beantwoord

Uitleg m.b.t. opleiding machinist.

• 25 februari 2016
  • 15 reacties
  • 1862 Bekeken

Hallo,

Ik ben 14, word dit jaar 15 (3e leerjaar) en ben een beetje aan het rondkijken welk beroep ik wil worden. Aangezien ik totaal niet weet wat ik met mijn leven wil doen, lijkt machinist mij een erg leuk beroep. (Vanuit alle aspecten, ik heb meerdere forums en ervaringen bekeken.)

Alleen kom ik nergens uit op het antwoord: Hoe zit het precies met de opleiding, is deze vanuit NS? Alsin kan ik direct na het behalen van mijn VMBO-TL Diploma aan de slag bij NS alsin een opleiding? Of moet ik eerst naar een MBO voor daar een diploma te behalen en dan naar NS.

Ook had ik ergens gelezen als je bij NS 2 maal solliciteerd en 2 maal de interne opleiding faalt, kun je een ander beroep zoeken. Is dit waar?

Met Vriendelijke Groet,

Jordy.
icon

Beste antwoord door Loco 27 februari 2016, 16:55

Dag Jordy (en de rest :)),

Leuk dat je Machinist wilt worden, maar je hebt nog een hele toekomst voor je zie ik!
Allicht is het hier al gezegd, als je echt vastbesloten bent om Machinist te worden bij de NS, lijkt het me verstandig om deel te nemen een de MBO opleiding Machinist Railvervoer. Die wordt gegeven op ROC (asd) en het STC (rtd).
Kijk ook verder dan deze opleiding. Als je niet door de sollicitatieprocedure van deze scholen komt, moet je ook wel iets anders op het oog hebben. En meerdere wegen lijden naar Rome.

ROC is gericht op reizigers al moet je wel de goederenmodule van het theorie examen behalen
STC is gericht op goederen én op reizigers. Als je een keuze hebt gemaakt, moet je alsnog beide theoriemodules (dat is wat ik heb gehoord van collega's). Ik had al gezien dat het over herkansingen etc. uitvoerig was behandeld.

Als je klaar bent moet je gewoon solliciteren bij de NS (ik weet niet of dit ook voor het ROC geldt?).
Je gaat de sollicitatieprocedure in (je krijgt een gesprek en je wordt zowel Medisch als Psychologisch opnieuw gekeurd, je wordt uiteraard ook vooraleer je aan de MBO opleiding gekeurd).
Als je deze zware en zorgvuldige procedure bent doorgekomen is het nog niet afgelopen voor je.
Je krijgt een aparte opleiding van NSO over de bedrijfsregels en je gaat je materieelmodules (per verschillend materieel is dit weer anders (al zie je een hoop overeenkomsten)) halen. Je gaat ook veel wegleren, zodat je wegbekendheid op allerlei baanvakken hebt (dit is afhankelijk van je standplaats).
Zonder materieelbekendheid of wegbekendheid van een bepaald baanvak, ben je immers niet bevoegd om te rijden!
Mocht je teamleider achten dat je wegbekendheid niet voldoende is bij het examen, ga je nogmaals een keer goed wegleren. Hierna wordt je weer af getoetst op je kennis. Mocht je hierop blijven zakken, weet ik de procedure niet..

Alvast een prettige avond,

Groet.
Bekijk origineel

15 reacties

Bedankt voor de reactie, Loco!

Dan weet ik voor nu genoeg en wil ik jullie allen bedanken voor de gegeven informatie!

Met vriendelijke groet,

Jordy.
Dag Jordy (en de rest :)),

Leuk dat je Machinist wilt worden, maar je hebt nog een hele toekomst voor je zie ik!
Allicht is het hier al gezegd, als je echt vastbesloten bent om Machinist te worden bij de NS, lijkt het me verstandig om deel te nemen een de MBO opleiding Machinist Railvervoer. Die wordt gegeven op ROC (asd) en het STC (rtd).
Kijk ook verder dan deze opleiding. Als je niet door de sollicitatieprocedure van deze scholen komt, moet je ook wel iets anders op het oog hebben. En meerdere wegen lijden naar Rome.

