Unit) of het OBIS-systeem die dit via mobiele datasignalen (UMTS/GPRS/3G/4G) naar een centrale stuurt. Een groot verschil..

Klopt, dat ging om de service van een interne applicatie die gebruikt werd. Daar is logischerwijs een einde aan gekomen. NS heeft die data natuurlijk wel, maar deelt enkel materieel in reizigersdienst publiekelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Tot een aantal jaar geleden waren er bv via https://treinenradar.nl/ ook treinen te volgen die niet in reizigersdienst waren. Maar dat is op een gegeven moment afgeschermd.

Ik zeur ook maar :relaxed:

Badge

Ik bedoelde ook dat Henk wist waar de GPS data vandaan komt en gelukkig wist hij nog iets meer dan alleen dat. :grin:

Henk doet alsof :expressionless:  Kort door de bocht: het is totaal niet vergelijkbaar met de luchtvaart. De achterliggende techniek zijn (gesloten) mobiele dataverbindingen, net als de dataverbinding van telefoons e.d.

 

Maar, de data is wel beschikbaar als NDOV-feed. Het vereist enige programmeerkennis, maar aansluiten kan via: https://www.ndovloket.nl/index.html of https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/ (ik zou voor de eerste gaan!).

 

Op best-effort basis zou je direct kunnen aansluiten, zie: http://data.ndovloket.nl/REALTIME.TXT

 

Je moet dan envelope /RIG/NStreinpositiesInterface5 hebben.

Volgens mij klopt dat. Ik denk dat @Aar hier ook wel meer van weet.

Badge +3

Die websites maken geen gebruik van radiosignalen die je zou kunnen ontvangen, maar van een database met GPS en andere positie-informatie van de treinen zelf, zoals detectielussen of bakens in het spoor voor de exacte doorkomsttijden.

Voor de treinposities is de belangrijkste openbare bron NDOV, voor vertrektijden de NS API. Zie https://treinposities.nl/over  en https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-api voor wat uitleg. Met die data kan je dan een plaatje maken van waar de trienen rijden e.d.

Bekende sites zijn https://spoorkaart.mwnn.nl en https://treinposities.nl maar ook diverse gerelateerde sites en apps zoals Rijdendetreinen.nl 

Badge

@Henk_NL jij weet nogal eens wat van dit soort zaken af. :grin:

Reageer