Treinseries op de Lelylijn | NS Community

Treinseries op de Lelylijn


De hele lijn is nu nog toekomstmuziek (maar we hopen dat het er allemaal komt)

Heeft er iemand al gedacht aan hoe een treinenloop over de Flevo/Lelylijn eruit kan gaan zien, welke treinen worden verlegd, veranderd, verlengd of compleet opgeheven?

Ik denk dat dit vooral een interessante topic zou kunnen zijn omdat je eigenlijk het meeste hoort over "Snelle verbinding tussen Noorden en Randstad" of iets met "Intergratie Europees spoor" Maar er zullen vast ook normale SPR/IC overheen gaan met 160 km/u.

Wie discussiert mee?

 


30 reacties

Reputatie 7

Tja… sinds het eind van de jaren 60 van de vorige eeuw, toen Zuidelijke Flevoland droog viel, wordt er al gesproken over een spoorlijn door de ‘polder’. Al meer dan een halve eeuw na het eerste plan komt er zo nu dan een afgestofte versie voor de Flevolijn/Zuiderzeelijn/Lelylijn op tafel.

Misschien dat over een jaar of veertig jaar begonnen wordt?

De meeste treinen die nu rijden zullen dan tot schroot zijn verwerkt. En is de, wat nu Lelylijn heet, misschien wel een Hyperloop? En wie weet, is het hele gebied waar de lijn doorheen loopt, tegen die tijd zo verstedelijkt dat het een metro of lightrail is. 

En is de, wat nu Lelylijn heet, misschien wel een Hyperloop? 

Ik dacht dat de hyperloop al weer was overleden.

Eerst maar eens zien of deze lijn er echt gaat komen, geld is er niet voor omdat dat op zoveel andere gebieden nu nodig is.

Reputatie 7

Die lijn had er decennia geleden natuurlijk al moeten liggen. Het is nu eigenlijk mosterd na de maaltijd want de kosten en moeilijkheden wat betreft aanleg zijn gigantisch waardoor het er wel nooit van zal komen.De vraag is misschien ook wel of er over een halve eeuw nog veel spoor zal bestaan buiten de grootste agglomeraties. Ondanks de enorme aandacht voor klimaatverandering zie ik het nog niet gebeuren dat er grootscheeps wordt geïnvesteerd in nieuw en snel spoor.

Badge +3

Eerst maar eens zien of deze lijn er echt gaat komen, geld is er niet voor omdat dat op zoveel andere gebieden nu nodig is.

Blijkbaar wel via de EU? https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5351209/lelylijn-geld-europa-trein-amsterdam-noorden-land

Reputatie 7
Badge +3

Als de Lelylijn er komt wordt mogelijk een deel vanuit de EU betaald, de rest zal Nederland toch echt zelf moet dokken. Eerst maar het definitieve besluit afwachten. 

https://www.ad.nl/binnenland/europa-trekt-portemonnee-voor-spoorlijn-tussen-lelystad-en-groningen~a7244f2c/

Reputatie 7
Badge +3

Hoe minder er over de Lelylijn gezegd wordt hoe beter. Er wordt voor veel geld aan een dood paard getrokken in de vorm van een rapport over een project waarvan iedereen nu al kan weten dat het een belachelijke investering is.

Badge +3

Hoe minder er over de Lelylijn gezegd wordt hoe beter. Er wordt voor veel geld aan een dood paard getrokken in de vorm van een rapport over een project waarvan iedereen nu al kan weten dat het een belachelijke investering is.

Het idee is niet belachelijk (niet alles meer via Zwolle), de kosten vs. baten natuurlijk wel.

Impact op de leefomgeving ook blijkbaar, Caroline van de BBB voorzag al een uittocht uit de Randstad van mensen die daar woningen gaan kopen terwijl ze totaal geen binding met de regio hebben 🙄

Maar dan (in de hele verre toekomst) misschien wel in een half uurtje op hun werk in Amsterdam zouden kunnen zijn 🤣 Dream on!

Reputatie 7

Maar dan (in de hele verre toekomst) misschien wel in een half uurtje op hun werk in Amsterdam zouden kunnen zijn 🤣 Dream on!