ROC is gericht op reizigers al moet je wel de goederenmodule van het theorie examen behalen
STC is gericht op goederen én op reizigers. Als je een keuze hebt gemaakt, moet je alsnog beide theoriemodules (dat is wat ik heb gehoord van collega's). Ik had al gezien dat het over herkansingen etc. uitvoerig was behandeld.

Als je klaar bent moet je gewoon solliciteren bij de NS (ik weet niet of dit ook voor het ROC geldt?).
Je gaat de sollicitatieprocedure in (je krijgt een gesprek en je wordt zowel Medisch als Psychologisch opnieuw gekeurd, je wordt uiteraard ook vooraleer je aan de MBO opleiding gekeurd).
Als je deze zware en zorgvuldige procedure bent doorgekomen is het nog niet afgelopen voor je.
Je krijgt een aparte opleiding van NSO over de bedrijfsregels en je gaat je materieelmodules (per verschillend materieel is dit weer anders (al zie je een hoop overeenkomsten)) halen. Je gaat ook veel wegleren, zodat je wegbekendheid op allerlei baanvakken hebt (dit is afhankelijk van je standplaats).
Zonder materieelbekendheid of wegbekendheid van een bepaald baanvak, ben je immers niet bevoegd om te rijden!
Mocht je teamleider achten dat je wegbekendheid niet voldoende is bij het examen, ga je nogmaals een keer goed wegleren. Hierna wordt je weer af getoetst op je kennis. Mocht je hierop blijven zakken, weet ik de procedure niet..

Alvast een prettige avond,

Groet.
Bedankt voor de reacties!

Ik zal eventjes afwachten op machinisten die het eventueel kunnen aanvullen, anders bedank ik jullie voor deze informatie. :)

Met vriendelijke groet,

Jordy.
Wat ik als HC ook gehoord heb is dat je na de opleiding bij het ROC nog steeds moet solliciteren bij NS of welk ander bedrijf dan ook. Degene die ik ooit sprak was via ROC gekomen en eenmaal aangenomen gaat het wat Slidestops aangeeft, materieelkennis en baanvakkennis opdoen. Bij baanvakkennis wordt het afgesloten met een toets en of dat ook max 2 keer is durf ik niet te zeggen.

Collega machinisten..... kunnen jullie nog aanvullen??
Reputatie 7
Bedankt voor de reactie.

Als je bij het ROC die opleiding zou volgen krijg je dan ook nog bij NS die 1 jarige interne opleiding? Of is het dan meer bepaalde "diploma's" halen voor het mogen besturen van het materieel.

Ik neem aan dat elke soort trein een appart certificaat/diploma verreist om deze mogen te rijden? Correct me if I'm wrong.

Met vriendelijke groet,

Jordy

Ik kan alleen maar zeggen hoe ik denk dat het is, ben zelf HC en geen machinist...

Met het diploma van het ROC ben je in principe bevoegd te rijden. Je hebt dan soms ook al stage gelopen bij NS. Wat wel moet is geloof ik weg leren (maar weet ik niet zeker) dat wil zeggen een x aantal keer op een traject rijden om het te leren kennen. Dus na het ROC zal het geen opleiding meer zijn maar meer nog een kleine aanvulling.

Voor ander materieel te rijden heb je geloof ik geen diploma's of papiertjes nodig, je krijgt wel een cursus en als je die hebt afgerond mag je er op rijden dacht ik. Nogmaals, ik ben geen machinist, dus of het zo 100% klopt weet ik niet. Misschien dat er nog collega's zijn met meer inhoudelijke kennis 🙂
Bedankt voor de reactie.

