beantwoord

uniform pet

  • 6 July 2022
  • 7 reacties
  • 453 Bekeken

Dag iedereen!

Wat ik graag zou willen weten is het volgende. Ik heb een pet, blauw met het NS-logo erop. Het is anders blauw dan het conducteursuniform en heeft geen gele band. In plaats daarvan heeft het wel een zilverkleurige stormband en drie grijze genaaide strepen erop. Welke functie had deze persoon? Is deze pet uit de periode tussen pakweg 1980-2000? Op de foto lijkt de pet groot, maar hij

 is zo'n 10 cm hoog. Ik hoor het graag! 

icon

Beste antwoord door Laura NS 18 July 2022, 10:02

Bekijk origineel

7 reacties

Wat een interessant vraagstuk! Ik ga het voor je uitzetten om te kijken of ik intern wat kennis bij elkaar kan schrapen. (Tenzij community leden natuurlijk het antwoord voor je hebben.)

Reputatie 7
Badge +1

Misschien van het NS-muziekcorps/fanfare dat er was in di tijd?

Ja, ik begrijp dat de fanfare er al na de Tweede Wereldoorlog was, (ik heb een foto gezien uit 1946) maar de pet ziet er anders uit. Misschien fanfare uit een later datum? 

Is er voor huidige HCs in dienst bij de NS nog een optie voor een pet bij het uniform, trouwens?

 

Ik kan het nergens vinden. In de jaren ‘90 stond het nog als optie in de bedrijfskledingcatalogus, maar ik kan het sinds de nieuwe uniformen eind jaren nul nergens meer terugvinden.

Is er voor huidige HCs in dienst bij de NS nog een optie voor een pet bij het uniform, trouwens?

@Loes weet jij hier misschien meer over?

Misschien van het NS-muziekcorps/fanfare dat er was in di tijd?

Dit lijkt inderdaad het geval. Echter komt mijn collega de 3 banden niet bekend voor als gebruikt bij NS. Vermoeden is dus een random fanfarepet met gewoon een speldje erop van NS.

Is er voor huidige HCs in dienst bij de NS nog een optie voor een pet bij het uniform, trouwens?

@Loes weet jij hier misschien meer over?

Ik heb inmiddels geleerd dat de klassieke (rode) galetpet nog steeds te bestellen is, al zie is het wel optioneel en wordt deze nog maar zelden besteld!

Reageer