In de (hele verre) toekomst is Amsterdam misschien wel verzopen of in de blubber weggezakt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben overigens niet per se tegen het aanleggen van een tweede spoorlijn naar het Noorden. Maar ik zou eerst kijken naar verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Meppel.

Ik ben overigens niet per se tegen het aanleggen van een tweede spoorlijn naar het Noorden. Maar ik zou eerst kijken naar verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Meppel.

De ervaring tussen Boxtel en Eindhoven leert dat je daar qua robuustheid niets mee opschiet omdat ProRail bij incidenten en werkzaamheden toch altijd alle vier de sporen stillegt 

Reputatie 7
Badge +3

Op andere baanvakken is het aantoonbaar veel beter geworden sinds de viersporigheid, zoals Amsterdam Bijlmer - Utrecht. Vooral het opheffen van overwegen door de komst van viersporigheid voorkomt al een hoop ellende. Of de viersporigheid tussen Leiden en Den Haag.
Overigens zou je zo'n baanvak ook kunnen inrichten als 2x2 sporen. 

Reputatie 5

Er wordt in ieder geval nagedacht over bepaalde treinseries op de Lelylijn: 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1140231/dit-zijn-de-4-scenarios-voor-de-lelylijn-3-hebben-een-station-in-leek

Maar discussiëren over ingebruikname van de Lelylijn duurt véél langer dan de aanleg van Lelylijn. 

Optimale rendement voor Lelylijn is als het onderdeel is van spoor corridor Amsterdam/Schiphol - Hamburg - Scandinavië via Lelystad, Groningen en Bremen. 

Eerst zal Kopenhagen - Fehmarnbelttunnel - Hamburg vanaf 2029/2030 in gebruik gaan. Waardoor tussen Kopenhagen - Osnabrück met 200 - 250 km p/u (HSL Kopenhagen - Ringsted) gereden kan worden. Missing link is Bremen - Groningen. 

Maar waarschijnlijk zal Lelylijn vooral voor binnenlands vervoer zijn. Snellere reistijd naar Randstad is belangrijk. Maar ook andere regionale stations. De kleinere stations zoals Leek kunnen ze voorzien van passeerspoorlijnen zodat de IC met 200 km p/u station Leek kunnen passeren. 

Net als op de Hanzelijn zal een IC aangevuld met Sprinter de beste optie zijn op Lelylijn. Bijvoorbeeld Breda - Heerenveen (2 keer per uur) - Leeuwarden (1 keer per uur)/Groningen (1 keer per uur) via HSL, OV SAAL en Lelylijn. Aangevuld met Sprinters  Leeuwarden - Amsterdam Centraal en Assen - Heerenveen - Lelystad via Lelylijn. 

Reputatie 4

Een paper van een aantal jaar geleden gaf enige duiding over geplande treinseries:

 

2x per uur IC direct Almere Centrum - Lelystad Centrum - Heerenveen - Groningen en;

2x per uur IC Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen (- in de spits door naar Assen)

en vanwege de grote afstanden tussen de stations werd geen sprinterdienst voorzien, alleen de snellere en de langzame intercity's. Uiteraard met 200km/u materieel op de snellere, en 160km/u materieel op de langzamere. Naar mijn inzicht is de treindienst daarmee compleet. 

Reputatie 5

Een paper van een aantal jaar geleden gaf enige duiding over geplande treinseries:

 

2x per uur IC direct Almere Centrum - Lelystad Centrum - Heerenveen - Groningen en;

2x per uur IC Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen (- in de spits door naar Assen)

en vanwege de grote afstanden tussen de stations werd geen sprinterdienst voorzien, alleen de snellere en de langzame intercity's. Uiteraard met 200km/u materieel op de snellere, en 160km/u materieel op de langzamere. Naar mijn inzicht is de treindienst daarmee compleet. 

Hoe lang is de keerspoor bij Almere Centrum? Nu keert alleen de Sprinters.richting Utrecht Centraal hier. En past 4 keer per uur keren op Almere Centrum? 