Als je bij het ROC die opleiding zou volgen krijg je dan ook nog bij NS die 1 jarige interne opleiding? Of is het dan meer bepaalde "diploma's" halen voor het mogen besturen van het materieel.

Ik neem aan dat elke soort trein een appart certificaat/diploma verreist om deze mogen te rijden? Correct me if I'm wrong.

Met vriendelijke groet,

Jordy
Reputatie 7
Bedankt voor jullie reacties!

Goederen vervoeren is opzich geen must voor mij, maar is altid handig. Ik woon zelf in de buurt bij Sittard (Zuid-Limburg) en het ROC is aardig ver weg.

Ik had gelezen dat je uiteindelijk op het ROC een weg moet kiezen en dan of goederen of personenvervoer moet kiezen. Is het dan mogelijk om goederenvervoer te kiezen en personenvervoer via de interne opleiding van NS te volgen?

Zoals ik lees is de interne opleiding een heel erg zware opleiding. ( aantal examens en je mag niet meer als 2x zakken totaal.)

Met vriendelijke groet,

Jordy

Als eerste, afstand zul je aan moeten wennen...
Sittard is geen standplaats, je zal gaan werken in Maastricht, Heerlen of Venlo (dichtste bij Sittard) het grootste deel van de theorie zal waarschijnlijk in Amersfoort worden gegeven bij de NS.

Over de vraag of je goederen kan kiezen weet ik het antwoord niet zeker, maar volgens mij krijg je ze alle 2 in de opleiding buiten de NS, moet je stage lopen in personen en goederen vervoer. Aan het eind van de opleiding heb je dan een papiertje en ben je machinist, en kun je zelf kiezen wat je gaat doen. Bij dat bedrijf zal je dan moeten solliciteren:)

Als laatste, bij de NS en het ROC zijn de opleidingen "moelijk" dat wil zeggen je hebt maximaal 2 kansen. Dat kun je ook lezen in de link die mcn1995 je stuurde 🙂
Nee, dat snap ik.

Het is meer omdat ik niet weet wat ik wil op dit beroep stuitte en het me erg interessant en uitdagend lijkt. Snap ook dat er soms saaie uren/dagen tussen zitten maar dat is met elk beroep zo.

Groetjes,

Jordy
Als je gaat solliciteren, is de onderstaande opmerking natuurlijk geen goede binnenkomer. ;)

Aangezien ik totaal niet weet wat ik met mijn leven wil doen, lijkt machinist mij een erg leuk beroep.
Bedankt voor jullie reacties!

Goederen vervoeren is opzich geen must voor mij, maar is altid handig. Ik woon zelf in de buurt bij Sittard (Zuid-Limburg) en het ROC is aardig ver weg.

Ik had gelezen dat je uiteindelijk op het ROC een weg moet kiezen en dan of goederen of personenvervoer moet kiezen. Is het dan mogelijk om goederenvervoer te kiezen en personenvervoer via de interne opleiding van NS te volgen?

Zoals ik lees is de interne opleiding een heel erg zware opleiding. ( aantal examens en je mag niet meer als 2x zakken totaal.)

Met vriendelijke groet,

Jordy
Reputatie 4
Beste jordy66067

Een topic waar ik al eerder op had gereageerd:
https://forum.ns.nl/off-topic-32/machinist-worden-wat-9398/index1.html#post58967

Jouw vragen:
Leeftijd; i.d.d. is er een minimale leeftijd voor machinisten. Deze is 18 jaar. Dit is ook de minimale leeftijd (naar mijn weten) bij NS. Bij het ROC (of STC, ik houd het in dit topic ever over ROC) is de minimale leeftijd 16.5 (dan ben je 18 jaar wanneer je examen doet).

