Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.
Volgens mij wordt er veel te veel geklaagd hier… Een paar keer een trein is nou ook weer niet zo’n groot probleem… Er wordt zelfs over bussen geklaagd! Volgens mij moeten we eens wat minder klagen over geluid…
Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.
Volgens mij wordt er veel te veel geklaagd hier… Een paar keer een trein is nou ook weer niet zo’n groot probleem… Er wordt zelfs over bussen geklaagd! Volgens mij moeten we eens wat minder klagen over geluid…
Een gewone spoorlijn is natuurlijk wat anders dan een HSL, daarnaast gaat het naast lawaai vooral ook om landschapsvervuiling. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat bewoners, natuurbeschermers en landschapspuristen overal tunnels zullen gaan eisen.
Duitse studies hebben daarnaast recent uitgewezen dat treinen die harder rijden dan 200 kmh zeer milieuonvriendelijk zijn. Koren op de molen van de miiieufreaks.
In Duitsland is het inmiddels zo erg dat bestaande spoorlijnen niet eens geëlektrificeerd mogen worden omdat actiegroepen klagen over horizonvervuiling. Hun redenering: autowegen hebben geen bovenleiding nodig dus bouw maar liever autowegen.
Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.
Zeg nooit nooit:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1104529/lelylijn-krijgt-groen-licht-van-eu-groningen-moet-ook-met-noord-europa-verbonden-worden
EU wil dat de Lelylijn voor 2050 is aangelegd. En in gebruik genomen is. Waarschijnlijk vindt je dat niet reëel. In ieder geval wil EU dat Lelylijn onderdeel is van de spoor corridor Amsterdam - Hamburg - Scandinavië.
Lelylijn kun je zo duur maken als je wilt. Hanzelijn aanleggen was relatief goedkoop omdat het door een landschap werd aangelegd waardoor amper gebouwen afgebroken hoefde te worden. Daardoor waren er weinig juridische rechtszaken. Absoluut niet te vergelijken met de Betuweroute!
De gemeente Dronten had al vele jaren voorbereid op de Hanzelijn. En al grond voor vrij gemaakt. De Hanzelijn kon daardoor op een spoordijk ingepast worden.
Verder waren er weinig kunstwerken nodig. Drontermeertunnel en de spoorbrug waren de duurste kunstwerken.
Kijk naar de 120 km lange Lelylijn via relatief dunbevolkte gebieden. Waarom zou aanlegkosten van de Lelylijn hoog moeten worden. Lees over bedragen van € 6 - 12 miljard. Geen idee waar dat op gebaseerd is als ze niet eens weten welke tracevariant gekozen wordt? En welke kunstwerken er in gepast worden zoals de Ketelmeertunnel met tunnel buizen voor treinen en auto's. En willen ze van Lelylijn een spoorlijn maken dat geschikt is voor 200 km p/u met alleen IC? Of een combinatie van IC en Sprinters zoals op de Hanzelijn? De aanlegkosten van Lelylijn kan variëren afhankelijk van de wensen van betrokken partijen. Daarom werd de aanlegkosten van de HSL Zuid zo hoog.
Het neigt naar paniekzaaierij om de aanleg van de Lelylijn bijvoorbaat al te traineren en af te blazen.
De politiek is juist altijd behoudend geweest met de kosten. Ze vergeten dat er ook baten zijn. Alles kost geld. Maar wat levert het op? Als je vanuit gaat dat het kostendekkend moet worden wordt het nooit wat. Dan kan je waarschijnlijk nooit meer een spoorlijn aanleggen.
Elek discussie hierover voordat daadwerkelijk de eerste meter is aangelegd is wat mij betreft zinloos. In de tijd dat die lijn gebouwd gaat worden (zo dat überhaupt al gebeurd) is er ruim voldoende tijd om te kijken wat voor materiaal daar gaat rijden. Persoonlijk denk ik dat dat materiaal zal zijn wat nu nog niet in Nederland rijdt met uitzondering misschien van de ICNG als de problemen daarmee zijn opgelost.
Ik denk eerder 2060 dan 2050 eerlijk gezegd.
Waarschijnlijk zal Lelylijn voor 2050 zijn aangelegd. De draagkracht voor de Lelylijn is héél geleidelijk groter geworden.
In eerste instantie zal Lelylijn bedoeld zijn als spoorlijn voor een snellere verbinding richting Randstad. En later een onderdeel van de spoorcorridor Amsterdam - Hamburg - Scandinavië (Kopenhagen - Stockholm/Oslo)
Een paper van een aantal jaar geleden gaf enige duiding over geplande treinseries:
2x per uur IC direct Almere Centrum - Lelystad Centrum - Heerenveen - Groningen en;
2x per uur IC Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen (- in de spits door naar Assen)
en vanwege de grote afstanden tussen de stations werd geen sprinterdienst voorzien, alleen de snellere en de langzame intercity's. Uiteraard met 200km/u materieel op de snellere, en 160km/u materieel op de langzamere. Naar mijn inzicht is de treindienst daarmee compleet.
Hoe lang is de keerspoor bij Almere Centrum? Nu keert alleen de Sprinters.richting Utrecht Centraal hier. En past 4 keer per uur keren op Almere Centrum?
Keren op Almere Centrum? Waarom? Lijkt me niet de bedoeling.