Het kan inderdaad zo zijn dat IC materieel voldoende is op Lelylijn. Dat is een keuze die nog gemaakt moet worden. Zullen ze Urk, Lemmer, Joure , Leek (afhankelijk van tracevariant) willen aansluiten op Lelylijn? Of gaan ze voor snelle verbinding? Waarna met overige OV verder naar Noordoostpolder (via Emmeloord), Friesland (Heerenveen/Drachten), Groningen (Drachten/Groningen) gereden kan worden. Dat is ook een (snelle) ketenmobiliteit. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Elek discussie hierover voordat daadwerkelijk de eerste meter is aangelegd is wat mij betreft zinloos. In de tijd dat die lijn gebouwd gaat worden (zo dat überhaupt al gebeurd) is er ruim voldoende tijd om te kijken wat voor materiaal daar gaat rijden. Persoonlijk denk ik dat dat materiaal zal zijn wat nu nog niet in Nederland rijdt met uitzondering misschien van de ICNG als de problemen daarmee zijn opgelost. 

Ik denk eerder 2060 dan 2050 eerlijk gezegd. 

Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.

Reputatie 7
Badge +3

Er is nog een ander probleem bijgekomen: het gebrek aan werkenden in de bouw. Er is al voorgesteld dat de overheid maar beter geen nieuwbouwplannen kan initiëren als niet eerst is gekeken of er wel aannemers zijn om de grote klussen uit te voeren.

Eerst maar eens goed onderhoud plannen waardoor de betrouwbaarheid van het spoor omhoog kan gaan.

Reputatie 5

Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.

Volgens mij wordt er veel te veel geklaagd hier… Een paar keer een trein is nou ook weer niet zo’n groot probleem… Er wordt zelfs over bussen geklaagd! Volgens mij moeten we eens wat minder klagen over geluid…

Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.

Volgens mij wordt er veel te veel geklaagd hier… Een paar keer een trein is nou ook weer niet zo’n groot probleem… Er wordt zelfs over bussen geklaagd! Volgens mij moeten we eens wat minder klagen over geluid…

Een gewone spoorlijn is natuurlijk wat anders dan een HSL, daarnaast gaat het naast lawaai vooral ook om landschapsvervuiling. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat bewoners, natuurbeschermers en landschapspuristen overal tunnels zullen gaan eisen. 

Duitse studies hebben daarnaast recent uitgewezen dat treinen die harder rijden dan 200 kmh zeer milieuonvriendelijk zijn. Koren op de molen van de miiieufreaks.

​​​In Duitsland is het inmiddels zo erg dat bestaande spoorlijnen niet eens geëlektrificeerd mogen worden omdat actiegroepen klagen over horizonvervuiling. Hun redenering: autowegen hebben geen bovenleiding nodig dus bouw maar liever autowegen.

Reputatie 5

Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.

Zeg nooit nooit: 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1104529/lelylijn-krijgt-groen-licht-van-eu-groningen-moet-ook-met-noord-europa-verbonden-worden

EU wil dat de Lelylijn voor 2050 is aangelegd. En in gebruik genomen is. Waarschijnlijk vindt je dat niet reëel. In ieder geval wil EU dat Lelylijn onderdeel is van de spoor corridor Amsterdam - Hamburg - Scandinavië. 

Lelylijn kun je zo duur maken als je wilt. Hanzelijn aanleggen was relatief goedkoop omdat het door een landschap werd aangelegd waardoor amper gebouwen afgebroken hoefde te worden. Daardoor waren er weinig juridische rechtszaken. Absoluut niet te vergelijken met de Betuweroute! 

De gemeente Dronten had al vele jaren voorbereid op de Hanzelijn. En al grond voor vrij gemaakt. De Hanzelijn kon daardoor op een spoordijk ingepast worden. 

Verder waren er weinig kunstwerken nodig. Drontermeertunnel en de spoorbrug waren de duurste kunstwerken. 

Kijk naar de 120 km lange Lelylijn via relatief dunbevolkte gebieden. Waarom zou aanlegkosten van de Lelylijn hoog moeten worden. Lees over bedragen van € 6 - 12 miljard. Geen idee waar dat op gebaseerd is als ze niet eens weten welke tracevariant gekozen wordt? En welke kunstwerken er in gepast worden zoals de Ketelmeertunnel met tunnel buizen voor treinen en auto's. En willen ze van Lelylijn een spoorlijn maken dat geschikt is voor 200 km p/u met alleen IC? Of een combinatie van IC en Sprinters zoals op de Hanzelijn? De aanlegkosten van Lelylijn kan variëren afhankelijk van de wensen van betrokken partijen. Daarom werd de aanlegkosten van de HSL Zuid zo hoog. 

