beantwoord

twee vragen over twee treinen ns icr ns icm

  • 3 april 2018
  • 4 reacties
  • 228 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
goede dag meneer/mevrouw ik heb een vraag over de NS ICRm ICMm de vraag over de ICRm is: mogen de meeste treinstel type ICRm gemotoriseerd worden?. ICMm vraag is: mag de doorloopkop weer in dienst komen? groetjes rubenleon
icon

Beste antwoord door mcn1995 4 april 2018, 16:24

Beste Rubenleon,

ICRm mogen de meeste treinstel type ICRm gemotoriseerd worden?
ICRm zijn nooit gemotoriseerd geweest. Dit zijn altijd losse rijtuigen geweest getrokken door een loc. Later zijn er bij enkele rijtuigen struurstanden ingebouwd (kopie van DDAR) en konden ze ook geduwd rijden. Vanaf dat moment zijn het ook stammen geworden (een aantal rijtuigen dat standaard aan elkaar blijft). Het inbouwen van stuurstanden is ook geprobeerd voor de traxx, maar hier liep men tegen enkele problemen op. Dit samen met de laatste kans om extra traxx'en te kopen en het bijkomend voordeel dat je bij stranding in de spanningssluis HSL zelfstandig weg kan komen heeft ertoe geleid dat de stuurstanden buiten dienst gesteld zijn. Tevens hebben de rijtuigen voor de rest nooit een mogelijkheid gehad zelf stroom van de bovenleiding te halen of hebben ze de mogelijkheid om lucht te produceren voor de remmen/deuren ect. Zie rijtuigen maar als aanhangers bij auto's, zitten wel remmen op maar ze kunnen zichzelf nooit zelfstandig in beweging zetten. Technisch zou het misschien kunnen, maar het zou heel veel geld kosten en ruimte in de rijtuigen in gaan nemen.

ICMm vraag is: mag de doorloopkop weer in dienst komen?
De doorloopkop is ten tijde van de revisie compleet verwijderd. De ruimte waar het mechanisme en de doorloop zat is gestript. De doorloopkoppen zijn verwijderd en vervangen door een plaat (ik dat van glasvezel). Vind het zelf ook zonde, maar er waren wat problemen tijdens het gebruik, zeker in de winter, en er zou volgens onderzoek weinig reizigers gebruik van maken. Enige treinstellen waarin de doorloopkop nog zit zijn treinstel 4001, dat in Arnhem staat, en treinstel 4004 dat in Ossendrecht staat. Beide treinstellen zijn niet meer inzetbaar als trein op het spoor en worden gebruikt als oefenobject voor hulpdiensten. Als er een museum is dat ze wil restaureren is het bij deze stellen wel mogelijk de doorloopkop te herstellen (zover ik weet). Al zijn deze stellen wel verschillend van de stellen welke nu nog rijden. Mogelijk zou de 4001 opgeknapt kunnen worden met onderdelen van de 4004 en hiervan de doorloopkop in een ander treinstel. Maar dan moet er denk ik wel aardig wat geld over de bank gaan.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

Wat ik gelezen heb is dat de Koplopers (ICMm) gewoon rijden maar de doorloop dicht is gemaakt.

Dat scheelde een boel gewicht, dus zuiniger.

Edit: Gevonden! Zie http://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/ICMm

Het totaalgewicht van een treinstel vermindert met ongeveer 1000 kilogram wanneer beide doorloopkopconstructies worden vervangen door kunststof afdekplaten. Dit heeft een gunstige invloed op het energieverbruik en dus de CO2-uitstoot per gereden kilometer.

De ICRm rijtuigen hebben soms een stuurstand, maar worden altijd getrokken of geduwd. Zie http://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/ICRrijtuigen

Verder heb ik er ook geen verstand van maar hopelijk kun je hier wat mee. 🙂
Op een gewicht van 144 ton (144000 kilo) bij ICM is een verschil van slechts 1000 kilo natuurlijk compleet te verwaarlozen.
De doorloop mogelijkheid komt nooit meer terug.

Bij ICR wordt er alleen getrokken gereden, of tussen twee locs in.
ICR kan niet geduwd rijden met de Traxx loc.
Badge +3
Bij ICR wordt er alleen getrokken gereden, of tussen twee locs in.
ICR kan niet geduwd rijden met de Traxx loc.

Klopt, dat experiment met een stuurtafel en Traxx loc is afgeblazen, staat ook in het artikel.
Reputatie 4
Beste Rubenleon,

ICRm mogen de meeste treinstel type ICRm gemotoriseerd worden?
ICRm zijn nooit gemotoriseerd geweest. Dit zijn altijd losse rijtuigen geweest getrokken door een loc. Later zijn er bij enkele rijtuigen struurstanden ingebouwd (kopie van DDAR) en konden ze ook geduwd rijden. Vanaf dat moment zijn het ook stammen geworden (een aantal rijtuigen dat standaard aan elkaar blijft). Het inbouwen van stuurstanden is ook geprobeerd voor de traxx, maar hier liep men tegen enkele problemen op. Dit samen met de laatste kans om extra traxx'en te kopen en het bijkomend voordeel dat je bij stranding in de spanningssluis HSL zelfstandig weg kan komen heeft ertoe geleid dat de stuurstanden buiten dienst gesteld zijn. Tevens hebben de rijtuigen voor de rest nooit een mogelijkheid gehad zelf stroom van de bovenleiding te halen of hebben ze de mogelijkheid om lucht te produceren voor de remmen/deuren ect. Zie rijtuigen maar als aanhangers bij auto's, zitten wel remmen op maar ze kunnen zichzelf nooit zelfstandig in beweging zetten. Technisch zou het misschien kunnen, maar het zou heel veel geld kosten en ruimte in de rijtuigen in gaan nemen.

ICMm vraag is: mag de doorloopkop weer in dienst komen?
De doorloopkop is ten tijde van de revisie compleet verwijderd. De ruimte waar het mechanisme en de doorloop zat is gestript. De doorloopkoppen zijn verwijderd en vervangen door een plaat (ik dat van glasvezel). Vind het zelf ook zonde, maar er waren wat problemen tijdens het gebruik, zeker in de winter, en er zou volgens onderzoek weinig reizigers gebruik van maken. Enige treinstellen waarin de doorloopkop nog zit zijn treinstel 4001, dat in Arnhem staat, en treinstel 4004 dat in Ossendrecht staat. Beide treinstellen zijn niet meer inzetbaar als trein op het spoor en worden gebruikt als oefenobject voor hulpdiensten. Als er een museum is dat ze wil restaureren is het bij deze stellen wel mogelijk de doorloopkop te herstellen (zover ik weet). Al zijn deze stellen wel verschillend van de stellen welke nu nog rijden. Mogelijk zou de 4001 opgeknapt kunnen worden met onderdelen van de 4004 en hiervan de doorloopkop in een ander treinstel. Maar dan moet er denk ik wel aardig wat geld over de bank gaan.

Reageer