Treinseries op de Lelylijn

  • 2 July 2022
  • 12 reacties
  • 286 Bekeken

De hele lijn is nu nog toekomstmuziek (maar we hopen dat het er allemaal komt)

Heeft er iemand al gedacht aan hoe een treinenloop over de Flevo/Lelylijn eruit kan gaan zien, welke treinen worden verlegd, veranderd, verlengd of compleet opgeheven?

Ik denk dat dit vooral een interessante topic zou kunnen zijn omdat je eigenlijk het meeste hoort over "Snelle verbinding tussen Noorden en Randstad" of iets met "Intergratie Europees spoor" Maar er zullen vast ook normale SPR/IC overheen gaan met 160 km/u.

Wie discussiert mee?

 


12 reacties

Reputatie 7

Tja… sinds het eind van de jaren 60 van de vorige eeuw, toen Zuidelijke Flevoland droog viel, wordt er al gesproken over een spoorlijn door de ‘polder’. Al meer dan een halve eeuw na het eerste plan komt er zo nu dan een afgestofte versie voor de Flevolijn/Zuiderzeelijn/Lelylijn op tafel.

Misschien dat over een jaar of veertig jaar begonnen wordt?

De meeste treinen die nu rijden zullen dan tot schroot zijn verwerkt. En is de, wat nu Lelylijn heet, misschien wel een Hyperloop? En wie weet, is het hele gebied waar de lijn doorheen loopt, tegen die tijd zo verstedelijkt dat het een metro of lightrail is. 

En is de, wat nu Lelylijn heet, misschien wel een Hyperloop? 

Ik dacht dat de hyperloop al weer was overleden.

Badge

Eerst maar eens zien of deze lijn er echt gaat komen, geld is er niet voor omdat dat op zoveel andere gebieden nu nodig is.

Reputatie 7

Die lijn had er decennia geleden natuurlijk al moeten liggen. Het is nu eigenlijk mosterd na de maaltijd want de kosten en moeilijkheden wat betreft aanleg zijn gigantisch waardoor het er wel nooit van zal komen.De vraag is misschien ook wel of er over een halve eeuw nog veel spoor zal bestaan buiten de grootste agglomeraties. Ondanks de enorme aandacht voor klimaatverandering zie ik het nog niet gebeuren dat er grootscheeps wordt geïnvesteerd in nieuw en snel spoor.

Badge +3

Eerst maar eens zien of deze lijn er echt gaat komen, geld is er niet voor omdat dat op zoveel andere gebieden nu nodig is.

Blijkbaar wel via de EU? https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5351209/lelylijn-geld-europa-trein-amsterdam-noorden-land

Reputatie 7
Badge +3

Als de Lelylijn er komt wordt mogelijk een deel vanuit de EU betaald, de rest zal Nederland toch echt zelf moet dokken. Eerst maar het definitieve besluit afwachten. 

https://www.ad.nl/binnenland/europa-trekt-portemonnee-voor-spoorlijn-tussen-lelystad-en-groningen~a7244f2c/

Reputatie 7
Badge +3

Hoe minder er over de Lelylijn gezegd wordt hoe beter. Er wordt voor veel geld aan een dood paard getrokken in de vorm van een rapport over een project waarvan iedereen nu al kan weten dat het een belachelijke investering is.

Badge +3

Hoe minder er over de Lelylijn gezegd wordt hoe beter. Er wordt voor veel geld aan een dood paard getrokken in de vorm van een rapport over een project waarvan iedereen nu al kan weten dat het een belachelijke investering is.

Het idee is niet belachelijk (niet alles meer via Zwolle), de kosten vs. baten natuurlijk wel.

Impact op de leefomgeving ook blijkbaar, Caroline van de BBB voorzag al een uittocht uit de Randstad van mensen die daar woningen gaan kopen terwijl ze totaal geen binding met de regio hebben 🙄

Maar dan (in de hele verre toekomst) misschien wel in een half uurtje op hun werk in Amsterdam zouden kunnen zijn 🤣 Dream on!

Reputatie 7

Maar dan (in de hele verre toekomst) misschien wel in een half uurtje op hun werk in Amsterdam zouden kunnen zijn 🤣 Dream on!

In de (hele verre) toekomst is Amsterdam misschien wel verzopen of in de blubber weggezakt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben overigens niet per se tegen het aanleggen van een tweede spoorlijn naar het Noorden. Maar ik zou eerst kijken naar verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Meppel.

Ik ben overigens niet per se tegen het aanleggen van een tweede spoorlijn naar het Noorden. Maar ik zou eerst kijken naar verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Meppel.

De ervaring tussen Boxtel en Eindhoven leert dat je daar qua robuustheid niets mee opschiet omdat ProRail bij incidenten en werkzaamheden toch altijd alle vier de sporen stillegt 

Reputatie 7
Badge +3

Op andere baanvakken is het aantoonbaar veel beter geworden sinds de viersporigheid, zoals Amsterdam Bijlmer - Utrecht. Vooral het opheffen van overwegen door de komst van viersporigheid voorkomt al een hoop ellende. Of de viersporigheid tussen Leiden en Den Haag.
Overigens zou je zo'n baanvak ook kunnen inrichten als 2x2 sporen. 

Reageer