Alleen kom ik nergens uit op het antwoord: Hoe zit het precies met de opleiding, is deze vanuit NS?:
De opleiding NS begint na de sollicitatie en dan heb je alleen machinist reizigers.
Doet je het bij het ROC dan krijg je een mbo niveau 3 opleiding en machinist. Hier kies je ervoor in het tweede jaar voor reizigers of goederen te kiezen (theorie doe je wel voor beiden). Bij het STC kan je ook beiden doen maar dit duurt langer, maar hier weet ik niet veel van. Na de opleiding ga je solliciteren, dan kan je aangenomen worden bij NS, maar ook niet, houd hier rekening mee.

Ook had ik ergens gelezen als je bij NS 2 maal solliciteert en 2 maal de interne opleiding faalt, kun je een ander beroep zoeken. Is dit waar?
Voor elk examen (theorie (5) examens en praktijk (1)) krijg je inderdaad twee kansen. Er is een aparte maatregel dat in bijzondere gevallen je op papier na 5 jaar van het moment van zakken, je een extra aanvraag kan doen, maar dit is zeldzaam. Dus als je twee keer zakt voor een van de 6 examens, is het helemaal over. Daarnaast kan je ook weggestuurd worden (bij NS en ROC) als je ondermaats presteert / inzet toont.

In jouw geval moet je kijken naar je leeftijd, en waar en hoe je op dat moment kan binnenstromen.
(Zelf heb ik door een jonge leeftijd op advies van NS via het ROC mijn opleiding gedaan.)
Houdt er ook rekening mee dan je vooraf een intakegesprek doet (ongeveer 80 procent valt af) , en hierna een Psychologisch en Medisch onderzoek ondergaat (hier heb ik geen cijfers van, maar denk aan een 30 procent die afvalt, omdat je eerder in de gesprekken ook psychologisch bekeken wordt en medische vragen krijgt).
Reputatie 7
Misschien nog een handige aanvulling voor TS: wat Loes al zei; 18 jaar, deze kan ik niet zo snel terug vinden in de eisen.

Maar solliciteer je bij NS, ben je er dan van bewust dat je toelating toetsen en een solicitatie gesprek moet doen. Dat wil zeggen dat er meerdere mensen op de functie soliciteren en de "beste" gekozen wordt. Je moet als 14, bijna 15 jarige dan wel erg je mannetje staan ten opzichte van eventueel volwassenen die ook soliciteren.
Niets is onmogelijk, dus als je het graag wil zou ik het vooral proberen.

Daarin tegenover staat dat het ROC een mbo studie is, waar dus makkelijker binnen is te komen en ook meer mensen tegelijkertijd een opleiding doen. Ook dan kan je stage lopen bij NS 🙂
Inhoudelijk weet ik weinig over de opleiding machinist, ben zelf HC. Intern duurt de opleiding een jaar en ik geloof dat er een minimumleeftijd is van 18 jaar om te mogen solliciteren.
Intern geldt, voor elke toets krijg je 1x een herkansing (geldt voor theorie als praktijk) en bij zakken van eenzelfde toets is het inderdaad einde opleiding.

Ms leest een machinist mee die er meer over weet?
Reputatie 7
Je kan hem via de NS volgen; lees bijvoorbeeld deze pagina maar:
https://werkenbijns.nl/vacatures/machinist-vlissingen/
(Ook voor de eisen en functieprofiel)

Voordeel is dan gelijk salaris, en in dienst van NS. Nadeel is evt geen goederen, die je via de ROC mbo opleiding wel kan rijden. Ook soliciteer je gelijk op een functie bij een standplaats en ben je dus afhankelijk van vacatures; bijvoorbeeld, jij woont in Amsterdam, maar de enige vacature is in Vlissingen.

Wat ik pas gehoord heb van een leerling machinist dat je inderdaad maar 2x over een theorietoets mag doen en je dan anders inderdaad weg moet.

Als iemand anders het beter weet of nog aanvulling heeft, welkom 🙂
Excuseer mijn lompheid, solliciteerd moet natuurlijk soliciteert zijn.
2 maal de interne opleiding falen bedoel ik alsin niet slagen voor het examen.

Groetjes,

Jordy

Reageer