Het neigt naar paniekzaaierij om de aanleg van de Lelylijn bijvoorbaat al te traineren en af te blazen. 

De politiek is juist altijd behoudend geweest met de kosten. Ze vergeten dat er ook baten zijn. Alles kost geld. Maar wat levert het op? Als je vanuit gaat dat het kostendekkend moet worden wordt het nooit wat. Dan kan je waarschijnlijk nooit meer een spoorlijn aanleggen. 

Reputatie 5

Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.

Volgens mij wordt er veel te veel geklaagd hier… Een paar keer een trein is nou ook weer niet zo’n groot probleem… Er wordt zelfs over bussen geklaagd! Volgens mij moeten we eens wat minder klagen over geluid…

Een gewone spoorlijn is natuurlijk wat anders dan een HSL, daarnaast gaat het naast lawaai vooral ook om landschapsvervuiling. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat bewoners, natuurbeschermers en landschapspuristen overal tunnels zullen gaan eisen. 

Duitse studies hebben daarnaast recent uitgewezen dat treinen die harder rijden dan 200 kmh zeer milieuonvriendelijk zijn. Koren op de molen van de miiieufreaks.

​​​In Duitsland is het inmiddels zo erg dat bestaande spoorlijnen niet eens geëlektrificeerd mogen worden omdat actiegroepen klagen over horizonvervuiling. Hun redenering: autowegen hebben geen bovenleiding nodig dus bouw maar liever autowegen.

Lelylijn wordt geen HSL. Dat was het geval met Zuiderzeelijn. In de voorstellen over Lelylijn zie je dat ze praten over een soort Hanzelijn geschikt voor 200 km p/u. Dat is het enigste echt concrete wat er vermeld wordt over Lelylijn. 

Landschapsvervuiling is al wel eens genoemd in Noord Nederland door tegenstanders van Lelylijn. Al zijn er ook genoeg voorstanders van de Lelylijn in Noord Nederland vanwege tijdswinst richting Randstad. Met minimaal 35 minuten vanaf Groningen richting Amsterdam/Schiphol wordt de trein een serieuze concurrent van de auto qua reistijd. Dat zal ongetwijfeld effect krijgen. Al weet je nooit precies hoeveel. 

Je wijst naar voorbeelden in Duitsland m.b.t. milieu en horizonvervuiling. Maar wat zegt dat hoe ze er in Noord Nederland instaan? 

Reputatie 5

Elek discussie hierover voordat daadwerkelijk de eerste meter is aangelegd is wat mij betreft zinloos. In de tijd dat die lijn gebouwd gaat worden (zo dat überhaupt al gebeurd) is er ruim voldoende tijd om te kijken wat voor materiaal daar gaat rijden. Persoonlijk denk ik dat dat materiaal zal zijn wat nu nog niet in Nederland rijdt met uitzondering misschien van de ICNG als de problemen daarmee zijn opgelost. 

Ik denk eerder 2060 dan 2050 eerlijk gezegd. 

Waarschijnlijk zal Lelylijn voor 2050 zijn aangelegd. De draagkracht voor de Lelylijn is héél geleidelijk groter geworden. 

In eerste instantie zal Lelylijn bedoeld zijn als spoorlijn voor een snellere verbinding richting Randstad. En later een onderdeel van de spoorcorridor Amsterdam - Hamburg - Scandinavië (Kopenhagen - Stockholm/Oslo)

 

Reputatie 4

Een paper van een aantal jaar geleden gaf enige duiding over geplande treinseries:

 

2x per uur IC direct Almere Centrum - Lelystad Centrum - Heerenveen - Groningen en;

2x per uur IC Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen (- in de spits door naar Assen)

en vanwege de grote afstanden tussen de stations werd geen sprinterdienst voorzien, alleen de snellere en de langzame intercity's. Uiteraard met 200km/u materieel op de snellere, en 160km/u materieel op de langzamere. Naar mijn inzicht is de treindienst daarmee compleet. 

