Trouw: “Op Instagram gloreert graffiti als nooit tevoren”

• 15 mei 2020
  • 2 reacties
  • 112 Bekeken

Als ze vragen of hij aan sport doet, zegt Pieter dat hij weleens een stukje wandelt, of hardloopt als dat zo uitkomt. In werkelijkheid zijn dat slechts bijzaken bij zijn echte hobby: graffiti spuiten. Rennen doet hij alleen als hij betrapt dreigt te worden. Wie denkt dat graffiti iets is van de vorige eeuw, zit ernaast. De subcultuur die eind jaren zeventig vanuit New York naar Nederland overwaaide, is springlevend – en volwassen geworden. Mede door de komst van internet zijn er meer mogelijkheden om te zien en gezien te worden. Want daar draait het om bij graffiti: bezit nemen van de openbare ruimte en laten zien dat je bestaat. Precies wat mensen ook doen op sociale media.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/op-instagram-gloreert-graffiti-als-nooit-tevoren~b1d8d79f/

Ik ben er overigens ook niet kapot van om dit een podium te geven, maar met een uitgebreid artikel in Trouw durf ik deze off-topic post wel aan. 

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat een treurigheid als je met geklieder op andermans eigendommen moet laten zien dat je bestaat.

Reputatie 6
Badge

Inderdaad, ik vind dit ook treurig om te zien, hoewel ik soms even lichtelijk moet glimlachen om een creatie. Maar treinen en metro's zijn hier niet voor bedoeld.

Graffiti-artiesten kunnen prima een podium krijgen, door bijvoorbeeld met toestemming een mooie gevel te schilderen, zoals hieronder. Naam en faam, en dan opdrachten binnenhalen. Ik denk dat er bij bouwterreinen vaak nog genoeg troosteloze blanke houten schuttingplaten zijn die wel een mooi kleurtje kunnen krijgen in opdracht van de uitvoerder en of de gemeente.

Of anders misschien iemand die in opdracht een leuke wandschildering wilt hebben.

Daarnaast heb ik ook respect voor Banksy in Londen. ;-)
Daarvan moet ik ook nog eens wat fotograferen.

Reageer