Hoe lang is de keerspoor bij Almere Centrum? Nu keert alleen de Sprinters.richting Utrecht Centraal hier. En past 4 keer per uur keren op Almere Centrum? 

 

Keren op Almere Centrum? Waarom? Lijkt me niet de bedoeling.

Reputatie 7

Vooralsnog denk ik dat de Lelylijn nooit zal worden aangelegd. De kosten worden volgens mij om politieke redenen tot nu toe veel te laag ingeschat en daarnaast zie ik het plan volledig stuklopen op het verzet van omwonenden en milieuorganisaties.

Volgens mij wordt er veel te veel geklaagd hier… Een paar keer een trein is nou ook weer niet zo’n groot probleem… Er wordt zelfs over bussen geklaagd! Volgens mij moeten we eens wat minder klagen over geluid…

Een gewone spoorlijn is natuurlijk wat anders dan een HSL, daarnaast gaat het naast lawaai vooral ook om landschapsvervuiling. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat bewoners, natuurbeschermers en landschapspuristen overal tunnels zullen gaan eisen. 

Duitse studies hebben daarnaast recent uitgewezen dat treinen die harder rijden dan 200 kmh zeer milieuonvriendelijk zijn. Koren op de molen van de miiieufreaks.

​​​In Duitsland is het inmiddels zo erg dat bestaande spoorlijnen niet eens geëlektrificeerd mogen worden omdat actiegroepen klagen over horizonvervuiling. Hun redenering: autowegen hebben geen bovenleiding nodig dus bouw maar liever autowegen.

Lelylijn wordt geen HSL. Dat was het geval met Zuiderzeelijn. In de voorstellen over Lelylijn zie je dat ze praten over een soort Hanzelijn geschikt voor 200 km p/u. Dat is het enigste echt concrete wat er vermeld wordt over Lelylijn. 
​​​​​​

Een lijn die met 200 kilometer per uur moet worden bereden moet daar dan wel geschikt voor zijn. Dat betekent dus dat een zo gestrekt mogelijk tracé moet worden aangelegd en allerlei plassen, poeltjes en polletjes zeldzaam gras niet ontweken kunnen worden. Daar zullen de politiek, natuurbeschermers, omwonenden en andere fanatici lange tunnels eisen en op andere delen een verdiepte ligging vanwege de horizonvervuiling. En dan ook nog natuurcompensatie. 

Verder zal een lijn die voor 200 kilometer per uur een stabiel baanlichaam moet hebben. Op de slappe, zompige bodem kan het niet anders dan dat een groot deel van het traject onderheid moet worden.

Het idee van de Lelylijn is gebaseerd op wensdenken maar ik denk dat die lijn overbodig is en dus een enorme kapitaalvernietiging. Het geld voor de Lelylijn kan veel beter besteed worden aan optimaliseren van de bestaande lijnen naar Leeuwarden en Groningen en de viersporigheid tussen Meppel en Zwolle.

Landschapsvervuiling is al wel eens genoemd in Noord Nederland door tegenstanders van Lelylijn. Al zijn er ook genoeg voorstanders van de Lelylijn in Noord Nederland vanwege tijdswinst richting Randstad. Met minimaal 35 minuten vanaf Groningen richting Amsterdam/Schiphol wordt de trein een serieuze concurrent van de auto qua reistijd. Dat zal ongetwijfeld effect krijgen. Al weet je nooit precies hoeveel. 
 

Tot Lelystad, misschien Almere kan er aardig doorgereden worden maar zonder grote  aanpassingen aan de stations en spooruitbreiding tussen Lelystad/Almere, Amsterdam en Schiphol gaat een deel van de tijdwinst weer verloren doordat achter Sprinters, Sprintercity’s en Intercity’s gesukkeld moet worden. Simpelweg ontbreekt hier de ruimte om spoor en stations substantieel uit te breiden. 

Je wijst naar voorbeelden in Duitsland m.b.t. milieu en horizonvervuiling. Maar wat zegt dat hoe ze er in Noord Nederland instaan? 

Ik denk niet veel anders.

Reageer